Den amerikanska serietidningsmarknaden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inläggav Wakuran » mån 27 jul 2020, 15:21

Agentum skrev:Men jag återvände även om jag följt sånt som Thorgal, Valhall och Sannan, men många la ner för evigt, det är ett misslyckande och vi kan se det på hur många serier som bor utanför vår krets och blivit populära för vanligt folk som inte skäms på bokhandeln att köpa dessa, de är alla gamla idag.

Sannan? Ah, Sandman...

Agentum skrev:Serietidning skänka den i Sverige är död och vi vet vilka som påbörjade det, och här är det troligen för sent.
Här existerar serier från små utgivare VI känner till enbart.

Vi måste inte fokusera just superhjältar för tjejer, det blir svårt, men nu är det inte ens för killar i serieform.
Felet ligger ju inte i att det inte finns specificerade superhjälteserier för tjejer, utan att andra typer av seriegenrerer blivit helt döda isf.

Just serietidningar tror jag väl egentligen inte heller på för framtiden, men om det finns en bred marknad i bokform och på webben behöver inte förlusten av det formatet egentligen betyda så mycket.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inläggav Agentum » mån 27 jul 2020, 23:27

Jo Sandman det hade inte plattan hört om [:o)]

Och nej det behöver ju inte betyda död för samtliga serier, det finns ju mycket där ute, och de former som funkar och om de kan presenteras för en bredare marknad är ju bra, här har ju distrubutionssystemt gjort att alternativa vägar tillkommit.

Men i USA blev det ju Direct Market som gjorde att de kortsiktigt kunde rädda situationen att de inte fick nån plats på tidninghyllorna i vanliga butiker för att de gav liten vinst för dessa i ett moment 22.

Men i längden gjorde ju detta att få som inte gick in i just en seriebutik nånsin såg serietidningar till slut.

Det här är nog svårt att förändra, men som sagt om man får gamla trotjänare att vända i dörren för att sluta läsa de här serierna så vem ska göra det?
Detta gäller särskilt superhjälteserier som har just trotjänare i mängd, det är ingen massmarket men det blir inget alls till slut.

De med alternativa sågrejor har inte samma problem, de kommer nog klara sig, de är ändå inte ute efter att få skriva filmer och med mindre utgivare rullar det på, en del kan presenteras hos bokhandlare med omslag som passar in osv.
Det har man ju tom sett sen förr och då tyckte jag väl att det var fånigt, men det kan ha en betydelse.
9mm, i'm never further away than that.

Återgå till "Superhjältar"