Den amerikanska serietidningsmarknaden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inläggav Agentum » tis 13 okt 2020, 08:50

Åjo jag har försökt sett det mesta.

Men ibland har recensionen från super85 varit nog känd det som, gillar inte han det gillar absolut inte jag det, jag är klart mer kritisk till innehållet.

Och ja bra filmer görs, men en hel del hyllas först, sen ruttnar det så att säga.

Vad Marvel och DC producerar exakt i serietidning sväng har jag givit upp sen länge, jag köper främst samlingar eller då vissa rekomenderade nyare saker vilket blir allt mer sällsynt.

Marknaden har ju klart om inte kraschat så absolut gått ner så har jag så fel om serierna inom detta?

Nu är de flesta frilansande författare eller tecknare så de är inte direkt anställda av tex DC, det är få som är det sen länge, detta för att fritt kunna jobba med vilken utgivare som helst.
Men såklart kommer de få färre jobbtillfällen då det inte vara gäller superserier utan just nu går säg IDW ner farligt mycket tex, risken är att en del får slå igen och det är juninte bra för serier i allmänhet, pengarna finns i USA och kan man inte lyckas där så är det inte bra för att kunna sprida nånting utanför sitt egna lilla område.

Kort sagt hamnar allt i en kris, det kommer hämta sig men det tar ju ett tag, allt hänger inte på DC och Marvel det är väl vara att de traditionellt varit de stora med pengar och nu är det inte så längre och draget tycks vara kontrakt med lägre löner osv, dvs mer halvdana serieskapare.

Att jag inte har gillat filmerna från DC de senaste 5 åren tex JLU och Siucide Squad är väl personligt men jag tycker att även om de gick med vinst är de dynga kan inte vill se en gång till, de hade kunnat varit bra men JLA tex dör utmanövrerades serieförfattare av Hollywood folket och porr så var det den typiska "har du sett trailers, har du sett filmen" style.

Det går att sälja vad som helst, jag ännu, men inget är för evigt inte ens för filmindustrin, dels stiger kostnaderna för med, kända namn kostar hejdlöst.
Och även om effekttillverkningen sjunker kostar den ändå massor, en dag blir det inga reella vinster för heller.

Plus att folk kan tänka sig skita i att gå på bio och inte vara pga Corona utan av bekvämlighet och se filmer hemma.

Det produceras ju inte precis klassiker längre, det hela har blivit ganska trött.

Även det bra är inte lika bra som det som var bra förr, det hänger ner än Hollywood tror på rätt skådisar, att de gör i princip mer av sin roll än sitt jobb ungefär, ofta är det ju så iron Man tex, knappast att utan huvudrollsinnehavaren att de fortsatt det.

Men är inte diskussionsforum tyckande? Är det nån form av enbart fakta för alla som gäller? Lätt att kommentera ointresserat men själv inget tillföra alls.
Det är juninte bråk på gång, det hela är som det är och en diskussion förs, fel eller rätt?
9mm, i'm never further away than that.

Återgå till "Superhjältar"