Hulk

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Hulk

Inlägg av AndreasEriksson »

Igår hämtade jag ut två stora paket med tidningar vunna på Tradera, vilket ledde till diskussioner om serier med den stackars paketutlämnaren som hämtade mina tidningar. Han nämnde att han i unga år hade köpt första numret av hulkens tidning, och att det då följde med "en sida i guld" där det stod att den tidningen skulle vara guld värd om 25 år. Som han mindes det var det ett löst blad, och hans kompis som köpte samma tidning fick inte en sådan med sin tidning. Och tyvärr hade tidningen försvunnit för länge sedan i någon flytt.

Men det fick mig att fundera. Det bör ha varit Atlantics Hulk nr 1/1980, som har "samlarnummer" utskrivet på framsidan. Följde det med nåt löst blad om samlarvärde i detta nummer? Det nämns inte på Seriesam eller Seriekatalogens sidor på nätet.

Bild

Namnbyte på tråd. /Admin
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Magnus »

Har aldrig hört att det låg med ett löst blad i den tidningen.
Idag finns ju nästan alltid lösa blad (om pren. och så) med i tidningar, men det var inte vanligt 1980.

Jag tror på det när någon kan visa upp ett sådant blad.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Agentum »

Detta tror jag är bullshit, visst TV serien fick fart på blaskan i Sverige även om de hade väldigt lite gemensamt, men guldsidor, nä som sagt visa den.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Looding »

Jag har aldrig hört talas om det, men visst, udda bilagor finns. Uppdatera gärna om du hittar någon vidare info.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av MagnusR »

Har ingen guldsida i mitt ex, men på förstasidan står det "SPAR - det här numret blir värt guld om 25 år"

/Magnus
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Rosen »

Jag köpte den när den kom ut, kan inte minna mig att det fanns något extramaterial i den.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av AndreasEriksson »

MagnusR skrev:Har ingen guldsida i mitt ex, men på förstasidan står det "SPAR - det här numret blir värt guld om 25 år"

Det kan ju ha varit detta som i minnesbilden "förvandlats" till ett löst blad i guldgult. Tack!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Jippos
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 05 mar 2015, 20:00
Kontakt:

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Jippos »

Så vad ligger tidningen på i värde idag?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Looding »

Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Noname »

Vi saknar idag ett förlag som Atlantic der verkligen lyckats få Marvel i stor stil publicerat... Svenska DC och Marvel är helt borta idag [B)]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av UlfK »

MagnusR skrev:Har ingen guldsida i mitt ex, men på förstasidan står det "SPAR - det här numret blir värt guld om 25 år"

Jippos skrev:Så vad ligger tidningen på i värde idag?

Looding skrev:Riktvärde kan du se här:
http://seriekatalogen.se/index.php?v=1460


(SPOILER: 100:- i NM)

Och till Atlantics försvar skriver de ingenstans hur mycket guld tidningen skulle vara värd tjugofem år senare. Det borde inte vara omöjligt att väga upp hundra spänn i guld.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Agentum »

Ja om det var per gram så ligger det hejdlöst över 100kr det är då klart
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av larsa66 »

Hittar ingen annan hulktråd än denna. Då min fråga knappast blir någon utdragen diskussion lägger jag upp det här.

Jag köpte en bunt serietidningar på loppis häromdagen där Hulk nr 6 1982 fanns med. Förvånad blir jag då den första serien i tidningen är tecknad av Steve Ditko. Var detta en gammal klassiker från 60-talet, var min första tanke. Men så såg jag den var skriven av Bill Mantlo, då jag har minnen av serier från 70/80-talet skrivna av honom fick jag det inte att gå ihop. Nyfikenheten tog över och jag var tvungen att hitta dess ursprung. Jag hittade ett index men var tvungen att bläddra sida efter sida för att till slut hitta denna

https://marvel.fandom.com/wiki/Incredible_Hulk_Vol_1_249

incedible hulk nr 249. Den publicerades juli 1980. Han tecknade rubbet, omslaget, skissade och tuschade, över ett årtionde efter att Ditko lämnat marvel. Är det någon som vet varför och hur Ditko halkade in här igen. Blev han inkallad som vikarie eller fanns det andra planer?Efterkommande nummer är det Sal Buscema som tecknar och även om Ditko inte är i sitt ässe tycker jag att hans teckningar betydligt finare än Buscemas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Wakuran »

Som jag har förstått saken så lämnade Ditko Marvel för att han tyckte Lee lade sig i Spider-Man-serien för mycket och inte lät honom utveckla den efter eget tycke. Sen gick han över till Charlton, där han gavs mer frihet, men då Charlton började gå dåligt gick han tillbaka till Marvel m.fl. bolag och började teckna en massa kommersiellt nästan enbart för brödfödan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hulk

Inlägg av larsa66 »

Det verkar ha varit som du säger. Jag hittar inget riktigt Ditko-index men på sidorna jag besökt verkar det som att han varit väldigt produktiv. Allt ifrån rymdens hjältar till Indiana Jones och Fantomen 2040.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hulk

Inlägg av Agentum »

Det kan ha legat på lager med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:Som jag har förstått saken så lämnade Ditko Marvel för att han tyckte Lee lade sig i Spider-Man-serien för mycket och inte lät honom utveckla den efter eget tycke. Sen gick han över till Charlton, där han gavs mer frihet, men då Charlton började gå dåligt gick han tillbaka till Marvel m.fl. bolag och började teckna en massa kommersiellt nästan enbart för brödfödan.

Charltin hade han redan före Marvel erfarenheter frpn, han slutade liksom aldrig där trots skitdålug betalning, sim du skrev total frihet, han gjorde ju en del material till andra med i början.

Han gick till DC ett tag om ni tänker Hawk and Dowe och the Creeper bla, men jo han var tillbaka hos Marvel kort bla gjorde han ju den nu väldgt populära Squirrel Girl.

Annars var det väl hans egna materual som fyllde tillvaron, en del presenterat i olika fanzines som MR A tex, men många väldigt udda egna serier i serietidningsformat gavs ut med, även på rätt sena år, så jag tror det är lite båg att ingen vet nåt om honom.

Så långe det inte gick honom emot sägs han varit en hyfsat snäll om en ensam farbror.

Jag vet inte vad han levde av, han måste ju gjort nåt som gav honom möjlighet att överleva, och nån måste veta vad det var.

Käns som att han inte alltid sa nej till allt ändå som folk menar, att han kanske inte brydde sg om det hela är en sak för sig.
Uppenbart är att han var stolt över Spider-man men var motvals pga Stan Lee, båda hade stora egon öven om de var hemskt olika.
Ditko brydde sig nog mycket mer ön det lät om att hans man skulle förknippas med figuren och trots vad Lee sa håller jag med, utan Ditko hade Spider-man inte varit vad det blev, i många tunga storys ser man ju klara spår av Ditkis tänkande imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hulk – guld värd?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jag vet inte vad han levde av, han måste ju gjort nåt som gav honom möjlighet att överleva, och nån måste veta vad det var.

Jag tror det var någon städerska som läckte att han fick en rätt hyfsad "pensionsförsäkring" av Marvel på senare tid framför allt för Spider-Man och kringkaraktärer, även om det verkar som varken han själv eller Marvel tog upp det offentligt. I så fall undrar man litet vad som hände efter hans död, han verkar ju inte ha haft några direkta självklara arvingar att ta över hans kvarlåtenskap...

Edit. Källa. Abraham Riesman, Vulture. (Ej att förväxla med DItkos skapelse Vulture.)

https://www.vulture.com/2016/11/steve-d ... c-v-r.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hulk

Inlägg av Agentum »

Ah ok då förstår jag, Kirby fick ju nåt liknande men väldigt sent i hans liv när han började bli kändis.

Tragisk om allt bara kastades, det bara får inte vara sant, han vägrade ju sälja originalsidor rent allmänt, och jag känner på mg att han hade dem kvar.
Även om han ju ofta sa att han inte ville se bakåt utan bara framåt tvekar jag att han förstörde en massa original.

Det käns lite som att det får inte sluta så här, vi måste få veta hur det var även om ingen var nära vän till honom och han inte ville bli intervjuad så har han ju sagt en del, och folk måste sett en del.

Han hade ingen egen familj men en bror vad jag förstår som hade åtminstonde en pojke.

Borde vara förbud att inte ta hand om det hela även om han inte skrivit testamente.
Det är ju inte som för Stan Lee där finns inget jag funderar över just alls.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hulk

Inlägg av Wakuran »

Som nämns i artikeln är ju Ditkos egna kommentarer om Marvel-historien ganska överslätande och gåtfulla, och han verkar ändå begripa att hans arbete var av work-for-hire-karaktär ända sedan han började. Sen verkar han rätt omedveten om statusen som medskapare han ändå har bland fansen, samtidigt som han blev mer och mer irriterad över olika fans som besökte hans studio för att få en skymt av honom...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar