Seriehjältar på Kunskapskanalen

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av tfels »

Ikväll (söndag) kollar ni Kunskapskanalen. Seriehjältarnas kamp mot ondskan del 1 av 3. Kl 20:05.
http://www.svtplay.se/klipp/2587368/ser ... ot-ondskan
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Ala »

Får kolla in det där på SVTPlay sen. Kan nog vara roligt, även om det säkert är massor man redan hört och sett i andra dokumentärer etc.
Än så länge finns det bara ett litet klipp på 31 sekunder uppe. Lär väl dyka upp hela avsnittet sen?
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Marvel »

Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Schuberg »

Repris visas ikväll kl 20.05 på kunskapskanalen, ytterligare visning även 15/1.

http://www.tv.nu/p/15011320052100kunska ... popup=true
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Ala »

Precis som jag anade så hade jag redan sett den. Schysst dokumentär hur som helst!
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Simpukka »

Hej alla!

Yes! Intressant dokumentär och kul att se att dokumentärer om superhjältar och seriemediet verkar vara på frammarsch! Har hittills bara sett enstaka avsnitt av Bläckets hjältar/Ink Alter Egos Exposed (också på Kunskapskanalen), även den sevärd men mycket mer övergripande och med en programledare som vill vara Bruce Willis! :)

Är det fö någon som läst "Seduction of the Innocent" av Fredric Wertham som omnämns i dokumentären? Werthams "forskning" lyckades ju dessvärre på högst tvivelaktig grund visa att serier var farliga för barn och ungdom, ledde till destruktivt beteende etc, vilket också faktiskt resulterade i grundandet av "Comic Code Authority" 1954. Sånt där man bara känt till lite övergripande tidigare :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Wakuran »

Jag har läst Bejerots svenska motsvarighet "Barn Serier Samhälle", men Bejerot utgår ju väldigt mycket från Wertham.

Den boken finns förresten att ladda ned här. http://www.nilsbejerot.se/texter.htm

Edit: Det ser ut som att hela "Bläckets hjältar" går att se på UR Play.

http://urplay.se/Produkter/184875-Black ... va-pressen
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Simpukka »

Jösses då, det finns tom en svensk ekvivalent till Wertham? Tack för länk och tips ska bli "kul" läsning!

Just ja stämmer bra! Glömde nämna att alla avsnitt av Bläckets hjältar finns tillgängliga på Urplay. Kan störa mig lite på programledaren i BH som sagt, och det är lite väl tydligt att dom vill ha ett slags Sin City-estetik i just dom delarna, men annars gör serien en bra indelning av avsnitten i olika teman, som samhällsrelevans, genus, politik, "alternativ" förlag etc. Vissa avsnitt hade gärna fått vara längre för min del!

Kan fö tipsa om pirateplayer om man har mac och hellre vill kunna ladda ner avsnitten än streama och bygga upp ett eget bibliotek med dokumentärer om serier!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Wakuran »

Simpukka skrev:Glömde nämna att alla avsnitt av Bläckets hjältar finns tillgängliga på Urplay. Kan störa mig lite på programledaren i BH som sagt, och det är lite väl tydligt att dom vill ha ett slags Sin City-estetik i just dom delarna, men annars gör serien en bra indelning av avsnitten i olika teman, som samhällsrelevans, genus, politik, "alternativ" förlag etc.

Vet inte hur många här som ser eller har sett Skarpa Streck (om satirteckningens historia, finns också på UR Play), men den är ju också rätt illa i det avseendet. Dels har man någon kvinnlig speakerröst som är okej (tror det är någon av standardrösterna som brukar anlitas i såna sammanhang), men i övrigt har man som löpande tråd genom serien någon tecknad figur som likt Jekyll och Hyde pendlar från smådryg ciceron till halvgalen skämttecknare och tillbaka. Känns bara som något misslyckat försök att skoja till det och man blir mest bara irriterad över produktionsvalet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Simpukka »

Hittade precis också "Världens bästa satirtecknare" på urplay. Verkar finnas en uppsjö dokumentärer om (satir)serier i nuläget, kanske inte så konstigt att det uppmärksammas just nu med tanke på Charlie Hebdo. Men ja det är frustrerande när det hela tiden ska tas med sådana "gimmicks" för att skoja till det hela, programledaren ska se så coool ut som möjligt när han säger sina one-liners, presentationen är viktigare än innehållet.. etc etc.

Kanske just därför jag gillade dokumentären som diskuteras överst i denna tråd. Här låter man kunnigt branschfolk i lugn och ro få sitta och prata om historien och ämnena och innehållet reduceras inte till en snärtiga one-liners! (nu var det väl nån quasikändis i inledningen men sen försvann han som tur var direkt, hehe!). Ser fram emot del 2 i serien. Om del 1 avhandlade säg tidigt 30-tal till införandet av Comic Code Authority 1954 så gissar jag på att del 2 bara fortsätter där den 1 slutar. Fast 50-talet var väll mest dystert för serier. Nåväl ska bli spännande att följa!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Wakuran »

Simpukka skrev:Hittade precis också "Världens bästa satirtecknare" på urplay. Verkar finnas en uppsjö dokumentärer om (satir)serier i nuläget, kanske inte så konstigt att det uppmärksammas just nu med tanke på Charlie Hebdo. Men ja det är frustrerande när det hela tiden ska tas med sådana "gimmicks" för att skoja till det hela, programledaren ska se så coool ut som möjligt när han säger sina one-liners, presentationen är viktigare än innehållet.. etc etc.

Jag har räknat till fyra stk; Seriehjältarnas kamp mot ondskan, Bläckets hjältar, Skarpa streck och Världens bästa satirtecknare...

Simpukka skrev:Kanske just därför jag gillade dokumentären som diskuteras överst i denna tråd. Här låter man kunnigt branschfolk i lugn och ro få sitta och prata om historien och ämnena och innehållet reduceras inte till en snärtiga one-liners! (nu var det väl nån quasikändis i inledningen men sen försvann han som tur var direkt, hehe!). Ser fram emot del 2 i serien. Om del 1 avhandlade säg tidigt 30-tal till införandet av Comic Code Authority 1954 så gissar jag på att del 2 bara fortsätter där den 1 slutar. Fast 50-talet var väll mest dystert för serier. Nåväl ska bli spännande att följa!

Nja, 50-talet har fått litet dåligt rykte av superhjältenostalgiker, även efter Comics Code kom ju både Carl Barks och Mad ut, bl.a.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Simpukka »

Del 2 ikväll av "Seriehjältarnas kamp mot ondskan" på Kunskapskanalen! :)

Synopsis: "Starka krafter, stora personligheter (1959-1977). Under 1960-talet växer en ny seriehjälte fram, inspirerad av rymdforskningen och den sensationella nya energikällan, kärnkraften. De nya seriehjältarna inspirerar samtidigt sin tids popkultur med sina stora personligheter. Hulken och Spindelmannen och de nya hjältarna, blir ikoniska figurer med problem som också för första gången liknar vanliga människors och samtidigt tar sig större samhällsfrågor in i seriealbumen. Även Svarta pantrarnas rörelse märks av i seriernas värld."

Verkar alltså som att avsnittet tar avstamp i 60-talet och tropen "kärnkraftsolyckan-som-av-missag-gav-superhjältekrafter"! Inte så mycket 50-talets Comic Code era då...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriehjältar på Kunskapskanalen

Inlägg av Wakuran »

50-talet (eller kanske snarare 1946-1956) var ju litet av ett vakuum för just superhjältar. Däremot betyder det ju inte att det var ett vakuum för serietidningsutgivningen som helhet. Jag kan tycka att superhjältseriens starka status i USA inte varit enbart positiv, och att väldigt många andra genrer ganska oförtjänt skjutits åt sidan.

Kanske är en diskussion man för bättre i en annan tråd, iofs.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar