LrJ presenterar: OVERMAN!

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Lars R Johansson »

Tjenamors alla hjältediggare! Lars R. Johansson heter jag - jag är studerande serieskapare och före detta redaktör för Svenska Superserier - jag tänkte ta och presentera min nyss påbörjade superhjälteserie - OVERMAN!

Så spänn fast er i goestolen och häng med! Nu jäsickens blir det röj!

I en värld byggd på försvunna uråldriga civilisationer så ger sig en man ut på en resa för att leva upp till ett omöjligt ideal -

- På sin dödsbädd så avslöjade Presley Pans godhjärtade adoptivfar att han egentligen föddes som Teolus från Atlas-klanen, på den dömda kontinenten Atlantis och att hans föräldrar skickade honom genom tid och rum till nutiden, för att bespara honom samma öde.
Efter att ha svurit att använda sina gåvor för hela mänsklighetens väl så ger sig Presley Teolus Pan ut för att återta sitt Atlantiska arv och bli...
OVERMAN!



Bild
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Lars R Johansson »

Inför mitt avslutningsprojekt på Malmö Högskolas seriekurser så slog jag självfallet tillfället i akt och skapade lite Overman-material! =) Nu mer så finns det ett riktigt piffigt fanzine på 8 sidor, och en guidebok på hela 44 sidor att tillskansa sig för dom som vill bekanta sig med Overman's värld!

Bild

Guideboken fanns också till salu på årets Stockholms Internationella Seriefestival - aka SPX! Där såldes den för ynka 5-20 kr. Ni som kan ha plockat upp ett ex då, kan skatta er lyckliga - ni har ett sällsynt samlarobjekt! : D Guiden har nämligen blivit uppdaterad, och nästa version kommer vara både fetare och ha flertalet skillnader både i bild och textmaterial.
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av tfels »

Najs! Kämpa på Johansson!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av BoJustBo »

Jag måste säga att namnet för "Master race" till tankes. Kanske inte den besta associationen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Jag måste säga att namnet för "Master race" till tankes. Kanske inte den besta associationen.

Tja, "Superman" var ju den vanliga översättningen av Nietzsches "Übermensch"-begrepp innan seriefiguren...

Nu var väl iofs inte Siegel och Shuster egentligen fascister, men de var scifi-nördar, och troligtvis hade de plockat upp det från all kiosk- och pulplitteratur de läste...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Jag måste säga att namnet för "Master race" till tankes. Kanske inte den besta associationen.

Tja, "Superman" var ju den vanliga översättningen av Nietzsches "Übermensch"-begrepp innan seriefiguren...

Nu var väl iofs inte Siegel och Shuster egentligen fascister, men de var scifi-nördar, och troligtvis hade de plockat upp det från all kiosk- och pulplitteratur de läste...

Idet fallet var väl " the supermen" först namnet på skurkar i novellen "The reign of the Supermen". Sedan tog de med sig namnet när de gjorde om den till serien som vi alla känner.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Jag måste säga att namnet för "Master race" till tankes. Kanske inte den besta associationen.

Tja, "Superman" var ju den vanliga översättningen av Nietzsches "Übermensch"-begrepp innan seriefiguren...

Nu var väl iofs inte Siegel och Shuster egentligen fascister, men de var scifi-nördar, och troligtvis hade de plockat upp det från all kiosk- och pulplitteratur de läste...


Så sant.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Lars R Johansson »

tfels skrev:Najs! Kämpa på Johansson!

Tack Fels. ^^ Har välan gått lite i stå, men jag börjar nog få ihop nånting nu ändå... ska ta och posta lite uppdateringar och reflektioner. Har några random sidor att visa också! = )

BoJustBo skrev:Jag måste säga att namnet för "Master race" till tankes. Kanske inte den besta associationen.


Haha, jo det gör det ju - såtillvida att både Nazisterna och jag finner oss ibland dom som är inspirerade av Nietzsches Uber-mensch idéer.

Jag själv kommer dock inte tillskriva konceptet något perfekt ideal, utan det blir lite av en diskussion om vad det egentligen kan betyda - vad vill vi att det betyder? Vad tror vi? Vad kan NÅGON någonsin göra för att leva upp till det idealet?

Även om det är sådana idéer som kommer florera i serien, så är själva huvudpersonen lite mer Kant-isk skulle jag säga.

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Jag måste säga att namnet för "Master race" till tankes. Kanske inte den besta associationen.

Tja, "Superman" var ju den vanliga översättningen av Nietzsches "Übermensch"-begrepp innan seriefiguren...

Nu var väl iofs inte Siegel och Shuster egentligen fascister, men de var scifi-nördar, och troligtvis hade de plockat upp det från all kiosk- och pulplitteratur de läste...


Med tanke på att Siegel och Shuster var Judar så kan vi nog komma fram till att dom inte var fascister i Nazistisk mening i vart fall! [:o)]

En lite kul grej är att Nazzarna blev tydligen lite arga över en Superman-serie där han ger Hitler och Stalin på käften, så det blev visst en bannlysning av Superman-serier i Nazi-tyskland eller något dylikt. Arg insändare från SS-officer blev det i vart fall.

http://goodcomics.comicbookresources.co ... vealed-65/

Men jo, som synes så är Siegel och Shuster två tunga inspirationskällor för mig, så det blir en hel del referenser till deras serier. Kom på namnet på min figur när jag insåg att "Superman" faktiskt är en inkorrekt översättning av Ubermensch... OVERman är en mer korrekt översättning, ordagrant rent av.
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Wakuran »

Lars R Johansson skrev:Men jo, som synes så är Siegel och Shuster två tunga inspirationskällor för mig, så det blir en hel del referenser till deras serier. Kom på namnet på min figur när jag insåg att "Superman" faktiskt är en inkorrekt översättning av Ubermensch... OVERman är en mer korrekt översättning, ordagrant rent av.

Jag vet inte om det egentligen finns någon direkt betydelseskillnad på super- och over-prefixen... Det beror väl mest på om orden är av latinskt eller engelskt/germanskt ursprung...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av RioGrande »

Hm.
Skulle man vara konsekvent borde väl det latinska bli super homo (eller homo super)? Om det inte ska BÖJAS? På nåt grammatiskt korrekt sätt? Homo superiensis eller nåt?

////

Norstedts svensk-latinska ordbok: övermänniska = superhomo.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Hm.
Skulle man vara konsekvent borde väl det latinska bli super homo (eller homo super)? Om det inte ska BÖJAS? På nåt grammatiskt korrekt sätt? Homo superiensis eller nåt?

////

Norstedts svensk-latinska ordbok: övermänniska = superhomo.


I Marvels mytologi är "Homo Superior" den vetenskapliga beteckningen på en mutant (dvs. en superhjälte som har superkrafter naturligt, och inte har tillförskansat sig dem genom en olycka eller slump)...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Agentum »

Finns en nazibaserad supehjälteserie iofs Uber.

Appropå totalt inget då.

Hos DC kallas de metahumans.

DC och Marvel deläger beteckningen "superhero" otroligt nog så inga omslag från andra kan använda detta.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:DC och Marvel deläger beteckningen "superhero" otroligt nog så inga omslag från andra kan använda detta.

Det finns ju iofs en väldigt vedertagen visuell stil för superhjälteserier, så det gör nog inte så mycket för andra förlag i praktiken...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Agentum »

Nä bara att i USA kan de inte använda superhero på ett omslag, Action hero användes pga det av Charlton.

Jag tycker mest det är lustigt i sig att liksom ha rättigheterna för nåt sådant och dessutom drivit det hårt i domstol när det begav sig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

Re: LrJ presenterar: OVERMAN!

Inlägg av Lars R Johansson »

Lite mer on-topic så tänkte jag visa några av dom nya profilbilderna till mina figurer som jag har skapat, lite enkel text som beskriver dom bredvid också. Bilderna kommer ingå i ett PITCH som jag jobbar på, där jag försöker beskriva varför detta är ett så grymt projekt.

Vad tycks?
Overwoman är tecknad av den fantastiska Charlotte Winroth, Malik Moreaud av den otrolige Oscar Oduor och Mind Master är tecknad av mig, Lars Johansson! =)

Overwoman
Bild

Malik Moreaud
Bild

Mind Master
Bild
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
Skriv svar