Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Dude skrev:Om jag vill läsa den nya (nåja, kanske nygammal vid det här laget) hur bär jag mig bäst åt? Finns det samlingsvolymen ex essentials för såpass nya serier? Elektroniskt är inte ett alternativ.

Efter att inte ha läst Marvelserier aktivt på många år började jag läsa Amazing Spider-Man när numreringen startade om från ett för ett par år sedan. Och det här är rätt kul faktiskt. Dan Slott skriver med glimten i ögat och man bryr sig om figurerna. "Amazing Spider-Man Volume 1: The Parker Luck" är ett bra ställe att hoppa på tåget tycker jag.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »



Bra samlingar schysst. Lycka till med läsningen. Själv blir det lite The Amazing Spider-Man läsning ikväll.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Hej! Jag har inte gjort något inlägg här på länge. Jag prenumerar på rätt mycket marveltitlar numera, se lista. Men jag har knappt någon tid att läsa dem. Kul att Spider-Man är mer eller mindre involverad i 14 titlar. Jag önskade jag hade tid att läsa. Just nu staplas allt på hög.

1 Amazing Spider-Man
2 Amazing Spider-Man: Renew Your Vows
3 Ben Reilly: The Scarlet Spider
4 Elektra
5 Gwenpool
6 Marvel Universe Ultimate Spider-Man vs the Sinister Six
7 Ms Marvel
8 Peter Parker: The Spectacular Spider-Man
9 Silk
10 Spider-Gwen
11 Spider-Man
12 Spider-Man 2099
13 Spider-Man/Deadpool
14 Spider-Man: The Clone Conspiracy
15 Spider-Woman
16 Star Wars
17 Star Wars: Darth Maul
18 Web Warriors
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Inte klaga om du har lite att läsa igen i framtiden.

Själv har jag inga löstidningar alls idag utan bara reprinter, men inget nytt Marvel på lång tid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tycker det är rätt gott med enstaka nummer. Det har sin charm på något sätt. Dessutom tycker jag om och få lite nummer i månaden. Jag läste just Spider-Man: The Clone Conspiracy. De första fyra numren. Ja vad skall man säga. Gwen dyker upp igen...hehe ganska komiska nummer. Kul och se Ben Reilly igen också. Jag tröttnar aldrig på dessa karaktärer. Jag skall försöka läsa ikapp lite i veckan. Vad läser du nu då Agentum?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Tyvärr inget Marvel just nu i serieväg, inte DCU heller för all del utan det är Vertigo och Dark Horse ett tag nu.
9mm, i'm never further away than that.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Stranger »

Den nya Ms Marvel är rätt okej, om lite krystat socialt medveten. Gruppen hon är med i, Champions, har dock blivit nästan oläslig, det är som om den är ett kollaborativt Tumblr-projekt. Den nya Clone Sagan var helt läsbar tyckte jag, men det kanske var för att den inte malde på i all evighet som den första. Spidermans anti-klon åsikter tyckte jag var lite okarakteristiskt taskiga däremot.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Men tanken med den Ms. marvel måste ju varit att hålla det vid sidan av pga att den ju är högst vesäntligt skild från allt annat i MU.

Ett team eller medverkan i en massa ej kompatibla andra serier med en annan inriktning, så fort en figur får nån som helst uppmärksamhet, en av det drumligaste de och DC alltid gör fel med, man försöker casha in fort bara och så faller kvaliteten till skräp.

De lär sig aldrig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag håller med om att det ofta blir skräp när de slänger in en massa populära karaktärer i samma grupp. Fast Thunderbolts med bland annat Elektra och The Punisher var riktigt bra tyckte jag. Jag kan inte helt uttala mig om The Clone Conspiracy ännu då jag har två nummer kvar + det extra Omega numret som ingår i serien. Jag tycker Ben Reilly har en intressant roll i den även om han inte verkar allt för snäll. Snarare verkar han blivit helt galen. Men jag har ju bara kommit till fjärde numret det kanske ordnar upp sig. Det skall bli jättekul och jättespännande att följa hans egen serie. Man vet ju inte om han är hjälte eller anti-hjälte sånt kan ju vara läsbart.

Tror Web-Warriors är skräp. Har alla nummer hemma men har inte orkat läsa dem. Spider-Gwen skall ju vara med i allt nu lite som Wolverine förr. När Gwen och Spider-Gwen är med i samma story blir det nästan för mycket. Men lite kul ändå. Snart slänger de väl in Gwenpool i samma story med. De jag saknar i de nya Spider-Man berättelserna är lite mer fördjupade karaktärer. Jag vill gärna lära känna dem lite mer. Sen verkar de som alla bovar skall dyka upp på en gång, lite hysteriskt är det allt. Om Gwen verkligen är Gwen då vill jag se lite action igen mellan henne och Peter men de kanske varit för mycket av sådant. Spider-Gwen och Peter lär väl få till det snart. Det känns bara som en tidsfråga. Hon går väl laget runt. Först Miles Morales sen Peter. I wish. Spider-Gwen är cool men jag diggar inte hennes dräkt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Stranger »

Agentum skrev:Men tanken med den Ms. marvel måste ju varit att hålla det vid sidan av pga att den ju är högst vesäntligt skild från allt annat i MU.

Ett team eller medverkan i en massa ej kompatibla andra serier med en annan inriktning, så fort en figur får nån som helst uppmärksamhet, en av det drumligaste de och DC alltid gör fel med, man försöker casha in fort bara och så faller kvaliteten till skräp.

De lär sig aldrig.

Det är oundvikligt när en förläggare blir en industri, serier som en industri suger varje droppe av kreativitet ur allting för att få ut så mycket som möjligt av det. Så blir det när konst blir affärer.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av mib »

Om man ska köpa EN Marvel Omnibus i sommar, vilken skulle du då rekommendera som ett måste?
Är DC snubbe egentligen så har bara en Marvel: The Amazing Spider-Man Omnibus 1
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Läste Champions nr 1 och tyckte att den var ganska rolig, lite småtrevlig. Ms Marvel däremot var ganska tråkig.

Vet inte exakt vilka Marvel-omnibusar det finns, men Fantastic Four borde ju vara ganska givna. De tidigaste bör ju vara bra om man gillar gammaldags stil i alla fall. Annars borde ju Omnibusar med X-men från nr 94 (och Giant size) vara riktigt bra.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av smorkin »

mib skrev:Om man ska köpa EN Marvel Omnibus i sommar, vilken skulle du då rekommendera som ett måste?
Är DC snubbe egentligen så har bara en Marvel: The Amazing Spider-Man Omnibus 1

Jag är inte heller någon stor Marvel-läsare men det finns en del bra Omnibussar. Till exempel tycker jag att Grant Morrisons "New X-Men" fungerade alldeles utmärkt för en som mig som har mkt diffus kunskap om X-en, och Matt Fractions "Hawkeye" likaså [^]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Ja, Morrisons New X-men är riktigt bra! Finurlig och lite suggestiv. Dramatisk och mystisk. Finns den alltså som omnibus? Fractions Hawkeye kan jag tyvärr vara utan.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av smorkin »

tfels skrev:Ja, Morrisons New X-men är riktigt bra! Finurlig och lite suggestiv. Dramatisk och mystisk. Finns den alltså som omnibus? Fractions Hawkeye kan jag tyvärr vara utan.

Jupp, finns i nytryck sen ett tag tillbaka: https://www.amazon.com/New-X-Men-Omnibu ... 1302901966
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av smorkin »

Sen är en omnibus med Garth Ennis Punisher på väg men den missar tyvärr sommaren (kommer i september) så se det som ett sommaren 2018-tips :-) Den är väldigt rekommendabel; det är inte allt Ennis skrivit för Punisher (det går inte med en bok) men det är från början och det är de IMHO bästa serierna, dvs innan han började med Punisher MAX.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Jag vill framhålla Brubakers Captain America isf med.

Har också svårt att hålla i en enda bok iofs men värd det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Intressant intervju med Stan Lee från 1977. Han berättar om hur DC förtvivlat försökte komma på varför Marvel sålde mer än DC. Intervjun finns som filmklipp nedanför artikeln.
http://movieweb.com/marvel-trolled-dc-1970s-stan-lee/
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

tfels skrev:Intressant intervju med Stan Lee från 1977. Han berättar om hur DC förtvivlat försökte komma på varför Marvel sålde mer än DC. Intervjun finns som filmklipp nedanför artikeln.
http://movieweb.com/marvel-trolled-dc-1970s-stan-lee/


Intressant.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar