Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Även den där texten är ju ett barn av sin tid, iofs... Ett decennium efter att något varit jättehippt, och man precis hunnit vänja sig med alla fantasilösa kopior, framstår det lätt som otroligt mossigt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Jo Daredevil tex en hit från nämnda tid som folk ännu håller högt ses i texten som våldsam och mörk = dålig.

Stan Lees stil att överskriva allt och kasta in slangsoråk ingen i verkligheten använde sig av på 60talet och Marvels såpoperastil var unikt då, tiderna ändras, vi som lever vet att det här inte alls var början till en nedgång i kvalitet utan bara en ny tid med mer äventyr en generationsväxling från det gamla gardet.

Mycket av det knäppadte i handling annars finns just under 70tal i Spider-man osv.

Och som nån skrev The all new uncanny X-men slog ärligt alla tidigare rekord för Marvel.

Så ja texten är en tanke av ett äldre fan som ser för honom oönskad förändring, det har de flesta av oss med känt lägre tankar om.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Nitro74 »

Agentum skrev:Jo Daredevil tex en hit från nämnda tid som folk ännu håller högt ses i texten som våldsam och mörk = dålig.


Fast Frank Miller började inte på Daredevil förrän 1979, alltså året efter texten skrevs, så det kan gärna inte vara det som avses.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Daredevil var iofs mörk innan, ungefär så fort Stan Lee försvann.
Det är säkert inte vad som avses men helt klart just den föändring som skedde under 70talet, lägg på Punisher, wolverine mfl

Jag tror du förstår egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Nitro74 »

Nej jag förstår faktiskt inte vad du menar just med Daredevil, som blev en hit just i och med när Frank Miller tog över som författare. Medan Roger McKenzie skrev den var den fortfarande inte någon succé. Jag håller dessutom inte alls med om att DD blev mörk när Stan Lee försvann. Det var först när McKenzie, som var skräckförfattare i grunden, som serien blev mörkare. Innan McKenzie var DD ganska campy med serievärldens kanske sämsta skurkgalleri. Inte ens Bullseye var speciellt intressant till en början.

Däremot håller jag så klart med om att 70-talets Marvel generellt var mörkare än 60-talets, eftersom det är en av de sakerna som skiljer Bronze Age-serierna och Silver Age-serierna åt.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Det kan delvis ha varit att horror blev högsta mode igen och färgade av sig.

Jag får väl skämmas men vill jag bara slöläsa säg essentials läser jag mycket hellre 70tal än 60tal, då det nya gardet tog över kom också de första seriefansen att göra serierna, tidigare var det mesta ett jobb man gjorde inget man levde.

Iaf anser jag han har fel i sin text, men som sagt inser att det blir så med tiden näör man följer nåt troget som jag och fd DC tex. [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:Jag får väl skämmas men vill jag bara slöläsa säg essentials läser jag mycket hellre 70tal än 60tal, då det nya gardet tog över kom också de första seriefansen att göra serierna, tidigare var det mesta ett jobb man gjorde inget man levde.

Nope, det var folk som Frank Frazetta och Al Williams på 40-50 talen. Grymma tecknare som gav sig in i yrket inspirerade av dagstidnings serier som Tarzan och Flash Gordon.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Hos Marvel?

Nåja, kanske det, inget jag hört som ett exempel på att serietdningsskapare gick över i händerna på folk som var fans till tex golden age serier och dylikt.
Klart folk ville vara Eisner eller nåt, men här handlade det ju om att skapa nåt av det andra drömt fram tidigare.

Stripserier är ju en sak för sig och var ju länge där tecknare ville vara, det kom ju att ändra sig men långt senare förstås allt efter hur dagstidningar ansåg om sina stripserier och hur komplicerade de fick vara.
Att tecknare har egna idoler är troligen inget nytt eller alls speciellt men imo inte alls samma sak.

Men Marvel som sagt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

Fråga till er som har koll, vad blev utfallet av senaste Secret Wars. Jag hörde lite om det i våras att varje karaktär skulle uppleva sina populäraste moments igen på något sätt. Blev det bra? Var det någon reboot eller liknande? Jag läser mest gamla marvelgrejor så jag har ingen koll alls på vad som händer i nutid.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av smorkin »

Dude skrev:Fråga till er som har koll, vad blev utfallet av senaste Secret Wars. Jag hörde lite om det i våras att varje karaktär skulle uppleva sina populäraste moments igen på något sätt. Blev det bra? Var det någon reboot eller liknande? Jag läser mest gamla marvelgrejor så jag har ingen koll alls på vad som händer i nutid.

Min uppfattning (men den är från en som inte läst mycket Marvel, enstaka titlar här o där, och som hört från andra betydligt större fans):

Alla Marvel-universa (det vanliga, 2099, Ultimates, osv) trycktes ihop på en enda planet där Doctor Doom var gud. Så serieskaparna fick göra precis vad de ville: En Captain America som rider på dinosaurier? Sure. En poliskår som bara består av massa unga version av Thor? Varför inte. Ett område där alla är Hulk? Jodå. Och multipla versioner av samma karaktär kan såklart finnas på olika ställen.

Kort sagt var det en lekplats där du kunde skriva exakt vadsomhelst eftersom det ändå inte skulle ha någon impact på det som kom efter :-)

Sen finns det såklart en slags huvudhandling också, men exakt vad allt det här får för följder hos Marvel vid eventets slut är fortfarande oklart. Som exempelvis är det ingen som riktigt vet om Cyclops lever; en Cyclops dog under eventet men var det den "riktiga" (om nu någon sådan finns/fanns)?

Så tiden får visa vad följderna blir. För de titlar jag följer närmare (The Unbeatable Squirrel Girl/Ms. Marvel) har det bara betytt att de startat om på nummer 1 igen. Thor som jag följer lite sådär (gillar ofta Aaron, men seriens senaste omstart var inte så kul) kanske rycker upp sig igen, med lite tur [;)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Ala »

Mark Waids run på Daredevil (som tecknats av bla Chris Samnee och Paolo Rivera) tog slut nu med #18. Det har varit en bra run och det var bra att han fick köra sin story ändå in till slutet. En ny run signerad Charles Soule och Ron Ganey drar igång i december under "All New, All Different"-bannern.
Det blev ett bra ställe att sätta punkt på min prenumeration också. Kommer mest köpa samlingsvolymer av diverse slag nu för tiden. Det gäller Marvel i stort, och DC också för den delen även om jag fortfarande prenumererar på Batman.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Vem vill ha en totalt ändrad DD, vilken bullshit, säkert bara tramsig Marvel reklam
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Ala »

Agentum skrev:Vem vill ha en totalt ändrad DD, vilken bullshit, säkert bara tramsig Marvel reklam


Ja, men det är ju deras nya banner efter alla "Secret Wars" och allt vad det var. Den gäller ju långt fler titlar än bara DD. Och så mycket annorlunda kommer det nog inte att bli.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Jo hoppas det, jag kvider när jag tänker på en DD i rustning och som inte vill vara Mat längre, och det tyckte Marvel var fan så bra, skräp DD funkar bara som han blev strax före och imo Miller.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av BoJustBo »

MArvel älskar att säga att något är helt annorlunda, helt nytt, men när gjorde dom senast något som faktiskt var det?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Lars R Johansson »

Dude skrev:Fråga till er som har koll, vad blev utfallet av senaste Secret Wars. Jag hörde lite om det i våras att varje karaktär skulle uppleva sina populäraste moments igen på något sätt. Blev det bra? Var det någon reboot eller liknande? Jag läser mest gamla marvelgrejor så jag har ingen koll alls på vad som händer i nutid.


Det blev rätt bra skulle jag säga - man kunde gotta sig och plocka upp olika tidningar som fortsatte historierna från dom ursprungliga händelserna så som man själv ville.

Blev själv rätt förvånad, besatt som man är, över hur många saker det var som refererades till i Secret Wars IV - var en del som till och med jag inte kände till och jag har ändå läst flera tusen Marvel-nummer.

Det var som en sorts hyllning till Marvels historia fram tills dom SPRÄNGDE Universumet, haha! ^^ Historien har ganska många paralleller till DC's Crisis on Infinite Earths - blev även ett något förändrat universum efteråt, som i COIE - lite olika figurer från andra Jordar är nu en del av Marvel's vanliga värld - bl a några Ultimate-figurer.

Överlag så var storyn som en sorts blandning av original Secret Wars och COIE.

Agentum skrev:Jo hoppas det, jag kvider när jag tänker på en DD i rustning och som inte vill vara Mat längre, och det tyckte Marvel var fan så bra, skräp DD funkar bara som han blev strax före och imo Miller.


Det enda den nya DD-tidningen har gemensamt med 90-talsstoryn du tänker på är dock färgschemat på dräkten - svart och rött. Den är dock till skillnad från 90-talsgrejen i princip identisk med hans klassiska röda, förutom ett par små detaljer. Tycker det funkar bra faktiskt. = )

Premissen är annorlunda också - DD avslöjade till slut för hela världen i förra volymen att han var DD, för att kunna vittna mot en skurk - så nu har han omfamnat idéen med att alla vet om det, och lever ut det ganska rejält. Han är även tillbaka i NY - Hells Kitchen, men nu jobbar han inte längre som Advokat - utan han har sadlat om till assistent till chefsåklagaren!

Det är m ao helt befogat och lagligt (nåja...) för honom att dunka på bovarna den här gången.

BoJustBo skrev:MArvel älskar att säga att något är helt annorlunda, helt nytt, men när gjorde dom senast något som faktiskt var det?


Haha, jadu, det var välan ett tag sen. ^^ Det är nog dock delvis med mening, eftersom Stan Lee menar att det fansen vill ha är inte förändringar, utan "ILLUSIONEN av förändringar".

http://www.peterdavid.net/2012/12/24/th ... of-change/

M ao, egentligen så blir ju många av oss rätt så förbannade om dom ändrar för mycket, så det har nog dessvärre delvis med det att göra.

Jag skulle säga att senast dom gjorde något nytt, var nog i början av 2000-talet, för ca 10-13 år sedan, alltså. Då skapade dom ju bland annat Runaways - som i vart fall för mig var något helt nytt i marvel-väg: ungdomar som rymmer hemifrån eftersom dom får reda på att deras föräldrar är superskurkar. Sen var även själva boken tecknad i en väldigt ovanlig stil - någon sorts blandning av klassisk superhjälte, manga och... öh... barnböcker??

Ska man hårdra det dock, och bara räkna det som har blivit stora hits - så var det väl senast på 90-talet, 25 år sedan, som dom gjorde nåt nytt. Cable och DEADPOOL i synnerhet, blev ju två väldigt stora figurer då, och dom är och var såvitt jag kan erinra mig relativt ovanliga figurer i Marvel's värld. (dom bygger dock på flera tidigare figurer, men det gör alla)
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av smorkin »

Jag tycker Marvel har gjort lite nytt den senaste tiden, nämligen satsat på en utmärkt samling tidningar med lite yngre läsare som målgrupp, exempelvis Ms Marvel och (framförallt) The Unbeatable Squirrel Girl. Stor eloge till dem för det, och för att de förstått att man måste ha flera titlar som ska göra PR för varandra för att det ska fungera. Som skräckexempel på det motsatta kan jag nämna DC i mitten av 80-talet och den excellenta serien "Angel Love" som tyvärr bara höll ut i 9 nummer innan den lades ner, men det var inte så konstigt eftersom det var DCs enda titel inriktad på kvinnliga läsare, så internreklamen i tidningarna var för Watchmen, The Dark Knight Returns, mm. Utmärkta serier förvisso men långt ifrån samma typ av läsning som "Angel Love".

Enda sättet de skulle kunna göra det ännu bättre vore om de kunde locka in Noelle Stevenson ("Nimona", "Lumber Janes") & Raina Telgemeier (den bäst säljande serieskaparen i USA de senaste åren), både med ett kynne som skulle matcha ekorrflickan. Men jag misstänker att de inte är så intresserade av superhjälteserier så Marvel skulle behöva bredda utgivningen en smula.

Fast, roset till Marvel har ju ingenting att göra med nya Secret Wars eftersom de här tidningarna startade innan, och jag är rädd för att det snarare varit negativt för dem eftersom de plötsligt måstat starta om med nummer 1, helt utan egen förskyllan...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av BoJustBo »

smorkin skrev:Raina Telgemeier (den bäst säljande serieskaparen i USA de senaste åren)

Har aldrig hört namnet innan och känner inte igen stilen eller någon av hennes titlar som jag ser när jag googlar. Stämmer verkligen denna info?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Dock inrikning på väldigt unga läsare och bar kvinnliga läsare, det är inte många att fånga inom superhjältegenren.

Det måste ändå sälja till killar för att ens bära sig i vilket fall.

Verkliga exempel är tex DC Vertigo, nåt Marvel aldrig hade, det är sånt som blir nåt och som iofs fortfarande kommer läsas av killar och vuxna men som har en ärlig chans.

Hela new 52 som det ju kallats är ju mer eller mindre nånting soim kommer regenrera för att det inte fungerade, det är inte vad folk egentligen ville, man fick över några från Marvel kort som läsare och sen var det allt bara.

Serier är inte under några förutsättningar nånting yngre läser längre på nån komplicerad nivå ens, heller inte tjejer i nån direkt omfattning som betyder nånting.

Det verkar som att så är fallet här, serier är för pojkar och smink för tjejer.

Om de nu i mån lyckats med tv serier eller filmer, så BRA, men sluta tramsa med serierna helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Agentum »

Jag kollade in Harley Qinn, tydligen ett behov av att inte längre ha henne som en mestadesls tragisk men kul figur längre?

I Suicide Squad Amanda Waller föryngrad, varför då? dög inte den gamla the wall?
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar