Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kan innehålla spoilers.

Jag håller på och läser lite Marvelserier för ögonblicket. Här kommer min bedömning av dessa titlar:

Ben Reilly- The Scarlet Spider #6
7/10
- Den är ok. Reilly är lite råare än Parker. Han använder pistol och skjuter bland annat lite bad guys. Jag hoppas denna serie blir långlivad. Jag har alltid varit svag för Ben Reilly. Han lever under lite tuffare omständigheter än Mr Parker. Kul att se Kaine i action. Hon dog ju i denna serie men superhjältars död brukar ju inte vara långlivade..

Peter Parker: The Spectacular Spider-Man #3
7/10
- Den är också rätt bra. Peter har antagligen fått en ny syrra som också fått lite nya krafter. Det är lite nytt.

The Amazing Spider-Man #31
8/10
- The Amazing Spider-Man håller nästan alltid hög klass. Det händer mycket i Slotts verk. Nu har de lagt ner "Parkers industry". Kul och följa vad som händer härnäst.

Ms Marvel #21
7/10
- Bra story. Rätt lättläst. Schyssta teckningar. Den är bra.

The Amazing Spider-Man- Renew Your Vows #10
10/10
- En riktigt bra story. Kul och se Spideys dotter i action. Och lille Normie Osborn är med och kämpar också. En av de bättre Spideytitlarna på länge.

The Unbelievable Gwenpool #19
3/10
- Nej den var inte bra alls. För enkel story helt enkelt. De förra numren nummer #18 & #19 diggade jag skarpt de får 7/10 men just detta nummer var väldigt fånigt. Jag hoppas dock Gwenpool får leva vidare som serie. Hon är ju bara en enkel tjej från vår verklighet och det är ju ett rätt intressant koncept egentligen.

Spider-Man/Deadpool #20
3/10
- Nej usch seg. Nummer #19 var ok och roligare 7/10. Det är för mycket "Jag-skall-skjuta-alla" skämt från Deadpool. Tröttsamt.

Spider-Man #19
6/10
- Helt ok. Jag vill dock se lite mer fajter. Jag börjar bli lite trött i huvudet av allt läsande. Men Miles som Spider-Man är ett rätt kul koncept. Nummer #18 får 7/10.

Elektra #5
7/10
- Det är långt ifrån den bästa Elektra storyn. Men rätt underhållande ändå. Tror tyvärr det inte blir så många fler nummer synd. Synd jag älskar att se all form av Elektra in action.

Spider-Gwen #22
8/10
- Spider-Gwen blir bara bättre och bättre. Jag tyckte väl serien var sådär, hade svårt med teckningarna. Men nu tycker jag om tecknarstilen. Dessutom blir storyn bättre och bättre. Jag hoppas Spider-Gwen får leva kvar länge. Jag är väldigt svag för Gwen, Gwenpool med även om nummer #19 inte var en höjdare.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

Intressant att en tjej som varit död sedan 70-talet har två egna tidningar. Dock gissar jag på att det inte har något att göra med Spideykontinuteten och således inte är samma person som i de gamla serierna. Eller finns det någon koppling?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Dude skrev:Intressant att en tjej som varit död sedan 70-talet har två egna tidningar. Dock gissar jag på att det inte har något att göra med Spideykontinuteten och således inte är samma person som i de gamla serierna. Eller finns det någon koppling?

Hon fick väl iofs en klon redan på 70-talet(?...)

"It's complicated", tror jag man brukar säga...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Spider-Gwen dyker visserligen upp i det vanliga Universe också. I Spider-Gwens värld dör hennes Peter Parker.
Senast redigerad av 1 spindelmannenelektra, redigerad totalt 0 gånger.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:Intressant att en tjej som varit död sedan 70-talet har två egna tidningar. Dock gissar jag på att det inte har något att göra med Spideykontinuteten och således inte är samma person som i de gamla serierna. Eller finns det någon koppling?


Spider-Gwen är ifrån ett annan Universe och Gwenpool kommer från vår verklighet.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

spindelmannenelektra skrev:Spider-Gwen dyker visserligen upp i det vanliga Universe också. I Spider-Gwens värld dör hennes Peter Parker.


Dör han av ett fall från Brooklyn Bridge? ;)

Är det ultimate universe eller finns det fler?
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av super85 »

Det finns tonvis med universum hos Marvel. Jag kollade på det där nyligen av nyfikenhet och den version av Gwen kommer från "Earth 65" eller något. Känns som Marvel använder "Multiverse" på samma sätt som DC fast, det är alltid DC vars olika universum sägs vara krångliga ;).
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Har lite svårt att hänga med bland alla Spider-relaterade titlar och figurer. Vem är vem? Hur hänger de ihop? Sedan när?

Själv har jag läst Peter Parker: Spectacular Spider-man nr 1 och tyckte den var riktigt bra! Har därför beställt traden som kommer om ett par månader.

Har även läst trade nr 1 av X-men Blue och X-men Gold. Lite halvgammaldags, men modernt på samma gång. Bra grejer tycker jag! Annars har det mest blivit DC och lite från Dark Horse och Image.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:
spindelmannenelektra skrev:Spider-Gwen dyker visserligen upp i det vanliga Universe också. I Spider-Gwens värld dör hennes Peter Parker.


Dör han av ett fall från Brooklyn Bridge? ;)

Är det ultimate universe eller finns det fler?


Jag har inte läst det numret där de beskriver hans död men tror det har med Lizard att göra. Ja det finns hur många Universe som helst. I "Spider-Verse" märker man hur många Universe de finns då alla olika Spidermen samlas och många, många dödas för den delen. "Spider-Verse" är en av mina favorit Spider-Man berättelser. Det är ju den vi får möta på denna Gwen för första gången.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

tfels skrev:Har lite svårt att hänga med bland alla Spider-relaterade titlar och figurer. Vem är vem? Hur hänger de ihop? Sedan när?

Själv har jag läst Peter Parker: Spectacular Spider-man nr 1 och tyckte den var riktigt bra! Har därför beställt traden som kommer om ett par månader.

Har även läst trade nr 1 av X-men Blue och X-men Gold. Lite halvgammaldags, men modernt på samma gång. Bra grejer tycker jag! Annars har det mest blivit DC och lite från Dark Horse och Image.


Peter Parker Spider-Man och The Amazing Spider-Man är samma karaktär. The Amazing Spider-Man Renew your Wows är Spider-Man i framtiden då Peter, MJ och unge May alla har Spider-Man krafter. Riktigt bra serie. Sen har Spider-Man 2099 precis slutat. Han känner du säkert till. Han är oftast i sitt Universe men gör ibland besök i de vanliga Universet. Spider-Man Morales är i de Ultimata Universet men dyker ofta upp i det vanliga med. Kan vara så att han alltid är det vanliga numera, dålig koll på det. Gwen är sitt egna Universe men gästspelar ibland i Amazing. Spider-Man/Deadpool är i det vanliga. Spider-Verse serien klargör lite vilka som finns var. Löjligt bra serie egentligen.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

super85 skrev:Det finns tonvis med universum hos Marvel. Jag kollade på det där nyligen av nyfikenhet och den version av Gwen kommer från "Earth 65" eller något. Känns som Marvel använder "Multiverse" på samma sätt som DC fast, det är alltid DC vars olika universum sägs vara krångliga ;).

I början hade väl DC flera närmast jämbördiga universum, medan Marvel hade ett huvuduniversum och flera alternativa, har jag för mig, och DC kände sig tvungna att komprimera till ett enda för att locka andra än enbart ärkenördarna...

Fast nu ska iofs Marvel också ha börjat bli komplicerade och oläsbara, så de var ju tvungna att göra någon liknande reboot nu, relativt nyligen, själva...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

tfels skrev:
Har även läst trade nr 1 av X-men Blue och X-men Gold. Lite halvgammaldags, men modernt på samma gång. Bra grejer tycker jag!


Har tänkt att prenumerera på dessa titlar. Vilka är med och fajtas här? Har dålig koll på dessa X-Men titlar.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:
Fast nu ska iofs Marvel också ha börjat bli komplicerade och oläsbara, så de var ju tvungna att göra någon liknande reboot nu, relativt nyligen, själva...


Jag tycker det är relativt tydliga med sina Universeum. Som sagt Spider-Verse tydliggör ganska mycket. Det är visserligen lite otydliga när det gäller Miles Morales men jag tror han tillhör The Amazing Universeum nu efter nån event men som sagt inte riktigt säker. Men det är klart har man inte läst något på ett tag så kan det bli lite rörigt. Trött på tema och större event som man måste köpa en massa serier för att hänga med.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

spindelmannenelektra skrev:
tfels skrev:
Har även läst trade nr 1 av X-men Blue och X-men Gold. Lite halvgammaldags, men modernt på samma gång. Bra grejer tycker jag!


Har tänkt att prenumerera på dessa titlar. Vilka är med och fajtas här? Har dålig koll på dessa X-Men titlar.


X-men Blue består i princip av de riktigt gamla X-men (Marvel-girl, Angel m fl), men unga versioner som har åkt framåt i tiden, till vår nutid. De leds av Magneto.

X-men Gold består till stor del av de första av de nya X-men, dvs Storm, Nightrawler, Colossus m fl. De leds av Kitty Pryde.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Tack för info Spindelmannenelektra! Det klargjorde en del. Men några saker förblir lite mystiska.

Jag förstår fortfarande inte vilka Spider-Gwen och Gwenpool är. Två Gwen Stacy? Är båda från andra jordar? Varför är de här i MU 616?
Handlar Spider-man bara om Miles, eller om Peter också?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

tfels skrev:Tack för info Spindelmannenelektra! Det klargjorde en del. Men några saker förblir lite mystiska.

Jag förstår fortfarande inte vilka Spider-Gwen och Gwenpool är. Två Gwen Stacy? Är båda från andra jordar? Varför är de här i MU 616?
Handlar Spider-man bara om Miles, eller om Peter också?


Två tjejer ja. Spider-Gwen är sitt eget Universe men ibland hjälper hon till i det vanliga. Gwenpool är en helt vanlig tjej från vår verklighet som gillar cosplay sen tar hon sig till Marvel Universe genom att hoppa in eller över sidorna. Det är väldigt, väldigt mycket 4th wall i denna serie. Den är ganska flummig men rolig också. Jag har inte läst så många nummer än men hon känns som en mix av Gwen och Deadpool hehe. Tror det var meningen som endast en tidning men den blev populär och nu har det blivit riktigt många nummer. Den är ganska coolt tecknat när hon hoppar från olika verkligheter. Hon stötte på Miles Morales sist så jag tror hon kan dyka upp lite var som helst. Tror inte hon stött på Spider-Gwen men som sagt inte läst så många nummer än.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

tfels skrev:
spindelmannenelektra skrev:
tfels skrev:
Har även läst trade nr 1 av X-men Blue och X-men Gold. Lite halvgammaldags, men modernt på samma gång. Bra grejer tycker jag!


Har tänkt att prenumerera på dessa titlar. Vilka är med och fajtas här? Har dålig koll på dessa X-Men titlar.


X-men Blue består i princip av de riktigt gamla X-men (Marvel-girl, Angel m fl), men unga versioner som har åkt framåt i tiden, till vår nutid. De leds av Magneto.

X-men Gold består till stor del av de första av de nya X-men, dvs Storm, Nightrawler, Colossus m fl. De leds av Kitty Pryde.


Låter intressant tfels. Är lite sugen på att läsa lite mer X-Men igen, mitt Marvelläsande har mest bestått av Spider-Man relaterat material på sistone.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

Mer om Gwenpool http://serienytt.se/2017/09/20/the-unbe ... -gwenpool/

Kanske dags för Marvel att göra en Crisis on infinite Earths [;)]

Spontant känns det lite svårt att ta sig in i Marvel. Där har vi fördelen med DC där man kan hoppa in från början antingen via New52 eller Rebirth. Finns såklart andra alternativ också men dess ligger närmast i tiden. Visst har ju Spidey brand new day men det vill jag inte tänka på just nu
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »



Intressant och bra skrivit om Gwenpool. Ja man kanske skall ge den serien chansen. Har alla nummer hemma men endast läst några av dem. Sista numret var som sagt enligt mig ingen höjdare. Men teckningarna är ju speciella och de är ju lätt att dras med just därför. Min favorit marvelserie just nu är "The Amazing Spider-Man Renew Your Wows". Den har jag läst från början (10nr) och den är lättläst och känns lite ny. Jag tycker om att följa Spider-Manfamiljen och deras öden. Peter "sköter" sig som pappa och hans dotter och fru är duktiga på att fajtas. Dessutom blir det extra kul och intressant att följa MJ när hon får den svarta dräkten. De skall bli intressant att se vad som händer med den.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Dude skrev:Kanske dags för Marvel att göra en Crisis on infinite Earths [;)]

Men det var väl typ det de gjorde nu för ett tag sen? Även om jag såklart glömt bort vad den hette i nuläget...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar