Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Mmm, den riktiga gyllene åldern för amerikanska serier slutade 1954 när Wertham apokalypsen hände serie industrin. Men det är ju inte vad folk menar då superhjälte serier dött en naturlig död redan innan.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo, med slutet av ww2 var folk inte intresserade av de där ofta patriotiska superhjältarna längre och de dog i princip ut.

Wertham skadade marknaden hårt och serierna som påverkades är mer eller oläsbara till i början av 70tal när koden lättades upp en del.

Vissa kringick det ju dock med magazinformat tex Warren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Nja, iallafall vissa lyckades ju fortsätta. Ditkos skräckserier från senare 50-talet är fortfarande underhållande till exempel.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Mycket sant, Ditko som exempel kunde göra sina mystiska serier ändå, men han gillade inte coden.
Men över lag hämmades en stor del av serierna länge men det är möjligt att just det gjorde att superhjältarna kom tillbaka då de ju inte på samma sätt skulle ha drabbats av mycket censur.

I början av 70 tal släppte de lite på det och tex Marvel kunde göra sina mildare skräcksucceer som Tomb of Dracula och Werewolf by night bla, det gick inte tidigare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Dude »

Dude skrev:
tfels skrev:Just Batmantidningen har blivit bättre och bättre tycker jag


Beställde precis Batman vol 2 och 3 baserat på dina ord! [:o)]


Har nu läst både vol 2 och 3. Det blev bättre Tycker jag, eller så har bara vant mig. Vad jag gillade är teckningarna, det är snyggt och tilltalande. Bane var också bra, kändes lite som när Spidey slogs mot Juggernaut om ni förstår vad jag menar. Slutet på den storyn tolkade jag som att Batman kommer till insikt/bekräftar att han är odödlig och obesegbar. Blev nästa lite meta. Det jag gillade mindre är som jag gnällde om tidigare att han är lite väl mäktig, vilket förvisso var bra med Bane som iaf gav honom en match. Det kommer en armé på 100 man(med vapen såklart) men det är inget hinder för Batman. Det blir lite tröttsamt kan jag tycka. Sedan att han friar till Catwoman, jag vet att i amerikanska såpor och allmänna produktioner så måste karaktärer gifta sig direkt när de fattar tycke för varandra. Inget fel i giftermål i sig men det känns som religöst hyckleri från deras sida, sedan att det såklart skapar drama. Men förnuftigt? Inte alls, varför kan de inte bara hänga ihop en då och ha det lite trevligt istället.

Nåja, jag inväntar nu vol 4 [:)]
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Du nämner du det där med meta igen, om du vrider på det så har ju de känt varandra sen typ 1940 i populärkultur.

Sen är det ju inte första gången man hintar om det mellan de två. Earth-2 versionerna gifte sig med varandra, och avslutningen på Nolans Dark Knight trilogi hintade ju om det. Sen är det en grej som säljer tidningar och nämns i media utanför serieindustrin.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av mib »

Fått hem Swamp Thing The Bronze Age Omnibus nu och infon på Bokus (som jag undrade över tidigare) är helt käpp rätt åt *******. Den är på över 900 sidor och inte 600. Innehåller även SAGA OF THE SWAMP THING #1-19 and SAGA OF THE SWAMP THING ANNUAL #1. Så hela klabbet fram till precis innan Alan Moores ST.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

mib skrev:Fått hem Swamp Thing The Bronze Age Omnibus nu och infon på Bokus (som jag undrade över tidigare) är helt käpp rätt åt *******. Den är på över 900 sidor och inte 600. Innehåller även SAGA OF THE SWAMP THING #1-19 and SAGA OF THE SWAMP THING ANNUAL #1. Så hela klabbet fram till precis innan Alan Moores ST.

Haha det var ju roligt att det var mer för pengarna... Synd bara att man ny inte orkar lyfta boken =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av mib »

BoJustBo skrev:Haha det var ju roligt att det var mer för pengarna... Synd bara att man ny inte orkar lyfta boken =P


Frugan har tjatat om att jag borde börja träna igen så 20 minuters läsning om dagen så har man gjort sitt [:o)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Läser Hal Jordan and the Green Lantern Corps, det senaste från DC:s rebirth. Jag förstår inte riktigt varför, men den är bra. Vi är ute i rymden och på en massa olika planeter. Det är gröna lyktor överallt och en hel del gula lyktor. Och så dyker det upp lyktor av andra färger. De är osams, grälar, far omkring och bråkar. Det är väl själva huvudinnehållet kortfattat. Och detta borde ju vara dåligt, men icke. Bra grejer!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

tfels skrev:Läser Hal Jordan and the Green Lantern Corps, det senaste från DC:s rebirth. Jag förstår inte riktigt varför, men den är bra. Vi är ute i rymden och på en massa olika planeter. Det är gröna lyktor överallt och en hel del gula lyktor. Och så dyker det upp lyktor av andra färger. De är osams, grälar, far omkring och bråkar. Det är väl själva huvudinnehållet kortfattat. Och detta borde ju vara dåligt, men icke. Bra grejer!

Låter litet Marvel-inspirerat! [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Stranger »

Har börjat på Wonder Woman post-Infinite Crisis nu, rätt bra, men jag fattar fortfarande inte varför dom brydde sig om att återanvända den gamla Agent Diana Prince identiteten från 70 talet. Den existerade bara på grund av hemlig agent flugan på den tiden.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

Stranger skrev:Har börjat på Wonder Woman post-Infinite Crisis nu, rätt bra, men jag fattar fortfarande inte varför dom brydde sig om att återanvända den gamla Agent Diana Prince identiteten från 70 talet. Den existerade bara på grund av hemlig agent flugan på den tiden.

Det kan inte vara en fanboy-grej, då? Grant Morrison t.ex. gör väl Batman- och Joker-serier som refererar både till de knäppaste och mest grimdark serierna samtidigt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Stranger »

Wakuran skrev:
Stranger skrev:Har börjat på Wonder Woman post-Infinite Crisis nu, rätt bra, men jag fattar fortfarande inte varför dom brydde sig om att återanvända den gamla Agent Diana Prince identiteten från 70 talet. Den existerade bara på grund av hemlig agent flugan på den tiden.

Det kan inte vara en fanboy-grej, då? Grant Morrison t.ex. gör väl Batman- och Joker-serier som refererar både till de knäppaste och mest grimdark serierna samtidigt...

Det är nog möjligt. Det jobbiga med att läsa en massa serier i rad är att man märker hur mycket dom upprepar sig. Wonder Woman har typ bara fyra olika stories om och om igen.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Stranger skrev:
Wakuran skrev:
Stranger skrev:Har börjat på Wonder Woman post-Infinite Crisis nu, rätt bra, men jag fattar fortfarande inte varför dom brydde sig om att återanvända den gamla Agent Diana Prince identiteten från 70 talet. Den existerade bara på grund av hemlig agent flugan på den tiden.

Det kan inte vara en fanboy-grej, då? Grant Morrison t.ex. gör väl Batman- och Joker-serier som refererar både till de knäppaste och mest grimdark serierna samtidigt...

Det är nog möjligt. Det jobbiga med att läsa en massa serier i rad är att man märker hur mycket dom upprepar sig. Wonder Woman har typ bara fyra olika stories om och om igen.


Ett bra argument för att läsa miniserier och grafiska romaner istället för tecknade såpoperor ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Klart att det flesta av de där gamla grejerna är " fanboygrejer" Allan Heinberg har väl läst 70-tals Wonder Woman och varit inspirerad av själva dräkten/stilen även om de där serierna verkligen inte är en höjdare. Denny O'Neill har ofta själv skojat om hur "off the mark" hans försök med Wonder Woman var. Själva dräkt-designen är ju cool dock. Sen är ju hela Diana Prince grejen äldre.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Ett bra argument för att läsa miniserier och grafiska romaner istället för tecknade såpoperor ;)

Nu är väl iofs arcs och trades ofta miniserier och grafiska romaner i sig själva...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Han menar väl just serier som har en berättelse och ör sen avslutade, jämfört oändliga som ju bsra rullar på med nya team inte alltid en bra ide att läsa totalt imo.

Ofta får man då hålla sig till vissa runs eller som du skriver arcs, men ofta är de ju toppstyrda för vad som händer i världen och andra serier påverkar.
Det är nåt som kan reta mig, det kan förstöra precis allt med crossovers eller events där alla oberoende av egen story måste medverka.
9mm, i'm never further away than that.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Stranger »

Grejen med pågående serier är att det brukar finnas perioder när en toppförfattare tar över sen kommer nån amatör in och sabbar allt igen, det känns så meningslöst.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag känner samma sak, de försöker bräcka tex Moore eller Morrison med att vara ännu mer flippade och liknande zom leder till plattfall, i stället för att göra sin grej.

Så jag utesluter tex vad Byrne gjorde bort i West Coast Avengers efter Englehart bygt upp det så det fan var bättre än samtidiga Avengers serierna.

Jag menar det bra finns ju kvar att läsa man kan helt enkelt strunta i den dumma förändringen bara och aldrig läsa eländet igen.

Annars blir man ju tokig hahaha, så många ggr det där hänt.

Exempel pp bra övertagande kan vara säg Brubaker till Vaid på Daredevil, dvs tar över och gör sin stil i sin riktning och inte kopierar.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar