Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Det allra nyaste. Man har tydligen bevarat en del från new 52 och slagit ihop det med gammal DC. Vet inte mycket mer, men det har tydligen lett till högre försäljningssiffror än new 52. Och enligt kritiker verkar det vara rätt så lyckat.
Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/DC_Rebirth
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

New 52 var bara trams i sig och skapade inget man inte kunde gjort utan att förstöra sin historia och försöka bli föryngrade med tvångsmässuga nya tidningar som las ner lika snabbt.

Jag begriper inte vad detta är om, men jag ser gärna mycket av det sk nya bara ignoreras och återgår till säker mark.

Att fånga Marveläsare i några månader är inte värt det.

DC är nummer två men väl fast där och säkert, utnytja det i stället för att jaga bort gamla läsare.

Inte för att jag längre hoppas på nåt, ändrande för ändrandes skull funkar aldrig, man har förlorat saker som JSA för nån form av tramsig ointressant smörja involverande namn från 40talet man minsan skulle förbättra med uselt resultat och billiga poänger som att den ene eller den andre är gay, är det nån som längre bryr sig i sånt?
Låt Vertigo figurer och Tex Jonah Hex återvända till sina element och inte vara en del av allt, samtliga ändringar där sög rutten anus och höll inte.
Man försökte med att det ju inte sålde nog sen förr, det utan att bry sig om att just de tidningarna alltid sen såldes i trades ich samlingar i åratals ecteråt och gav DC en profil Marvel inte har på samma sätt.

Nej tack till alla ägg i samma korg och spark i arslet på Dan "valsdansaren" Didio för alltid, jävla inkompetenta kronnolla.

Om jag tror nåt ändras? Nej knappast :D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Dude »

Skummande igenom din länk tfels, och om jag förstår det rätt slår de ihop new 52 med kontinuiteten som var innan. Att det var Dr Manhattan som av någon anledning "tagit" bort 10 år från alla vilket ledde till new 52. De ska ha cred för att de gör events av dessa "soft reebots".

Hur många gånger har de (marvel och DC) startat om sina universum senaste 10 åren? Känns som det händer hela tiden. Blir det bättre är det såklart inget fel med det, men jag tycker att det är sorgligt att karaktärerna fastnar i ett status quo där utvecklingen är minimal. Jag förstår att de inte vill/vågar ändra ett koncept som säljer, men om de ändå reebotar vart femte år kan de väl ta ut svängarna lite tycker jag.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Nej fan, cred ska det inte ha, minus cred möjligtvis. Events är ju pyton, anledningen till att marvel och dc är så tråkiga sedan sent 80-tal.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Håller med BoJustBo här. Inga fler events nu tack! Det saboterar så mycket. Låt oss få läsa serierna nu, riktiga äventyr.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag tycker jag ofta hör det från folk, ändå så fortsätter eventsen.

Personligen gillar jag inte editordrivna historier som låser upp alla serier i månader för ett antiklimax som man på 80talet fixat på två nummer i en serie eller nåt.
Jag menar det var förklädda aliens hela tiden och annat rätt söndertjatat.

Det är tur idag att de mindre förlagen finns där de som har nåt att visa kan få göra det utan toppstyrning.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Dude »

För att tydliggöra vad jag menade. De ska ha cred för att de skapar någon form av avslut på en kontinuitet de lämnar bakom sig. Dvs inte bara slutar tvärt utan försöker hitta en väg, eller kanske snarare en krokig stig, från den gamla kontinuiteten till den nya. Att de däremot styckar upp storyn såpass mycket att man måste köpa flera olika titlar för att få grepp om handlingen kan jag förstå och hålla med om att det är grymt störande.

Jag har iaf beställt fram till och med vol 7 av Batman new 52, får hoppas att den klättrar uppåt mot court of Owls nivåer igen.

En sak till gällande Rebirth, ska de köra Stålmannens origin igen? Känns som hans bakgrund har upprepats i det oändliga.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Jag ogillar inte bara att man behöver köpa många titlar. Jag ogillar även att det startas om. Vill ju få läsa det jag gillar, men det sopas bort hela tiden, av en massa fåniga anledningar. Ge oss bra storys istället för en massa fåniga spektakel.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

DC och Marvel vill verkligen att allt ska hänga ihop, men dom vill inte ta konsekvensen av sitt val.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Det dröjer ganska kort tid så är mycket allt för invecklat eller emotsägelsefullt igen iaf.

Jag förstår att man vill hålla fast vid sin universum, men lite tråkigt när det går ut över kvaliteten på det som produceras, riktigt så intressant är inte världsbyggandet imo.

New52 är väl DCU nu iaf? eller är det det som ni menar alltså att namnet new52 har strykits då inget annat ju finns iaf, namnet var ju mest fånigt nu då det ju till slutet inte blev värst mycket 52 av det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

52 tidningar? Nope. 52 nummer långa blev dom inte häller.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

När DC gjorde "New 52" (som egentligen startades med Flashpoint eventet) så gick försäljningsiffrorna upp mycket och de tjänade skapligt med pengar på det. Sen efter några år gick siffrorna ner igen, och så gjorde de nyligen "Rebirth" och siffrorna har gått upp.

Som jag tjatat så många gånger tidigare, man gör events eftersom de fungerar. Events bidrar till ökad försäljning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:52 tidningar? Nope. 52 nummer långa blev dom inte häller.

52 är det nya 10!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

super85 skrev:Som jag tjatat så många gånger tidigare, man gör events eftersom de fungerar. Events bidrar till ökad försäljning.

Och höga försäljnings siffror är definitivt inte lika med kvalitet.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Det får ju alla tolka för sig själv, men nu är nog tanken med ett företag som Warner ägda DC Comics, att tjäna så mycket pengar som möjligt?

Sen tror jag att majoriteten av de som skriver och tecknar serierna vill att de ska vara så hög kvalite som möjligt. För tillfället tycker jag att DC är rätt bra, det bästa de varit på i 4-5 år.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

super85 skrev:men nu är nog tanken med ett företag som Warner ägda DC Comics, att tjäna så mycket pengar som möjligt?

Självklart, men det är inte något jag som konsument behöver gilla.

Detta sagt, jag hatar inte bombastiska action filmer som de flesta av dessa superhjälte filmer är. Det är snarare dialogen och de mer action-fria drama scenernas tafflighet som gör mig bister.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Filmerna kan fortfarande just leverera svindyr action, allt annat gör fan tv serierna bättre då de har mer rymd för sånt.

Jag tror dock inte DC kan slå Marvel nån längre tid, det bara är så sen länge och det bygger på en fanbas i grunden där man bara kan locka över en del under kortare perioder, sen är det status quo igen.

Som sagt man kan vara glad att de mindre bolagen finns, där kommer klassikerna göras, det folk pratar om i framtiden, DC och Marvel är bar inne på snabba stålar och att vräka upp varumärken.

Och tja det säljer ju, kass smak i allmänhet säljer rätt paketerat.

Pengarna finns inte i serierna längre de fins bara som bas för annat, och det är väl där nånstans jag då inte orkar bry mig längre, jag kan väl se det på TV käns det som. [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av smorkin »

super85 skrev:När DC gjorde "New 52" (som egentligen startades med Flashpoint eventet) så gick försäljningsiffrorna upp mycket och de tjänade skapligt med pengar på det. Sen efter några år gick siffrorna ner igen, och så gjorde de nyligen "Rebirth" och siffrorna har gått upp.

Som jag tjatat så många gånger tidigare, man gör events eftersom de fungerar. Events bidrar till ökad försäljning.

Mm, sant, men jag misstänker att det ändå är en dålig affärstaktik i långa loppet. Eventet i sig ökar försäljningen just då eftersom många trogna fans då köper fler tidningar än vanligt (dvs de som ingår i eventet) men att det också riskerar att göra att de inte riktigt lika fanatiska fansen istället tröttnar. Och om det stämmer betyder det att försäljningen ett tag efter eventet planar ut på en lägre nivå än innan, osv.

Såklart, om tidningarna är riktigt bra så kan ju ett event leda till långsiktig uppgång i försäljning och det är väl det som ursprungligen var tanken med dem: Låt Stålmannen gästspela i en sämre säljande tidningen, kanske med en crossover i Stålmannens egen tidning, varpå förhoppningsvis Stålmannen-fans (mångtaliga) också upptäcker den mindre titelns kvalité och därför börjar köpa den med.

Men sen växte eventen och blev istället till för att bara sälja fler titlar under eventet i sig -> vi har dagens situation, med event som "Blackest Night" för några år sedan med 85 tidningar i själva eventet...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

ja det stora eventet i mitten av 80talet, med rebootade ju över de åren efter DCU med riktigt bra grejor utan att det var superhårt kontrollerasde i annat.

Det har inet lyckats i läsvärde sen dess egentligen imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Egmonts krossande av alla konkurrerande serietidnings förlag i tidigt 90-tal gjorde säkert deras egna försäljnings siffror bättre en kort stund... sedan dog hela industrin i Sverige på grund av det dåliga utbudet.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar