Masters of the Universe tråden

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Masters of the Universe tråden

Inlägg av Ahead »

Hej!

Finns det fler än jag här på forumet som samlar på just dessa tidningar? Växte upp med att titta på He-man på lördagsmornar (Sky channel) samt leka med action figurerna.

Min samling består mest av Amerikanska utgåvor, men planen är att fylla på även med svenska när tillfälle uppkommer.

Vad har ni andra för relation till Masters of the Universe? Har ni något bra ställe att tipsa om för att köpa serietidningar? (själv använder jag mig mest av ebay)

Alex
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Gamla tidningen Satellitserien (med Masters of the Universe och MASK) var en av de första som jag köpte varje nummer av, och till och med prenumererade på.
Jag har några leksaker också, men såg inte så värst många avsnitt av tv-serien eftersom jag inte hade Sky Channel. Det blev några enstaka när man hälsade på någon med större utbud.

Långfilmen med Dolph såg jag första gången för bara några år sedan. Men jag kunde handlingen på förhand eftersom jag både läst serieadaptionen och hade samlaralbumet med klistermärken...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Ahead »

Kul med lite respons!

Jag var fortfarande väldigt ung när tidningen fanns, så prenumeration var aldrig aktuellt. Men jag har några väldigt sönderlästa tidningar kvar... Har köpt några i bättre skick på Tradera vartefter det dyker upp med. Allt började dock när jag fick figuren Clawful en julafton när jag var 4, så action figurerna var det som fick mig intresserad från början... Har du kvar hela din samling?

Har sett om tv-serien nu när jag fick barn själv och försökt indoktrinera dem i Masters of the Universe, men än så länge har jag inte lyckats... Det som är bra med tv-serien är att avsnitten är relativt fristående så man kan lätt komma in i varje avsnitt även om man missat tidigare.

Långfilmen har jag någon form av hat/kärlek till. Jag älskar att det gjordes en film (och hoppas att det kommer en ny i framtiden) men den är inte, vad jag tycker, en bra film. Visst är He-man, Teela, Skeletor mfl med, men varför utspelar den sig på jorden? Vad tyckte du om filmen?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Wakuran »

Den enda figuren jag hade var Orko, men eftersom jag inte hade sett TV-serien eller knappt någon annan av merchandisen, så hittade jag på en egen lore och bakgrundshistoria där han var en väldigt mäktig trollkarl, i Gandalf-stuk.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Ahead »

Just Orko köpte jag faktiskt som mjukisdjur till min brors nyfödde son för bara några månader sedan. Lite fel färger men det var det bästa jag kunde hitta... [:)] Hur fick du tag i Orko och varför just den?

Bild


Sedan ska väl även jag erkänna att mina He-man figurer ofta fick kämpa mote exempelvis transformers så helt i linje med storyn var man inte själv heller [8D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag minns inte riktigt historien bakom Orko, men jag antar att jag önskade mig figuren av mina föräldrar och fick den, eller något...

Jag baserade väl mest min idé av honom på hans utseende. Han ser rätt suggestiv ut när han svävar runt i sin dräkt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Klaatu »

Bild

Brädspelet spelas än idag.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Ahead skrev:Långfilmen har jag någon form av hat/kärlek till... Visst är He-man, Teela, Skeletor mfl med, men varför utspelar den sig på jorden?

Filmen utspelar sig på jorden för att det är mycket billigare att filma där än att skapa planeten Eternia med kulisser och varelser. Cannon Films var desperata efter pengar men eftersom denna lågbudgetsatsen av ett känt varumärke floppade gick de i konkurs.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Ahead »

@Wakuran Jo det får jag hålla med om, man ser ganska tydligt att han är någon form av magiker tycker jag... Innan jag hade sett Gandalf på bild så såg han i mitt huvud ut lite som Orko (även om han beskrivs i böckerna så blev min bild ändå åt det hållet).

@Klaatu Spelet hade jag helt glömt bort! Tror jag och brorsan har vårt liggandes någonstans hos föräldrarna. Får kika nästa gång jag är där!

Givetvis förstår jag också att det är billigare, men ack så mycket tråkigare... Visste dock inte att Cannon films ens existerat, så det var nyheter för mig. Jag hoppas, som sagt, på en ny film. Speciellt nu när tekniken gjort stora framsteg i effekter. Men vi får väl se om det någonsin blir av.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av BoJustBo »

Kommer det en ny film idag lär den vara rejält grå och extremt ironisk.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Wakuran »

Klaatu skrev:Bild

Brädspelet spelas än idag.

Det verkar ju vara ännu ett rätt obalanserat Dan Glimne-spel, iofs. (Dan Glimne skulle förresten fylla 70 i år, såg jag.)



BoJustBo skrev:Kommer det en ny film idag lär den vara rejält grå och extremt ironisk.

CGI har ju blivit mycket billigare, så antagligen blir det mest bluescreen och trista specialeffekter...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Ahead »

BoJustBo skrev:Kommer det en ny film idag lär den vara rejält grå och extremt ironisk.

Menar BoJustBo att den blir grå som en dystopi eller bara trist? Annars känns väl Eternia som en ganska färgglad värld?

Wakuran skrev:CGI har ju blivit mycket billigare, så antagligen blir det mest bluescreen och trista specialeffekter...

Med tanke på vad som har hänt med specialeffekter även i produktioner med lägre budget så ser jag ändå hoppfullt på det hela, men om detta går ju bara att spekulera... Om jag ska vara skeptisk så är det nog snarare mot innehållet då jag är orolig för att det blir som någon film från typ Uwe Boll [8]

Hur skulle en ideal film med Masters of the Universe se ut?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av BoJustBo »

Menade grått som i monokråm färgskala. Fast visserligen har hollywood börjat få in lite mer färger igen, men inte som på 80 och tidigt-90tal.
Dystopi; tja, Eternia är ju ganska dystopiskt om man tänker efter redan.
Filmen Cyborg (med Van Damme) som är en väldigt dystopisk, post-apokalyptisk film spelades ju tillexempel in på sets som skapats för uppföljaren till Masters of the Universe som aldrig blev färdigjord.

En ideal MotU film skulle nog gärna få vara som 80-talets fantasy filmer såsom Dark Crystal, Labyrinth eller Legend. Finns såklart fler exempel. Och Labyrinth kanske är lite för surrealistisk för Masters of the Universe, men det visuella skulle vara perfekt.
Krull är en annan film som har vissa element som skulle passa perfekt.

Edit: För att inte glömma Sagan om ringen och annat mer modernt. Dom filmerna är ju såklart också trevliga, men känner inte att dom någonsin förvånar en visuellt så som jag tycker en MotU film borde göra.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Wakuran »

Det här nya Lego-temat från förra året, Nexo Knights, känns ju också rätt inspirerat av MOTU. Framförallt färgskalan hos stenmonsterarmén.
(Och såklart liknande retrodesign från andra håll, min kompis nämnde Warhammer t.ex.)

https://brickset.com/sets/theme-Nexo-Knights
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av BoJustBo »

Ja definitivt en 80-tals leksaks-franchise look på det.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Berkajr
Very Good
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 17:19
Ort: Sverige

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Berkajr »

Som barn äslkade jag He-Man. Så pass mycket faktiskt att det hängt med till vuxen ålder. Har faktiskt en av de större He-Man samlingarna i Sverige inräknat tidningar, figurer och övrig merchandise.

Har följande samlingar
Satelitserien - Komplett
Minicomics (Svensk utgåva) - Komplett
Minicomics (US utgåva) - 85% komplett
Masters of the Universe DVD boxar - komplett
She-Ra DVD boxar - kompett
Masters of the Universe figurer, borgar fordon etc - ca 75% komplett
Masters of the Universe 200X - 95% komplett
Masters of the Universe Classics - 99% Komplett
Masters of the Universe Bobble heads - Komplett
Masters of the Universe minis - komplett
Masters of the Universe Mjukis figurer Plush - Komplett
m.m. m.m.
[:)]
Bild

Bild

Bild
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Ahead »

Nyhet! https://www.moviezine.se/nyheter/masters-of-the-universe-film-bekraftat-till-december-2019 Lite tid kvar, men hoppas verkligen att det blir av!

BoJustBo skrev:Menade grått som i monokråm färgskala. Fast visserligen har hollywood börjat få in lite mer färger igen, men inte som på 80 och tidigt-90tal.
Dystopi; tja, Eternia är ju ganska dystopiskt om man tänker efter redan.
Filmen Cyborg (med Van Damme) som är en väldigt dystopisk, post-apokalyptisk film spelades ju tillexempel in på sets som skapats för uppföljaren till Masters of the Universe som aldrig blev färdigjord.

En ideal MotU film skulle nog gärna få vara som 80-talets fantasy filmer såsom Dark Crystal, Labyrinth eller Legend. Finns såklart fler exempel. Och Labyrinth kanske är lite för surrealistisk för Masters of the Universe, men det visuella skulle vara perfekt.
Krull är en annan film som har vissa element som skulle passa perfekt.

Edit: För att inte glömma Sagan om ringen och annat mer modernt. Dom filmerna är ju såklart också trevliga, men känner inte att dom någonsin förvånar en visuellt så som jag tycker en MotU film borde göra.

Hade ingen aning om Cyborg filmen, tack för intressant input! Alla filmer som nämns gillar jag skarpt. Men just hur man ska utforma Eternia är jag kluven till, eller rättare sagt kan inte ens föreställa mig. Dock hoppas jag verkligen att nästa film utspelar sig där (även om det innebär dåliga effekter osv)

Berkajr skrev:Som barn äslkade jag He-Man. Så pass mycket faktiskt att det hängt med till vuxen ålder. Har faktiskt en av de större He-Man samlingarna i Sverige inräknat tidningar, figurer och övrig merchandise.

@Berkajr jag tror att frågan jag och många fler som läser tråden har är: Tar du emot studiebesök? [:o)] Häftig samling!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av BoJustBo »

Ahead skrev:Nyhet! https://www.moviezine.se/nyheter/masters-of-the-universe-film-bekraftat-till-december-2019 Lite tid kvar, men hoppas verkligen att det blir av!


Ah så McG var skriven som regissör förrut. Hans Terminator film är ju definitionen av ett monokråmt tråkutseende på en film. (Fast jag gillade filmen hyffsat endå.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
Ahead skrev:Nyhet! https://www.moviezine.se/nyheter/masters-of-the-universe-film-bekraftat-till-december-2019 Lite tid kvar, men hoppas verkligen att det blir av!


Ah så McG var skriven som regissör förrut. Hans Terminator film är ju definitionen av ett monokråmt tråkutseende på en film. (Fast jag gillade filmen hyffsat endå.)

Det var ju iofs inte direkt ont om färg i hans Charlie's Angels-filmer... Lighter and Wittier!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Berkajr
Very Good
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 17:19
Ort: Sverige

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Berkajr »

Ahead skrev:Nyhet! https://www.moviezine.se/nyheter/masters-of-the-universe-film-bekraftat-till-december-2019 Lite tid kvar, men hoppas verkligen att det blir av!

BoJustBo skrev:Menade grått som i monokråm färgskala. Fast visserligen har hollywood börjat få in lite mer färger igen, men inte som på 80 och tidigt-90tal.
Dystopi; tja, Eternia är ju ganska dystopiskt om man tänker efter redan.
Filmen Cyborg (med Van Damme) som är en väldigt dystopisk, post-apokalyptisk film spelades ju tillexempel in på sets som skapats för uppföljaren till Masters of the Universe som aldrig blev färdigjord.

En ideal MotU film skulle nog gärna få vara som 80-talets fantasy filmer såsom Dark Crystal, Labyrinth eller Legend. Finns såklart fler exempel. Och Labyrinth kanske är lite för surrealistisk för Masters of the Universe, men det visuella skulle vara perfekt.
Krull är en annan film som har vissa element som skulle passa perfekt.

Edit: För att inte glömma Sagan om ringen och annat mer modernt. Dom filmerna är ju såklart också trevliga, men känner inte att dom någonsin förvånar en visuellt så som jag tycker en MotU film borde göra.

Hade ingen aning om Cyborg filmen, tack för intressant input! Alla filmer som nämns gillar jag skarpt. Men just hur man ska utforma Eternia är jag kluven till, eller rättare sagt kan inte ens föreställa mig. Dock hoppas jag verkligen att nästa film utspelar sig där (även om det innebär dåliga effekter osv)

Berkajr skrev:Som barn äslkade jag He-Man. Så pass mycket faktiskt att det hängt med till vuxen ålder. Har faktiskt en av de större He-Man samlingarna i Sverige inräknat tidningar, figurer och övrig merchandise.

@Berkajr jag tror att frågan jag och många fler som läser tråden har är: Tar du emot studiebesök? [:o)] Häftig samling!


Tack, ja skulle ngåon He-Man fan ha vägarna förbi så är det inte omöjligt :)
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Masters of the Universe tråden

Inlägg av Ahead »

Köpt en packe tidningar i hopp om att komma över de versioner av tidningarna jag saknade (främst några av specialversionerna från MVCreations 2004). Frakten blev ungefär lika dyr som själva tidningarna men är på det stora hela nöjd med vad jag fick. Ska väl försöka sälja dubbletterna jag har när jag känner att tiden räcker till :)

Bild



Berkajr skrev:Tack, ja skulle ngåon He-Man fan ha vägarna förbi så är det inte omöjligt :)


Vart i landet befinner du dig? Jag reser en del i jobbet så man vet ju aldrig :)
Skriv svar