Den amerikanska serietidningsmarknaden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Men jag återvände även om jag följt sånt som Thorgal, Valhall och Sannan, men många la ner för evigt, det är ett misslyckande och vi kan se det på hur många serier som bor utanför vår krets och blivit populära för vanligt folk som inte skäms på bokhandeln att köpa dessa, de är alla gamla idag.


Sannan? Ah, Sandman...

Agentum skrev:Serietidning skänka den i Sverige är död och vi vet vilka som påbörjade det, och här är det troligen för sent.
Här existerar serier från små utgivare VI känner till enbart.

Vi måste inte fokusera just superhjältar för tjejer, det blir svårt, men nu är det inte ens för killar i serieform.
Felet ligger ju inte i att det inte finns specificerade superhjälteserier för tjejer, utan att andra typer av seriegenrerer blivit helt döda isf.

Just serietidningar tror jag väl egentligen inte heller på för framtiden, men om det finns en bred marknad i bokform och på webben behöver inte förlusten av det formatet egentligen betyda så mycket.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo Sandman det hade inte plattan hört om [:o)]

Och nej det behöver ju inte betyda död för samtliga serier, det finns ju mycket där ute, och de former som funkar och om de kan presenteras för en bredare marknad är ju bra, här har ju distrubutionssystemt gjort att alternativa vägar tillkommit.

Men i USA blev det ju Direct Market som gjorde att de kortsiktigt kunde rädda situationen att de inte fick nån plats på tidninghyllorna i vanliga butiker för att de gav liten vinst för dessa i ett moment 22.

Men i längden gjorde ju detta att få som inte gick in i just en seriebutik nånsin såg serietidningar till slut.

Det här är nog svårt att förändra, men som sagt om man får gamla trotjänare att vända i dörren för att sluta läsa de här serierna så vem ska göra det?
Detta gäller särskilt superhjälteserier som har just trotjänare i mängd, det är ingen massmarket men det blir inget alls till slut.

De med alternativa sågrejor har inte samma problem, de kommer nog klara sig, de är ändå inte ute efter att få skriva filmer och med mindre utgivare rullar det på, en del kan presenteras hos bokhandlare med omslag som passar in osv.
Det har man ju tom sett sen förr och då tyckte jag väl att det var fånigt, men det kan ha en betydelse.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Går fasiken fortare för DC än jag tänkte.

https://bleedingcool.com/comics/jim-lee ... on-rumors/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Ja oj om allt stämmer, några editortyper kan ju kvitta men resten.

Iofs gör man ingen bra produkt så, det har vi ju diskuterat här, kan nån men fasen inte Disney göra det så låt dem ta de nya tidningarna hur de nu vill.

Implosion en på 70talet dödade många tidningar, men de som var bra om det gen efter Infantno åkte ut den gången, det förbättrade egentligen DC inte som det kan bli nu, leksaker och merchadise.

Antar att de lär reprintat saker än men kanske Batman och Superman får göras av ett annat företag, filmerna kommer ta slut i vilket fall en dag och merchadise måste grunda sig på nåt, frågan är vad som går under.
Jag vädrar att det enda som möjligtvis är nåt gör det pga nivån på figurens popularitet inte kvalitet.

Som sagt de får ge upp serier som massmedium det blir det aldrig kommer igen, men än går det att tjäna pengar på det om man inte har för vilda drömmar.

De där avgående kan väl jobba i vansinnets Hollywood eller nåt,där är allt redan uppochned imo, en massa kockar på allting och och det blir dålig soppa.

Marvel ligger inte mycket bättre till tror jag, de har fler fanatiska köpare men det är ständigt samma sak, hemliga krig och sånt elånde en idiot kunde göra bättre om nu inte läsarna är 10-12 är och det är de inte längre.
Disney vill självklart vara ha figurerna i sig inte serier, så det kan sluta likadant en dag.

Bara inte bra hamnar hos samma utgivare, det orkar jag inte med, då kastar jag inte n handduken igen haha.

Nåväl intressant, du hade Mao inte helt fel när du startade tråden.

Förresten vet du hur många lösnummer DC och Marvel för sig eller förra året?
Du brukar koll.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Jag skulle säga att jag var skapligt rätt ute. Däremot så hade det funnits rykten hur länge som helst. Redan innan nuvarande epidemi.

Måste dock säga att jag enbart "restartat" denna tråd. Detta är väl din tråd från början?

Finns många grejer att funta på. Liksom vilka alla får sparken, och vilka är rykten. Antalet tidningar kommer ju givetvis minska väldigt mycket. Man
kan liksom inte ge ut så mycket tidningar när man avskedar så många i "editorial" och liknande positioner. En grej jag först tänkte var, att det positiva är att man kan satsa på "Top Talent" med de tidningar man har kvar. Det tråkiga är dock att det kanske inte blir så. AT&T avskedar runt 800 anställda. Det är även TV och filmfolk som får gå. Folk som haft väldigt höga postioner där också. Man kanske får ha "hälften" (troligtvis färre) av sina tidningar
men kommer det ges pengar att man kan anställa tecknare och författare som faktiskt säljer nånting? The Flash har en populär TV-serie men ingen har brytt sig om serietidningen (även om jag hört att den varit rätt bra efter Rebirth) på flera år.

Att man låter andra firmor göra saker på licens är som sagt säkert troligt snart. Jag vet att Marvel (Disney har det lite risigt men betydligt bättre än vad AT&T/Warners har det) har ju t ex get IDW licens att ge ut några All-Ages Spider-Man tidningar, sånna som är riktade mot det riktigt unga publiken Så det kommer säkert vara ett steg för DC i framtiden också.

Jag har för mig att jag sett siffror för båda DC och Marvel men hittar inte dem. Vet att Comicron brukar vara bäst på statistik

https://www.comichron.com/yearlycomicss ... ywide.html


Disney och Warners kan ju göra filmer, tecknade filmer/Serier och merchandise i alla evighet utan att publicera serietidningar. Säkert så används
serietidingarna (från de som har höga poster hos DC och Marvel ) som ett argument att producera dem, alltså att serietidingarna är billiga och ger "bra koncept för filmer och spel". Däremot tror jag inte att Hollywoodfolket tror på det riktigt. De har redan 80-år av material de kan göra saker av.

Blir intressant att följa.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo men jag hade mest vissa klagomål på kvaliteten, du menade att det var än värre och kanske tom kunde sluta med att DC även fick licensiera ut även serierna.

Jo jag förstår att många längre ner på rangskalan och i andra delar för sparken med, och som sagt man vet ju inte om de sen tex anser att serier kan vara hur de vill bara det är billigt eller nåt liknande.

Vi får som sagt se, förr sköt ju WB in pengar i DC, det har väl upphört, förresten är ju organisationen mycket större nu, så många som bara räknar på saker och sitter på kontor och i möten och tittar på de företag de äger bara efter profit.
Kan man spara si och så mycket så gäller det först, intresset för produkterna är minimala.

Mycket kostymer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Inte oväntat står sk graphic novels högst i kurs, tidningarna är klart efter och tydligen pga att bokhandlare på nätet och annars säljer mycket av dem fler än seriebutikerna.

Tydligen ligger summan DC får in i vinst på von c books på 60 miljoner

Hittar inte Marvel för sig, de har olika distributörer DC Diamond.

Marvel med resten säljer runt det dubbla antalet och hade 350 ST fler blaskor 2019 än DC, man kan Mao gissa att de ligger kring $100 miljoner strecket i egna pengar.
Man räknar ju bort vad tex distributören tar och försäljningsställena, omsättningen ser mycket större ut om man ignorerar det.

Bästsäljaren 2019 var Detective #1000 576tusen ex, sen minskar det snabbt nedåt 470k för nån Spawn och sen är det DC och Marvel dessa två bara så långt jag orkade glo, men många tidningar ligger runt 90k som bäst.

Marknaden har ökat sen 2010 medlem topp för några år sen sen hyfsat jämt sakta stigande när den gick ned (flashpoint), men det ser ut som just sk graphic novels är det som ökar egentligen, jag antar trades är i den högen, internet digitalflrsäljning är en mycket liten del och har minskat tom.

Att de har en viss panik nu beror på Corona menar de här analytikerna, det går märkbart trögt helt enkelt detta år, vet inte om det ger panik kanske.

Antal totalt hittade jag inte i siffror men bortsett i år säljer man ännu serier allt som allt för $1.2 miljarder i omsättning i Nordamerika.

Det är väl knappast nåt mot biografer det är helt sant.

Problemet tänker jag ned lösnummer är att de har klart begränsad försäljningspris till fullpris medans trades och serieböcker kan stå kvar betydande längre i hyllorna.

Men utan lösnummer försäljning inga trades med nytt material heller, trots att fler och fler övergivit lösnummer, tja visst kan de bli trades direkt men det tar ett halvår per serie så länge vill inte folk vänta ändå.
Det går inte att se vad som är vad där.

Just dollar för dollar så har väl inte vinsten ökat värst jämfört biografer mm, men det är ju främst vid jämförelse med massmedium de verkar usla.

Men som sagt 2020 blir sämre och det kan vara droppen för att licensiera ut det hela, de behöver inte seriedelen själva men det är inte död och undergång för ett bolag som inte är så stort.

https://www.comichron.com/pix/vitalstat ... byYear.jpg

Jag tog nog i lite med Marvel men lite skiljer det iaf.

https://www.comichron.com/pix/vitalstat ... 1Units.jpg

Antal ex beställda av seriebutiker, en vikande trend för lösnummer.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Har läst att gränsen för royalties med DCs titlar är att de säljer 40K. Och snabbt läst så är det sällan DC har 10 tidningar per månad som säljer så
"mycket".

Kanske därför varför man har en viss förståelse (inte helt,men en viss) med att man har +20 variant omslag på jubileumsnummer.

Klart det skjuts in pengar i DC. Men nu så gör man av med avdelningar och tjänster på alla avdelningar. TV och FIlm inräknat. Allt är under förstorningsglaset eftersom hela koncernen har en rätt stor mängd skulder. En tredjedel av "editiorial" räknas lämna/få gå från DC. Det är rätt mycket.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Hittar inte Marvel för sig, de har olika distributörer DC Diamond.


DC hade Diamond fram tills någon månad sedan. När Covid/karantän "eran" startade så tog Diamond en paus och Marvel publicerade inget
under ett bra tag. Alltså inget i pappersform. DC kände nog "hettan" från AT&T och valde då att byta firma för att kunna ge ut
serier. Men detta är alltså relativt nytt, från några månader bak i tiden.

https://www.hollywoodreporter.com/heat- ... on-1297309

Diamond är fortfarande distributör för Marvel och de flesta andra förlag.

Kolla gärna monthly sales för vanliga serier. Det är inga hälsosamma siffror precis.


Detective Comics #1000 var den roliga. Den sålde bra. Den hade 33 variant omslag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Nä just nu är det låg försäljning det man kan se.
Det var absoluta årstoppar förra året jag nämnde, spänna finns ju men så sjunker det fort igen.

33 varianter, ha jisses.

De minsta måste ju känna av det än mer nu, IDW tex pekar nedåt.

Många av de mindre har dock massor med enbart trades och serieböcker, men de kostar ju mer perstyck.
Men köps nog ofta online med.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

De mindre företagen har haft intressanta grejer också. IDW anställde en ny chef, sen fick han gå efter en vecka

https://bleedingcool.com/comics/report- ... ud-meyers/

Valiant Comics hade dyra kontorer i New York. Själva grejen är ju redan lite märklig eftersom de säljer inte sådär fantastiskt bra heller, och
enda filmen jag vet de haft var Bloodshot som inte riktigt rosade marknaden. Well, nu har de permanent stängt sina kontor i New York

https://bleedingcool.com/comics/valiant ... rmanently/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

super85 skrev:De mindre företagen har haft intressanta grejer också. IDW anställde en ny chef, sen fick han gå efter en vecka

https://bleedingcool.com/comics/report- ... ud-meyers/

Valiant Comics hade dyra kontorer i New York. Själva grejen är ju redan lite märklig eftersom de säljer inte sådär fantastiskt bra heller, och
enda filmen jag vet de haft var Bloodshot som inte riktigt rosade marknaden. Well, nu har de permanent stängt sina kontor i New York

https://bleedingcool.com/comics/valiant ... rmanently/

Det var väl en stor grej tidigare med att DC flyttade från New York till Los Angeles, eller minns jag fel? Jag minns åtminstone någon analys om att marknaden förskjöts från New Yorks traditionella serietidningsindustri till Los Angeles allmänna medie- och underhållningsindustri...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Det var en stor grej ja. Att Valiant ens haft den där lösningen att de jobbar i Manhattan tycker jag varit rätt överoptimistisk. Jag minns inte ens riktigt när Valiant sedan hade ett gäng titlar som sålde jättebra? bortsett från crossovers med de större förlagen. Typ 90-talet?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo det var väl när Shooter var EIC och de betalade mer än andra för att få vissa författare och tecknare som en del titlar var helt ok.

Men de var mycket för samlarmarknaden och sen gjorde de den dör crossovern med Image av den tiden där ingen jobbade alls, dvs Images delar kom ett halvår för sent och allt blev plattfall.

Acclaim nåt spelföretag använde sig väl av figurerna lite, flera var ju återuppväckta från Gold Key serier Turok mfl.

Hur de sen återkom ett tag begrep jag inte helt, men det var då inte nån lång tid.

Visst har de mindre utgivarna oftast nu intressantare serier men de kan ju vara hemskt känsliga för trender och som nu minskad försäljning pga Corona.
Dark Horsee tycks nästan ha allt bundet i sk Graphic Novels ser man, färre ex men i stället dyrare och inte kul med bortfall när man som absolut max säljer några tusen av nånting ett bra år.

IDW vet jag inte varför de tappat, men många fler små finns idag som utgivare, Image har ju sakta ökat sen de splittrades på 90talet, vilket inte är svårt att förstå, från att man avskydde dem så har de klart vänt trenden dels med utsparkande av idioter som Liefeld och då att de gick olika vägar, deras polska rikstad till system när de först kom till var odugligt, ett gäng egocentriker som trodde den tidens trender för alltid skulle hålla, andra mer än vissa.

De tog nog mest av Marvels marknadsandelar då, det behöver de inte nu, de hade tvärsäkert konkat om det fortsatt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Får se vad Marvel gör när det gäller detta. Kan tänka mig att något sånt här, fast i en mindre skala händer under 2020. Disney har inte haft det perfekt heller på sistone.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Personligen har jag problem med allt kortsiktiga tänkande i världen.

Så fort nåt går emot ska det avyttras eller om analytiker anser att vara maten är för låg, snabba pengar NU är värt mer än långsiktighet.

Nåväl serier för nog inte och på nåt sätt kommer de fortsätta, men värdet av nostalgi tror jag är väldigt stort i förhållande idag, medans filmer och TV serier inte påverkar seriemarknaden, delvis för att de inte är hopkopplade ens.

Visst kan vi kännare se att de tagit delar från förr i säg en TV serie men vi är få, eller de animerade som imo bland är det bästa nånsin, men folket vill ha live action.

Vilken samling sålde bäst 2019, Jo Watchmen helt klart överst, det säger en del.

I övrigt fanns flera idag klassiker högt upp, och visst som vi sagt de har inget driv längre, dåliga kopior på sånt som gjorts under storhetstiden, initialt är ntresse absolut men inte i längden.

Det går att skapa nästan vad som helst billigt i serier, förr köpte alltid folk serier efter vilken tecknare det var oavsett hur pissigt det var skrivet.

Det är över, vad man behöver är författare, och sluta noö på samma personer så hejdlöst.å, tex Johns, hans jakt efter filmduken för han ta själv i min mening, lägg av dem oCh gå till Hollywood om det är viktigt för honom.

De måste göra saker ner attraktiva för författare helt enkelt så de vill skriva serier, nu pratar jag om de två stora.
Nu vilar de på sina lagrar, visst nåt sticker kanske ut men det är helt enkelt inte attraktivt att skriva Superman, pengar är inte allt.

De har Morrison kvar men han kan ju inte trolla.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Att skriva serier för DC och MArvel är inget man tjänar bra pengar på. Finns undantag, dina nämnda Grant Morrison och Geoff Johns. Finns folk som tjänar topplöner. Men det är ingen större lyx att vara redaktör hos Marvel eller freelancer för DC. Kommer troligtvis bli svårare i framtiden.

DC får vara glada över att Johns fortfarande vill skriva serier. De han gör tillhör ju de få som fortfarande säljer ok. Grant Morrison jobbar också i Hollywood. Men han gillar serietidningar så mycket att han fortfarande gör dem. Problemet är att många av de som skriver för Marvel och DC, deras grejer känns som de inte ens bryr sig. Det är visserligen tankeläsande (tror jag använt termen förut) från min sida. Men det är folk som inte ens försöker hypa sina serietidningar online. Det saknas passion från många av de som skriver serierna idag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Det beror lite på vad man menar med tjäna pengar, det räcker inte riktigt, det lockar inte.

Författare skriver hellre nåt annat.

Marvel kan nog vara ännu mer snäva egentligen.

Hollywood älskas inte av alla, som m sagt är det många kockar där och det är inte vanligt att en serieförfattare har påverkat, det är mängder ned folk inblandade.

Mao om DC tex vill ha serier skrivna måste det ge mer än pengar, en frihet saknad, det var ju ha det Marvels serier efter 00 var så bra, de var i botten och fria tolkningar var välkomna.

Att DC ännu jobbar på på Alan Moore är sjukt imo även om jag förstår det, men egentligen har inte seriemediumet ett slags stopp att allt redan gjorts, det är det som kan vara problemet, de låser in sig.

Det finns mängder med uppslag om de bara arbetar rätt,visst en chansning men bättre än nu.

Det är som en bra bok aldrig nånsin. Igen skulle kunna skrivas, trots allt är det underhållning som gäller.

Jag tror inte sista serien som kan bli en HIT är skriven, de är för försiktiga, kortsiktiga.
Satsar på det de har, men det räcker vara så långt.

Att Marvel säljer mer är väl vaneköp, det går knappast i övrigt se nåt särskilt, men de har många följare, personligen tycker jag det mesta är sämre än på 70 talet som anses dåligt hos Marvel, det var iaf underhållning nu är det mest dekomprimeral.

Men folk är olika, jag är trött på Hollywood effekter PG13.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Det beror lite på vad man menar med tjäna pengar, det räcker inte riktigt, det lockar inte.


De summor "vanliga" (jag räknar bort de som forftarande klassas som "stjärn-namn) redaktörer, manusförfattare och tecknare får från t ex Marvel. Det är säkert likadant hos DC, men det har läckt ut detaljer med vissa mellanrum från Marvel där folk säger vad de tjänat när de jobbat. De summorna
är rätt kassa. Jag skulle kunna anställa vissa etablerade serietecknare att göra omslag och kanske t om teckna någon 6 sidors story åt mig. OM jag sysslade med sånt. Det är inte imponerande summor. Tyvärr.

Hollywood älskas inte av alla, som m sagt är det många kockar där och det är inte vanligt att en serieförfattare har påverkat, det är mängder ned folk inblandade.


Handlar inte om att man älskar något. Handlar om att kunna försörja sig bra på det man gör. Varför man vill ha sina NEtflix-options eller skapar karaktärer som enbart känns som de är skapade för att sälja actionfigurer känns som det är ett sätt för skapare att försäkra royalties osv. Som jag nämnde tidigare, jag läste att DCs gränns för att royalties ska betalas ut är om tidningarna säljer över 40K i månaden. Detta vad jag läst på internet (som aldrig har fel givetvis) , det är inte konstigt att sånt görs. Däremot skulle jag önska att själva nivån på mainstream grejerna skulle vara högre.

Men folk är olika, jag är trött på Hollywood effekter PG13.


De där animerade serierna och filmerna du oftast nämner , är precis lika mycket Hollywood de med. Sen görs det en skaplig mängd av TV-serier på Marvel och DC som inte har åldersgränsen PG-13 som du menar. Mest pinsamt är väl hur Marvel och DC inte lyckats få ut mer av sina egna serier när karaktärerna är så stora och kända nuförtiden. De borde kunna utnyttja Hollywood på samma sätt som Hollywood utnyttjat deras karaktärer. Om jag skulle jobba för DC (de anställer ju inte folk dock, de ger mest sparken till folk) så skulle ett av kraven på personerna vara att om de hänger på sociala medier (vilket en stor del gör) så ska en stor del av innehållet där vara att hypa sina serieprojekt och att vara proffsiga och trevliga mot fans. Oavsett om de ogillar dem.

Känns lamt att dissa på Hollywood när serieförlagen knappt klarar av att producera något bra själva.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

super85 skrev:Om jag skulle jobba för DC (de anställer ju inte folk dock, de ger mest sparken till folk) så skulle ett av kraven på personerna vara att om de hänger på sociala medier (vilket en stor del gör) så ska en stor del av innehållet där vara att hypa sina serieprojekt och att vara proffsiga och trevliga mot fans. Oavsett om de ogillar dem.

Jag skulle väl iofs anta att såna där uppförandekoder och kontrakt redan finns. Det känns inte direkt som hjärnkirurgi. Även socialt inkompetenta serieskapare borde ju inse att det ligger i deras eget intresse att sälja sin produkt och inte alienera sina fans...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar