Den amerikanska serietidningsmarknaden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo efter kraschen på 90talet tappade de ju hälften av försäljningen ungefär, säkert just flest på de vanliga evighetstitlarna som fortsatte tecknas likadant eller iaf kopierade det äldre materialet.

Men det startade om och det lades ner mer tid på det som gavs ut det räddade nog mycket då det ju faktiskt lyste upp igen.

Och med serier är det ju presentationen av det hela som gäller annars tröttnar vi och som super85 skriver hur ska det då kunna dra nya läsare?
Det är annat som drar just nu och som folk vill in i från seriebranchen.

Halvdana serier är ett misstag, de måste vara bra för att få folk att inte glo på TV hellre, TV är ju en enkelt medium, folk slöglor och matas med vad som råkar sändas, serier funkar ju inte så.

Tror inte de som skapar och ger ut dem på det så lär ingen annan bli glad heller av dem.

Nu ska jag som sagt inte måla allt svart, en hel del alternativt producerat av folk som just lagt sin själ i det är ju bra ännu, men de stora har absolut råd med rätt folk, det saknas inte pengar.
Allt måste inte upp på biograferna eller bli tv serier, många menar ju att serier förblir skräp, att det är omöjligt att göra nåt av dem som håller tyvärr.

Textböcker har väl råkat ut för det här med, skrivna för att filmas även i Sverige, varenda jäkla deckare särskilt.
Det lär inte göra dem bättre, böcker och även serier kan bra förmedla vad figurerna tänker, visst kan kan ha en narrator på film men det känns inte lika givande.
Mao vi vill inte ha serier där man tar bort fördelen de har över filmer.

Det är ju därför det inte har varit lätt att överföra serier till film, det beror givetvis på serien, att Sin City funkade är inte konstigt tex.

Givetvis det och ambitionsnivån som ibland är fruktansvärt låg enligt mig.

Men det säljer ändå pga att gå på bio eller se på TV är simpelt jämfört läsa en bok eller en serie, iaf för en ovan.
Finns ju hur många som helst som aldrig läst en bok eller enbart en handfull, det känns ansträngande.

Och seriestripparna dog ju pga att de var beroende av dagstidningarna, som inte ville ha fortsättande strippar för det förstod inte läsarna sa man, de fick pytteliten plats så de måste tecknas allt enklare för att ens kunna läsas.
Så dog den genren ut.

Dvs andra avgjorde vad folk förstod och vad som var seriöst, iofs fick de på käften själva nu när knappt nån läser dem i pappersformat längre, upplagorna har bombat.
Digitala serier hjälper ju inte heller att ha som alternativ om de är oinspirerande.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Får tillägga att för Marvels del ser det ju mörkare ut, Disney har alltid struntat i serier, de har sina stora nöjesfält och filmer, de vill vara äga rätten att låta en fluffig Wolverine gå runt i nöjesparken.
Att serierna givit deras kända figurer karaktär skiter de i.

De lägger nog inte många öre på Marvel utan där är det nog upp till dem själva.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

Det var troligen inte så mycket serierna som Disney var intresserade av, utan karaktärerna och all kringmerchandise där stålarna finns...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Just men de har som sagt alltid varit sänka, dvs en dålig ägare om man gillar serier de äger, det är alltid andra som fått skött den delen om de bara betalar Disney sin del för inget typ.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Och Wakuran jag förstår din hönan eller ägget, men vi som hänger här har intresse av seriernas kvalitet inte merchadise och dylikt, även om det drar in mer pengar till de här korporationernas höjdare, vi skiter i slipsfolket.

Att det går att tjäna pengar på Kina tillverkade trummor utan att sälja en serietidning är bekant, jag i USA, här är den marknaden obefintlig och ingen utanför kretsen köper det.

Det är en tråkig utveckling och börjar de med samma sak som på 90talet är ett väl godnatt, nya #1 och hologram omslag i och vad det nu var, innehållet var glömt och den stabila äldre läsarskaran la av att läsa och dumhuvudena som samlade flångnya tidningar Wizard skröt om tröttnade fort de med.
Inte för att det kan hända nu riktigt så då marknaden är liten, men att skicka ut serier utan att bry sig om innehållet har aldrig lyckats mer än då just under den galna Boomen i början av 90talet.

Jag ligger långt efter personligen, jag måste inte ha ett senaste, men så är det ofta.

Även om jag tror trades och samlingar inte drabbats värst, jag menar det finns alltid nåt man skulle vilja läsa om man kunde, men det hjälper ju inte utgivarna.

Sen har det ju blivit inne sen ett tag att förklara sig vara nörd, det lockar en del mycket, tjejer som lever på att spela en roll som nörd fast de aldrig var det så som ordet en gång honom för.
Lustig värld egentligen när en slags negativt skällsord blir positivt att låtsas vara eller varit.
De är oftast inte dummare än att de kan läsa på lite för rollen.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Agentum skrev:Får tillägga att för Marvels del ser det ju mörkare ut, Disney har alltid struntat i serier, de har sina stora nöjesfält och filmer, de vill vara äga rätten att låta en fluffig Wolverine gå runt i nöjesparken.
Att serierna givit deras kända figurer karaktär skiter de i.

De lägger nog inte många öre på Marvel utan där är det nog upp till dem själva.



Nej, tycker det ser ut mörkare för DC. AT&T som äger Warner Media och DC har också stora skulder, och det har varit artiklar på sistone att de
skulle kunna tänka sig sälja delar av företaget, t ex Warner Games. Och Warner Games som gör TV spel lär vara värt "något" mer än serietidningsavdelningen hos DC. Det går, vad jag förstått avsevärt bättre för Disney, därför kanske de tolererar serietidningarna lite bättre.

Jag ser inte det heller som speciellt konstigt om både Warner och Disney kommer sälja serietidningar eller licens till sina karaktärer till andra företag. Liksom lättare att tjäna pengar utan att behöva anställa folk och jobba för det.

Situationen är betydligt sämre nu än på 90-talet, med den skillnaden att siffrorna för vanliga serier (man gav ut annat än events på 90-talet också) var betydligt friskare på 90-talet. Sen var kvaliten på serierna bättre då också.
Senast redigerad av 1 super85, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

WB har dock ägt DC länge och pumpat in pengar, men visst de styrande ändras ju.

Disney ser jag som en serie död totalt, det har alltid varit så där, riktigt otrevlig stämning.

Däremot ser även jag att antal läsare för lösnummer är väldigt lågt i ett så stort land.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

AT&T äger Warner Brothers, eller "Time Warner". Och i och med det så äger de även DC. Det är AT&T som bestämmer nu, och jag har inte sett något
som säger att de skulle vara speciellt intresserade av att sälja serietidningar. A&T köpte Warner för typ 2 år sedan.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Ok jag vet inget om dem, men trist att isf båda hamnat under utsugare av merchadise, film och tv serier.

Jag kan tyvärr inte se en framtid för genren, vem vill lägga tid på nånting under denna ägare?
Troligen är det slutet här för denna typ av serier med kända figurer.

Som du skriver, ingen bryr sig, de lyfter sin check bara nu, det är de mindre utgivarna som gör nåt.
Men det är trist för nån som mig som ändå såg en förbättring men nu blir besviken mest, det bra men aterialet är ofta kort sen för nån fåne ta över.
Inga riktigt bra kommer vilja skriva serier.

Pengar, pengar och pengar.

Blev lite bitter när jag såg de så kallade animerade DC filmerna, den ytterstbiliga animeringen förstörallt även om deflrsöker med bra röstskpdisar:-(
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

AT&T:

https://en.wikipedia.org/wiki/AT%26T


Givetvis ska mainstream serier generera pengar. Det är därför det är mainstream. Industrin har själv lagt sig i den sitsen. Inte för att serier skulle vara kioskvältare om de anlitat andra människor, men de hade mått bättre. Man kan inte liksom skylla på elak kapitalism om man själv ger ut komplett hästskit hela tiden. Tycker det snarare är att man skulle behövt tänka MER på pengar. Och anställa folk som faktiskt vill jobba med serier, inte för att folk enbart tror att det är ett steg för att få någon sketen tv serie på Netflix eller Amazon Prime.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jag tycker man ska inse att de hör serierna är en del av Amerikas historia och då de saknar historia jag utan lögner borde de ta hand om det bättre.

Om inte serierna lever kommer det mera till en återvändsgränd där de glöms bort, vi växte upp med dem, men den tiden är förbi och att döda basen för deras löjliga grejor och inte sällan mediokra filmer även de kommer dö.

Men jag förstår världen, även hör handlar om kortsiktiga lösningar för att maximera vinsten, framtiden bryr sig ingen om då är de döda och skit i de som ska ta över, det syns redan nu, mina föräldrar levde i en uppförsbacke, statens verk fungerade mm, det är inte längre så.

I USA har de som fötts rätt pengar, ingen vill betala för de andra, de är lata och borde skaffa sig ett jobb.

Världen är inte särskilt bra nu, man ignorerar problem osv, USA Kan påtvinga andra länder dina regler, då fast Sverige är en ruin idag som de flesta ej drabbade struntar i så är det så, och det är politikernas fel.

Nåja nu hamnade jag iväg igen, men risken är att de suger ur dessa superhjältar allt de har tills det inte funkar längre, och de inblandade vill ofta ha en del av kakan.

Dvs attdet är slut med nåt nytt av vikt från de stora.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Jag tycker man ska inse att de hör serierna är en del av Amerikas historia och då de saknar historia jag utan lögner borde de ta hand om det bättre.


USA saknar inte historia. Om det är det du menar. Om du menar att man borde sköta serieindustrin bättre så håller jag helt med.

Om inte serierna lever kommer det mera till en återvändsgränd där de glöms bort, vi växte upp med dem, men den tiden är förbi och att döda basen för deras löjliga grejor och inte sällan mediokra filmer även de kommer dö.


Filmerna är oftast betydligt bättre än vad som serietidningarna producerar. Det är ett problem. Nog görs det en bra mängd dåliga filmer och tv-serier baserade på serietidningar som är skit. Det är jag först att medge. Däremot är de bättre än vad själva serietidningarna nuförtiden är.

Nämn någon serietidning från Marvel eller DC som du verkligen måste läsa varje månad? nämn någon serietiding du just nu tycker är superb?

Jag kan säga att Grant Morrisons Green Lantern är riktigt bra. Blir väldigt tyst efter det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo men jag menar just det om serierna inte har nåt att ge och man bygger tv serier och filmer på dem kommer det ju till slut drabba hela kedjan, därför är det trots att serierna inte säljs i massor till enormt många människor ändå viktigt att de lever då de påverkar det andra som massor ser och sen köper merchadise av.

Superhjältar ser jag som en del av Amerikas historia, en myt som hör hemma där.
Det är inte verkligheten men ändå väldigt amerikanskt i stil, det tar man inte livet av så att säga tycker jag, sen kan man tycka vad man vill om genren i sig.

De är ju serier man får svälja att folk har färgglada trumpet och attiraljer på sig, men ändå känns de möjliga där om man klarar det.
I Sverige tex käns det meningslöst, som en actionrulle med en hämnare i Sverige ungefär.

Superman uppstod ju delvis pga orättvisor i samhället under 30talet, det är ju därför han löser sådana saker i tidiga serier innan superskurkar kom in i bilden.

Det låter inte uppmuntrande att främst Grant Morrison som iofs har sitt medium i serier och troligen inte bryr sig om att bli uppmärksammad för så mycket annat är den enda som gör bra ifrån sig hos DC, och han är ju trots allt utifrån vilket ibland kan vara en fördel.

Andra har ju lämnat superhjältar när de skriver serier som Brubaker tex de skriver serier men vad de helst vill och har egen kontroll över.
Det brister nog en del för många som blivit erkända så att säga att ha toppstyrning och för många hinder.
Det blir väl aldrig ett massmedium som sagt men det sjunker ju bara djupare om det mesta är oinspirerat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av smorkin »

Fast just nu säljer ju serier bättre än på många decennier i USA, det är bara det att superhjälteserier säljer uselt, trots filmframgångarna. Jag ser faktiskt väldigt ljust på seriernas framtid i USA, kan inte komma på när det skulle funnits mer som tyder på att det kommer finnas gott om läsare framöver. DC/Marvel däremot ligger pyrt till och säljer en bråkdel av vad de största serieförlag gör, och egentligen är väl inte det så konstigt: Superhjältegenren är ändå en extremt smal genre, och att det nu är andra serier som säljer är nog mer ett tecken på att seriemediet mognat. Tyvärr har inte vare sig DC eller Marvel hittills lyckats hoppa på tåget så vi får väl se i framtiden vad som händer med deras serier. Jag misstänker att eftersom film/TV/spel-branscherna lyckats så mycket bättre kan det nog bli så att de klassiska seriehjältarna licenseras ut vad gäller serieproduktionen till mer framgångsrika förlag.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Fast just nu säljer ju serier bättre än på många decennier i USA, det är bara det att superhjälteserier säljer uselt, trots filmframgångarna. Jag ser faktiskt väldigt ljust på seriernas framtid i USA, kan inte komma på när det skulle funnits mer som tyder på att det kommer finnas gott om läsare framöver.


Som nämnts i tråden, Manga och Young Adult marknaden säljer bra. Direktmarknaden går inte bra, och man läser konstant om seriebutiker som stängs
i USA. Och digitala försäljningsiffrorna har inte imponerat heller. Crowdfunding har vait en postiv grej dock. Imponerande hur man sett vissa proffs fått göra det de vill tack vare Indiegogo och Kickstarter.

Superhjältegenren är ändå en extremt smal genre, och att det nu är andra serier som säljer är nog mer ett tecken på att seriemediet mognat.


Det är inte en extremt smal genre. Alla känner till superhjältar, det är så mainstream det kan bli. Nu har ju DC och Marvel själv skitit ner det och förtjänar få kritik för att inte göra en mer intressant produkt. Man har snackat om hur "seriemediet mognat" i typ 30 år, oftast i samband med att det nämns att serietidningar inte säljer så bra som de borde.

Jag misstänker att eftersom film/TV/spel-branscherna lyckats så mycket bättre kan det nog bli så att de klassiska seriehjältarna licenseras ut vad gäller serieproduktionen till mer framgångsrika förlag.


Jag var inne på lite samma tidigare. Jag håller med. Däremot så vet jag inte om det licenseras till något mer framgångsrikt förlag, snarare bara den som har råd att betala licensen. Är absolut en möjlighet att i framtiden så stänger AT&T ner själva serietidningsproduktionen och säljer licenser istället.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av smorkin »

Jag skulle nog ändå klassa superhjältar som en mycket smal genre. I ett enda land i hela världen har den genren dominerat serieskapandet, och det bara under några decennier (typ 70-00-talet). I filmvärlden är just nu superhjältar mainstream, men i serievärlden är de, framförallt globalt sett men numera även i USA, en obetydlig del. Väldigt många känner till superhjältarna, men serierna köps inte av allmänheten och har knappast gjort det sedan direct market blev det för den tiden huvudsakliga sättet sälja serier.

Och sammantaget säljer serier för mer pengar nu än på väldigt många år, tack vare framförallt YA-delen; att seriebutikerna har det svårt är nog en kombo av konkurrensen från nätbutiker och av att de varit ytterst dåliga på att profitera på YA- och manga-läsandet. Att gå in i en genomsnittlig seriebutik i USA är rätt sorgligt: Serieböcker som säljer miljontals exemplar saknas helt (som Pilkey och Telgemeier), och mangadomen brukar vara torftig och bara bestå av enstaka exemplar av de mest generiska actiontitlarna avsedda för enmanlig läsekrets. Undantag finns såklart, men när jag bodde i USA var det svårt hitta undantagen :-/

Och håller med, blir intressant se vad som händer med licenserna. Jag tror Marvel var smarta som häromdagen släppte en pressrelease att de skulle börja samarbeta med Scholastic, det med marginal största serieförlaget, och som det lät kommer det innebära att Scholastic kommer stå för innehåll och försäljning medan Marvel bidrar med, tja, karaktärer :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Jag skulle nog ändå klassa superhjältar som en mycket smal genre. I ett enda land i hela världen har den genren dominerat serieskapandet, och det bara under några decennier (typ 70-00-talet). I filmvärlden är just nu superhjältar mainstream, men i serievärlden är de, framförallt globalt sett men numera även i USA, en obetydlig del. Väldigt många känner till superhjältarna, men serierna köps inte av allmänheten och har knappast gjort det sedan direct market blev det för den tiden huvudsakliga sättet sälja serier.


Superhjältar sålde miljontals ex per tidning på 30,40,50 talen. på 60 talet snittade väl Superman runt 700k per nummer. Att det finns andra
genren som mår bättre förnekar inte jag. Men för Diamonds direct market (som DC numera hoppat av) så har DC och Marvel varit en väldigt stor del
av. Jag älskar superhjältegenren. Jag önskar att den skulle skötas bättre.

Och sammantaget säljer serier för mer pengar nu än på väldigt många år, tack vare framförallt YA-delen; att seriebutikerna har det svårt är nog en kombo av konkurrensen från nätbutiker och av att de varit ytterst dåliga på att profitera på YA- och manga-läsandet. Att gå in i en genomsnittlig seriebutik i USA är rätt sorgligt: Serieböcker som säljer miljontals exemplar saknas helt (som Pilkey och Telgemeier), och mangadomen brukar vara torftig och bara bestå av enstaka exemplar av de mest generiska actiontitlarna avsedda för enmanlig läsekrets. Undantag finns såklart, men när jag bodde i USA var det svårt hitta undantagen :-/


Jag är inte intresserad av YA genren. Det är inte min grej. Kul att det går bra, kanske bidrar det till att de serier jag läser har någon form av framtid i något år till. De gånger jag besökt seriebutiker i USA så har jag varit i butiker med fantastiskt urval och material i olika genrer. Sen har jag varit i några riktigt kassa butiker också. Du har säkert bättre koll eftersom du levt där .

Och håller med, blir intressant se vad som händer med licenserna. Jag tror Marvel var smarta som häromdagen släppte en pressrelease att de skulle börja samarbeta med Scholastic, det med marginal största serieförlaget, och som det lät kommer det innebära att Scholastic kommer stå för innehåll och försäljning medan Marvel bidrar med, tja, karaktärer


De säljer säkert bra. Igen, inte markanden som jag har något intresse av, men det är säkert en bra deal för Marvel.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Jag skulle nog ändå klassa superhjältar som en mycket smal genre. I ett enda land i hela världen har den genren dominerat serieskapandet, och det bara under några decennier (typ 70-00-talet). I filmvärlden är just nu superhjältar mainstream, men i serievärlden är de, framförallt globalt sett men numera även i USA, en obetydlig del. Väldigt många känner till superhjältarna, men serierna köps inte av allmänheten och har knappast gjort det sedan direct market blev det för den tiden huvudsakliga sättet sälja serier.

Och sammantaget säljer serier för mer pengar nu än på väldigt många år, tack vare framförallt YA-delen; att seriebutikerna har det svårt är nog en kombo av konkurrensen från nätbutiker och av att de varit ytterst dåliga på att profitera på YA- och manga-läsandet. Att gå in i en genomsnittlig seriebutik i USA är rätt sorgligt: Serieböcker som säljer miljontals exemplar saknas helt (som Pilkey och Telgemeier), och mangadomen brukar vara torftig och bara bestå av enstaka exemplar av de mest generiska actiontitlarna avsedda för enmanlig läsekrets. Undantag finns såklart, men när jag bodde i USA var det svårt hitta undantagen :-/

"Mangadomen", freudiansk felskrivning?...

smorkin skrev:Och håller med, blir intressant se vad som händer med licenserna. Jag tror Marvel var smarta som häromdagen släppte en pressrelease att de skulle börja samarbeta med Scholastic, det med marginal största serieförlaget, och som det lät kommer det innebära att Scholastic kommer stå för innehåll och försäljning medan Marvel bidrar med, tja, karaktärer :-)

Hmm, jag läste någon Wolverine och Kitty Pryde-samling för några år sen, som till stor del kändes som ett sätt att locka in yngre tjejer i Marvelvärlden. Så, förutom nedtoning av våldet kändes det som man tagit bort en stor del av internreferenserna inom genren, så att man kunde läsa vilket nummer som helst och få en hel historia utan att känna sig förvirrad. En del av superhjälteserierna kan vara så inavlade med decennier av referenser att de kan vara mer eller mindre obegripliga för utomstående.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av smorkin »

"Mangadomen": Ha, någon autokorrigering som slog till där [:o)] Skulle varit "mangadelen".

Jo, 30-talet & 40-talet var en fantastisk försäljningsperiod för serietidningar, och även de efterkommande decennierna. Men att på 70/80-talet amerikanska seriefans hade krympt ner till att nästan bara bestå av superhjälteserieläsare gör också att bilden av vilka serier som historiskt sett varit störst blivit lite förvrängt. Under 30-talet fanns ju inga superhjältar, och på 40-talet såldes det väl så många Disney-serier, skräck-serier och annat som superhjältar. Senare kom romantikserier, Harvey-tidningar, med flera, och sålde ofta bättre än DC & Marvels tidningar, men när de serietidningarna dog ut under 70-talet så glömdes det bort hur populära andra serier varit. Superhjälteserier har definitivt varit mycket viktiga för serietidningsmarknaden i USA, men inte alls så dominerande som det lätt kan låta nuförtiden.

Ta som exempel slutet av 60-talet och början av 70-talet, närmare bestämt 1968-1974. Vilken serietidning sålde konstant bäst under dessa år i USA?

Acke/Archie.

Dvs den vanliga Acke-tidningen, och förutom den fanns det förstås en uppsjö relaterade titlar som sålde riktigt bra de med. Eller om man tittar på de 25 bäst säljande serierna i samlingsutgåvor, dvs inte i tidningsformat, enligt Wikipedia (så en stor brasklapp där, det saknas definitivt en hel del serier i Wikipedias sammanställningar över försäljning som är mycket USA & Japan-fixerade) så finns tre amerikanska serier med: Snobben, Gustav, och lilla spöket Kasper som var otroligt populär under några decennier.

Men som sagt, när serieläsandet sjönk dramatiskt var superhjältarna trognast, och tack vare dem överlevde de titlarna klart bäst, så man ska verkligen inte underskatta superhjältarna. Och karaktärerna har ju blivit extremt välkända över hela världen vilket också visar att de lyckats bra med att reta fantasin hos många. Däremot har de lyckats förvånansvärt dåligt med att omvandla populariteten till bra läsarsiffror, och jag håller helt med om att framförallt DC & Marvel har skött sina kort uselt!

PS. Jag var nog lite hård mot amerikansk seriebutiker. De som är stora och välkända, dvs de man hittar när man googlar efter bra butiker, är ofta helt OK och ibland mer än så. De jag tyckte var sunkiga var alla de där små, de som man råkar gå förbi utan att ha letat efter dem. Dvs de som https://ourvaluedcustomers.blogspot.com beskriver skrämmande väl :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Superhjältar under min uppväxt sålde även här i Sverige, visst de är made är n USA men de sålde över världen med, det är förbi.

Idag kan man kalla det en nischar genre absolut, de väcker mest nätet intresse längre hos personer som inte läst dem förr, det hjälper ju heller inte att de görs dåligt för oss gamlingar.

Men ändå felar jag DC och Marvel för att försöka samma saker, alla ägg i en korg och special utgåvor för mer pengar än normaloris, menar då har logramomslag mm.

Man kan inte prata bort nåt så stort och påverkande som superhjälte genren, ok det har kanske inte varit massmarket på länge men det har påverkat så många att själva teckna och skriva serier som sen i sin tur nåt ut.

Med en håller serier på att minska, det spiller över hit till Europa och i Japan vet vi att mycket ändras.

Kort sagt folk har slutat läsa serier och yngre växer inte upp med just serierna, det blir ett medium som man struntar i utan nån grund egentligen.

Och nu tycks inte utgivarna ens bry sig, de siktar mot just massmarket som filmer och TV.

Men det är hejdlöst dumt att överge ett medium så här, pengar finns för att få folk ta hand om det, "bara för barn" låter det, men de läser inte serier heller.

När jag växte upp lästa alla ungar serier om än inte samma, även tjejer läste om det så var min häst eller Starlet, de slutade dock vid tonåren oftast medans vi killar som inte var tuffingar la fler är på det.
Jag kan själv av när Marvel liknade skit och DC inte ens fanns här såg 91-92.

Men jag återvände även om jag följt sånt som Thorgal, Valhall och Sannan, men många la ner för evigt, det är ett misslyckande och vi kan se det på hur många serier som bor utanför vår krets och blivit populära för vanligt folk som inte skäms på bokhandeln att köpa dessa, de är alla gamla idag.

Visst äldre fransk/belg album köps nog till en del, men det finns massor av nyare från de länderna som aldrdrig läses.

Serietidning skänka den i Sverige är död och vi vet vilka som påbörjade det, och här är det troligen för sent.
Här existerar serier från små utgivare VI känner till enbart.

Vi måste inte fokusera just superhjältar för tjejer, det blir svårt, men nu är det inte ens för killar i serieform.
Felet ligger ju inte i att det inte finns specificerade superhjälteserier för tjejer, utan att andra typer av seriegenrerer blivit helt döda isf.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar