Era Favoriter?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Era Favoriter?

Inlägg av Agentum »

Jag undrar vilka superserier som berört er mest, alltså som ni tyckt varit mer än bra och häpnat "WOW" över?
Jag menar inte svar som "Wålverine ä ball såm fann" eller liknade utan vilken en miniserie, eller en "run" av en viss författare på på en serie, eller en enstaka tidning kanske.
Följdfrågan är: varför då?

De absoluta topp superserierna för just dig helt enkelt, behöver inte vara nån kronologisk lista eller så.
En lista så man kan se vad folk gillar och man själv kanske borde prova, fast folk kanske inet läser så mycket serier här egentligen?

För mig har jag ingen 10 i topp eller så och det är både för mig nostalgiska serier och sånna jag läst i modern tid med, och att det inte råkar stå med anat på listan kan vara för att jag just nu glömt den serien eller att de är jättebra men inte absolut topp(eller inte ens läst ännu).

DC:
Watchmen: ingen DCU men en bra och för mig speciell serie, Moore visar vad skåpet ska stå.

Dark Knight Returns: Millers storverk för DC, jag är inte så förtjust i teckningarna men storyn är bra speciellt när man förstås vad mycket den inspirerat.

Longbow Hunters: Grells Green Arrow inleds och visar en ny och för mig mer intressant karraktär, även så i den efterföljande månadstidningen.

GL/GA: Av O'neil och Adams, käns lite gammal idag men tanken med sånna här DC samhällskritiska serier var helt ny på sin tid, så ny att tidningen gick under snart, bara 13 nummer har jag för mig.

Kingdom Come: Waid's story om en mörk framtid där hjältar åter måste bli hjältar, tyckte den var för kort första gången jag läste den, gillade den bättre andra gången, och underbara Ross teckningar.

The Spectre V3: Ostranders 62 nummer långa 90-tals serie om The Spectre, helt fantastisk på sinna ställen, otroligt att den aldrig fått det rykte den förtjänar, dramatiska teckningar av Mandrake helt perfekt för serien, en av de serier som har ett definitivt slut som det käns som om ingen nånsin ska peta i, allt som görs med det här blir sämre.

Starman: Robinson's Starman från 90-tal trots att det är runt 80 nummer så är det en stor historia med början, mitten och slut och inget evighetstrams, handlar om allt möjligt förutom superhjältar mycket rörande på sina ställen, är en annan av de serier som jag inte vill ses ändras i eller petas på av ofrälse.

Sandman: Gaiman's serie, mycket mycket bra och som blir bättre när man läser den igen, i den finns nåt för alla.


Marvel:
Squadron Supreme: Gruenwalds 80-tals miniserie i 12 delar om nämnda superteams öden, föregår Watchmen bla, jag läste den nyligen tyvärr men den hamnade på topplistan direkt.

Daredevil Miller: Främst första omgången när han är författare och tecknare, mer klassisk tecknarstil än senare och bra historier som gjorde denna figur väldigt populär.

Marvels: Busiek visar vad han kan göra genom att i princip uppfinna den här typen av serier där den lilla människan står i centrum och upplever marvels historia, och teckningarna av Ross gillar jag mycket, väldigt snygg och lagom historia.

Jag gillar Earth X med, kanske bättre än Kingdom Come.

Andra utgivare:
Stormwatch v2: Ellis nummer, de här uppfann den här typen av cinematiska storbildssuperserier, bättre imho än The Authority.

Astro City: Busiek igen här, Confessions är en längre bra historia som introducerar figurer som lever och dör i denna enda serie men som ändå käns mer intressanta är figurer som funnits i tjogtals med år.
Även en hel del korta berättelser som i Local Heroes där han verkligen får till det.

Supreme: Moore's tagning på Superman kopian, han lyckas göra en figur där det mesta som käns barnsligt och tramsigt från silverage faktiskt får sin förklaring och käns kul att läsa, tyvärr är den oavslutad som en del annat Moore varit inblandad i.

The League of extraordinary Gentlemen: Moore igen som använder figurer från den viktorianska perioden att skapa serier med, mycket bra.

Sen har vi en del från första delen av 80-talet som jag ännu anser i princip oöverträffat men det är inte drekt superhjältar.
First Comics(som nog var 80-talets bästa utgivare egentligen):

Nexus: mannen som drömmer om mördare och sedan tar kål på dem i sci-fi miljö, den här serien gör saker de sitter och tror de har komit på nyligen i sina mainstream serier.

Grimjack: Ostranders ärade hyrhjälte i sin fantastiska stad.

Jon Sable: hyrhjälte igen av Grell, hejdlöst bra gjord av en man, lite James Bond fast med betydligt mer tragik.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

X-Men av Morrison, Daredevil av Miller, Watchmen av Moore samt den jag håller allra högst; The Dark Knigth Returns av Miller igen. Superman av Byrne bubblar.

Absoluta toppverk allihop, och ett måste i varje superhjältefreaks samling.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Man of Steel är bra, men jag vet inte om den är toppbäst imho, det finns bättre Superman historier Moores Whatever happened to the man of tomorrow är suverän tex.

Batman year one av Miller är inte dum heller kan jag säga, inte lika nyskapande som DKR men en jäkla bra superhjälte story.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tycker att det mesa med spindelmannen ifrån 70 och 80-talet är bra, craven-saga m.m

Jag läser "The sentry" just nu och den är riktigt bra, alla 8 delar i en tjock tidning/album.

With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

Min lista på de hjältar jag gillar bäst

1.Spiderman

2.Wolverine

3.Daredevil

4.Chaptain America

5.the Thing

6.Tor

7.Hulken

8.the Punisher

9.mr.Fantastic

10.the human torch

11.powerman

Och mååånga till[:o)]
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Kan bara instämma gällande Dark Knight Returns storhet. Men själv tycker jag teckningarna är väldigt passande. De känns väldigt grova och brutala, vilket speglar Batman ganska bra i denna fenomenala historia.

Frank Millers Daredevil är en annan kanonserie. Att infoga Kingpin i Daredevil var väldigt lyckat. Ju mer jag tänker på det desto mer självklart blir det. Jag har aldrig förstått att Spindelmannen kan ha sådana rejäla fighter med Kingpin då de befinner sig på helt olika plan styrkemässigt. Däremot blir han en värdig motståndare till Daredevil. Jag gillar speciellt historien där Kingpin får reda på Daredevils identitet och förstör hans liv totalt.

Spindelmannen hade en personlig betydelse för mig tidigt i tonåren. Jag syftar främst på den höga igenkänningsfaktorn som karaktären Peter Parker har. Han hade ju inte heller alltid så tur med plugg och tjejer. Gillar speciellt serierna från 60-talet och början av 80- och 90-talet. En annan favorit är "The Lost Years". Denna gav så mycket mer djup för karaktärerna Ben Reilly och Kaine. Det är ju även vi den tiden då John Romita jr hade sin höjdpunkt i sin tecknarstil (enlig mig).
Användarvisningsbild
Rickard
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 22:29
Ort: Skåne

Inlägg av Rickard »

Ingen har nämnt Peter Davids långa "run" på The Incredible Hulk, vilken täcker det mesta av #328 till #467 (12 år!) + diverse miniserier. Davids tolkning av Hulken är den överlägset bästa, han införde bland annat att *SPOILERS HÄR, ANTAR JAG* Bruce Banner led av personlighetsklyvning redan innan han blev Hulken, att han och hans mor blev misshandlad av hans far som senare mördade sin fru, den grå och den gröna Hulken som olika personligheter som senare slogs ihopa med Bruces egen till ytterligare en, "Professorn", av Doc Samson. Ett av Davids kännetäcken är humorn, som t.ex. i de fantastiska numren med Rick Jones bröllop (publicerade i Mega Marvel någon gång i slutet på 90-talet). Andra höjdpunkter är (rakt ur minnet nu): Hulken möter en ond framtida version av sig själv (The Maestro) i miniserien Future Imperfect, Jim Wilsons död och Betty Banners död.

[img]http://www.leaderslair.com/noexcuses/hulk2-461.jpg[/img]
So far, so good, so what!
Användarvisningsbild
MARVEL COMICS
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 12 jul 2006, 22:04
Ort: Sverige

Inlägg av MARVEL COMICS »

Superman av Byrne, X-Men av Byrne, Fantastic Four av Byrne, Hulk av Byrne, allt av Byrne, icke Power Pack-serier, icke tidiga dc-serier och nästan exakt allt som handlar om Spider-Man [:o)][:o)]

Och så tänker jag följa Daredevils exempel och göra en lista på mina favorit superhjälteserier:
1. Spider-Man
2. Fantastic Four
3. Daredevil
4. Avengers
5. Batman
6. Superman (åtminstone när Byrne gjorde den )
7. Hulk
8. JLA
9. Teen Titans
10. X-Men
´´ Leve Stan Lee ´´
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

klagg: jo ok PAD's Hulk roar mig med, speciellt den gråa mr. Fixit Hulken, sen är ju PAD en jäkla trevlig snubbe själv med tycker jag, vilket inte skadar.


Byrne är däremot en riktig skitstövel men nog har han gjort en hel del bra serier, men jag tycker inte att han utvecklas särskilt mycket.
Hans FF är jättekul att läsa tycker jag, X-men är inte odelat hans förtjänst utan Claremont har ju en stor del i det med.
Next Men var inte så dum heller egentligen, nåt sånt borde han göra igen i stället för att sitta o gagga skit om andra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[quote="Agentum"]
[Byrne är däremot en riktig skitstövel men nog har han gjort en hel del bra serier, men jag tycker inte att han utvecklas särskilt mycket.[/quote]

Varför är Byrne en skitstövel?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Den diskussionen behöver vi inte ta här i tråden.

Det är förstås min personliga åsikt, en del hyllar honom i stället för hur han beter sig.
Själv önskar jag att jag sluppit veta nåt om honom som person så jag försöker koppla bort det och bara se på hans arbete.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Judson
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 13 feb 2007, 03:07
Kontakt:

Inlägg av Judson »

Det Mike Zeck och Rick Leonardi gjorde för Spindelmannen. Symbiothistorien anlände och vräkte omkull allt jag trodde mig veta om den gamle väggklättraren.

Batman Nr 2 1989, om än inte den enda, betydde enormt mycket. Just för att den gav en intressant bakgrund till Jokern och erbjöd sedan en showdown som slutade på ett ytterst märkligt vis. Och kanske förstördes en del på grund av det.
»That's not funny.«
– The Joker
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

De Sandmanalbum jag läst har alla vart wow. Neil Gaiman är den första författare jag läst som aldrig skrivit något dåligt eller tråkigt.

Dragonball är så otroligt avslappnad i sitt berättande på något sätt som jag inte upplevt utanför några riktigt gamla serier jag själv gjort. När jag läst lite mer manga tror jag dock att de har med den pacing japanerna har i sina serier över huvud taget.

Den seriesvit som gjorde att jag verkligen fastnade för att läsa serier är X:en (X-men i Semics tappning från 84-85). Den slutar liksom aldrig att hända, det är som en bra actionfilm som hela tiden överraskar och drivs på. Perfekt balans mellan fasrt och partier med lugn.

Marvels. Inte berättelsen (som är bra) men målningarna av superhjältarna, speciellt den bild som blev omslag, en person som tittar upp på Giant Man.

Lobo´s Back´s Back: Fanatiskt rolig och med en rå teckningsstil som passar berättelsen perfekt. Synd att sista delen har en annan tecknare.

Svårt att dra gränsen för "Wow" och "jäkligt bra" men de ovan är Wow enligt min definition. Nedan de jäkligt bra.


Peter Davids sväng på gamla X-Factor. Var under sin tid det roligaste som Marvels X-del hade och eländigt att han tvingades sluta då den ansågs vara för oseriös för att passa in bland de övriga.

Claremont och Lees X-mens första 10 eller så avsnitt närmade sig den magiska Claremont-Byrneperioden. X-men är alltså "vol 2" som startade på 90-talet.

Wolverines soloserie efter att han blivit av med adamantiumet hade en energi och några riktigt sjyssta actionnummer som fick mig att tycka att han borde vart utan det längre.


Det var de superhjälteserier som mitt minne kan erinra sig såhär på "morgonen".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

För er som inte sett Marvels så är det en serie av Kurt Busiek tecknad av mästaren Alex Ross.

[img]http://www.zianet.com/comic-booksuperstore/marvel/marvels.jpg[/img]
http://www.alexrossart.com/

Gillar ni Alex Ross så är även Kingdom Come att rekommendera.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

[quote="labrador road 26"]

För er som inte sett Marvels så är det en serie av Kurt Busiek tecknad av mästaren Alex Ross.

[img]http://www.zianet.com/comic-booksuperstore/marvel/marvels.jpg[/img]
http://www.alexrossart.com/

Gillar ni Alex Ross så är även Kingdom Come att rekommendera.
[/quote]

Finns det något av Alex Ross utgivet i Sverige?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Sorry Krian, verkar inte som Alex Ross finns på svenska. Kollade Bokus, Adlibris och Pricerunner men hittar ingen av hans grejer på svenska.

EDIT: Judson, för oss som inte vet vad Batman Nr 2 1989 handlar om får du gärna berätta lite mer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Batman 2 89 är oneshoten Killing Joke.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="DanielSchenström"]

Batman 2 89 är oneshoten Killing Joke.
[/quote]
Tack för den upplysningen. För er som vill läsa mer om vad KJ innehåller finns det utförlig information på wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Batman:_The_Killing_Joke

Vid en snabb överblick ser den mycket intressant ut, får nog ta och läsa den. Antar att den är ytterligare en fjäder i Alan Moores hatt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Judson
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 13 feb 2007, 03:07
Kontakt:

Inlägg av Judson »

[quote="DanielSchenström"]

Batman 2 89 är oneshoten Killing Joke.
[/quote]
Tänkte först skriva det, fast den svenska versionen heter typ enbart Batman.

labrador road 26: Inga problem. Batman och polischef James Gordon beger sig till Arkham Asylum. Där försöker Batman övertala den han tror är Jokern att deras rivalitet inte fungerar i längden. Men dårhuspatienten i fråga är snarare en falsk joker. Den riktige har alltså rymt och detta kulminerar i både bisarra och våldsamma händelser.
»That's not funny.«
– The Joker
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Jag har inte läst speciellt mycket Batman. Men som serie tycker jag inte "Killing Joke" var i samma klass som "The Dark Knight Returns". Visst, den ger en bakgrundshistoria till karaktären Jokern som väl behövdes. Den är absolut inte dålig, men inte så bra som flera målar upp den som.

Skriv svar