Era Favoriter?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 18 feb 2007, 22:04

Moore är inte speciellt nöjd med Killing Joke, den blev inte vad han egentligen ville.
"Cripple the Bitch" sägs ha sagts som svar av en editor på DC bland när Moore ville få information om vad han kunde göra med Babs.

Ostrander hjälpte dock upp situationen genom att uppfinna Oracle som ju egentligen är en bättre figur än den gamla Batgirl var.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Judson
Kontakt:

Inläggav Judson » mån 19 feb 2007, 08:33

[quote="labrador road 26"]

Tack för förklaring av handlingen.
[/quote]Det var så lite.
»That's not funny.«
– The Joker

Användarvisningsbild
lionboy

Inläggav lionboy » sön 04 nov 2007, 15:41

det här är min lista över superhjältar.

1.black phanter

2.daredevil

3.spiderman

4.wolverine

5.dr strange[:D]

Användarvisningsbild
Trubaduren
Very Good

Inläggav Trubaduren » sön 04 nov 2007, 20:59

Utan att gå in på några djupa och analytiska recensioner så kan jag nämna några serier som för mig personligen känns som någon form av milstolpar inom mitt eget serieläsande:

Secret Wars av Jim Shooter och Mike Zeck

Marvel 1602 av Neil Gaiman

Planet Hulk av Grek Pak

Contest of Champions författare och tecknare?

Ultimate Spider-Man, samt det mesta tecknat av Mark Bagley

Batman: The Dark Knight Returns av Frank Miller, och självklart också Moores Watchmen

Gillar dessutom det mesta vad gäller Spider-Man, även om jag tycker att seriens storhets tid varade fram tills dess att klonsagan tog sin början.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » mån 05 nov 2007, 00:47

Jag såg att denna tråden började med att man skulle nämna de superserier som har berört en mest och varför. Men jag tycker om att göra listor så jag fullföljer Lionboys och Trubadurens exempel.

1. Elektra (Speciellt Millers version: Assassin)
2. Spider-Man (Gwen Stacys death och Spider-Man: Blue )
3. Scarlet Spider (Spider-Mans klon: The Lost Years)
4. Nick Fury (Agent of Shield: första numren)
5. Wolverine (Miller: Wolverine 1-4 & Uncanny X:Men 172-173)
6. Marrow (X:Men: Varför tog de bort henne:(?)
7. Hawkeye (Hawkeye: Hans egen serie)
8. Black Panter (Marvel Knights: Black Panter)
9. New Avengers (New Avengers nr: 25-35)
10. Conan, Hulk, Daredevil (Demonen, Våghalsen), Fantastiska Fyran, The Punisher, The Avengers, Spider-Woman (Tarantella) Emma Frost, Gambit, X:Men, Mästaren på Karate, Thor, Iron-Man, Dr.Strange, Man-Thing, Howard the Duck, Hulk, She-Hulk, Ms Marvel, Captain Britain (Moore), Nightcawler, Rouge etc.

Har börjat läsa Alan Moore, mer av hans serier kanske kommer in här, men jag vill gärna inte splittra mitt Marvel-Fokus[:)].
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 05 nov 2007, 21:47

Egentligen är det ignorant att bara hålla sig till sida i det här, en bra story är en bra story oavsett vilken som publicerat den.
Marvel VS DC är det tristaste jag kan tänka mig som diskussion, båda sidor ar mycket större nöje i att läsa konkurrenternas tidningar.

Vilket iofs är omöjligt om man strikt ska läsa på svenska, tråkigt är det iaf.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » mån 05 nov 2007, 22:03

Självklart ska man läsa det man tycker är bra, oavsett förlag. Annars kan man missa mycket bra. Dessutom skapar flera serieskapare serier för båda förlagen.

För att inte tala om de andra förlagens serier.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » mån 05 nov 2007, 23:49

Jag håller mig till Marvel för att jag samlar på Marvel. Det är också en fråga om ekonomi och tid. Man har inte tid att läsa allt och inte pengar att köpa alllt. Sen tycker jag nog att många av DCs karaktärer är lite bortskämda snorungar; Batman och Superman. Det har det för lätt de har för mycket cash för min smak. Läste en hel del DC som yngre men jag fastnade aldrig för det. Batman har en betjänt, pinsamt. Det har visserligen Iron-Man och Avengers/New Avengers också, men det fixar jag inte heller riktigt. Superman är också så överstark, det blir tråkigt. Visst Spider-Man och Super-Man är lite lika i och med att de var lite mobbade båda två, och de båda två jobbar på som journalist/fotograf. Men annars är det ju inte lika. Jag tror många har svårt att känna igen sig i Superman det är lättare att identifiera sig med Spider-Man.

Men visst hade jag haft mer pengar så skulle jag handlat ännu mer tidningar men någonstans måste man säga stopp. Har just samlat ihop till en komplett svensk Spider-Man/Spindeln/Spindelmannen samling (1967-2007), det får räcka för mig för ett tag. Batman och hans grotta det passar inte mig. Inte heller Super-Man och hans jättekrafter. Nej, tacka vet jag Marvel och Spider-Man.

Jag kan tänka mig att läsa lite allt möjligt men att samla på det och köpa det, nej tack. Vet inte vad jag skall göra med mina Watchmen, de passar liksom inte in i samlingen. Jag har sålt allt som inte har med Marvel att göra. Hade en hel del Superman, Batman, Fantomen men det har jag gjort mig av med, tack och lov. Många av DCs karaktärer är för materialistiska för min smak.

Men visst jag läser mycket av Miller; Batman & Ronin, Elektra, Dardevil etc. Så jag håller med om att det inte spelar så stor roll vilket förlag man läser. Fast jag är också samlare och då är det Marvel som gäller, det räcker.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 06 nov 2007, 08:53

Ja inte ska jag tvinga på dig nåt.

Men det du säger om DC är så förenklat och gammalt, det är som om jag skulle säga att Marvel bara är Spider-man och Wolverine eller nåt för att de är de som märks mest.

Självklart är DC lika varierad som Marvel med sina figurer.

Men strunt samma.

Sen har Tfels en poäng med, de mindre bolagen är ofta mycket intressanta då de vågar sig på mer udda saker, och som agt en bra story är en bra story.

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » tis 06 nov 2007, 17:56

Man skulle nästan kunna säga att DC är mer varierade med sina figurer än Marvel med sina Elseworlds och sitt bisarra multiversum med parallella men aningens annorlunda jordar. Ta Superman. Hans bakgrund är odefinierad just nu. Tack vare Inifinite Crisis med efterföljare så gäller inte senaste omarbetningen Birthright längre utan det man fått se är små snuttar i Action Comics 850.

Jag vet att Marvel också har en bunt alternativa världar, M2, Ultimate och alla ställen Runaways och Excalibur besökt men det känns som de fortfarande ligger efter och inte utforskar dem lika mycket (förutom Ultimatelinjen då).

Jag samlade en gång i tiden och det var nästan bara Marvel som gällde. Undantaget var Byrnes utlöpare i andra universum. Det var i mitten av tonåren som jag lade ner att samla annat än X-men och de senaste 5 eller så som jag på allvar fått upp ögonen för DCs universum.

Jag är lika mycket intresserad av bra storys som intressanta universum så Crisis on Infinite Earths som man fick läsa om i svenska tidningar (om, men inte läsa själva serien) var ett givet köp när den äntligen samlades i albumform och nu vill jag läsa klart hela linjen med kriser i det universumet.

Jag kan nog köpa det spindelmannenelektra säger om Superman att det är lättare att identifiera sig med Spider-Man. Liksom, vara en superbuff, superkraftig kille med karriär och beundrad av massorna med en berömd fru är väl få förunnat. Spider-Man är trots supermodellfru lite närmare genomsnittet.

Trots att mycket har ändrats och att det finns hjältar av varje slag hos bägge bolagen så är Marvels stora ofta eländesförföljda, lite introverta, ibland grälsjuka karaktärer, människor, med Tor som tydligt undantag. De är grundade lite mer i den moderna eran.

DC:s hjältar är lite klassiska manliga förebilder från mitten av första delen av förra seklet. Testpiloter, reportrar, playboys, forskare. Även om de idag är mer nyanserade så kvarstår deras grund.

Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine

Inläggav Svartslipsen » tor 08 nov 2007, 14:18

Tre stycken favoriter:

James Robinsons "Starman"

Jag håller med Agentum, en utmärkt serie av en tecknare som uppenbarligen hyser stor respekt för de gamla karaktärerna, är särskilt förtjust i Robinsons porträtt av The Shade, som måste vara en av mina favoritseriefigurer.

"Watchmen"

En klassiker, även om jag inte älskar den fullt så mycket som jag gjorde för några år sedan.

"Strange Apparations"

Teamet Englehart & Rogers mer eller mindre legendariska "run" på "Detective Comics". Jag läste den nyligen och måste säga att den levde upp till förväntningarna.

Angående Miller så anser jag att han är något överskattad. Visst, jag förstår hans betydelse och "År Ett" samt "Dark Knight Returns" är båda serier som är värda att läsas, även om ingen av dem kommer in på mina favoriter. För övrigt har jag alltid retat mig på att han gjorde Selina Kyle till prostituerad (eller var det någon annan som var först med det). Nog för att Catwoman klär sig i tight kostym och bär piska, jag kan ändå inte föreställa mig henne ha sex med totala främlingar mot betalning.
Living well is the best revenge

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 08 nov 2007, 19:31

Ja appropå Robinssons Starman, jag har ju den i trades, men de hade ju hoppat över flertalet nummer plus miniserien med Shade, dessa har jag skakat fram i lösnummer senare och kan för mitt liv inte begripa hur de inet kunde ta med dem, de är helt enkelt kanon de också.
The Shade miniserien var väldigt bra med.

Jag minns inget om Catwoman som hora före Millers Year one så han kom säkert på det, många har klagat över saken med kan jag säga, serien är bra annars.

Jag håller med dig, Catwoman har ju ett lynne som en katt, kommer o går som hon vill och tar vad hon vill ha osv, låter rätt oförenlig till att bli en utslagen prostituerad.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » lör 05 sep 2009, 13:07

[quote="spindelmannenelektra"]

Jag såg att denna tråden började med att man skulle nämna de superserier som har berört en mest och varför. Men jag tycker om att göra listor så jag fullföljer Lionboys och Trubadurens exempel.

1. Elektra (Speciellt Millers version: Assassin)
2. Spider-Man (Gwen Stacys death och Spider-Man: Blue )
3. Scarlet Spider (Spider-Mans klon: The Lost Years)
4. Nick Fury (Agent of Shield: första numren)
5. Wolverine (Miller: Wolverine 1-4 & Uncanny X:Men 172-173)
6. Marrow (X:Men: Varför tog de bort henne:(?)
7. Hawkeye (Hawkeye: Hans egen serie)
8. Black Panter (Marvel Knights: Black Panter)
9. New Avengers (New Avengers nr: 25-35)
10. Conan, Hulk, Daredevil (Demonen, Våghalsen), Fantastiska Fyran, The Punisher, The Avengers, Spider-Woman (Tarantella) Emma Frost, Gambit, X:Men, Mästaren på Karate, Thor, Iron-Man, Dr.Strange, Man-Thing, Howard the Duck, Hulk, She-Hulk, Ms Marvel, Captain Britain (Moore), Nightcawler, Rouge etc.

Har börjat läsa Alan Moore, mer av hans serier kanske kommer in här, men jag vill gärna inte splittra mitt Marvel-Fokus[:)].
[/quote]

Det har hänt lite sen jag skrev denna lista 2007. Hawkeye var med på denna lista, usch, även om han som karaktär är ok. Här kommer en ny lista vad som är mina favoriter nu, 1, 3 och 4 ligger fortfarande högt upp sen har det hänt lite:

1. Elektra Assassin, Lives Again, Daredevil Elektra Love and War (Har läst mycket sen jag gjorde denna lista men Millers Elektra är fortfarande bäst.)
Varför dessa titlar är bäst. De berör mig otroligt kan inte förklara varför.

2. Marvel 1985
Den är så verklig denna serie därför tycker jag så mycket om den.

3. Spider-Man (Gwen Stacys death och Spider-Man: Blue )
Gwen. Gwen vad behöver man mer säga.

4. Scarlet Spider (Spider-Mans klon: The Lost Years)
Vissa Ben Reilly serier håller hög klass, så är det bara. En del var bara skit men just "Lost Years" och lite andra Reilly stories var och är härliga.

5. Nick Fury är väl cool som karaktär men frågan om jag läst en riktigt bra serie med honom, tveksamt. Det får väl i så fall bli Manga Verse. Marvel Manga Verse & New Manga Verse är intressant på något sätt,speciellt Spidey stories. Vet inte knappt om Fury skall vara med på listan men jag diggar hans karaktär så han får vara kvar här ändå.

5. Ultimate Exiles
Den är bra och framförallt rolig.

6. Mutant X första numren
Tycker det är kul att se Gwen, Elektra m.m i nya roller.

7. Marvels
En klassiker. Enough said.

8. Earth X/ Universe X/ Paradise X
Vuxen perspektiv på Marvel.

9. Marvel 1602 + Neverwhere
Gaiman är så duktig. Kul att se sina hjältar på ett nytt sätt.

10.Ultimates
Verklighetsnära

11. Wolverine Origin
Den är bra, kul med lite djup.

Det har hänt lite grann på min lista i alla fall. Frågan är om jag kommer att läsa något bättre än Millers Elektra, tveksamt. Sandman är vass men hamnar ännu ej på min lista. Marrow är en underbart häftig karaktär vilket fall som helst även om hon hamnar utanför listan just nu. Skall uppdatera denna listan alltefterson, kanske är det så att någon Batman och någon Superman titel kommer in här men jag tvivlar på det. Watchmen, Martha Washington, Marvel Masters the Bristish Invasion, Dark Knight Returns , Ruins-Marvel, X-Universe, Troubles och Punisher-The Tyger, är vassa men hamnar inte på top 10. Egentligen är de väl vissa av dem bättre men nu får listan va såhär. Vi får se vad som händer om 1 år eller 2.
Idrottsläraren

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 05 sep 2009, 13:27

[quote="DanielSchenström"]

Jag kan nog köpa det spindelmannenelektra säger om Superman att det är lättare att identifiera sig med Spider-Man. Liksom, vara en superbuff, superkraftig kille med karriär och beundrad av massorna med en berömd fru är väl få förunnat. Spider-Man är trots supermodellfru lite närmare genomsnittet.
[/quote]
Framför allt under Ditkos period i 60-talet var det ju väldigt betonat. Peter var en tanig nörd som var mobbad av jockset Flash, och t.o.m. tjejerna han var kär i var litet småfula.

Senare kom John Romita som fått sin skolning från kärleksserierna, och snabbt blev både Peter och tjejerna mycket mer romantiserade.
(En kul grej är att i Romitas version så har Spidde mer muskler än Peter.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » lör 05 sep 2009, 13:28

[quote="Trubaduren"]
Gillar dessutom det mesta vad gäller Spider-Man, även om jag tycker att seriens storhets tid varade fram tills dess att klonsagan tog sin början.
[/quote]

Då har du kanske inte läst alla Reilly nummer? Han är med i mer än 200 nummer. [:)] Vissa är underbara. Ok fast de sämsta numren är så dåliga att jag inte ens vill nämna dem så jag förstår lite hur du tänkte/tänker. Vet inte hur du ser på det såhär nu, detta skrevs ju 2007. [:)]
Idrottsläraren

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » lör 05 sep 2009, 13:33

[quote="Wakuran"]
(En kul grej är att i Romitas version så har Spidde mer muskler än Peter.)
[/quote]
Aldrig tänkt på. [:)]
Idrottsläraren

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 06 sep 2009, 12:34

[quote]Ursprungligen postat av Agentum

Jag undrar vilka superserier som berört er mest, alltså som ni tyckt varit mer än bra och häpnat "WOW" över?
[/quote]
Har senaste tiden tänkt en del på the Death of Jean DeWolff, som jag tycker var en rörande "run", och något underskattad.
http://www.comicvine.com/jean-dewolff/29-2471/

[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/77/192866-50624-jean-dewolff_super.jpg[/img]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 06 sep 2009, 12:47

Klassiker av den där gritty noir-typen av superhjältande som Miller populariserade. Daredevil var väl med också, om jag inte minns fel?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd

Inläggav bromolla » sön 06 sep 2009, 13:10

Japp, en stil som oftast används i äventyrsspel när man accentuerar cut-scenes. Broken Sword, Syberia och XIII använder väl det tex? Tilltalande stil, tycker jag.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 06 sep 2009, 13:20

Jag menade mest storymässigt. Som jag minns det var "Death of Jean DeWolff" ganska rak berättartekniskt sett, om jag nu inte missförstår dig.

Återgå till "Superhjältar"