Era Favoriter?

Diskussioner om superhjälteserier.
Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » sön 20 sep 2009, 16:34

Minns ett kort men starkt Spidermanaventyr. En liten pojk, Spidermanfan, ligger pa sjukhuset. Hans hogsta onskan ar att nagon gang fa traffa sin idol. Mitt i natten hander det,; Spiderman svingar sig in genom sjukhusfonstret. Pojken fragar om Spidermans hemliga identitet och Peter Parker trader fram bakom masken.
"Lova att aldrig beratta for nagon!" sager Spiderman. "Jag lovar!" sager pojken. Spiderman svingar sig ut fran fonstret och nu kan vi se sjukhuset fran utsidan. Pojken ligger pa en canceravdelning och ar doende...

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 20 sep 2009, 16:42

[quote="Cadial"]

Minns ett kort men starkt Spidermanaventyr. En liten pojk, Spidermanfan, ligger pa sjukhuset. Hans hogsta onskan ar att nagon gang fa traffa sin idol. Mitt i natten hander det,; Spiderman svingar sig in genom sjukhusfonstret. Pojken fragar om Spidermans hemliga identitet och Peter Parker trader fram bakom masken.
"Lova att aldrig beratta for nagon!" sager Spiderman. "Jag lovar!" sager pojken. Spiderman svingar sig ut fran fonstret och nu kan vi se sjukhuset fran utsidan. Pojken ligger pa en canceravdelning och ar doende...
[/quote]
Javisstja, den var fin. Från 80-talet. Ron Frenz tecknade. Har den i samlingarna någonstans.

Tydligen bland det tidigaste som Frenz gjorde professionellt. Han hade fått prova sina vingar på Ka-Zar och Star Wars, först. En av få tecknare som försökte gå tillbaka till Ditkos gängliga Spidde, snarare än Romitas buffade. Tror den kom på svenska -86.

http://www.spiderfan.org/comics/reviews/spiderman_amazing/248-b.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 20 sep 2009, 22:23

Det är "pojken som samlade på spindelmannen", en rörande sak från den tiden för att vara en sån serie S-M var då.

Finns lite liknande med Fantastic Four när en unge häller nåt brännbart på sig och tänder eld på sig så han kan vara som sin store idol Human Torch, detta leder då till det vanliga problemet att Torch får enorma samvetskval osv, inte lika bra gjord men ett försök åt att kommentera superhjältarna ur ett annat perspektiv iaf.
9mm, i'm never further away than that.

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » mån 21 sep 2009, 08:30

[quote="Wakuran"]

[quote="Cadial"]

[/quote]
Javisstja, den var fin. Från 80-talet. Ron Frenz tecknade. Har den i samlingarna någonstans.

Tydligen bland det tidigaste som Frenz gjorde professionellt. Han hade fått prova sina vingar på Ka-Zar och Star Wars, först. En av få tecknare som försökte gå tillbaka till Ditkos gängliga Spidde, snarare än Romitas buffade. Tror den kom på svenska -86.

http://www.spiderfan.org/comics/reviews/spiderman_amazing/248-b.html
[/quote]

Kul att tecknaren har ett namn! Ibland tror man att de tecknar sig sjalva...

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » mån 21 sep 2009, 08:33

[quote="Agentum"]

Det är "pojken som samlade på spindelmannen", en rörande sak från den tiden för att vara en sån serie S-M var då.

Finns lite liknande med Fantastic Four när en unge häller nåt brännbart på sig och tänder eld på sig så han kan vara som sin store idol Human Torch, detta leder då till det vanliga problemet att Torch får enorma samvetskval osv, inte lika bra gjord men ett försök åt att kommentera superhjältarna ur ett annat perspektiv iaf.
[/quote]

Undrar om Gummimannen ocksa skulle fa samvetskval om pojken skulle binda fast sig sjalv mellan ett staket och en kofangare for att bli langre?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 21 sep 2009, 08:50

Gummimannen?

Är rostig på svenska benämningar är det Plastic man eller Elongated man?

Isf har nog ingen av dem fans på det viset alls, DC variant av Plas är helt knäpp mer eller mindre och Elongated man nu död och spöke var mest en skämtare.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 21 sep 2009, 09:48

Nästan säker på att det är Plastic Man som åsyftas, om det nu inte är Reed Richards, apropå FF.

[img]http://media.comicvine.com/uploads/3/33828/714637-plastic_man_by_zorgia_by_macaddict17_super.jpg[/img]
[img]http://media.comicvine.com/uploads/3/35895/946528-mr._fantastic_1_super.jpg[/img]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 21 sep 2009, 10:13

Jo det är nog Reed som åsyftas antar jag, passar mer in i diskussionen.

Långfinger och allt vad han nu kallades en gång i tiden:-)

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » mån 21 sep 2009, 11:42

[quote="Agentum"]

Gummimannen?

Är rostig på svenska benämningar är det Plastic man eller Elongated man?

Isf har nog ingen av dem fans på det viset alls, DC variant av Plas är helt knäpp mer eller mindre och Elongated man nu död och spöke var mest en skämtare.
[/quote]

Kan inte tala för Cadial, men Gummimannen var det svenska namnet på DC-hjälten Elongated Man/Ralph Dibny i tex Gigant.

/Magnus

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » tis 22 sep 2009, 09:39

Jag menade faktiskt Giganthjalten Gummimannen, for han ar roligare an FF-varianten (och namnet ar roligare pa svenska!). Det var alltid Gummimannen som kunde latta upp stamningen i rummet eller pa slagfaltet, formorkade av trakmansar som Batman eller Superman. Gummimannen hade ungefar samma funktion som The Thing; att komma med de roliga kommentarerna (tankte att en sadan skulle kunna komma i samband med nagon som har bundit fast sig mellan ett staket och en kofangare...).
Kom just pa en saljande losnummerrubrik: "Ralph Dibnys hemlighet avslojad!"

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 sep 2009, 21:06

Ok, då är det The Elongated man, tyvärr är han död idag då han blev galen när hans fru blev mördad, de är numera spöken helt enkelt i DCU, alltså de finns kvar men ingen kan se dem, vet inet vad de tänkt sig med dem.
Det lustiga är ju att även hans fru Sue var väldigt viktig för alltihop så även henne sörjde man med den menlösa story de tog livet av henne med i identity crisis.

Jo....... det var tragiskt alltihop för mig med som var/är en stor fan av Giffens JL från slutet av 80-talet, det kändes som att de dödade eller förstörde alla figurer jag älskade helt enkelt.

En del kom dock igen men andra är i limbo eller döda ännu.:-(

SUCK!!!

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » ons 23 sep 2009, 09:48

Beklagar sorgen.

Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine

Re: Era Favoriter?

Inläggav Kermit » tis 18 jun 2013, 19:05

Några serier som verkligen var "Wow!" för mig, såväl gamla som nya:

Spider-Man: the Death of Jean DeWolff. Redan de första sidorna griper tag i en, chocken att få reda på att Jean dog var påtaglig minns jag. När Spidde helt tappar konceptet och Daredevil lugnar ner honom är riktigt bra.

Roger Sterns Spider-Man. Det var så mycket bra då, han gjorde bland annat en fantastiskt bra Vulture-story, Nothing can stop the Juggernaut och introducerade Hobgoblin. En skam att Sterns Spidde inte finns samlat eller går att köpa digitalt.

Frank Millers Daredevil. Hela hans "run" samt Born Again och the Man Without Fear. Nuff Said!

Chris Claremont (med olika tecknare, främst John Byrne och John Romita JR). En lång svit som gjorde mig helt såld på X-Men. Vilket inte är lätt alla gånger, det har getts ut väldigt mycket skit också, ju.

Får klura lite på DC-serier, men de finns absolut också.
Det är inte lätt att vara grön.

Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine

Inläggav Kermit » tis 18 jun 2013, 19:15

Några nya favoriter är Daredevil av Mark Waid/Marcos Martin/Paolo Rivera/Chris Samnee. DD blev fantastiskt bra efter en längre tid riktigt tråkiga serier. Varje gång ett nummer av DD kommer ut får jag det där pirret av förväntan som man hade när man var yngre. Fantastiskt berättad serie, både av Waid och de olika tecknarna.

Grant Morrisons Batman-run samt hans New X-Men är verkligen också Wow. Faktiskt mer för varje gång man läser dem.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 18 jun 2013, 19:30

Finns många. Morrisons JLA, så mycket dramatik, tyngd, action och finesser. Han blåste liv i serien. Gamla Fantastic Four från 70-talet av Lee/Kirby, Conway, Perez, Buscema med flera. Tvättäkta äventyrskänsla även om berättandet har ett litet drag av mossighet idag. Och tidiga Spawn, törs knappt säga det men de 10-15 första numren var bra (har dock inte läst dem alla). Det var något nytt och någorlunda fräscht. Tar och sticker ut ännu mer här genom att nämna Marc Silvestris Cyberforce, omkring nr 10-20. Då blev det drag i serien, mycket mystik och drama. Vill även framhålla Wildcats version 3 skriven av Joe Casey. Lite annorlunda, lite agentserie på ett avigt sätt. Kan räkna upp fler serier men jag kanske återkommer om dem.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine

Inläggav Kermit » tis 18 jun 2013, 19:34

Justice League av DeMatteis/Giffen har jag också väldigt bra minnen av. Den kom väl ut i Sverige runt slutet av åttiotalet? En backup-serie i Stålmannen om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine

Inläggav Kermit » tis 18 jun 2013, 21:12

Batman: the Long Halloween var också ett riktigt wow. Om jag inte minns fel var det super85 och Tfels som tipsade mig om den, och vilken serie det var! Jag minns att jag blev riktigt gripen av Harvey Dents öde. Man visste ju vad som skulle hända, men Jeph Loeb lyckades verkligen få mig att bry mig om Harvey, så det blev ännu sorgligare när man mycket väl visste vad som skulle hända.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 18 jun 2013, 21:18

Måste varit super85. Håller med annars, men det var inte ett jättewow med Long Halloween. Giffens JL håller jag också med om. Andra godingar, Teen Titans (Perez/Wolfman förstås) håller än idag även om den numera inte är lika fantastiska numera. Vill även framhålla Omega Men (superscifi från hm... 80-talet) var kanonbra med skön scifikänsla i mitten av sin run (omkring nr 25-30 och framåt). Haywire, nån som minns den? Riktigt skön. Och Morrisons Doom Patrol, den tog mig med storm. Idag är den inte lika bra men har sina sköna sidor.
Thomas Fels

www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Kontakt:

Inläggav Nitro74 » tor 20 jun 2013, 04:28

Kermit skrev:Några serier som verkligen var "Wow!" för mig, såväl gamla som nya:
Roger Sterns Spider-Man. Det var så mycket bra då, han gjorde bland annat en fantastiskt bra Vulture-story, Nothing can stop the Juggernaut och introducerade Hobgoblin. En skam att Sterns Spidde inte finns samlat eller går att köpa digitalt.

Helst skulle man väl se Sterns ASM-sejour i en tjock Omnibus, men "Nothing stops the Juggernaut" och "The Origin of the Hobgoblin" täcker ju in de bästa numren. I december kommer dessutom "The Mark of the Tarantula" som fyller luckan mellan de två albumen, dvs ASM #231-237, så det mesta finns att få tag på.

Kermit skrev:Några nya favoriter är Daredevil av Mark Waid/Marcos Martin/Paolo Rivera/Chris Samnee. DD blev fantastiskt bra efter en längre tid riktigt tråkiga serier. Varje gång ett nummer av DD kommer ut får jag det där pirret av förväntan som man hade när man var yngre. Fantastiskt berättad serie, både av Waid och de olika tecknarna.

Flera år vet jag väl inte, Bendis och Brubakers DD brukar ju räknas som de bästa DD-författarna sedan Miller. Jag har personligen lite svårt för Mark Waids DD, den har ju hyllats ganska friskt men jag tyckte den var ganska intetsägande. Jag kanske får ge den en chans till dock.

Några av mina superhjältefavoriter:

Frank Millers "Dark Knight returns". Jag minns när man såg den i tidningshyllan med märkningen "Rekommeneras från 12 år". Jag var 13 när den släpptes i Sverige och det var en smärre chock. Lade grunden till hela "grim and gritty"-vågen på gott och ont.

Frank Millers och David Mazzuchellis "Born Again". Den kom ut på svenska i Marvels Universum 3 och 6/1988 och framförallt det supertjocka (132 sidor!) sommarnumret var det som förvandlade mig från en vanlig serieläsande tonåring till en seriefantast. Första gången jag läste den är i paritet med alla andra debuter man gjorde i tonåren.

John Byrnes Fantastiska Fyran. John Byrne har väl aldrig fått det erkännande som Alan Moore och Frank Miller fått, men på 1980-talet var han precis lika stor som dem. Han kanske inte var direkt nyskapande, men han gjorde bra, klassiska superhjälteserier.

Alan Moores och Dave Gibbons "Watchmen". Det går inte att komma runt den. Den är fantastisk.

Vad gäller sernare tiders serier så är det väl framför allt Garth Ennis Punisher MAX som jag gärna återvänder till, även om det egentligen inte är någon superhjälteserie. JMS "Spider-Man" och "Thor" gillade jag också mycket även om slutpunkterna lämnade en dålig smak i munnen (illdådet "One more day" respektive avhoppet från "Thor).
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"

Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine

Inläggav Kermit » tor 20 jun 2013, 06:20

Angående Bendis och Brubakers DD håller jag delvis med dig. Visst är det bra, och särskilt i början. Riktigt bra t om. Fast de har båda gemensamt att det mest blir tråkigt och utdraget i slutet av deras runs. Sen kom Andy Diggle med bland annat Shadowland, som inte var något vidare alls. Mark Waid kom som en frisk fläkt, och det är favoritserien av de jag följer just nu. Men Bendis och Brubaker var absolut inte dåliga, man har det helt enkelt bra om man är DD-fan, serien håller ofta en hög och jämn nivå, och den ballar nästan aldrig ur. Alltså nästan motsatsen till Spidde.

Återgå till "Superhjältar"