Kvalitet på 90-talet?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
luqaz
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 03:37

Kvalitet på 90-talet?

Inlägg av luqaz »

Hej,

jag har märkt att många anser att superhjälteserierna hade ett lågvattenmärke på 90-talet. En sanning med modifikation, tycker jag. Visserligen så orskade spekulationsboomen att mycket skit fick höta upplagor, men att det fanns mycket pengar branschen ledde till att det producerades väldigt mycket serier, och en del blev väldigt bra. Tex Valiant, som är mina favoriter när det gäller superhjälteserier.

Även Jim Lee's X-men är rätt bra, tycker jag. HAr precis läst om mina X-men (och börjat köpa in de som fattas från min superhjältepaus från 95-07) och jag tycker att X-men efter att Chris Claremont inte är så illa. Storylinen med Bishop som jag precis börjat läsa är intressant, kankse olyckligt att de mjölkade den så hårt, så länge.

Till och med Image hade en del guldkorn, gillade Maxx väldigt mycket.

Kom iaf att tänka på Valiant igen när jag hittade denna länken: [url="http://www.sequart.com/articles/?article=1002"]Top ten of the 90's[/url] Antar att många här inte håller med en här killens värderingar alls?
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Nej, kan inte säga att jag håller denna skribent.
Efter bara en hastig koll så kan jag säga att Kingdom Come av Alex Ross är bra mycket bättre än nåt av det han har med på sin top 10.

Håller med om att Maxx var bra. Även Pitt tyckte jag var ok, iallfall bra tecknad.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag håller inte med heller. Tycker att första halvan av 80-talet innebär ett lågvattenmärke. Andra halvan av 80-talet börjar en förnyelse av serierna med t ex Alan Moore och Neil Gaiman som föregångsgestalter. Under 90-talet formligen exploderar det sedan.

Nu har det gått c:a 20 år sedan den vågen kom och jag tycker man kan se en ny oförmåga att tänka kretivt, ivf på dom stora bolagen. Marvel och DC. Mycket pompa och ståt när man lanserar nya inriktningar men det mesta är återanvändning av gamla idéer.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tidigt 80-tal var ändå rätt bra med sina independentserier (som iofs inte alltid var superhjälteserier), Moore dök ju upp då med med tex Miracle man och Swamp Thing, en slags början på den engelska gardets intåg i superserierna som sen kom.
Marvel körde Moon Knight, Millers Daredevil och X-men var inte dåligt ännu heller på nåt vis.

Senare delen präglas ju en del av Millers DKR Batman, många ville kopiera denna bedriften med väldigt varierat resultat, som tur var fanns det en del kul serier då med, många roliga serier som JLI/E fanns ju då, DC startade ju om igen och vi fick en del förståndigare material att läsa, den krisen var inet så dum som den som är nu.

Sen kom ett förfall imho med 90-talet, tecknare som styrde hela tidningens innehåll med dött poserande figurer, plojomslag och massa larv, samlande på idiotnivå, Image, urk.
DC tex försökte ta kål på sina gamla ingångna figurer och ersätat dem med yngre förmågor i samma dräkter, totalfiasko blev det och snart var alla tillbaka igen vid liv.

Dock var inte allt skit Ostranders The Spectre eller Starman tex är ju riktiga ljuspunkter i förfallet från den tiden.

Marvle höll på att konka pga allt trams, Valiant dog och Image fick skärpa sig rejält, Youngblood liksom, hur kan man ge ut sånt larv, inte värt papperet det är tryckt på.

Sen ryckte superserierna åter upp sig när det insågs att det var kombinationen av en författares berättelser med tecknade bilder som gjorde att serier kunde leva kvar, så runt 2000 så ökade försäljningen så smått igen, nu på senare år har jag personligen blivit mindre intresserad av de stora oändlighetsserierna, det är väldigt mycket editorstyrt elände som produceras och mycket chockverkan med dödade figurer och rena personlighetsförändringar på andra, lite som på 90-talet, de kommer märka att de får hitta på krystade tramshistorier åter igen för att återuppväcka de avyttrade figurerna.

Fast varje tidsperiod har ju sina bra superserier tycker jag åtminstonde från 60-tal och framåt.


Uncanny X-men efter att Claremont blev av med författarrollen är klart svag i flera år innan någon kunde göra nåt vettigt med figurerna, det är ett gap där med mest kopiering eller rena plojgrejorna för tat de menade att en författare var mindre viktig än en tecknare.
Fy tusan för all big gun hjältar som dök upp, alla var helt värdelösa och de som ännu finns kvar har blivit tvugna att förändras och fyllas ut till nåt vettigt av andra författare, det som tex Liefeld skapade var bara yta inget annat.

Killen med top 10 of 90s har ju en del rätt tycker jag, Astro city är ju en fantastisk serie men jag anser att Stormwatch av Ellis är bättre än hans Authority personligen, det lanserade en ny gren av superserier.
Valiant hade sina ljusa stunder, kolla på Archer & Armstrong tex., men de föll som en sten på många andra områden i stället, åter plojomslag och annat trams även där, och när Shooter lämnade bygget dog de nästan helt direkt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Jag håller Marvels högre än Kingdom Come. Den tilltalar mitt hjärta mer och är det intressantaste jag läst som Alex Ross vart med och gjort. Lika mycket Kurt Busieks förtjänst även om den inte hade blivit lika uppmärksammad utan den målade serien.

Även Chris Claremont och Jim Lees X-men har en plats i mitt hjärta. Det var en av serierna i en revival av mitt serieintresse även om det var stort innan. Den är energisk på ett sätt som X-men knappt hade vart sen Claremont teamades ihop med Cockrum och Byrne många år tidigare.

Har inte läst halva listan men han fick mig intresserad av förstaplatsinnehavaren helt klart.

För mig var 90-talet riktigt roligt seriemässigt. Jag gillade mycket av X-serierna som är de jag läst och läser mest av. Jag blev riktigt medveten om serieskaparnas inverkan på karaktärerna, nya bolag dök upp, mitt intresse breddades och många av mina favoritserierberättelser publicerades.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag gillar Earth X bättre isf än av de få riktiga hitarna från marvel, Marvels var ju bra med och och givetvis höjdaren från 80-talet Squadron Supreme som är odödlig, den serien gör saker DC aldrig hade vågat på den tiden med JLA.

Annars ligger de största kanonerna hos DC är jag rädd eller hos nån independentutgivare, som Supreme av Moore osv.
1963 kommer aldrig upp på den nivån.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Under 90-talet fanns ju en hel del förlag. Förutom de givna Marvel, DC, Image och Dark Horse så fanns nämnda Valiant/Acclaim, Tekno, Broadway och Malibu. Alla gav ut superserier och liknande och en hel del var bra! Så jag gillar 90-talet!

Image har fått dåligt rykte. Visst gav de ut mycket skit, men det gjorde andra förlag också. Spawn var tidvis bra, Savage Dragon jättekul, Cyberforce spännande och dramatisk, Astro City annorlunda, A Touch of Silver speciell, Gen 13 och Wildcats bitvis riktigt bra, osv. Men mest saknar jag förlagen Broadway och Tekno och i viss mån Malibu.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Men du hade den riktiga independentvågen i början av 80-talet, serier som håller än idag och som imponerar med att göra saker de inet vågat hos de stora konerna föränn nyligen.

Image har all rätt till at ha dåligt rykte för sitt 90-tal, men idag har de ryckt upp sig kolla bara Invincible, en serie som tom fångade mitt intresse.
Savage Dragon trots sin långa utgivning ser jag som värdelös, jag är ledsen, men det är rent crap.
Såpawn är kul de första 25 tidningarna eler nåt, sen är man less på att det aldrig går nånstans, rekomenderar den animerade HBO varianten i stället som tar upp det som kan tänkas vara intressant med serien på et övertygande sett.

Wildcats 3.0 sägs vara bra, men tyvärr har jag inet läst dessa, allt annat är crap, Moore skrev serien ett tag men det är ytterst mediokert från hans sida liksom allt annat han gjorde för Image egentligen, tror inte han mådde bra där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Det speciella med 90-talets alternativa förlag var att de faktiskt lyckades skapa hela universa med superhjältar. Och att de tog rejäla marknadsandelar av Marvel och DC. Det lyckades aldrig First, Eclipse och de andra med under 80-talet. Men de gav ut bra serier, t ex Grimjack, American Flagg, Nexus och Badger.

I Savage Dragon tycker jag att Eric Larsen tagit crapen till en skön nivå. Det blir så mycket överdos att jag gillar det. Wildcats 3.0 var utsökt! Och så gillar jag i alla fall Moores Wildcats, även om han gjort mycket bättre.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Sant men First osv. serier håller ännu och reprinats för fullt.
Nexus, Grimjack, Jon Sable osv.

De var egentligen oftast mycket bättre än de stora bolagens serier.

90,talets Valiant o Image lämnade ju mest en fadd smak efter sig får man säga, de red på den hypade samlar vågen och "flavor of the month" tecknarstilarna alla försökte härma i ren panik för att få jobb.
Och de stora bolagen hakade på med coolheter, hjältar med stora vapen o blänk i ögat, gärna från nån annan tidsperiod så man inte begrep nånting efter ett tag, eller långt hår på Superman o skinjackor o solbrillor på andra figurer.

Så ser man på det idag så framstår 90-talet som ett kaos i rent skräp egentligen, visst sålde de som fasen, men vad tusan var det de sålde?

Skönt tat det tog slut faktiskt, men jag tycker man kan ana en svacka nu igen efter ett bra tidigt 2000-tal, det är mycket gimmicks på gång nu igen, och denna gång än tjatigare än tidigare, det räcker inet längre med några månader av en ny katastrofidé utan man nöter i år med dem.
Decompressionen i sereirna är också väldigt märkbar, man kan inet längre köpa nån tidning o haja vad som pågår.
Mycket skrivs för TPB, iofs kan jag inet klaga på just det då jag mest köper trades, men nog är det noterbart att seriern ofta funkar bättre i sina trades än i lösnummer en gång i månaden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

OT: varför skriver du så mycket om inet? Förstår inet riktigt... [;)]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Att inte Malibu och de andra förlagen reprintas eller fortsätter har bland annat med rättighetsproblem att göra. Men det är kul att de gamla serierna från First inte glömts bort!

Nu med Countdown, nya Crisis, 52, House of M, Civil War och allt vad det heter så tycker jag det är för jäkla jobbigt. Jag följer ytterst lite av det pga kostnadsskäl och tidsbrist. Det gör också att andra serier som jag följer blir svårbegripliga. Dekompressionen, den är jobbig. Först gillade jag det, men nu kan det göra bra serier till sömnpiller.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

En grej till. Serierna från Broadway, Tekno och Malibu skulle stå sig mycket bra idag! Det är gediget hantverk och i stort sett gimmickfritt. Synd bara att rättighetsproblem står ivägen för dem!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag tycker nog att det komm mycket på 90-talet som stå sig väldigt bra idag Todd McFarlane gjorde exempelvis med Spindelmannen vad John Byrne gjorde med Stålmannen på 80-talet. En rejäl vitamininjektion.

Sedan kom ju även Image och där finns det en hel del godbitar, Spawn var riktigt bra i början eller varför inte Shadowhawk, Sam Kieth´s the Maxx m.fl.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det där md om McFarlane kan jämföras med Byrne käns tvivelaktigt, du vet hur han ofta gjorde sina storys?

Han ritade först ett gäng coola bilder sen sorterade han dem i en ordning han tyckte var ok o sen gjorde han seriesidorna med lite bilder mellan de cooooola bilderna bara, han hittade sen på själva storyn.

Dessutom såg Spawn bättre ut med tecknarna som kom efter honom, nä för min del kan han få designa actionfigurer till dödagar.

Nu håller jag inte Byrne högt som person (tycker han är ett as mer eller mindre) men han har gjort en hel del serier som har varit väldigt bra, imho är han nåt helt annat än McFarlane eller Liefeld tex, de platsar inte ens.

Såg nån som menade att Liefeld kunde jämföras med Kirby, sånt tar jag inte ens seriöst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Byrne krossar McFarlane i de flesta avseenden. Men visst var Spawn bra i början. När McFarlane dök upp så ansåg Byrne att hans energi kunde gjort honom till en mycket bra serieskapare, bara han började arbeta på anatomi och liknande. Så blev det inte.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Ok, jag kan nog erkänna att McFarlane inte är namnet man söker när man pratar kvalitet. Jag har faktiskt inte läst om Spindeln och Spawn sedan utgivningen, utan gick på hur jag minns dem. Bara för att man gillade något på den tiden behöver det ju inte betyda att det håller fortfarande.

"Bättre att vara tyst och tas för en idiot, än att öppna munnen och få det bekräftat" som någon sade.

Serier jag däremot läst om och om igen och fortfarande håller är Sam Kieth´s the Maxx, och Neil Gaiman´s Sandman. Sandman är ytterst tveksamt om den skall räknas in här då huvudlinjen handlar om superhjältar, men bra är den. Dock lite lång.

P.s.
Jag hade faktiskt ingen aning om hur McFarlane gjorde sina serier. Kul koncept för kortare serier, men i längden och för konitnuiteten...nej. D.S.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Alltså smak är svårt att diskutera egentligen, jag har min smak och du din, se det som en diskussion bara, ingen blir arg om du gillar McFarlane.

Sandman var ett konststycke ja, borde ges ut på svenska i sin helhet.
Visst var den DCU från början men idag räknas den som Vertigo, dvs ganska alternativ och inte helt cannon.
Döden är inte den där gothtjejen, himmel o helvete innehas inet av samma figurer osv, ja du fattar nog.

Kul grej med Sandman, Gaiman hade med masturberande figurer i sitt script och fick då tillsägelse på skarpen av dåvarande DC's EIC Janette Khan "I DC universumet masturberar inte figurerna!!, ta bort det", han svarade då "aha, då förstår jag varför de är som de är".

Fast han fick stryka det ändå förståss, kul dock.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Kul detalj. Gaimans Sandman dök upp i Morrisons JLA.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

[quote="Agentum"]

Alltså smak är svårt att diskutera egentligen, jag har min smak och du din, se det som en diskussion bara, ingen blir arg om du gillar McFarlane.
[/quote]

Att jag nämde McFarlane var bara ett inte så genomtänkt inlägg. Enda anledningen till att jag överhuvudtaget kom att tänka på honom var att jag håller på och sorterar upp samlingarna efter en vattenskada i källaren. En del lådor stog direkt på golvet. Så man vill ju veta om något kommit till skada, samt att sortera bort dubletter när man ändå håller på. Nåväl, då stötte jag på honom när jag sorterade igen om spindeltidningarna och kom att tänka på att jag gillade hans serier på den tiden det begav sig. Om serierna däremot håller måttet än idag har jag ingen aning om då jag inte läst om serierna, jag antar att det fanns en bra anledning till att jag slutade prenumerera på Spawn efter 50 nummer.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Skriv svar