superhjältar i sverige

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
the_king
Very Good
Kontakt:

superhjältar i sverige

Inläggav the_king » lör 15 sep 2007, 12:31

hej

undrar vad ni anser är anledningen till att superhjältarna inte slåt igenom i sverige ??

är det för at det ses ner på eller för att svenskarna föredrar kalle anka och åsa nisse

http://www.monstersgame.se/?ac=vid&vid=21070890

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 15 sep 2007, 13:49

Tja vi har inte den traditionen som USA har inom serier.

Superhjältarnas är deras myter kan man nästan säga, vi i Europa har våra egna myter.

För jag antar att du menar svenskskapade superserier.

Om du menar reprinter av amerikanska tidningar så har det funnits perioder när sånt var vanligt här, 70-80-tal.

Superserier har här mer riktats mot enbart barn av gammal vana, men barnen förstår inte de hårdare superhjältarna som kom fram mot slutet av 80-talet.
Den unga läsekretsen här klagade på i princip allt som gavs ut här och var riktigt bra för en äldre läsekrets, det kan man lätt se i brevspalter osv.

Sen blev det ju så att DC serier helt försvann och med så långa glapp hinner en generation serieläsare växa upp utan att känna till dessa serier, så Marvel blev kvar här helt ensamt.

Förmodligen är det för sent nu, vi som är intresserade har internet och orginaltidningarna att förtära, de andra får klara sig med Åsa-nisse och 91:an om de nu vill detta.

*SUCK*[B)]
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
the_king
Very Good
Kontakt:

Inläggav the_king » lör 15 sep 2007, 20:54

lite tråkigt att dom inte reprintar av amerikanska serier så mycket nu som då jag håller med om att dom i mellan åt blir allvarliga men sen tänker man ju också vad hände med superhjältar sammlarna som växte upp under 80-90 talet blev dom så att säga vuxna och skippade det roliga med superhjälte serierna.

det är synd att dom enda supperhjältarna man hittar i tidnings stånden nu är spindelmannen och x-men och marvel special spawn var med ett litet tag men försvan ganska snart.det är synd att inte fler kommit igenom då man hittar en del bra budskap i dom

måste säga att man ska alldrig låta barna sinnet dö vilket många gör då dom blir så att säga vuxna
http://www.monstersgame.se/?ac=vid&vid=21070890

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » lör 15 sep 2007, 21:18

[quote="Agentum"]

För jag antar att du menar svenskskapade superserier.

Om du menar reprinter av amerikanska tidningar så har det funnits perioder när sånt var vanligt här, 70-80-tal.
[/quote]
Precis, superhjältar har definitivt slagit igenom här, men också försvunnit ut igen.

Klart det går att göra en svensk superhjälteserie, men det vore rätt meningslöst att bara plagiera amerikanska serier. Japanerna har ju gjort superhjälteserier med sitt eget stuk och det gick bra.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » sön 16 sep 2007, 12:58

Läs Svenska Superserier! Där finns superserier av svenskar. Stilarna är både amerikanska, svenska och japanska.

Tror att superhjältarnas medier kommer att vara film och i viss mån spel i framtiden. Serierna kommer att vara en liten industri. Och så tror jag att superhjältegenren kommer att lösas upp en del och smälta samman med andra genrer.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 19 sep 2007, 12:20

Så är det redan, både Marvel och DC drar in mer på rättigheter för filmer, spel, figurer, kläder mm än på serierna.

Serierna finns mest för att förankra alltihop i någonting, utan dem finns ju ingen grund för allt det andra så att säga.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » fre 28 sep 2007, 23:49

Jag har just börjat titta lite på mina ny köpta Svensk Superserier. Mäktigt med svenska superhjältar. Det här har jag väntat på länge. Ja skulle man få vara med och skapa något sådant här då skulle man vara nöjd resten av livet. Mitt första intryck av dessa serier är att det är något riktigt stort på gång. Jag tycker om stilen. Mera sådana här tidningar med superhjältar i, tack.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » lör 29 sep 2007, 08:42

Tackar för allt beröm! Det får en att jobba vidare!
Thomas Fels

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » lör 29 sep 2007, 13:09

[quote="spindelmannenelektra"]

Jag har just börjat titta lite på mina ny köpta Svensk Superserier. Mäktigt med svenska superhjältar. Det här har jag väntat på länge. Ja skulle man få vara med och skapa något sådant här då skulle man vara nöjd resten av livet. Mitt första intryck av dessa serier är att det är något riktigt stort på gång. Jag tycker om stilen. Mera sådana här tidningar med superhjältar i, tack.

[/quote]

Tja, kom med och skapa själv. Vi tar emot manusförfattare, tecknare, och de som är både och. Du är välkommen med egna idéer eller varför inte hjälpa oss i vårt skapande av ett gemensamt superhjältegäng?
Alla är välkomna att bidra med åsikter, med superhjältéidéer, dräktdesigner och allt annat som kan kommas på.

Vi försöker att vara så öppna som möjligt på vårt forum och den som vill kan kommentera serierna, en del även medans de görs.

Direktlänken till vårt forum: [url]http://www.scifinytt.se/forum/index.php?s=751a2799fb1d8b8b0b67b919788d32f1&showforum=36[/url]

Edit: Googlar runt just nu och ser att vi redan bjudit in dig och andra goa människor på det här forumet. Ber om ursäkt ifall vi verkar tjatiga.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » lör 13 okt 2007, 01:37

[quote="DanielSchenström"]
Tja, kom med och skapa själv. Vi tar emot manusförfattare, tecknare, och de som är både och. Du är välkommen med egna idéer eller varför inte hjälpa oss i vårt skapande av ett gemensamt superhjältegäng?
Alla är välkomna att bidra med åsikter, med superhjältéidéer, dräktdesigner och allt annat som kan kommas på.
[/quote]

Ursäkta jag inte har svarat på detta. Det hade varit hur spännande som helst. Men ni är nog lite för proffsiga för mig, jag är bara en glad amatör. Dessutom vet jag vet inte hur jag skulle kunna få tid. Ni är möjligen inte intresserade av göra någon Spider-Man story i Er tidning, typ den jag lagt ut på en annan tråd? Annars undrar jag om någon vet hur man kontaktar Marvel, eller Stan Lee? Hittar inte mailadresser.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 13 okt 2007, 02:17

Det är denna sida du behöver:
http://www.marvel.com/company/index.htm?sub=submissions_current.htm
Stan Lee är ju egentligen inte kvar på Marvel, men du bör kunna nå honom via någon av dessa sajter:
http://www.stanleeweb.com/
http://www.powentertainment.com/

Adresser direkt till editorerna hittar du i respektive tidning. Kolla i några nya nummer av Amazing, Sensational, Friendly Neighborhood och/eller Ultimate.

En renodlad serie med teckningar lär dock inte kunna publiceras utanför Marvel men du kan ju alltid lägga upp dina berättelser på någon av alla de fan fiction-sajter som finns:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=fan+fiction+marvel&meta=
(Även om några nog tycker att dessa är lagbrytare också.)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 13 okt 2007, 03:46

Du kan givetvis inte ge dem en S-M story, de beöver generiskt obunda karaktärer, sen vilka krafter de har är en annan sak.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » lör 13 okt 2007, 08:29

I Svenska Superserier kan vi bara publicera serier med figurer som serieskaparen själv har skapat (eller köpt rätten till). Ingen Spider-man i SSS alltså.

Tycker du ska börja skapa för SSS först och träna hos oss. Sedan kan det passa att försöka med Marvel. De har ju mycket (!!!) högre krav än vi har.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » lör 13 okt 2007, 11:02

Har varit inne på dessa siter förut men jag har inte funnit någon bra mail, jag får väl läsa noggrannare. Spider-Man Manga finns ju. Hur gjorde de då? Spider-Man India finns ju också. Kan man inte ha en svensk Spider-Man? Tänkte att miljön kunde utspela sig i Sverige. Är det ok att skriva lite ideér här på forumet då, som jag börjat göra? Kanske kunde skapa storyn här och vara nöjd med det. Känner mig väldigt besatt och fokuserad på att slutföra denna "6-Miniseries" på ett bra sätt gärna på detta forum med er hjälp om någon har lust med lite feedback och gärna lite bilder. Är det lagligt? Skulle mer än gärna (min största dröm någonsin faktiskt) skapa för SSS men vill då först gärna slutföra denna story först då jag känner att jag måste bli nöjd med den innan jag försöker mig på något nytt. Är just nu väldigt sönderstressad med barn, jobb och sport. Bli helt till mig när Schenström skrev att han kunde måla någon bild till. Ni kanske tycker den är helkass men för mig är det hur spännande som helst att få slutföra det. Stacy, Riley, Elektra, Fury och Parker i en grupp tillsammans. Ja tack. Får man se en bild på det är jag mer än nöjd. Måste spinna vidare. Är det ok Labrador road 26 att jag fortsätter min egna lilla amatörmanus, seriestripp, här på forumet, please.
Idrottsläraren

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » lör 13 okt 2007, 11:26

Att det finns en Spider-man India och manga förutsätter nog att de betalat ansenliga summor till Marvel för att få producera serierna. Och att Marvel kvalitetsgranskar skulle jag tro.

Däremot är jag övertygad om att Marvel inte har något emot att du lägger upp ditt manus till din 6-nummers miniserie här.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » lör 13 okt 2007, 11:28

Spider-Man i andra länder har bolag köpt rättigheterna att få skapa. Varumärkesskyddade varor som Marvels figurer är värda pengar och en del av lagen för den rätten i USA är att man måste försvara sina rättigheter.

De flesta bolag, inklusive Marvel, brukar se med blida ögon på fanarbeten dock. Men så fort man försöker tjäna pengar på det eller ta betalt, då har man gått över en gräns.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 13 okt 2007, 12:20

[quote="spindelmannenelektra"]

Är det ok Labrador road 26 att jag fortsätter min egna lilla amatörmanus, seriestripp, här på forumet, please.
[/quote]
Det är inte upp till mig att bestämma, utan final decision ligger hos Admin, det är faktiskt hans forum. För min del får du fantisera fritt, men som nämts både i denna tråd och på annan plats kan det finnas tveksamheter i detta med upphovsrätt. Har tyvärr inte koll på vad Marvel anser om fan-fic, får undersöka det och återkomma. Tills vidare kan det möjligtvis underlätta om figurerna omnäms som PP, GW, BR, EN och NF. Hoppas detta är acceptabelt? Du kan också skicka ett pm till Admin för att höra hans åsikt om detta.

Hade du skrivit om Han Solo, Leia, Luke och de andra så hade det bara varit att köra så det ryker, George Lucas har en väldigt öppen attityd till de som vill leka i hans universum.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 15 okt 2007, 11:39

Marvel lär inte stämma dig så länge det är på hobbynivå, problemet är ju att det kan vara ett stort jobb att skriva nåt riktigt bra och då kanske det är bättre att använda figurer som ligger i public domain eller hitta på egna.

Då blir ju storyn mer ens egen, iaf i mina ögon.

Ingen kan publicera det du skrivit eller ritat annars, men å andra sidan chansen till att bli publicerad är ju inte stor, fast å andra sidan helt obefintlig om man skrivit om Marvelfigurer.

Sriver du det som seriemanus eller som en textberättelse bara?

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » mån 15 okt 2007, 23:22

Helt obefintlig. Du är rolig du. Tror absolut att det är möjligt att få något publicerat vare sig det gäller egna figurer eller om man använder befintliga karaktärer. Allt i livet handlar egentligen bara om vilja. Vill man något riktigt, riktigt mycket så når man dit. Sen kan det vara en kostnadsfråga också. I värsta fall får man väl köpa sig rättigheterna. :). Att Schenström just ritade en Elektra (på annan tråd) och säger att han skall rita en Gwen Stacy det räcker gott och väl för mig. Sen får ni andra gärna ge tips och ideér (se Att Teckna-Spider-Man Manus-tråd) OT kanske. tfels du skrev ju i annan tråd att det du gjorde var nära att bli publicerat i Marvel. Självklart ni är ju proffs jag är bara en simpel amatör. Men ibland kan också amatörer ha tur. Nej, nu måste jag skriva vidare på Stacys "superhjälteursprung"
Idrottsläraren

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 16 okt 2007, 05:34

Man ska ju sträva framåt så länge man känner att man har nåt att ge. Efter hand känner man också var ribban ska ligga och då justerar man den. Jag tycker den bör ligga aningen högre än man hittills klarat av. Till slut kan man klara det och då höjer man ribban lite.

Vet inte hur det är just nu. Men ibland har Marvel och DC haft policyn att inte titta på koncept som involverar deras figurer, om inte skaparen redan är etablerad. Men det ändras fram och tillbaka.
Thomas Fels

Återgå till "Superhjältar"