Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:
spindelmannenelektra skrev:
larsa66 skrev:
Det var de klassiska spindelmannen jag gillade. Jag har köpt tidningar efter 1980 men blev alltid besviken.


Spindelmannen 1978-1979 var riktigt bra. När Gwen & Peter åker till Frankrike tyckte jag var
ett bra nummer. Sen gillade/gillar jag starkt numren med Gröna trollet. 9 & 11 1979 tror jag tyckte extra bra om. Kul att läsa om Straffarens debut (The Punisher). 1974-1975numren var rätt så svåra att få tag på under 80-90talet då jag samlade som mest. Det var härligt när man fick en komplett Spindelmannen/Spider-Man samling. De första Spindelmannenpocketarna var svårast och självklart Marvelseriennumren. De första numren skulle man ju vilja läsa men man vet ju tyvärr att de förlorar i värde när man läser dem så det är väl lika bra att ha de inplastade. Finns de svenska Marvelseriennumren i någon samling? Hade varit kul att läsa. Fundera på att läsa Spindelmannen från 1974 och framåt igen för att se hur de känns nu. Tror jag gillar 70-tals numren mest men tycker också om de första Marvelklubbennumren och sen diggar jag en del nummer med Ben Reilly på 90talet. En av mina favoritserier på "Ben Reillytiden" var "The Stolen Years"(?) Den kom väl aldrig ut i Sverige?

På tal om att samla Spindelmannen/Spider-Man så var ju åren 1994-1995 svåra att få tag på. De var ju så många nummer då. Jag var helt överlycklig när jag fick tag på dem på Tradera. Samla är kul. Har inget minne av någon bra svensk Spider-Manserie på 2000talet även om jag läst de flesta. Jag tycker det är så synd att superhjälteserierna mer eller mindre dött ut i Sverige. Jag förstår inte varför det är så med tanke på hur populära superhjältefilmerna är just nu. Läsandet borde kunna komma igång igen tycker jag.


De serier som gavs ut i marvelpocket täcker in de flesta serierna som publicerades i Marvelserien. Riktigt bra serier för övrigt :)

Tror du syftar på "The lost years", publicerades i mega marvel 1996. En bra historia som är snyggt tecknad av Romita jr.

Har inte köpt en ny serie i butik på flera år. Jag är lite av en bakåtsträvare som bara gnäller om att det var bättre förr och läser gamla serier ;)


Oj hade inte koll på det med pocketarna. Fast de vågar man ju inte läsa heller för då är det risk att ryggen går sönder helt. De är ju inte direkt hållbara de första pocketerna. Men tack för informationen hur som helst. Ja "The Lost Years" menade jag. Jag har bara läst den engelska varianten. Jag visste inte att den kom i
Mega Marvel, kul. Har alla dem hemma. Vet du vilket nummer? Får köpa den direkt igen så jag kan läsa den på svenska igen ordentligt [:)] Som sagt Spider-Verse" är det bästa i Spider-Man väg jag läst på riktigt länge. Men den har ni väl redan läst?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:
spindelmannenelektra skrev:De första numren skulle man ju vilja läsa men man vet ju tyvärr att de förlorar i värde när man läser dem så det är väl lika bra att ha de inplastade. Finns de svenska Marvelseriennumren i någon samling? Hade varit kul att läsa.

Själva serierna var väl bara de amerikanska Amazing Spider-Man-tidningarna av Ditko och senare Romita? De måste ju ha samlats massvis av gånger i USA tycker man, om det duger?... (Om det inte är någon särskild nostalgi i att läsa tidningarna som de såg ut i Sverige... Det var ju annars rätt billiga i sitt svartvita tryck och dåliga textning...)

Jag har för mig något om att tidningarna iofs hade Marvels (Atlas / Timelys) gamla skräckserier och liknande som backupserier... De borde väl iofs också ingå i olika samlingar, men tidningen är dåligt indexerad på GCD...

http://www.comics.org/series/9999/

Fast Seriekatalogen nämner iofs bara superhjälte-Marvel bland backupen...
http://seriekatalogen.se/index.php?v=2042


Tack för info.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Dude »

spindelmannenelektra skrev:
Dude skrev:
spindelmannenelektra skrev:
larsa66 skrev:
Det var de klassiska spindelmannen jag gillade. Jag har köpt tidningar efter 1980 men blev alltid besviken.


Spindelmannen 1978-1979 var riktigt bra. När Gwen & Peter åker till Frankrike tyckte jag var
ett bra nummer. Sen gillade/gillar jag starkt numren med Gröna trollet. 9 & 11 1979 tror jag tyckte extra bra om. Kul att läsa om Straffarens debut (The Punisher). 1974-1975numren var rätt så svåra att få tag på under 80-90talet då jag samlade som mest. Det var härligt när man fick en komplett Spindelmannen/Spider-Man samling. De första Spindelmannenpocketarna var svårast och självklart Marvelseriennumren. De första numren skulle man ju vilja läsa men man vet ju tyvärr att de förlorar i värde när man läser dem så det är väl lika bra att ha de inplastade. Finns de svenska Marvelseriennumren i någon samling? Hade varit kul att läsa. Fundera på att läsa Spindelmannen från 1974 och framåt igen för att se hur de känns nu. Tror jag gillar 70-tals numren mest men tycker också om de första Marvelklubbennumren och sen diggar jag en del nummer med Ben Reilly på 90talet. En av mina favoritserier på "Ben Reillytiden" var "The Stolen Years"(?) Den kom väl aldrig ut i Sverige?

På tal om att samla Spindelmannen/Spider-Man så var ju åren 1994-1995 svåra att få tag på. De var ju så många nummer då. Jag var helt överlycklig när jag fick tag på dem på Tradera. Samla är kul. Har inget minne av någon bra svensk Spider-Manserie på 2000talet även om jag läst de flesta. Jag tycker det är så synd att superhjälteserierna mer eller mindre dött ut i Sverige. Jag förstår inte varför det är så med tanke på hur populära superhjältefilmerna är just nu. Läsandet borde kunna komma igång igen tycker jag.


De serier som gavs ut i marvelpocket täcker in de flesta serierna som publicerades i Marvelserien. Riktigt bra serier för övrigt :)

Tror du syftar på "The lost years", publicerades i mega marvel 1996. En bra historia som är snyggt tecknad av Romita jr.

Har inte köpt en ny serie i butik på flera år. Jag är lite av en bakåtsträvare som bara gnäller om att det var bättre förr och läser gamla serier ;)


Oj hade inte koll på det med pocketarna. Fast de vågar man ju inte läsa heller för då är det risk att ryggen går sönder helt. De är ju inte direkt hållbara de första pocketerna. Men tack för informationen hur som helst. Ja "The Lost Years" menade jag. Jag har bara läst den engelska varianten. Jag visste inte att den kom i
Mega Marvel, kul. Har alla dem hemma. Vet du vilket nummer? Får köpa den direkt igen så jag kan läsa den på svenska igen ordentligt [:)] Som sagt Spider-Verse" är det bästa i Spider-Man väg jag läst på riktigt länge. Men den har ni väl redan läst?


De är ganska billiga pocketarna, du kan köpa ett par läsex för några kronor om du vill läsa dem.

Om jag inte missminner mig är det mega marvel 6/96, i samma nummer är det en story där nutidens Spidey möter Spidey 2099. Vilket leder mig en på en annan fråga, publiceras det nya grejor med Spidey 2099? Har för mig att jag tyckte de serier som publicerats i Sverige var helt ok.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Wakuran »

Dude skrev:Om jag inte missminner mig är det mega marvel 6/96, i samma nummer är det en story där nutidens Spidey möter Spidey 2099. Vilket leder mig en på en annan fråga, publiceras det nya grejor med Spidey 2099? Har för mig att jag tyckte de serier som publicerats i Sverige var helt ok.

2099-experimentet verkar ha varit ganska kortlivat, och i princip bara publicerats mellan 1992 och 1998 under Marvels glada 90-tal...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Serieguden »

spindelmannenelektra skrev:
Dude skrev:
spindelmannenelektra skrev:
larsa66 skrev:
Det var de klassiska spindelmannen jag gillade. Jag har köpt tidningar efter 1980 men blev alltid besviken.


Spindelmannen 1978-1979 var riktigt bra. När Gwen & Peter åker till Frankrike tyckte jag var
ett bra nummer. Sen gillade/gillar jag starkt numren med Gröna trollet. 9 & 11 1979 tror jag tyckte extra bra om. Kul att läsa om Straffarens debut (The Punisher). 1974-1975numren var rätt så svåra att få tag på under 80-90talet då jag samlade som mest. Det var härligt när man fick en komplett Spindelmannen/Spider-Man samling. De första Spindelmannenpocketarna var svårast och självklart Marvelseriennumren. De första numren skulle man ju vilja läsa men man vet ju tyvärr att de förlorar i värde när man läser dem så det är väl lika bra att ha de inplastade. Finns de svenska Marvelseriennumren i någon samling? Hade varit kul att läsa. Fundera på att läsa Spindelmannen från 1974 och framåt igen för att se hur de känns nu. Tror jag gillar 70-tals numren mest men tycker också om de första Marvelklubbennumren och sen diggar jag en del nummer med Ben Reilly på 90talet. En av mina favoritserier på "Ben Reillytiden" var "The Stolen Years"(?) Den kom väl aldrig ut i Sverige?

På tal om att samla Spindelmannen/Spider-Man så var ju åren 1994-1995 svåra att få tag på. De var ju så många nummer då. Jag var helt överlycklig när jag fick tag på dem på Tradera. Samla är kul. Har inget minne av någon bra svensk Spider-Manserie på 2000talet även om jag läst de flesta. Jag tycker det är så synd att superhjälteserierna mer eller mindre dött ut i Sverige. Jag förstår inte varför det är så med tanke på hur populära superhjältefilmerna är just nu. Läsandet borde kunna komma igång igen tycker jag.


De serier som gavs ut i marvelpocket täcker in de flesta serierna som publicerades i Marvelserien. Riktigt bra serier för övrigt :)

Tror du syftar på "The lost years", publicerades i mega marvel 1996. En bra historia som är snyggt tecknad av Romita jr.

Har inte köpt en ny serie i butik på flera år. Jag är lite av en bakåtsträvare som bara gnäller om att det var bättre förr och läser gamla serier ;)


Oj hade inte koll på det med pocketarna. Fast de vågar man ju inte läsa heller för då är det risk att ryggen går sönder helt. De är ju inte direkt hållbara de första pocketerna. Men tack för informationen hur som helst. Ja "The Lost Years" menade jag. Jag har bara läst den engelska varianten. Jag visste inte att den kom i
Mega Marvel, kul. Har alla dem hemma. Vet du vilket nummer? Får köpa den direkt igen så jag kan läsa den på svenska igen ordentligt [:)] Som sagt Spider-Verse" är det bästa i Spider-Man väg jag läst på riktigt länge. Men den har ni väl redan läst?


Marvelpocketarna (1984-85) tror jag inte hade dålig limning, det är superhjältepocketarna man knappt vågar öppna.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Stämmer
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Agentum »

det där gäller ju även de album med Marvel som gavs ut i Sverige förr (70-80tal), ni vet Spindelmannenm fantastiska 4an och hulk, limningen var så kass att de i princip alltid är trasiga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Serieguden »

Agentum skrev:det där gäller ju även de album med Marvel som gavs ut i Sverige förr (70-80tal), ni vet Spindelmannenm fantastiska 4an och hulk, limningen var så kass att de i princip alltid är trasiga.


Det känns som det var Atlantic som hade fel sorts lim. De kanske råkade ta en sort som var mest för sniffning [:D]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av BoJustBo »

Just spidey 2099 har ju fåt några one-shots och diverse cameos även av resten av det universat gått under sedan länge.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Dude »

BoJustBo skrev:Just spidey 2099 har ju fåt några one-shots och diverse cameos även av resten av det universat gått under sedan länge.


Fanns det andra kända karaktärer i det universat? Ex Cap America 99, Iron Man 99 etc eller var det endast knutet till Spidey?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av BoJustBo »

Dude skrev:
BoJustBo skrev:Just spidey 2099 har ju fåt några one-shots och diverse cameos även av resten av det universat gått under sedan länge.


Fanns det andra kända karaktärer i det universat? Ex Cap America 99, Iron Man 99 etc eller var det endast knutet till Spidey?


Fans en hel drös som X-men, Punisher och Ghostrider som hade tidningar i den framtids visionen. Tror tillochmed Dr Doom 2099 hade en tidning.

Edit: från wikipedia.

2099 A.D. 1 May 1995
2099 A.D. Apocalypse 1 December 1995
2099 A.D. Genesis 1 January 1996
2099 Manifest Destiny 1 March 1998
2099 Sketchbook 1 September 1993
2099 Special: The World of Doom 1 May 1995
2099 Unlimited 10 July 1993 – October 1995
2099: World of Tomorrow 8 September 1996 – April 1997
Doom 2099 44 January 1993 – August 1996
Fantastic Four 2099 8 January – August 1996
Ghost Rider 2099 25 May 1994 – May 1996
Hulk 2099 10 December 1994 – September 1995
Punisher 2099 34 February 1993 – November 1995
Ravage 2099 33 December 1992 – August 1995
Spider-Man 2099 46 November 1992 – August 1996
Spider-Man 2099 Volume 2 12 July 2014 – June 2015
Spider-Man 2099 Volume 3 Ongoing October 2015 – Present
Spider-Man 2099 Annual 1 1994
Spider-Man 2099 Meets Spider-Man 1 November 1995
Spider-Man 2099 Special 1 November 1995
X-Men 2099 35 October 1993 – August 1996
X-Men 2099 Special 1 October 1995
X-Men 2099: Oasis 1 August 1996
X-Nation 2099 6 March – August 1996
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Dude »

Jäklar, det var inte dåligt. Gissar på att det inte sålde som önskat varför de skrotade 2099-projektet och körde på ultimate istället.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:Jäklar, det var inte dåligt. Gissar på att det inte sålde som önskat varför de skrotade 2099-projektet och körde på ultimate istället.


2099 säljer väl bra nu i alla fall eller? Prenumerar på den nu men får inte tummen ur att läsa den...pinsamt många prenumerationer hemma som är olästa... [B)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:...
Spider-Man 2099 Volume 2 12 July 2014 – June 2015
Spider-Man 2099 Volume 3 Ongoing October 2015 – Present

Så de har rebootat Spidey 2099 så nyligen, alltså?... Det hade jag missat... Jag trodde mest det var enstaka shout-outs och cameos... Tack för info...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Agentum »

Men nog var det ett försök till ett nytt universum som inte riktigt blev?

Och just Ultimate universat var det som de modifierade till och som ju fungerade länge.

Men jag antar att det fanns bra i det där då med då de försöker igen 10 år senare, det är inte lätt att hitta gimmickar idag som säljer så man återanvänder imo extremt mycket som funkat förr med klart varierat resultat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av mib »

Det var under en sommarsemester i slutet av 70-talet (troligen 1978-79). Köpte mitt första nummer av Spindelmannen, satt nästan som förhäxad i baksätet på familjens Volvo 142a genom halva Europa.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av tfels »

Låter fantastiskt bra! Något tilltalade dig där den sommaren. Ungefär då upptäckte jag Gigant, vilket var magiskt! Ju fler hjältar, desto bättre var det. Så när de Lagens Väktare mötte figurerna från jord-2 och jord-Z var det fest!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av spindelmannenelektra »

mib skrev:Det var under en sommarsemester i slutet av 70-talet (troligen 1978-79). Köpte mitt första nummer av Spindelmannen, satt nästan som förhäxad i baksätet på familjens Volvo 142a genom halva Europa.


Härligt minne. Jag har inte haft någon riktig höjdpunkt i mitt superhjälteläsande på länge. Trots att jag prenumererar på och läser väldigt många marveltitlar så har jag inte riktigt fått någon sådär jättekick av något nummer. Spider-Verse var väl min senaste höjdpunkt. The Walking Dead nummer 1-162 har däremot gett mig lite kickar men det är ju ingen direkt superhjältserie..Fast huvudkaraktärerna påminner lite om superhjältar speciellt Michonne.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av Dude »

spindelmannenelektra skrev:
mib skrev:Det var under en sommarsemester i slutet av 70-talet (troligen 1978-79). Köpte mitt första nummer av Spindelmannen, satt nästan som förhäxad i baksätet på familjens Volvo 142a genom halva Europa.


Härligt minne. Jag har inte haft någon riktig höjdpunkt i mitt superhjälteläsande på länge. Trots att jag prenumererar på och läser väldigt många marveltitlar så har jag inte riktigt fått någon sådär jättekick av något nummer. Spider-Verse var väl min senaste höjdpunkt. The Walking Dead nummer 1-162 har däremot gett mig lite kickar men det är ju ingen direkt superhjältserie..Fast huvudkaraktärerna påminner lite om superhjältar speciellt Michonne.


Är det mest Marvel du läser? Om så får du börja läsa lite mer DC, finns mkt bra där med där några nya ögonblick kanske kan skapas [:)]
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vilket är ditt superhjälteserietidningsögonblick?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:
spindelmannenelektra skrev:
mib skrev:Det var under en sommarsemester i slutet av 70-talet (troligen 1978-79). Köpte mitt första nummer av Spindelmannen, satt nästan som förhäxad i baksätet på familjens Volvo 142a genom halva Europa.


Härligt minne. Jag har inte haft någon riktig höjdpunkt i mitt superhjälteläsande på länge. Trots att jag prenumererar på och läser väldigt många marveltitlar så har jag inte riktigt fått någon sådär jättekick av något nummer. Spider-Verse var väl min senaste höjdpunkt. The Walking Dead nummer 1-162 har däremot gett mig lite kickar men det är ju ingen direkt superhjältserie..Fast huvudkaraktärerna påminner lite om superhjältar speciellt Michonne.


Är det mest Marvel du läser? Om så får du börja läsa lite mer DC, finns mkt bra där med där några nya ögonblick kanske kan skapas [:)]


Ja mest Marvel. Jag har läst lite grann DC. Vilka titlar bör man läsa? [:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar