Spider-Mans mest heroiska fight?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av tfels »

En klassiker. Har den på svenska. Så jäkla bra tecknat! Minns inte vem det är. Ross Andru? Jose Luis Garcia-Lopez?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

tfels skrev:En klassiker. Har den på svenska. Så jäkla bra tecknat! Minns inte vem det är. Ross Andru? Jose Luis Garcia-Lopez?


Ross Andru ja och Romita Sr ritar Parker. Ja har också några ex av det svenska numret.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av tfels »

Carmine Infantino är också inblandad såg jag på nån wiki. Och Dick Giordano. Vilket team!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Dude »

Kermit skrev:Fajter kan man ju tolka olika också. En av mina favorit-"fajter" är ju ifrånn ASM #33, där när han ligger fast under tonvis med betong i Master Planners undervattensbas och ändå finner viljestyrkan att ta sig fri. Det var en episk historia och mycket av en inre fajt!

Annars har jag inte läst 1985 (började tycka att Millars historier var mer hype än bra), men Spider-Man Blue är verkligen en fantastisk läsning.


Gillar den fajten också, det roliga är hur de återanvände den fajten under klonsagan och där klarade han det inte utan ben kom och slängde bort "skräpet". Detta som symbolik att Ben var den riktige spindelmannen.

Håller med om att fighten mot juggersnubben är bra gjord, dock ett tag sedan jag läste den. Annars gillar jag fighten mot Green Goblin, både den från 70-talet när han dödar Gwen samt när han återuppstår 20 år senare.

Sedan är en favorit första gången han möter Rhino. Den är lite som mot juggernaut, en otroligt stark skurk som han inte kan få stop på hur hårt han än försöker (men lyckas såklart till sist) [:)]
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:Annars gillar jag fighten mot Green Goblin, både den från 70-talet när han dödar Gwen samt när han återuppstår 20 år senare.


Ja de är riktigt, riktigt bra. Stackars Gwen. Tröttnar aldrig på The Amazing Spider-Man 121-122. Spindelmannen 8 1979 var det väl?

Bild

Bild

Bild

Gwen, Gwen får aldrig nog av henne.
Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Dude »

Japp, 8/79 är det. Har du sett serien Spider-Man Animated series? Där har Spidey en riktigt bra fajt med Green Goblin baserad på broscenen. Den serien rekommenderas varmt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Wakuran »

Dude skrev:
Kermit skrev:Fajter kan man ju tolka olika också. En av mina favorit-"fajter" är ju ifrånn ASM #33, där när han ligger fast under tonvis med betong i Master Planners undervattensbas och ändå finner viljestyrkan att ta sig fri. Det var en episk historia och mycket av en inre fajt!

Annars har jag inte läst 1985 (började tycka att Millars historier var mer hype än bra), men Spider-Man Blue är verkligen en fantastisk läsning.


Gillar den fajten också, det roliga är hur de återanvände den fajten under klonsagan och där klarade han det inte utan ben kom och slängde bort "skräpet". Detta som symbolik att Ben var den riktige spindelmannen.

Åh, den där scenen är så sjukt snygg. Ditko går sakta från mindre rutor till större (3-stripp, 2-stripp eller liknande), samtisigt som han zoomar in närmre och närmre, och klaustrofobiskt låter vattendropparna växa och växa. Så imponerande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:Japp, 8/79 är det. Har du sett serien Spider-Man Animated series? Där har Spidey en riktigt bra fajt med Green Goblin baserad på broscenen. Den serien rekommenderas varmt.


Ja har den hemma, men kommer inte ihåg just den episoden, får titta på den igen, kanske ikväll? Jävla vilken nörd jag är köpte just postern på 122-tidningen.

"Maxi Poster featuring the Amazing Spiderman from Marvel's Comic Book Collection, Issue 122 Front Cover featuring The Green Goblin 61x91.5cm"
Bild

Äsch den kan väl få hänga på väggen, jag bor ju själv. Nörd som man är. Skall förresten ta en ny tatuering snart, det blir väl något Spider-Manmotiv av något slag. Måste hitta något vasst.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Dude »

Cool poster! Vart köpte du den?

Ifall vi ändrar frågeställningen till roligaste fajt var det på 80-talet det kom ut några stories när spidey mötte Leap frog och senare hans son (har jag för mig) och The Walrus. Spidey stog i princip bara och skrattade. Lite i stil med när han mötte den nye Kangaroo, Gibbon och Grizzly.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:Cool poster! Vart köpte du den?

Ifall vi ändrar frågeställningen till roligaste fajt var det på 80-talet det kom ut några stories när spidey mötte Leap frog och senare hans son (har jag för mig) och The Walrus. Spidey stog i princip bara och skrattade. Lite i stil med när han mötte den nye Kangaroo, Gibbon och Grizzly.


Amazon.uk, rätt billig 3,99.
http://www.amazon.co.uk/gp/search?rh=i% ... 7531&ajr=0

När han mötte Kangaroo var rolig. Leap frog var också kul, den var rätt bra den serie kom jag ihåg.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Wakuran »

"The Misfits" kommer jag ihåg. Spider-Kid, Leap-Frog och Toad.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:"The Misfits" kommer jag ihåg. Spider-Kid, Leap-Frog och Toad.

Skrev om just dem i denna tråd:
viewtopic.php?f=8&t=6474
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:"The Misfits" kommer jag ihåg. Spider-Kid, Leap-Frog och Toad.

Skrev om just dem i denna tråd:
viewtopic.php?f=8&t=6474


Har missat den tråden. Kul. Kom ihåg när jag läste de svenska numren det var nåt man gillade med dessa karaktärerna. De var så mänskliga på något sätt. Lite som Kick-Ass fast ännu mänskligare.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Labrador Road 26 »

spindelmannenelektra skrev:Har missat den tråden. Kul. Kom ihåg när jag läste de svenska numren det var nåt man gillade med dessa karaktärerna. De var så mänskliga på något sätt. Lite som Kick-Ass fast ännu mänskligare.

Det är ju inte för inte som Peter David är en av de mest hyllade och omtyckta manuskillarna för amerikanska superhjältar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Agentum »

spindelmannenelektra skrev:
Kermit skrev:Fajter kan man ju tolka olika också. En av mina favorit-"fajter" är ju ifrånn ASM #33, där när han ligger fast under tonvis med betong i Master Planners undervattensbas och ändå finner viljestyrkan att ta sig fri. Det var en episk historia och mycket av en inre fajt!


Ja den tycker jag också mycket om. Ditko fick till det där. Jag har hört Stan Lee berätta om den scenen hur imponerad han var att Ditko fick till det så bra. Många författtare/tecknare har ju "kopierat" just den scenen.

Bild


Så säger han ja, men egentligen tyckte han när det begav sig att det var slöseri med utrymme och var sur över det hela.
Ditko var trots allt som kirby på sina figuerer den som tecknade altihopm det är också detta som ledde til osämjan.
Lee har flera sånna här grejor han alltid kör, egentligen har han inget minne av nåt idag, tragiskt nog då han är en av de få som lever ännu och den enda med sån central placering.

Han ä värd sin plats och allt vad det är, men dt är trist att han inte mins så mycket.

Ditko ever han med men han är ju omöjlig i ställetm fy fan vilket omaka par gentligen i slutändan [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Kermit »

Men vänta nu, hur vet du vad som är egentligen sant där?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum skrev:
spindelmannenelektra skrev:
Kermit skrev:Fajter kan man ju tolka olika också. En av mina favorit-"fajter" är ju ifrån ASM #33, där när han ligger fast under tonvis med betong i Master Planners undervattensbas och ändå finner viljestyrkan att ta sig fri. Det var en episk historia och mycket av en inre fajt!


Ja den tycker jag också mycket om. Ditko fick till det där. Jag har hört Stan Lee berätta om den scenen hur imponerad han var att Ditko fick till det så bra. Många författtare/tecknare har ju "kopierat" just den scenen.

Bild


Så säger han ja, men egentligen tyckte han när det begav sig att det var slöseri med utrymme och var sur över det hela.
Ditko var trots allt som kirby på sina figuerer den som tecknade altihopm det är också detta som ledde til osämjan.
Lee har flera sånna här grejor han alltid kör, egentligen har han inget minne av nåt idag, tragiskt nog då han är en av de få som lever ännu och den enda med sån central placering.

Han ä värd sin plats och allt vad det är, men dt är trist att han inte mins så mycket.

Ditko ever han med men han är ju omöjlig i ställetm fy fan vilket omaka par gentligen i slutändan [:o)]



Det är svårt att veta vad Ditko och Stan tyckte om varandras jobb egentligen. De säger ju olika saker hela tiden. Visste ni förresten att Ditko inte ville att Gröna Trollet (Green Goblin) skulle vara Osborn. Enligt Mark Millar i Jonathan Rosses BBC dokumentär "In Search of Steve Ditko" så ville Ditko att The Green Goblin skulle vara någon som inte kände Peter Parker. Men Stan Lee fick bestämma. En del tror detta påverkade Ditko om varför han slutade efter så kort tid. Sen menade väl andra på att de kunde bero på att Peter Parker romantiserades så mycket av Romita och Stan Lee ville ha mer av det och de ville inte Ditko. Ditko vill ju inte prata inför publik eller kamera eller tidning så man kommer väl aldrig får svar på denna fråga. Alan Moore, Mark Millar, Ross och Gaiman verkar ju väldigt intresserade av att få reda på varför han slutade men i dokumentären får man ju aldrig svar på denna fråga utan det är ju bara en massa spekulationer. Tycker lite synd om Romita i dokumentären då Ross verkar ge han kritik för att rita Parker och de andra för snygga. Själv är jag helt såld på Romitas Spider-Man. Men visst jag anser också att Ditko skapade Spider-Man tillsammans med Stan Lee och tillslut fick han ju kredit för det i den första Spider-Man filmen. Han är tydligen inte bitter över att han inte knappt fått några pengar för det. Dokumentären är intressant vilket fall som helst se den här:

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=NfxVO0fLHvA

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=IA3vS1Q0 ... re=related

Del 3
http://www.youtube.com/watch?v=__vRJvPP ... re=related

Del 4
http://www.youtube.com/watch?v=orhu7_rm ... re=related

Del 5
http://www.youtube.com/watch?v=L5kPNfUA ... re=related

Del 6
http://www.youtube.com/watch?v=L7CNGzsR ... re=related

Del 7
http://www.youtube.com/watch?v=iUJyU29X ... re=related

De flesta av Er har säkert redan sett dokumentären. Tyckte den var intressant att se. Kul att höra vad giganterna, Mark Millar, Neil Gaiman, Alan Moore m.m anser om Ditko.

Här kan man förresten se den animerade Spectacular Spider-Manversionen av Amazing Spider-Man 33:
http://www.youtube.com/watch?v=ttks8iAfnog

Här kan man se en annan versionen av 33:an. I denna version kan man faktiskt se att Moores snack om att det är bara Ditko som gjorde scenen kan ifrågasättas, se själva denna youtubefilm:
http://www.youtube.com/watch?v=StDxKd8Rfz0

Jag hade gärna sett en intevjuv med Ditko men jag respekterar att han inte vill det. Jag är personligen mer av en Romitafan. Jag älskar denna vhs, "Stan Lee Presents The Comic Book Greats (Volume # 8: The Romitas)". (Jag köper den nu gott.) Se den på youtube här:

http://www.youtube.com/watch?v=zg3H9kY7a1w

I denna film säger Stan Lee att Ditko inte ville fortsätta att rita Spider-Man. Kanske var det så Stan var ju inte så gammal när han gjorde denna film...

Romita gjorde 6år av Spider-Man. Jag älskar hans arbete. Här är en bild han gjorde 2010. (Avengers #1 Variant Cover The Heroic Age - 2010):
Bild

Jag tyckte aldrig att Spider-Man var min säger Romita Sr i intervjuvn. Nej så är det ju det var ju Lee och Ditko som skapade han. Men oj, oj vilken Spidey han ritade. Hur är det med Gwen, vem skapade henne? Det gjorde ju Lee och Ditko förstås. Ditkos Gwen är verkligen olik Romitas:

Steve Ditkos Gwen
BildBild

John Romitas Gwen:
Bild

Äsch jag tjatar alltid om Gwen. Jag kommer alltid in på henne i mina trådar. Det här handlade ju om Spider-Mans mest heroiska fight. Men visst Goblinfajten var rätt vass så helt OT är man inte.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Wakuran »

Steve Ditko kom i princip till superhjälteserierna från skräckserierna, medan John Romita kom till superhjälteserierna från romantikserierna. Det är antagligen en starkt bidragande orsak till deras stilskillnader.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Kermit »

Jag har inte helt belägg för detta, utan det är vad jag tror, men jag tänker mig Steve Ditko och John Romita lite som det är med Sean Connery och Roger Moore. Nu undrar ni kanske om jag är helt knäpp, hur kan man jämföra dem? Men jag menar att Sean Connery är betydligt närmare bokens James Bond, lite som att Steve Ditkos Spider-Man har de där ursprungliga skräckinfluenserna. Men - det var väl mycket när Romita tecknade, precis som när Roger Moore spelade James Bond, som Spidde respektive Bönd blev riktigt stora? Visst var väl Spider-Man riktigt populär redan från början, men hade han blivit en sådan ikon som han är nu utan Romita? Eller om Ditko hade fått bestämma mer än Stan Lee om hur handlingen skulle utveckla sig?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Peral »

(OT) Sean Connery var på väg att missa rollen som Bond när de provfilmade för rollen men så när han gick därifrån så såg Producenterna honom och tyckte han gick som en panter! Då sade kanske "Honom skall vi ha!"(slut OT)
Skriv svar