Spider-Mans mest heroiska fight?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag vet att vi har en hel del Spider-Man läsare här på forumet. När gjorde Spindeln sin bästa insats tycker ni?

Jag har alla svenska nummer av Spindelmannen och jag undrar om inte Spindelmannens fight mot Juggernaut är en av de mest lyckade Spider-Man fighterna. Sen vet jag att han fightades mot någon som kallades "kadavret" eller något. Då var han "rätt duktig". Det är klart han besegrade ju Stålmannen i en fight en gång (tack vare lite "doping") det var rätt coolt.

Sen har han gjort en hel del brutala och effektiva fighter mot Kingpin. I ett nummer nyligen var han ju rätt brutal. Fast Kingpin känns som Daredevils fiende. Det är klart Gröna Trollet/Green Goblin och Spindelmannes fighter är klassiska men hur stark är egentligen Green Goblin? Å andra sidan var Spindelmannen rätt lyckad när han manövrerade ut Fantastiska Fyran i det andra numret (?) för då var han ju verkligen en novis i sammanhanget.

Nej jag får nog rösta på att Juggernaut är den mäktigaste fienden som Spidey fixat. Vad tycker ni?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

alla gånger han mött venom, alla ficghter mot venom, de är nog bland det mäktigast s-m har varit emd om, venom, och även carnage
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag är inte expert på S-M presis, men nog är väl Green Goblin en av de han slagits tuffats mot.

Jag gillar inte de här symbioterna alls så de ignorerar jag.

Kingpin var en S-M fiende först, men Miller var smart och la över han i DD där han verkligen hör hemma.

Juggernaut är en larvig figur rent allmänt, vadå 2D, ostoppbar och korkad, vilka fantastiska egenskaper, ful dräkt med.

Det ska vara lite list med i spelet för att bli en intressant fight.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Ja Venom figheterna är riktigt schyssta. Venom är lite cool. Carnage vet jag inte om jag tycker är så märkvärdig han känns som en svagare kopia av Venom. Green Goblin? Han är ju onekligen Spider-Mans största antagonist. Spideys Lex Luthor. Och det är alltid kul att se hur han beskrivs i striderna mot Spidey. Jag tröttnar aldrig på deras fighter men hur stark och svår är egentligen Green Goblin. Han känns väldigt, väldigt simpel för Spidey. Visst det är psykologiskt tungt att han är Peters f.d kompis farsa. Det är ju därför Parker har det tufft mot honom. Men annars hade väl han varit bye-bye sedan länge.

Nej Spideys strid mot Juggernaut är mäktigare. Juggernaut har tyvärr bleknat sen denna strid. Han har ju mjuknat ordentligt när han blev del av X:Men. Kändes väldigt väldigt fånigt. Nej Juggernaut mot Spidey det var något speciellt. Det var ju visserligen en av de första Spidey berättelserna jag har läst. Men det var något riktigt heroiskt över Spidey då. Han hade ingen chans, men han lyckades med list att ta ner detta gigantiska monster på jorden.

Vad tycker ni andra om Spideys fiender? Vem är hans tuffaste fiende och varför?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Don_Burro »

Morlun är ju icke att förglömma! Striden mot Morlun (runt 2002) gav mig gåshud... Spidde åkte på rådäng men lyckas ändå klara sig på slutet (såklart)! ^^

Jag har läst lååångt ifrån allt med spider-man. Men enligt mig är Morlun en av Spider-Mans både svåraste men också coolaste fiender. En riktigt fysisk fight! Häftigaste superfighten JAG läst om i alla fall. Tipsa mig om bättre om det finns! =P
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

håller med Don Burro! ;)
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Morlun fighten var mkt, mkt intressant, det håller jag med om. Jag tänkte jag skulle läsa lite mer Spidey nu, tänkte läsa lite Marvel-serien Spindeln från 67-69. Problemet är ju att man inte vill läsa sönder serierna trots att jag har dubbletter av en del av dem. Är det någon som har koll om man kan läsa exakt dessa serier i någon pocket eller i något album eller i någon mindre åtråvärd form? Hade varit bra med "Essentials" utifrån svensk publikation.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Spider-Mans mest heroiska fight är den han utkämpa just nu, dvs när han försöker överleva "One More Day"-fiaskot.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Nitro74"]

Spider-Mans mest heroiska fight är den han utkämpa just nu, dvs när han försöker överleva "One More Day"-fiaskot.
[/quote]

Ja..sant..Jag läste just One More Day, den svenska versionen, nr 6, 2008. "Ett avtal med djävulen"(Ute nu). Jag undrar hur de skall få till det nu? Att ogiltigförklara MJ och Parkers äktenskap, kanske inte är så smart ändå. Hoppas inte att "Amazing Spider-Man-titeln" blir mer som "Ultimate Spider-Man-titeln" nu. Det känns som de försöker att kopiera Ultimate Spider-Man konceptet för att få mer läsare. Som inbiten Spider-Man-fan blir man onekligen lite orolig. Jag läste också på en amerikansk site där de undrade varför man inte plockade in Gwen Stacy nu igen. Och det undrar jag med. Va f-n gjorde de inte de för, idiotiskt. Jag har pinsamt nog inte läst "One More Day" i amerikansk version (pga dålig ekonomi) därför är man lite efter. Hoppas på någon ny kärlek för Parker och det måste det väl bli, ha blivit.

Han kan väl få till det med Jessica Drew, Spider-Woman, eller nåt. Eller varför inte Svarta Katten. Katten och ha måste väl redan fått till de i de senaste numren. 2009 då skall jag prenumrera på amerikanska serier igen, det skall bli godis. Till dess får man väl lyssna till andras diskussioner för att hänga med lite grann. Blev lite OT nu, ursäkta.

Spider-Mans heroiska fighter...hm. Här är min lista rakt från huvudet utan att tänka till.
1. Juggernaut.
2. Harry Osborn som Green Goblin
3. Morlun
4. Stålmannen
5. Fantastiska Fyran
6. När han inte visste om han var en klon eller inte i samband med Ben Reilley,Scarlet Spider, det måste varit jobbigt.
7. Venom
8. Kraven-när han blev begravd levande.
9. Sen var det väl rätt tufft för honom att förlora Ben och Gwen. Att han fixade sig igenom det (utan terapi) eller väl egentligen det tuffaste egentligen.
10.När Gwen kom tillbaka igen och visade sig vara en klon var väl rätt jobbigt, och när hans föräldrar visade sig vara kloner.

Kan inte komma på något mera. Visst Green Goblin, Hogogoblin, Dr Octopus, Gamen, Dr. Doom (egentligen F.Fs fiende) Kingpin (DDs fiende) Lizard, Sinister, Sandman, Carnage m.m var väl inte så balla men man är lite mätt på dessa karaktär även om det är ok att läsa om dem från en ny författares perspektiv.

Sen har han ju slagits mot hjältar såsom Iron-Man, Hulk, Avengers, Elektra, Batman? (Har en tidning med dem kom inte ihåg om de slogs) och X:Men men där vet man ju utgången det är ju inte så blodigt.

Han skall väl slås mot en yngre upplaga av sig själv snart (Kan bli något att bita i) , läste i Wizard att Bendis hade något sånt på gång. Kanske redan har hänt jag är ju lite efter.


Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag säger som jag sagt förr, det kvittar, det är bara av intresse om det tillför storyn något, att fighten är en del av storyn, jag är inte så mycket för 60-tals stilen när de pucklar på varandra även om båda är hjältar och sen efter 2 sidor kommer på att de är polare.

Men man börjar väl bli gammal.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]

Jag säger som jag sagt förr, det kvittar, det är bara av intresse om det tillför storyn något, att fighten är en del av storyn, jag är inte så mycket för 60-tals stilen när de pucklar på varandra även om båda är hjältar och sen efter 2 sidor kommer på att de är polare.

Men man börjar väl bli gammal.
[/quote]

Tror inte du börjar bli gammal. Du läser ju fortfarande serier...

60-tals stilen? Visst det hände väl rätt ofta under 60-talet men det gör det ju nu också. DC och Marvel har ju titt som tätt fighter mot varandra. Och i marvel och också DC händer det ju att de pucklar på varandra rätt ofta, också i nutid. Det är ju ingenting som det varit mer av under en viss tid. Visserligen är det ju så att en ny karaktär måste på något sätt hävda sig mot de andra för att på så sätt "bygga upp sig själv och sin identitet", därför kanske det var vanligt att Marvelhjältarna tampades mot varandra på 60-talet eftersom de var då deras karaktär håll på att blomma ut.

Jag är själv är lite nyfiken på hur Marvel skall lägga upp det nu när de skall puckla på en egen yngre version av sig själv. Visst det kan bli tjatigt men man kan också analysera hur pass insatta författarna är i den yngre respektive äldre versionen av samma karaktär. Sen kan jag faktiskt njuta av en klassisk strid mellan exempelvis Hulk och Spider-Man. Tyckte Iron-Mans strid mot Spider-Man var helt ok senast i New Avengers (08). Det är kul att se hur författarna laborerar med deras olika krafter/teknik och också deras mental förmåga.

Tyckte det var rätt skönt när Iron-Man håll på att krossa Spidey för att han hade byggt om hans dräkt, men sen visade det sig att Spidey var väl medveten om detta då han som vetenskapsman aldrig skulle använda en ny dräkt utan att vet dess kapacitet och dessutom förfina dess teknik.

OT: Det som talar för både Marvel och DC och andra superhjälteförlag att fortsätta gå bra är faktiskt att filmerna går riktigt bra nu. Titta bara på senaste Iron-Man filmen, efter den har det ju sålts mycket mer Iron-Man tidningar, jag såg en vanlig servicebutik som sålde två olika varianter av Iron-Man och det verkade gå bra. Sen är det ju så att Marvel riktar sig till alla åldrar och det är ju bra. Vill ett barn t ex läsa Spider-Man här i Sverige så är det ju bara att läsa Spider-Man for kids, och vill en vuxen läsa den så kan man ju läsa den andra Spider-Man varianten. Sen finns det ju "vuxnare" varianter att läsa och beställa ifrån USA.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Fighten med black tarantula gillar jag.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Kermit »

Den där fajten med Juggernaut som nämnts flera gånger är riktigt bra och episk, en av mina favorithistorier med Spidey överlag! Sen är det ingen som har nämnt när han spöade Firelord, det var verkligen ett "brawl" värt att minnas. :)

Lite OT: Just storyn One More Day var väl ingen höjdare, men vad resultatet blev av den är det bästa som hänt Spider-Man på flera år, att han fick en hemlig identitet, blev singel och kanske till och med lite "yngre". Det fattas bara att han går ur Avengers. ;)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kermit skrev:Den där fajten med Juggernaut som nämnts flera gånger är riktigt bra och episk, en av mina favorithistorier med Spidey överlag! )


Håller med. Den är mäktig på något sätt. Kul att en Spideyläsare tog tag i den här tråden igen. [:)] Måste köpa Sensational Spider-Man- Nothing Can Stop the Juggernaut. Har bara läst storyn som 10-åring det är dax att läsa den amerikanska varianten. (Beställde den just från Amazon 120kr med frakt ok pris. )
Bild

Kom ihåg detta svenska nummer kan det varit nummer 3 1984 tror det. Det var coolt.
Bild

Sen kom nummer 1 1985. Då tyckte man som liten 10-årig grabb att Juggernaut var väldig. Pyttelilla Spider-Man klarade sig rätt så bra. Snacka nostalgi. Har 3 svenska nummer hemma av nummer 1 1985. Vad härligt det var att läsa Spindelmannen då. Fast det är nästan lika härligt fortfarande.
Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Kermit »

Japp, min kanske största stolthet i min seriesamling är mina ganska slitna Spindelmannen från 1984 till 1990, komplett. Särskilt de serierna som kom 1984-86, som är skrivna av Roger Stern och tecknade av John Romita jr håller jag oerhört högt, bland det bästa som har gjorts med allas vår nätspinnare. :)

Just Juggernaut-fajten är så klassisk just för att han egentligen inte har en chans, inget han gör biter på Juggy! Men, Spidde ger aldrig upp, och det är också ett drag som alltid har definierat honom. Och Juggernaut känns riktigt skrämmande här.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kermit skrev:Just Juggernaut-fajten är så klassisk just för att han egentligen inte har en chans, inget han gör biter på Juggy! Men, Spidde ger aldrig upp, och det är också ett drag som alltid har definierat honom. Och Juggernaut känns riktigt skrämmande här.


Ja läste just ut den igen det var 17år sen sist jag läste den. Ja den är fortfarande bra men oj, oj vad mycket mer gripande det var att läsa den som 10-11-åring. Helt ok fortfarande de beskriver Juggernaut på ett bra sätt, satan vad stark han är i denna story. När Spidde klamrar sig fast på slutet på "jugge" då fattar att det blir en tuff match för allas vår nätspinnare. Men visst finns det mycket bättre Spider-Manberättelser. Jag tycker om Marvel 1985, även om inte huvudfokuset är endast på Spider-Man. Fast där fajtas det inte så mycket. Sen är jag svag för Spider-Man Blue, men där är ju kärleken i fokus. Men om man endast skall fokusera på fighter vilket denna tråd handlar om så ligger onekligen Juggernautfighten högt upp på listan.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Kermit »

Fajter kan man ju tolka olika också. En av mina favorit-"fajter" är ju ifrånn ASM #33, där när han ligger fast under tonvis med betong i Master Planners undervattensbas och ändå finner viljestyrkan att ta sig fri. Det var en episk historia och mycket av en inre fajt!

Annars har jag inte läst 1985 (började tycka att Millars historier var mer hype än bra), men Spider-Man Blue är verkligen en fantastisk läsning.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kermit skrev:Annars har jag inte läst 1985 (började tycka att Millars historier var mer hype än bra)

Marvel 1985 är inte så typisk Millar den är inte speciellt hype och inte våldsam bara lite realistisk och bra. Detta är en av de första Millarberättelserna jag har läst, riktigt bra läsning den kan jag rekommendera varmt.
Bild
Senast redigerad av 2 spindelmannenelektra, redigerad totalt 0 gång.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kermit skrev:Fajter kan man ju tolka olika också. En av mina favorit-"fajter" är ju ifrånn ASM #33, där när han ligger fast under tonvis med betong i Master Planners undervattensbas och ändå finner viljestyrkan att ta sig fri. Det var en episk historia och mycket av en inre fajt!


Ja den tycker jag också mycket om. Ditko fick till det där. Jag har hört Stan Lee berätta om den scenen hur imponerad han var att Ditko fick till det så bra. Många författtare/tecknare har ju "kopierat" just den scenen.

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

En klassisk fight:

Bild

De två länkarna nedan ligger på en sajt som flaggas som innehållande virus, trojaner eller annan malware. Besök sker på egen risk. Troligen inte något som sajtskaparen själv lagt dit.
/Admin


http://www.supermanfan.net/main/wp-cont ... pidey1.jpg

http://www.supermanfan.net/main/wp-cont ... ontest.jpg
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar