Vertigo-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

spacemonkey skrev:
Har haft Pride of Baghdad i min hand ett par gånger. En lite kommentar om den skulle vara intressant. Är den värd att införskaffa?


Definitivt värt pengarna. Hela berättelsen om lejonflockens vardag, från det att de blir fria till det smått irriterande slutet, samt de finfina teckningarna är bland det bättre man kan läsa i serieväg.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Någon annan som läst Vertigos nya Unknown Soldier? Vad tycker ni?

Verkligen en historia som är "jobbig" att läsa. Nästan för grym och hänsynslös. Tur att det är en serie och inte film eller dokumentär-tv. Då hade jag nog inte fixat att se den.

Kan verkligen rekommendera den, det kan bli en ny Vertigo-klassiker.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Funderar på om Doom Patrol och/eller Animal Man är värd att kolla upp. Är de verkligen så "flummiga":-)?
?
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Beror väll på vad man menar med flummig, hur menar du?.

Jag tycker de är väldigt bra. Har alla lösnummer med Animal man och kanske hälften av Doom patrol tradsen.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Bufkin skrev:
Beror väll på vad man menar med flummig, hur menar du?.



Nja, vet inte riktigt själv, men jag läste om tråden ikväll och det nämns tidigare i den att Morrison (i alla fall i Invisibles och Doom Patrol) verkar lite "svår" eller vad man ska kalla det för[:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det stämmer imho, Invisibles är svårare än DP i min mening, mest för att jag inte förstår mig på figurerna.

Men båda innehåller "flummighet", dvs det är en massa halvt utalade konspirationsteorier och underliga händelser.

DP fixar jag läsa men Invisibles blev för svår för mig, alla har sin gräns, prova själv bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jochman
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 12:04
Ort: Netherlands

Inlägg av Jochman »

Animal Man är inte så flummig, det är lite "breaking of the fourth wall" här och där men det är inte farligt meta. Doom Patrol har jag inte läst.
Invisibles är en helt annan nivå av "flum".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej, Animal Man anser jag är Morrisons storverk, det är hans bästa ännu.
Ok, det är givetvis lite flum där med när det gäller vad en seriefigur är, finns han? är författaren av honom hans gud? osv.
Det förekommer olika klart udda saker som iaf jag blev påverkad av, bla. tas hans famlj från honom av ren elakhet från förftarens sida, vilket gjorde både mig och Animal Man ledsna, men som sagt det fins mer än så i den serien.

Trist nog är serien värdelös efter Morrison lämnade den, det skulle sats en punkt där lika med Moores Swamp Thing, de körde vidare efter han lagt av och allt gick i botten och självdog.

Men jag antar att det har med försäljning att göra, säljer skräpet så får det rulla på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Agentum skrev:Trist nog är serien värdelös efter Morrison lämnade den, det skulle sats en punkt där lika med Moores Swamp Thing, de körde vidare efter han lagt av och allt gick i botten och självdog.

Men jag antar att det har med försäljning att göra, säljer skräpet så får det rulla på.


För att vara lite besserwisser; Swamp Thing vol 2 pågick i drygt 100 nummer efter att Alan Moore lämnat serien. Sista numret var #171 som kom ut i oktober 1996.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men det har inget med kvaliteten på serien att göra, de körde så länge den sålde, i en perfekt värld hade den slutat där Moore la av.
Och sen då möjligen startats om igen när ett team hade en jäkla bra idé.
Det här är ju problemet med oändlighetsserier, det kommer en massa skräp mellan guldkornen då de hela tiden måste hållas igång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kan inte mycket om Vertigo serier men det är spännande att läsa lite annat än Marvel emellanåt. Har läst igenom några Vertigo serier första nummer på hemsidan. 100 bullets verkar intressant helt klart. Kanske skall köpa Agent X9 nummret som är ute i affärena. Y-The Last Man är en höjdare. Läste den för 10 år sen för första gången och jag måste säga att det första numret gör att man vill läsa mer. Däremot diggade jag inte Preacher när jag läste den länge sen, men va f-n man kanske skall ge den en chans till.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Inlägg av Happy Hamster »

Nummer 11 till 15 av den rätt nya Vertigo tidningen Madame Xanadu ska tecknas av Michael Kaluta. Väldigt kul att han har börjat med sekvenskonst igen, han brukar ju oftast göra omslag nuförtiden.
[img]http://goodcomics.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2009/02/MXAN-Cv11.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Mystik och en massa sånt då, hon är väl nån slags spådam vill jag minnas.

Är den nåt att läsa då?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Inlägg av Happy Hamster »

Har inte läst några nummer av Madame Xanadu, utan jag hade tänkte börja med dom som Kaluta illustrerar.
Om dom är bra så kan jag tänka mig att läsa dom som kom innan.
Vertigo släpper bekvämt nog en tradepaperback som samlar nummer 1-10.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Har nu läst första Sandman volumen. Bättre sent än aldrig.[:)] Den är riktigt bra som ni alla säger. Skall lätt läsa köpa alla de stora 4 böckerna. Men det är lite dyrt, men skitdetsamma. Neil Gaiman är ju riktigt skön. Hans bok Neverwhere uppskattar jag otroligt mycket. Fascineras av hans sätt att besöka andra ställen och sen komma tillbaka till "verkligheten". Lyssnar för närvarande på ljudband Anansi Boys av Gaiman, den är riktigt rolig och off den med.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Gaiman är grymt bra! Första volymen, nr 8 är bästa tidningen. Introduktionen av Death.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

bromolla skrev:
Gaiman är grymt bra! Första volymen, nr 8 är bästa tidningen. Introduktionen av Death.


Deathstoryn var intressant håller med. Door i Neverwhere är ännu mer intressant. Hennes karaktär är helt, helt underbar. Jag har bara läst boken Neverwhere än så länge, men oj, oj vilken härlig karaktär Door är, man blir ju nästan kär. [:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Snart läst ut volym 1 HC på Preacher. fantastiskt bra, bissart, kul och välskrivet. Längtar till att få börja på volym 2 när den nu väl kommer ut. Det enda jag inte riktigt gillar med den är teckningen, vaarken bra eller anus, men lite tråkig och menlös. Men helheen är ändå en rungande rekommendation.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag har två Vertigo-serier på min "pull list" (månadsprenumeration), Jack of Fables och Unwritten. Kan rekommendera båda. Jack of Fables finns i samlingsvolymer. Unwritten har bara kommit i 3 nummer än så länge.

Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Vad handlar Unwritten om?
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Skriv svar