Vertigo-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

spacemonkey skrev:
Vad handlar Unwritten om?


En kille vars far skriver en fantastisk serie barn- och ungdomsböcker (pastisch på Harry Potter) och sedan går under jorden. Man förstår efterhand att bokens Tommy Taylor har en del med huvudpersonen att göra. Fantasivärlden och verklighetsvärlden i serietidningen vävs ihop på ett ganska smart sätt.

Småtrevlig med ett fräscht koncept.

http://www.dccomics.com/vertigo/comics/?cm=11645 <-- info
http://www.dccomics.com/media/excerpts/11645_x.pdf <-- förhandstitt

Jag fick #3 i torsdags och har inte hunnit läsa den ännu, men det blir antagligen kvällens äventyr.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Inlägg av Happy Hamster »

Rekommenderar alla att läsa Hellblazer nu när Peter Milligan har börjat skriva serien. Gillar man herr Milligans tidigare Vertigo-alster så lär man gilla hans Hellblazer.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vertigo tråd.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nylansering av Vertigo. 7 nya förment progressiva titlar. För egen del hittar jag inget som väcker mitt intresse, men jag hör nog inte till målgruppen längre.
Vad säger ni andra? Finns det något som lockar till läsning?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Vertigo tråd.

Inlägg av Savaric »

Som gammal Vertigo-fan får jag nog hålla med, det var inget där som lockade mig vid en snabb anblick....
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vertigo tråd.

Inlägg av BoJustBo »

Vad hände med den där Young Animal som skulle ersätta Vertigo för något år sedan?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vertigo-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag kan vara småintresserad av Border Town och Safe Sex, men jag brukar å andra sidan aldrig orka följa floppies längre...

BoJustBo skrev:Vad hände med den där Young Animal som skulle ersätta Vertigo för något år sedan?


Verkar som den fortsätter parallellt.

https://www.comics.org/brand_group/5918/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vertigo-tråden

Inlägg av Ala »

Nja, jag håller mig nog till det äldre Vertigo-gardet tror jag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vertigo-tråden

Inlägg av Agentum »

Vertigo har ännu haft lite bett i modern tid, troligen pga bra editorer som vet vad genren ska vara.

Fables var ju inte så dum åtminstonde ett bra tag och så hr vi ju Unwritten som jag för min del gillade det mesta av utom crossovern med Fable.

Visst mycket gammalt var på toppnivå rent i serieväg alla kategorier, och så hade/har vi väl Hellblazer som nästan aldriig var dålig, tyvärr saknar jag nytt material då jag slutade när serien blev Constntine och i new52.

Sen har vi en del jag aldrig läst, stora delar av Animal man efter Morrison som jag bar har en bunt av i lösnummer som väl är nedpackade nånstans olästa av mig.

Nä jag hoppas DC förstår att även om lösnummer kan sälja "dåligt" så blir sererna omtyckta av kritiker i längden och säljer sen trades mm i mängder, så blev det med Transmetropolitan som inte gick runt i lösnummer men sen blev vinst i fråga om reprinter i stället.

Allt måste inte var kortsiktigt snabbslukat och som ingen sen mins och ingen nånsin igen vill läsa igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vertigo-tråden

Inlägg av Wakuran »

Hela marknaden har ju gått mer och mer över till trades...

Men hittade nyss några artiklar som visade på att lösnummerförsäljningen de senaste 20 åren varit oväntat stabil.

http://www.comicsbeat.com/comics-period ... st-stable/
https://www.patreon.com/posts/death-of-floppy-18785695
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vertigo-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag har övergivit lösnummer helt iaf nya sånna, de bar hamnar i lådor och sen ser jag dem inte mer.

Men det är väl bra att de iaf säljer ännu även om jag tror serietrades och serieböcker mm har gått upp massor de senaste 10-15 åren.

Men som sagt bra att lösnummren säljer även om det inte direkt är som det var för 30 år sen säg, men det gör ju att det är troligt att det som sålde bra blir en trade som kanske jag sen köper :-)

Vissa kan inte tänka sig hamnna efter i det senaste, medans jag levewr helt utanför det där och kan var åratals efter i vad som hänt i säg DCU
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar