Spider-Man läggs ned i Sverige.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Spider-Man läggs ned i Sverige.

Inlägg av Nitro74 »



[url="http://www.shazam.se/2009/05/05/spiderman-i-sverige-laggs-ner/"]Shazam.se [/url] rapporterar att Schibsted lägger ner svenska Spider-Man.

Mina funderingar om varför hittar ni [url="http://schremserspopkultur.wordpress.com/"]här[/url].
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
the_king
Very Good
Inlägg: 103
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 08:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av the_king »


kom hem i dag och hade fått en lapp om förnöjelse av premurationen. så jag ringde till kundtjänsten och hon kollade upp det och vad hon fick fram var att tidningen skulle fortsätta men om det var genom ett annat förlag det visste hon inte ricktigt
http://www.monstersgame.se/?ac=vid&vid=21070890
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Låter snarare som om kundtjänsten inte har all info...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Kan ju knappast bli fråga om annat förlag då Schibsted fortfarande ska ge ut Spiderman Kidz, eller?
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Även om jag knappast ser superhjältar som det enda inom serier så är det min favoritgenre. Jag har inte mycket hopp för superhjältesverige när en tidning som publicerats kontinuerligt sen åtminstone 70-talet (har ingen koll på publiceringen innan Atlantic gav ut den) och varit den enda konstanten läggs ner.
Användarvisningsbild
Vermin
Very Good
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 17:32
Ort: Sverige

Inlägg av Vermin »

Väldigt tråkiga nyheter.

Även om det här bara skulle handla om ett förlagsbyte så innebär det här ett slut för min bekantskap med Spider-Man på svenska. Orkar helt enkelt inte med ytterligare ett hopp i kontinuiteten som ett sådant byte antagligen innebär. Från och med nu blir det bara amerikanskt i samlad form för hela slanten.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag var aldrig särskilt imponerad av Schibsteds Marvelstrategi men köpte trots det alla nummer. Spider-Man innehöll 2-3 amerikanska avsnitt, men ofta från två olika fortsättningsserier. Papperet var visserligen glansigt och fint, men priset i förhållande till sidantalet var väldigt högt. Jag tyckte Egmont var inne på rätt spår under sitt sista Marvel-år, med 100-sidiga Spider-Man som nästan motsvarade amerikanska trades med (nästan) hela story arcs i samma nummer. Papperet var av okej kvalitet, men inte så lyxigt att priset skenade iväg. Jag hoppas på en Spindel-comeback i Sverige i den stilen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
LuZeke
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 23:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av LuZeke »

[quote="Vermin"]
Från och med nu blir det bara amerikanskt i samlad form för hela slanten.
[/quote]

Och inte ens det är värt det snart med tanke på hur mycket Marvel spazzar runt med Spidde. Jag tappade helt lusten att läsa när SPOILERINO Back in Black avslutades med att visa långfingret till händelserna i Civil War och reboota allt (IGEN!) Nu har jag inte läst A Brand New Day eller det som hände efter det, och ärligt talat, jag börjar tröttna på Status Quo (därför gillade jag Civil War) Om nån som läst lite mer än inget av A Brand New Day och efteråt vet om det är värt att läsa, sparka mig i skallen så att jag kan läsa Spidde och va nöjd igen.

Jag skulle älska se nånting liknande framtidsvisionen från Stan Lee presents Happy Birthday Part Two.

Oavsett, synd att svenska utgivningen läggs ner.

Håller med ovanstående btw. 100 sidor Spidde, ja tack!
Jag förbehåller mig rätten att motsäga mig själv hur mycket jag vill, så länge min poäng går igenom.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Det är såklart synd att en tidning går i graven. Men om jag ska vara ärlig hade jag inte tänkt förnya min prenumeration utan låta den löpa ut. Jag har tröttnat på Spidey, eller snarare behandlingen av karaktären. Överlag är tidningarna från 60- till 80-talet bra, det finns några bra även på 90-talet. Men de senaste 10 åren har tidningen tappat tycker jag. Det som avgjorde mitt beslut var denna reboot. Nu vet man att Spidey inte kommer att gifta sig, kommer inte skaffa barn, kommer inte bli äldre. Ingen direkt utveckling alltså. Självklart förstår jag anledningen. Men för mig personligen blir karaktären ointressant. Så för mig är Spidey nu en avslutad titel, sista numret var 8/98 med avslutningsrutan Peter och MJ i solnedgången. Ridå.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Jag håller med föregående, kan de inte göra bättre än vad de gjort de senaste åren så kan de lika gärna lägga ner. Kommer ett annat förlag att ta över så kommer jag forfarande prenumenera en komplett samling ska vara komplett oavsett hur dålig serien är, men där går gränsen för mitt samlande, Spiderman samlar jag på men köpper annat för att läsa.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Grattis!!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Ja nu vet vi hur du känner dig Agentum ingen DC och nu även ingen Marvel
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fast jag har ju orginalen.

En sak som dock kan tänkas sämre här är att allt faller nu, dvs inget superhjältematerial kommer längre kunna publiceras då ingen kommer veta vad det är fråga om.

Dvs inga böcker eller liknade heller på svenska.

Jag lär överleva, men det kommer bli konstigt då denna serietyp bara är känd genom filmer, leksaker och spel och inte på något annat sätt i landet, bland yngre, misstänker att redan så är fallet iofs.

Vet nån upplagan på SM i landet föresten? Eller är det en massa typiskt fjantande med att inte vilja uppge saken?

Nåväl nu kan de ju öka upplagan på Knasen och liknade toppmaterial.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Vermin
Very Good
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 17:32
Ort: Sverige

Inlägg av Vermin »

[quote="LuZeke"]
Om nån som läst lite mer än inget av A Brand New Day och efteråt vet om det är värt att läsa, sparka mig i skallen så att jag kan läsa Spidde och va nöjd igen.
[/quote]

I mitt tycke är Spider-Man efter rebooten något av det bästa som gjorts med karaktären sedan 80-talet. Serien har fått en rejäl energiinjektion. Rekommenderas varmt! Ett tips är dock att vänta med att köpa serierna tills Marvel samlar allt i ett påkostat format. Det är nog bara en tidsfråga innan de gör det. [^]



[quote="Agentum"]
Vet nån upplagan på SM i landet föresten? Eller är det en massa typiskt fjantande med att inte vilja uppge saken?
[/quote]

Några siffror från 2007:

Spider-Man: 15000 ex.
Spider-Man Kidz: 18000 ex.
Marvel Special: 15000 ex.

Larson!: 28000 ex.
Nemi: 21000 ex.
Pondus: 18500 ex.

Hämtat från:
http://www.schibstedforlag.se/UserFiles/SiteVersionId_17/Mediainfo_2007.pdf
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Alltså för det här lilla landet är det ju rätt ok siffror, det finns tidningar i USA som får vara kvar med en sån upplaga.

Var det distrubitionen som tog död på allt eller, Tidsam är ju en inrättning bara för knösar.

De måste inse att det inte handlar om hunratusen i upplaga för serier längre, det blir aldrig det igen för nåt såt här i serieväg.

Förjävligt rent ut sagt även om jag aldrig köpte tidningen.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Jag tror ju att bara ingen sitter och håller på ensamrätten till Spidde så startar någon tidningen igen. 15000 ex är inte att förakta.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote="Agentum"]

Alltså för det här lilla landet är det ju rätt ok siffror, det finns tidningar i USA som får vara kvar med en sån upplaga.
[/quote]

Absolut. Inte för att Acclaims omstart av Valiant är något lyckat exempel (verkligen inte), men de startade med ungefär dessa siffror och sedan gick det bara nedåt under två år.

/Magnus

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Att man trycker 15000 behöver ju inte betyda att man säljer 15000...
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Fy FAN vad Deprimerande.

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote="mikkeX"]

Att man trycker 15000 behöver ju inte betyda att man säljer 15000...
[/quote]

Ah, hur mycket brukar gå i retur? Och vad är marginalen?

/Magnus
Skriv svar