Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

Jag ser fram emot att se programmet för 2016. Om böckerna säljer ser jag inte någon anledning till ett mindre program. Holland har också aldrig haft en sådan stor DC programmet - de får tre gånger så mycket som vi gör. MAD återvänder nu till den danska marknaden och Jonah Hex och Sgt. Rock har nämnts som möjliga 2016 releaser.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av larsa66 »

Noname skrev:Jag ser fram emot att se programmet för 2016. Om böckerna säljer ser jag inte någon anledning till ett mindre program. Holland har också aldrig haft en sådan stor DC programmet - de får tre gånger så mycket som vi gör. MAD återvänder nu till den danska marknaden och Jonah Hex och Sgt. Rock har nämnts som möjliga 2016 releaser.


Jag kan bara gratulera och hoppas att det sprider sig norrut. Jag hade en workshop idag för några 12-åringar. Det var hoppfullt. De kände till serierna som fanns en gång tack vare att deras föräldrar hade kvar tidningar och album från 80- och 90-talet. Denna tråd har faktiskt inspirerat mig att köpa gamla stålmannen och läderlappen från den tiden. Riktigt kul att läsa. Idag läste jag en stålmannenserie som var tecknad av självaste Berni Wrightson.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Agentum »

Vi fick det mesta av Byrnes Superman sent 80 och tidigt 90 tal så nog finns det alltid.

Men idag käns allt utsiktlöst pga en oförstående monopolisk elit som tydligen bestämt fram vad man ska läsa.

Och så albumfolket som har svårt att nå ut men ändå inte skulle klara större skalor oavsett.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

larsa66 skrev:Jag kan bara gratulera och hoppas att det sprider sig norrut. Jag hade en workshop idag för några 12-åringar. Det var hoppfullt. De kände till serierna som fanns en gång tack vare att deras föräldrar hade kvar tidningar och album från 80- och 90-talet. Denna tråd har faktiskt inspirerat mig att köpa gamla stålmannen och läderlappen från den tiden. Riktigt kul att läsa. Idag läste jag en stålmannenserie som var tecknad av självaste Berni Wrightson.

Jag gillar att läsa de gamla Läderlappen från 1970 (Bronze Age start) och uppåt, och Stålmannen frå 1987 (Modern Age) och uppåt :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Agentum »

Runt 1970 var Läderlappen rätt bra pga O'neil och Adams bla, det sjönk sen i kvalitet igen länge imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

Jag gillar 1970-1974, sedan falla kvaliteten. Men jag har 1980 som favorit, här kör en berättelse över åtta tidninger av Steve Englehart, och därefter kommer en riktig bra Clayface III berättelse över två tidninger.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Göran Semb »

Norm Breyfogle och Alan Grant hade en riktigt bra "run" på serien, men när det nödvändigt skulle bli fyra tidningar och samordnas och ditt och datt sjönk kvaliteten rejält, precis som för Spider-Man och Superman IMO.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Agentum »

Ja judt den runnen finns i harcover, läste den för ett tag sen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

Det var de som var i 1989-1991 serien. Der fanns också några riktigt bra historier här.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av super85 »

Grant/Breyfogles Batman är bland mina absoluta favoriter nånsin.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Göran Semb »

En sak som imponerade på mig var att de fortsatte att köra sitt eget race trots dundersuccén med Dark Knight. Tyvärr klarade inte DC att stå emot frestelsen att DKifiera sin present-day Batman, en klart bidragande orsak till att kvalitén sjönk som den gjorde IMO.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av larsa66 »

Noname skrev:och Stålmannen frå 1987 (Modern Age) och uppåt :)


Det var i en bunt med de årgångarna jag hittade den. Tyvärr fanns inte tidningen med del två med, jag måste nog besöka tradera.

Bild
Bild

rätt tjusigt, eller hur?

En tanke som slår mig är att tidningen började köra rätt mogna och vuxna serier....kanske för svårt att hänga med för dom som läste före 1987.
Folk förstod inte längre vad som hänt med gamla stålis.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Agentum »

Nej, detta var omtyckt, ingen begrep längre vad gudalike Superman var för nåt mer än urtråkig och helt bortkopplad.

Så Byrnes reboot blev en storsäljare helt enkelt, och den kom hit med och fanns med uppbackning av nya succe JL iaf till några år in på 90tal.

Så nix, den gången satsade DC rätt.

Jag är övertygad om att den svenska Stålmannenupplakan gick upp.

Om du menar att sverige har och hade en klart lägre medelålder på läsarna har du dock rätt, trist nog har det satt käppar i en hel del bra grejor, att publiken inte är mogna dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Om du menar att sverige har och hade en klart lägre medelålder på läsarna har du dock rätt, trist nog har det satt käppar i en hel del bra grejor, att publiken inte är mogna dem.


Jo det var det jag menade, skrev lite för snabbt ;)

På sätt och vis är det ju en ganska stor åldersgrupp som inte har några tidningar. Spindelmannen gick ju bra att läsa för 7-åringar och uppåt på 70- och 80-talet. Kanske man som tonåring fick mest ut av den... men den nya spiderman är ju mer riktad till en vuxen publik.
Spidermankids skulle kanske en 5-åring uppskatta men sen är hoppet stort till Fantomen och X9.

Vad jag menar är alltså ungdomar som är nyfikna på serier och kanske inte vill börja med feta album för 300 kr styck.
Jag har svårt att säga vad jag skulle rekommendera för t.ex. en 12-åring. Då hade stålmannen från slutet av 80-talet varit perfekta.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

Superman i Danmark fortsatte fram till 1999. "Death of Superman" och "Superman & Lois Lane's Wedding" blev publicerat. Serien fortsatte i oneshots och återkom i 2005-2006, sedan som oneshots igen. Men problemet var att historierna var för långa, detta problem löses bra med publicering i bokformat. Action Comics New 52 och Superman Earth One är riktigt bra läsning!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Agentum »

Jo både DC och Marvel har haft svårt att täcka yngre åldrar, de har ju haft kidsvarianter och serier baserade på de animerade tv serierna tex, men inget verkar liksom fångat in de yngre.

Så DC föryngrade hela rasket för några år sen, eller försökte, nu kommer det ylas troligen, men ärligt de fångade mest delar av Marvels publik som ledsnat en aningen och passade på att starta från noll hos DC.

Så det pekade ju uppåt, idag är det i princip som innan new52 igen, de slog nog rekord i nedlagda blaskor iaf, kanske var det så 52 menades hehe.
Fan man han se en svärm tittlar så var de stax bort, ny sk våg ochborta igen.

Vertigo skrotat mm, allt i samma korg [:)]

Men det öppnade ju upp för andra aktörer Image och Dark Horse mm har vunnit på detta, särskilt för en framtid med reprinter mm där klassikerna främst kommer finnas så som vi har våra idag.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av super85 »

Om man läser det Horst Schröder skriver i hans artiklar på "Batman Special" och "Super-Team" från 1992 så är jag rätt säker på att han säger att både Superman och Batman tappade en massa i läsare efter att man valt köra Byrnes Superman och "vuxnare" Batman i både Stålmannen och Batman tidningarna på slutet av 80 och början av 90-talet. Jag vet att Schröder skrivit om det flera gånger på hans hemsida också. Enligt Schröder så sålde ju t ex "Super-Team" (med klassiskt material)betydligt bättre det året det kom ut än vad Stålmannen gjorde under de sista åren den gavs ut.

John Byrnes Superman är bland mina absoluta favoriter när det gäller serietidningar, men bortsett från att "Man of Steel" minin var väldigt populär, så tappade den serien mycket läsare under de ca 2 åren som Byrne var inbladad.

Jag har tidigare frågat utan att få något svar från Agentum. Hur menar du att man "skrotat" Vertigo? att sluta ge ut Constantine räcker inte som ett svar. Här är det som Vertigo ger ut i Januari 2016

http://www.vertigocomics.com/blog/2015/ ... nuary-2016
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av BoJustBo »

super85 skrev:Jag har tidigare frågat utan att få något svar från Agentum. Hur menar du att man "skrotat" Vertigo? att sluta ge ut Constantine räcker inte som ett svar. Här är det som Vertigo ger ut i Januari 2016

http://www.vertigocomics.com/blog/2015/ ... nuary-2016


Han överdrev bara lite. Men visst har DC gjort slarvsylta av Vertigos visibilitet eftersom dom tog ifrån dom deras två största tidningar och gjorde dom till nu52.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

Jag tycker inte om DC Silver Age material, men om det är denna typ unga människor vill läsa, så borde Batman Kids ha varat längre än 3 tidninger i 2014 ? Denna säljar för övrigt med 13 tidninger per år i Norge!
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

Det har nu bekräftats att alla serien fortsätter i Danmark i 2016, men fortfarande saknas ett konkret program.
Skriv svar