Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Sir-L »

Noname skrev:Jag tycker inte om DC Silver Age material, men om det är denna typ unga människor vill läsa, så borde Batman Kids ha varat längre än 3 tidninger i 2014 ? Denna säljar för övrigt med 13 tidninger per år i Norge!

I Sverige var det meningen att bara tre nummer skulle ges ut. De ingick i paketköp när de köpte in annat. Så de var aldrig intresserade av att fortsätta titeln i Sverige.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

Sir-L skrev:
Noname skrev:Jag tycker inte om DC Silver Age material, men om det är denna typ unga människor vill läsa, så borde Batman Kids ha varat längre än 3 tidninger i 2014 ? Denna säljar för övrigt med 13 tidninger per år i Norge!

I Sverige var det meningen att bara tre nummer skulle ges ut. De ingick i paketköp när de köpte in annat. Så de var aldrig intresserade av att fortsätta titeln i Sverige.

Om serien hade sålt bra i 2014 hade Egmont väl köpt flera paket och komma med flera tidninger i 2015 ?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Sir-L »

Möjligen. Men jag är skeptisk ;)
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Sampsa K »

Sir-L skrev:I Sverige var det meningen att bara tre nummer skulle ges ut. De ingick i paketköp när de köpte in annat. Så de var aldrig intresserade av att fortsätta titeln i Sverige.

Ja, Mikael Sol berättade om det här här. Också Finlands Egmont publicerade bara tre nummer av Batman Kids.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Sampsa K »

Noname skrev:Jag ser fram emot att se programmet för 2016. Om böckerna säljer ser jag inte någon anledning till ett mindre program. Holland har också aldrig haft en sådan stor DC programmet - de får tre gånger så mycket som vi gör. MAD återvänder nu till den danska marknaden och Jonah Hex och Sgt. Rock har nämnts som möjliga 2016 releaser.

Vi ska se. Jag bara upprepade vad den finska redaktören har sagt om nästa året. Jag tror att RW måste rekrytera mera översättare och redaktörer, om det vill ha ens ett lika stort programm som i år. Och det ju kostar pengar. Du vet att serier är inte längre en guldgruva.

Intressant att höra om MAD i Danmark.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Agentum »

Om det stämmer att Stålmannen i Sverige tappade massor av läsare iom Byrnes reboot och lika för Läderlappen, då är det ju avgjort varför det dog helt.

Jag har aldrig sett de siffrorna utan gissar att det hittats på av folk som föredrog det gamla DC, tro mig att de fanns.

Jag sätter nonsens på det till det bevisats, hur kunde Stålmannen leva så länge ens j st med Byrnes reboot? För det vet vi att det gjorde, kolla serietidningar före och egter som hade klassiskt innehåll då, knappt ett brev skrivet och totalt utdaterat innehåll.

Nä som sagt det tror jag när jag får se siffrorna över åren, innan dess söger jag att det är nonsems och uppdrömt av silverage fans.
I usa finns inga tvivel, allt finns att se själva.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av super85 »

Nej, igen det är vad Horst Schröder har sagt och skrivit. Det handlar inte om "silverage fans" i det här fallet. De flesta vet ju att på grund av diverse bråk med distributionen osv så kunde inte man fortsätta ge ut "Super-Team" och "Batman Special" efter 1992, under 1992 så sålde nog de DC titlarna betydligt bättre än de hade gjort under förra utgivningen. Kör en personlig gissning då? materialet innan Byrne funkar för en yngre publik, Marvel tidningarna på den tiden kanske för en marginellt äldre, och både säljer rätt ok i sverige just på grund av det? "Stålmannen" och "Batman" laddes ju ner efter 1991 eftersom försäljningnsiffrorna sög. Sen att det sålde bättre 1992 handlade nog mest om att Stålmannen (med det materialet) funkade för en yngre publik, det är inte alltid seriösa gamla gubbar som läser serietidningar. Batman verkade enligt Horst gå bra under hans utgivning 1992 och han gav ju också ut material av t ex Grant/Breyfogle. Sen gav han ut LOBO också tror jag. Att saker sålde rätt bra under 1992 handlar nog mycket om Horst själv också.

I usa finns inga tvivel, allt finns att se själva


Jag förstår inte riktigt vad du menar. Förklara.

kolla serietidningar före och egter som hade klassiskt innehåll då, knappt ett brev skrivet och totalt utdaterat innehåll.


Eftersom målgruppen var yngre. Och jag tycker att du ser på det här på ett lite märkligt sett. vad menar du med "klassiskt innehåll" det material som gavs ut innan Byrnes reboot var ju inte klassiskt utan 70/80-tals Superman som var samma material som amerikanska DC gav ut innan 1986. Sen fanns ju "repriser" visserligen. Sen gav man ju ut "Läderlappen" med gammalt silverage material då när TV började visade Adam West serien eftersom barn uppskattade det. Oftast är det ju äldre fans som skriver in långa brev till serietidningar (eller skrev) eller allmänt smarta 12-13 åringar. Jag minns att Stålmannen ibland hade kids som skickade in sina egna gulliga teckningar och sånt till redaktionen.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

I den sista Batman tidning från 1991 står det i den danska version att tidningen läggs ner på grund av dålig försäljning i Sverige og Norge.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Noname »

Sampsa K skrev:
Noname skrev:Jag ser fram emot att se programmet för 2016. Om böckerna säljer ser jag inte någon anledning till ett mindre program. Holland har också aldrig haft en sådan stor DC programmet - de får tre gånger så mycket som vi gör. MAD återvänder nu till den danska marknaden och Jonah Hex och Sgt. Rock har nämnts som möjliga 2016 releaser.

Vi ska se. Jag bara upprepade vad den finska redaktören har sagt om nästa året. Jag tror att RW måste rekrytera mera översättare och redaktörer, om det vill ha ens ett lika stort programm som i år. Och det ju kostar pengar. Du vet att serier är inte längre en guldgruva.

Intressant att höra om MAD i Danmark.

Nu är det jo Zoom, et redan etablerad förlag, som är ansvarig för de danska upplagor. Zoom översätter själv, men använder också freelance-översättare.
Användarvisningsbild
Berkajr
Very Good
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 17:19
Ort: Sverige

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Berkajr »

Tycker det är konstigt att trots all succe från alla Superhjältefilmer som släpps och släppts på både bio och som tv serier, tex Avengers, Batman vs Superman, Daredevil, Captain America, Ironman, Spiderman, Hulk - att man inte släpper ens ett enstaka nummer i och med lanseringen av filmerna
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av tfels »

Tror det säljer för dåligt. Kanske har det att göra med hur kontrakt är utformade också, i stil med att "ska ni publicera detta i Sverige så ska även detta och detta ingå", men det funkar inte. Men varför säljer det så dåligt? Jag tror ju att superhjältar har blivit mer accepterade nu än förr. Att se någon läsa en X-men-tpb är inte längre något fånigt. Men det är ju framför allt filmer och tv-serier som drar folks intresse. Serierna konkurreras ut av andra medier, både penga- och tidsmässigt. Folk sitter med sina mobiler, netflixar, går på bio och lägger pengar på lyxigare mat och annat.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Wakuran »

Det är ju lätt att få tag serierna på engelska också på olika sätt, istället för att vänta på att de översätts långt senare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av larsa66 »

Jag vill nog hålla med Berkajr. Jag tycker det är konstigt att man inte satsar på de vanliga superhjältarna. Inte en enda tidning. Och när man väl släpper något från Egmont är det "sandman". Som att slänga ut en bibel till ett naturfolk och tro att de kan ta det klivet, från ingenting till det absoluta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av larsa66 »

Ja, det var ju snyggt. Men den blir som en gåva till de redan frälsta. Vad man skulle vilja se vore en vanlig serietidning, som kanske till en början delades ut gratis när succefilmerna går. En slags övergång mellan filmen och de exklusiva samlingarna så att vanligt folk börjar fatta att filmerna föds i ett medium som på sitt sätt är oslagbart.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Sir-L »

Den nya Batman-boken är väl typiskt av idag. Man satsar på dyra tjocka böcker riktade till nostalgiker med pengar. De har nog insett att filmerna inte lockar fler till serierna, om man inte redan är serieläsare och då är det ju bättre med dyra samlingar som de köper än någon reguljär tidningstitel som inte går runt.

Men jag tror ärligt det skulle funka med titlar riktade mer till yngre, de som inte har åldern inne fler filmerna men är lockade av figurerna, som de nog tycker är tuffa. I och för sig så täcker väl LEGO numera upp dessa med barnvänliga filmer med LEGO-versionerna, typ Batman, Star-Wars etc.

Ja, det är nog tufft för serierna att komma till tals, de har varit borta från scenen för länge. Men snart kanske det kommer en nostalgitrend och vänder det hela. :)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är ju inte så att man inte försökt. Både Batman och Spider-Man har ju getts ut i Kids-version ganska nyligen. (självklart skulle Batman Kids ha fortsatt med mer än tre nummer om man sett lönsamhet i den).
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Sir-L »

Visst (även om jag tvivlar på att många ens upptäckte Batman kids, jag själv upptäckte den enbart av en slump), men man kanske skulle byta mallen till sådana titlar. Numera är ju de som vilka inplastade tidning-med-leksak som helst. Som inga ungar egentligen läser, serierna brukar ändå vara sex sidor, utan leksaken dominerar.

Eftersom leksaken ändå går sönder efter (max) två dagar kanske man ska återgå till det klassiska serieformatet utan leksak.Så kanske man också fångar upp de som tycker de är för stora för de inplastade.
Och fylla upp tidningen med största delen serier.

(sitter med mobilen så därför blir det lite rumphugget och dant)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av tfels »

Svårt att se vad för superserietidning som skulle gå runt idag. Kanske en antologi, 4 nr/år. I varje nummer Spider-man, Batman, Miss Marvel och X-men.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Wakuran »

tfels skrev:Svårt att se vad för superserietidning som skulle gå runt idag. Kanske en antologi, 4 nr/år. I varje nummer Spider-man, Batman, Miss Marvel och X-men.

Marvel och DC har nog problem att gå in i såna samarbeten, men evt. liknande antologiformat som gamla Gigant eller Mega Marvel... Gamla Mega Marvel var ju nästan som trades med litet sämre pärmar som kostade mindre än i USA...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar