Frank Miller

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av Wakuran »

Anatomin där funkar ju bara i själva kalsongerna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Man kan ju också posta länken till sidorna som Miller tecknat. Och jag tycker de ser riktigt bra ut .Tuschat av Klaus Janson.

http://www.bleedingcool.com/2015/10/10/ ... -the-atom/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Jo de såg respektabla ut, hur kan han ens kludda det andra eländet?
Antingen jävlas han eller så fattar han inte riktigt än att det bara blir uthängt och till slut ett skämt som tex Liefeld.

Nåväl skitsamma.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Frank Miller

Inlägg av BoJustBo »

super85 skrev:Man kan ju också posta länken till sidorna som Miller tecknat. Och jag tycker de ser riktigt bra ut .Tuschat av Klaus Janson.

http://www.bleedingcool.com/2015/10/10/ ... -the-atom/


Wow dom sidorna var ju jävligt mycket bättre än omslaget. Bättre än DK2 med. Jag var inget fan av Jansons tuschning när jag läste DKR men här gör det inte bara serien snyggare men får den även att kännas som den tillhör samma trilogi som DKR.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Agentum skrev:Jo de såg respektabla ut, hur kan han ens kludda det andra eländet?
Antingen jävlas han eller så fattar han inte riktigt än att det bara blir uthängt och till slut ett skämt som tex Liefeld..


Så som jag uppfattat det så har Miller de senaste åren velat visa hur "överdrivna" och "konstiga" superhjältar är, därav så har hans grejer utvecklats till att ibland se ut som parodi/överdrifter. Jag har alltid personligen föredragit hur Millers teckningar ser ut med Jansons tusch än när Miller gjort allt själv. Sen har Miller alltid tyckt om att jävlas.

Jag gillar t ex "Ronin", men när den kom ut så var det en hel del gnäll över att det såg för galet ut och inte alls som Millers teckningar gjorde i Daredevil. Och jag kan förstå kritiken, jag tror många tycker om Miller/Janson-kombon mer än när Miller tecknar grejer själv.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Sjuk som jag är gillade jag Ronin mycket för att det faktiskt var en bra story, så jag ska väl inte spinna för hårt på detta [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Det är en väldigt bra story. Snygg som s*atan tycker jag, menade bara att på den tiden så fick den kritik för att den inte såg ut som Darevil, där är ju nog det faktumet att Klaus Janson inte gjorde "Ronin" som fick folk att tycka så.

Det är ju en story som DC tjänat en massa pengar på i efterhand med att släppa den oändligt många gånger som TPB och HC.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Jag kunde ju ha postat detta på Batman tråden, men gör det här nu.

jag läste The Dark Knight III #1 igår och tyckte om det. Det är uppenbart att även om Miller kommit på storyn tillsammans med Brian Azzarello så är det Azzarello som stått för dialogen och manus. Storyn är intressant och har en spännande twist på sista sidan. Miller idé med att ha en liten serietidning inne i vanliga serien är riktigt cool. Innan någon skriker om "Watchmen" så är detta något annorlunda, de är en riktig lite serietidning med omslag och allt.

På tal om den, så är det en serie om The Atom som Miller tecknat och som är tuschat av Klaus Janson. Sidorna är riktigt snygga och det är en bra story. Kombon Miller/Janson är lysande.

I huvudserien så är Andy Kubert/Klaus Janson väldigt bra, detaljrikt, och bildern har liksom sådan energi som påminner om Miller när han är som bäst.

Absolut värd att kolla upp :).
jlolsson
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 13:27
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Frank Miller

Inlägg av jlolsson »

Kanskje dax att väcka denna tråden till liv igen.

8 nummer in i DK3 (eller Dark Knight III då)…vad tycker folk?
Serien har ju f.ö blivit förlängd till 9 nummer....så nu närmar vi oss upplösningen....
Hit eller Miss?
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Jag gillade storyn mycket. Nu kunde de ha gjort det kortare än 9 nummer. Det kändes mest som välgjord fan-fiction, men som sagt, det funkade på mig. Kändes mest som Azzarello ville "rätta" sin kompis Frank Millers värsta tokigheter från DK2. Detta var ju en mycket "normalare" Batman story i jämförelse.

Teckningarna var lysande rakt igenom. Gillade verkligen Kubert/Janson kombon, fast mest spännande var de små-serietidningarna i serietidningen där Frank Miller medverkade :). Var riktigt kul att se hans teckningar där.

Som sagt, jag gillade storyn.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Frank Miller

Inlägg av smorkin »

Jag gillade den också, med vissa brasklappar såklart :-) Jag gillade mest Millers bidrag, var inte riktigt lika svag för Azzarellos, trots att det verkligen kändes som om det var mer Azzarellos serie än Millers. Fast det ska sägas, jag är rätt svag för DK2 också, alla dess (gigantiska) brister till trots. Den är helt enkelt kul att läsa, IMHO.

Lite mer utförligt här: https://smorkin.wordpress.com/2017/08/2 ... ster-race/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 13:48

Re: Frank Miller

Inlägg av Grey ghost »

Förvisso en gammal nyhet, men nu är det sagt att Millers uppföljare till 300 kommer nästa år. Man kan undra hur kvaliteten blir, och om någon kommer att hävda "han skämta bara bara, det är en parodi" om serien får negativ kritik.

http://ew.com/books/2017/07/07/frank-mi ... irst-look/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Urk, han är tokig, den där tiden är över tror jag, då måste han komma med måt nytt, kan han det? Han har ofta svårt att förändra sig från det där grim and gritty stuket.

Inget jag kommer se iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Frank Miller

Inlägg av BoJustBo »

Grey ghost skrev:Man kan undra hur kvaliteten blir, och om någon kommer att hävda "han skämta bara bara, det är en parodi" om serien får negativ kritik.

Jag tror många ignorerade humorn i hans serier från början till slut. I början ville folk ha grim n gritty och ignorerade därför humorn. Nu vill ingen ha skämt som förolämpar folk så de ignorerar humorn. Har alltid tyckt att Frank Miller var skitrolig personligen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Ja alltsp Miller har gjort serier jag tycker mycket om, det glömmer jag inte.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Jag har också alltid tyckt att Miller kan vara hysteriskt rolig (även med flit) i sina serier.

Jag själv har inget större intresse av en ny 300 serie. Men jag uppskattar att han fortsätter jobba.

DKIII var ju som sagt en bra rätt bra superhjälteserie. Och jag gillade Millers bidrag till den skarpt.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

DKIII var rätt bra, men jag hade inte precis höga förväntningar. Frank Miller är liksom en slags konservativ motpart till Will Eisner, en före detta pionjär som inte kunde förnya sig när tiderna förändrades.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Frank Miller

Inlägg av MrKumquack »

Jag tittade för några dagar sedan på båda Sin City-filmerna. Har sett dom förut, men något som slog mig för första gången var en i mitt tycke uppenbar likhet mellan The Yellow Kid och Roark Jr./ Yellow Bastard! Förutom färgen, känns ju framförallt det skalliga huvudet med de utstående öronen något som skulle kunna vara mer än bara en slump.
Finns det något belägg för att Frank Miller skulle ha skapat Yellow Bastard som en blinkning till seriernas tidigaste ålder?
Och är det någon mer än jag som tidigare har uppmärksammat likheten? Eller håller ni kanske fokuset på allt som inte påminner figurerna om varandra istället...?
Bild
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Ingen aning varför skurken skulle vara ful och ful i Yellow Bastard.

Han hade ingen tröja med med sitt script på iaf hehe.
Yelliw kid har ju jyst ingen personlughet alls och yellow bastard ör ett fasansfult svin till monster.

Imo brukar inte Miller vara så djup med referenser, ok att han med Daredevil och Elektra syftade på The Spirit och Sand Seraf dock, så visst inget ör omöjlugt.

Jag har inte läst nåt modernt av honom, tycker det är rätt tunnsått, nog för att han kan leva på det han gjort förr det förstår jag och de filmer som lyckades.
Sin City är önnu i min värld en av de bästa överföringar som gjorts från seriemediet till film, den och Watchmen.
Inte för att det måste göras så, sen jag såg gärna mer sånt personlugen.

Jag ger inget för de som skriver manus för särskilda serier och tror de kan bättre själva.
Visst konserverad gröt går att sälja, men varför?

Vi har ju sett regissörer försöka sig på serier, flertalet gav upp de klarade det inte själva, andra ytterst mediokert material publicerat enbart pga kändisskap.

Antar att nån lyckats, utan mellanhand.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av Wakuran »

Har för mig att Yellow Kid framför allt skulle vara en stereotyp irländare från början. Att idag tror många att han ska vara en kines, men egentligen är han mest baserad på den brittiska medelklassens föreställningar om den irländska arbetarklassen. (Den verkade fortfarande ha varit rätt vanlig i USA runt tidiga 1900-talet.)

Att det blev just en gul färg tror jag har i stort sett samma orsaker hos Yellow Kid, Yellow Bastard och Simpsons. Det är en kraftig, visuell färg som står ut, samtidigt som den ser relativt naturlig ut för skildringar av ljushyade människor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar