Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Diskussioner om superhjälteserier.
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Vzzzzbx »

Jag är ny i forumet och detta inlägg kanske skulle passa bättre i en annan tråd, men jag misstänkte att de som skulle kunna hjälpa mig håller till i denna avdelning [:)] Känn er annars fria att flytta på detta.

Jag har varit ett Batman -fan sen barnsben då man först såg farsans Batman the Movie och serien med Adam West och därefter den utomordentliga Batman the animated series på sommarlovsmorgon. Nu när åren gått o Batman-intresset inte direkt stannat av så kommer tanken att börja förverkliga drömmen om en liten Batman-samling. Både vad gäller serier och figurer. Jag är ju dock nybörjare på serier och som jag förstått är det lite mer komplicerat med superhjälte-serier i sverige. Det finns ju en del samlaralbum man bör köpa på sig har jag förstått, year one mm..

Men hur är bäst att gå tillväga efter det? Fortsätta köpa samlaralbum? Köpa lösnr? Prenumerera? Sist jag köpte serier köpte man Batman och så var det bra med det. Nu finns det ju 150 olika storylines och allt möjligt.

Så om någon skulle kunna vara vänlig att hjälpa mig reda ut en del vore jag extremt tacksam.

Och till sist. Någon som beställt figurer mm. från Cornerstorecomics.com?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Tänker du dig att samla de amerikanska tidningarna (vilka är hur många som helst, precis som du skriver) eller ska du rikta in dig på de svenska översättningarna? Beroende lite på vilka dina krav på skick är kan du komma över de svenska utgåvorna relativt billigt. Ta en titt på http://www.seriekatalogen.se för mer info kring vilka tidningar som givits ut i Sverige. Själv samlar jag Stålmannen.

Lycka till,
AP4YT
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Vzzzzbx »

Jo tanken är ju att samla de amerikanska. En del av dem iaf. Det jobbiga är som sagt var man ska börja. Vissa serier ska man ju helst ha läst en del storylines innan och sånt. Men tack för tipset! Att samla de svenska översättningarna verkar lite mer greppbart. Iaf vad gäller Batman :)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Nima »

Tja, de två batman-titlar som är ''huvudtidningarna'' är väl Batman och Detective comics. Dessa prenumererar jag på via seriebörsen. Billigt och bra. Eller ja, så billigt det kan bli, med tanke på att det är importerat från staterna. Andra nya titlar som är inne just nu är väl batman and robin, som skrivs av Grant Morrison. Här är Dick Grayson Batman då Bruce just nu är fast i tiden och kommer tillbaka i september efter att ha varit borta från serierna sedan 2008. Dessa kan du köpa i inbundna böcker ifall du vill läsa, då Grant Morrison bara ska skriva denna titel fram till september, då Bruce återvänder. Efter The return of Bruce Wayne 6 & Bruce Wayne: THE RETURN, kommer det en ny titel i oktober som ska heta
Batman: INC.

Ska själv börja prenumerera på denna och det kan nog vara bra att hoppa på den tidningen då det är då han börjar vänja sig vid gotham och allt igen. Denna titel kommer hålla på i 2 år, och är Grants femte och slutgiltiga verk för ''the Bat-universe''.

Allt ovanstående är dock ifall du vill hänga med i dessa nya saker som händer och i den nuvarande.. I brist på annat kallar jag det ''saken''.
Vill du det kan du även köpa Grants övriga verk i TP'n. Dessa inkluderar Batman and son, Batman: the black glove, Batman: the resurrection of Ra's al ghul, Batman: R.I.P,Final crisis & Batman and robin.
Du kan också köpa Battle for the cowl som visar hur Dick Grayson tar upp manteln efter efter Battle for the cowl/Final crisis.
Detta är som sagt ifall du vill hålla på med nyare grejjor.

Kan väl också rekommendera streets of gotham som skrivs av allas vår Paul Dini.
Som sagt, väldigt många titlar, one-shots och miniseries.

Vill du hellre börja med lite äldre grejer som visar batmans första år kan du kolla upp year one, long halloween & dark victory.

Men vill du få en bra start tycker jag att du ska börja med batman och detective comics, och ifall du vill testa på allt rörigt som händer nu hoppa på batman INC när den börjar ges ut i okt.
Skicka iväg ett mail till http://serieborsen.se/index.html och hör efter ifall du vill starta en prenumeration.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vzzzzbx skrev:Och till sist. Någon som beställt figurer mm. från Cornerstorecomics.com?

Har inte köpt några figurer från den sajten, men de är säkert helt ok. Några av seriebutukerna i Stckholm har ett skapligt figursortiment, de som får säljas till Europa vill säga. Hur det är med butikerna i andra städer i Sverige vet jag dock inte. Även på Tradera kan man se både lösa och MOC (Mint On Card) rätt ofta. Finns även några säljare av amerikanska serier där, framför allt Beyonder2000 och Macomicus (om han nu är kvar där). Mycket äldre men även en del nytt.

En poppis sak numera är så kallade TPB (Trade Paper Backs) som är samlingar av flera nummer i följd, kanske är det en lämplig inkörsport.

Välkommen till forumet också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Wakuran »

Se f.ö. även denna tråd.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Vzzzzbx »

Ok ja den verkar ju rätt seriös. Jag har ju en bit både till Stockholm o Göteborg så det blir till att beställa isf. Ja jag har förstått att vissa inte får säljas i Europa. Typ Marvel Legends-figurerna bla? Men innebär det att man som privatperson inte får beställa dem heller?

Jo TPB kommer det nog bli också. Vissa äldre klassiker som Year one, Long Halloween mm. Men i övrigt kan jag inte tycka att det är samma känsla i det som det är i "riktiga" serietidningar om du förstår vad jag menar? Men som sagt otroligt praktiskt och billigare än att leta reda på alla äldre serier i lösnr. Tack för välkomnandet förresten.

Wakuran: Kanonbra tråd! Tack för tipset.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Wakuran »

Jag vet egentligen ingenting om figursamlande, men jag har svårt att se några direkta hinder för att köpa till Europa (om det inte är en privat säljare som vägrar), däremot borde det bli en redig frakt- och tullkostnad.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Vzzzzbx »

Ja den risken finns ju alltid när man köper från Usa. Ibland klarar man sig dock. Finns vissa säljare som går med på att skriva "gåva" på paketet och då brukar tullen lämna det ifred. Har polare som brukar göra så. Frakten vet jag inte hur det blir från dom. Ska kanske mejla dom o fråga lite... Ett glasskåp med lite Batman-statyer om ett tag skulle ju inte se så fult ut...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Jag vet egentligen ingenting om figursamlande, men jag har svårt att se några direkta hinder för att köpa till Europa (om det inte är en privat säljare som vägrar), däremot borde det bli en redig frakt- och tullkostnad.

Nej det går bra vad jag vet. Det är Diamond som har massa restriktioner mot vad om får säljas utanför USA och inte. Tror det gäller i stort sett bara figurer och andra typer av föremål, serier verkar det inte finnas liknande regler för. Som privatperson går det vad jag vet utmärkt att köpa från olika amerikanska sajter, medans butikerna här inte kan köpa in, snurrigt värre.

Ja, bland annat så är Marvel Legends under en sådan restriktion, men enstaka smyger sig hit ändå, som tur är. BR leksaker och Toys R' Us har haft en del senare linjer, men de köper nog inte via Diamond heller.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Vzzzzbx »

Förresten undrar jag lite om prenumeration. Ungefär hur mycket kostar det när man prenumererar från USA? Jag fick svar från seriebörsen att det e svårt att ge ett pris eftersom dollarn skiftar. Men ca 28:- per tidning plus frakt. Men ungefär hur mycket kostar det för er som prenumererar? Per månad? E nämligen sugen om man skulle prenumerera på Batman och testa på Batman: Inc...
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Med frakt och "Previews" (beställningskatalog) så kan du räkna med 10kr/dollar om du prenumererar på 5 eller fler tidningar. De flesta tidningar ligger från $2.99 och uppåt. Enstaka nummer har ett $1.00-pris, men det handlar ofta om att sälja enstaka kopior när en serie är helt ny.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Vzzzzbx »

Ok så kanske 500-600 för en tidning per år? Om man väljer mer glest mellan leveranserna kanske man kommer undan lite billigare...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Nima »

Nu har jag lagt till en till tidning på min prenumeration plus ett par andra beställningar, men innan det, hade jag två tidningar och det kostade ca 100/mån(inkl frakt).
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Vzzzzbx skrev:Ok så kanske 500-600 för en tidning per år? Om man väljer mer glest mellan leveranserna kanske man kommer undan lite billigare...


Det beror helt på vilken tidning det är. Amazing Spider-Man kommer en gång i veckan numera á $2.99. Så det är ju $150 + frakt per år. Andra kommer en gång i månaden.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Vzzzzbx »

kungnima: Ok men det låter ju rätt ok ändå. (spelade wow förut o det va ju inte billigare) Då hade du batman-tidningarna? Dom kommer en gång i månaden eller?
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Nima »

Jag spelar wow fortfarande [:o)] Eller ja, fyllde på i onödan sist, inte spelat nåt ändå..
Japp, Beställer du nu får du antagligen nästa nr som kommer. Hör med seriebörsen(eller om du nu startar din prenumeration nån annanstans).
Jag kan bara säga vad jag tror, men tror att om du startar din prenumeration imorgon, så får du en leverans nästa månad. För jag vet att jag kommer få ett ganska stort lass, där min prenumeration också ingår, från seriebörsen i slutet av denna veckan.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Vzzzzbx »

Haha jag känner igen det där. Jag slutade spela men hade kvar kontot ett tag. Men jag hade inte motivation till att satsa på raidande eller PvP efter 80 så jag la ner för ett tag. Ok men då kanske man ska kontakta dom o beställa en prenumeration. Och beställa Batman: Inc till oktober... Jo det blir nog seriebörsen. Kollat runt lite och dom verkar va billigast... Men är det nån följetong i Batman-tidningen nu?
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Nima »

Vzzzzbx skrev:Haha jag känner igen det där. Jag slutade spela men hade kvar kontot ett tag. Men jag hade inte motivation till att satsa på raidande eller PvP efter 80 så jag la ner för ett tag. Ok men då kanske man ska kontakta dom o beställa en prenumeration. Och beställa Batman: Inc till oktober... Jo det blir nog seriebörsen. Kollat runt lite och dom verkar va billigast... Men är det nån följetong i Batman-tidningen nu?


[:o)] [:o)]

Alltså, det som många anser vara den ''riktiga'' titeln just nu är nog Batman and Robin.
Men det känns nog rätt onödigt att starta en prenumeration på tidningen, då storyn kolliderar med return of bruce wayne/ bruce wayne: the return om bara två/tre nr.
Efter det kommer Grant hoppa av och istället börja med Batman: inc.
Då är det nog bättre att satsa på andra titlar som antingen batman, streets of gotham eller detective comics. Själv ska jag skaffa både batman and robin, streets of gotham
och red robin i TPB. Har redan första red robin TP:n och läste tre nr innan. Chris Yost är en grym berättare!

En annan titel som skiljer sig mera, då det visar batmans(Bruce's) äldre äventyr är ju Batman confidential.

Men kör på nån/flera av dem 3 som jag listade där uppe, så blir du nog inte besviken[^] Bra berättare i alla tre tidningarna [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hjälp till en blivande Batman-samlare?

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Jag vet egentligen ingenting om figursamlande, men jag har svårt att se några direkta hinder för att köpa till Europa (om det inte är en privat säljare som vägrar), däremot borde det bli en redig frakt- och tullkostnad.

Nej det går bra vad jag vet. Det är Diamond som har massa restriktioner mot vad om får säljas utanför USA och inte. Tror det gäller i stort sett bara figurer och andra typer av föremål, serier verkar det inte finnas liknande regler för. Som privatperson går det vad jag vet utmärkt att köpa från olika amerikanska sajter, medans butikerna här inte kan köpa in, snurrigt värre.

Ja, bland annat så är Marvel Legends under en sådan restriktion, men enstaka smyger sig hit ändå, som tur är. BR leksaker och Toys R' Us har haft en del senare linjer, men de köper nog inte via Diamond heller.


Det stämmer att restriktionerna från Diamond i princip bara finns för figurer m m. Serier och böcker är endast i undantagsfall drabbade. För några år sedan var t ex The League of Extraordinary Gentlemen: Black Dossier ett sådant undantag.

När figurerna har restriktioner så beror det på att det finns återförsäljare för t ex Europa.
Ibland är inte England omfattat av det där. Det är olika för varje figur.
Kolla alltid med importören, t ex Seriebörsen. Han vet om det går att importera figuren eller inte.

Inom parantes kan jag säga att vi oftast beställde figurer med restriktioner när jag jobbade på Dolores Serier. Speciellt om det var en figur vi själva ville ha. 9/10 gånger sa de nej men då och då missade de restriktionen och skickade figuren ändå.

Kanske inget man gör för att sälja i butiken men skall man ha den själv så är det en najs överraskning när figuren kommer. [:)]
Simma lugnt!
Skriv svar