"Vanliga" superhjältar

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: "Vanliga" superhjältar

Inlägg av Peral »

OT Tack ZH för faktakollen, men är det inte så att många svenskar på helgen förvandlas till fyllkajor? slut OT
hatasnigel
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 06 okt 2010, 19:45

Re: "Vanliga" superhjältar

Inlägg av hatasnigel »

Jag har hittat en serie nu; Rising Stars. Den verkar riktigt bra!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: "Vanliga" superhjältar

Inlägg av Labrador Road 26 »

hatasnigel skrev:Jag har hittat en serie nu; Rising Stars. Den verkar riktigt bra!

Här finns mer info för den intresserade.
http://www.comicvine.com/rising-stars/49-6476/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: "Vanliga" superhjältar

Inlägg av Wakuran »

Jag har iaf frågat mig för om serien jag tänkte på tidigare. Jag postar igen om jag skulle få svar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: "Vanliga" superhjältar

Inlägg av Agentum »

Rising stars har jag varit nyfiken på men aldrig läst, det har liksom inte blivit av, det fins så mycket.

Jag undrar även jag över Wakurans serie som käns väldigt egen då det tycks var en person med superförmågor i en vanlig väärld utan sådant.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: "Vanliga" superhjältar

Inlägg av Marhulken »

hatasnigel skrev:Alltså, typ som i Heroes eller No Ordinary Family. Jag har börjat att störa mig på alla dräkter som superhjältarna har på sig.

Själv tycker jag nästan att det viktigaste med superhjälteserier är dräkterna! Superhjältar utan coola dräkter (gärna en aning överdrivna eller på gränsen till löjliga) är ju jättetrista... [:I]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: "Vanliga" superhjältar

Inlägg av Agentum »

Tja, men alltså, det hör ju till kan man säga det här med dräkterna, men de är ju inte alltid gjorda på det sätt många stör sig på, i många fall så finns det ju faktiskt superhjältar med mer jordnära och praktiska dräkter, så det beror ju lite på serie med.

Man kanske inte ska välja mainstreamsuperserier bara, men att tex läsa Punisher och bli förbanad över att han har en t-shirt med en dödskalle på är ju löjligt tex.

Allt beror ju ofta på hur just den serien ser ut och hur mycket kopplad den är till de vanliga serierna, ju mindre kontakt ju oftare är det mer återhållet och ofta vad man kallar "relaistiskt" även om det förstås aldrig kan finnas en absolut realism i den här genren.

Heroes tv-serien är ju ett exempel på nåt som inte är om superhjältar, det har en del bra upplägg men är en typisk långkörare som kunde vara precis vad som helt, givetvis är det för att en ren superhjältebaserad serie aldrig skulle funka för även om de gjordee ungefär samma saker skulle folk plötsligt inte titta på det för att det ju är så löjligt och töntigt osv.

Så för mig är den serien ett urvattanat koncept av vad som kunde varit bara, det handlar om folk med annorlunda krafter bara, inte om superhjältar.

På live action ser helt enkelt dräkter av den typ många tänker på ofta löjliga ut, så är det bara, de gjorde ju ett imo lyckat koncept med X-men där faktiskt när de inte helt förkastade nån form av dräkter men spandexen åkte ut till förmån för läder osv.

För mig beror det på så mycket annat, jag är mest intresserad vad de bakom serien gör med det hela än vad de har på sig, så jag kan läsa Invincible tex. utan vidare och där har i princip alla färglada dräkter, men serien är inte om färglada dräkter.

Äsch, det här är säkert en smaksak, men som sagt det är hårda bud om man vill undvika dräkter helt och hållet, det görs ju i princip nästan aldrig, fast givetvis kan man undar ibland varför en snubbe som fått superkrafter och blir superskurk, varför ska han kränga på sig en åtsittande konstig dräkt för, när han skulel vara så mycket effektivare utan? så visst.:-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Vanliga" superhjältar

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:Jag kommer att tänka på en serie, som jag tror jag läste om på bloggen "Simon säger" eller möjligen Shazam.se , men jag kommer inte på vilken det var nu.

Iallafall handlade den om en vanlig kille som fick superkrafter, och ganska klumpigt försökte hantera dem i en realistisk värld. Kan någon ha koll på vilken jag tänker på? Relativt ny serie, från de senaste fem åren. Blond kille, och diverse Jesusliknelser om jag inte minns helt fel.

http://smorkin.wordpress.com

http://www.shazam.se

Agentum borde ha koll på det här annars, tycker man.


Har tänkt desperat men jag tror inte det var jag som skrev om den; de enda lite mer alldagliga superhjältar jag nämnt var Tech Jacket som var rätt usel, och Brubaker/Phillips skitiga kriminal-superhjälte-serier. Så det var nog Shazam-gänget [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: "Vanliga" superhjältar

Inlägg av Agentum »

Jo men då tex Sleeper som är ett exempel på folk som har krafter men inte klär ut sig, den är ju ändå i n värld där sånt här finns så den kan man inet se som realistisk eller nåt sånt, den är ju bara så mycket mer än bara nåt som handlar om superkrafter.

Och sånt fins i mängder av fall, tom i fall där hjältarna har färglada dräkter, tex Astro City, det är om superhjältar, men inte om just fighterna och den delen utan om andra saker, men realistisk det är inte de storysaran heller.

Troligen fins inget sådant inom superserievärlden.

Watchmen ej realistisk osv, jag kan hålla på länge, så stör man sig på det så måste man hålla sig till andra serier, som handlar om saker som faktiskt kan hända i verkligheten, själv gillar jag verklighetsflykt.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar