Svenska SuperSerier: Läst den? Omdöme? Om inte, varför?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

Mycket roligt att höra, RioGrande! =) Vi tackar för ditt stöd, det betyder mycket. ^^
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Det verkade inte som om nr 13 var beställningsbart ännu, annars hade jag velat ha det också...
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

Vi har tyvärr haft lite problem med Tidskriftsbutiken på senare tid, så därför kommer det ta lite tid att få upp nr 13, men vi jobbar på det, och hoppas få det löst inom kort.

Vi kommer definitivt annonsera ut det när det finns tillgängligt! =)
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Ivrigt riktar jag blicken i alla tänkbara riktningar som denna annonsering kan komma ifrån...
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tycker ni gör ett bra jobb. Tycker det är svårt att få tag på tidningen. Jag skulle vilja köpa alla numren. Var kan jag göra det någonstans?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Ici.
Det är lite krångligt, men när man lirkat runt lite funkar det...
http://www.tidskriftsbutiken.nu/oldissues.php?mag=620
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av spindelmannenelektra »

RioGrande skrev:Ici.
Det är lite krångligt, men när man lirkat runt lite funkar det...
http://www.tidskriftsbutiken.nu/oldissues.php?mag=620


Tackar. Skall beställas. Det blir kul läsning. [:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

RioGrande skrev:Ici.
Det är lite krångligt, men när man lirkat runt lite funkar det...
http://www.tidskriftsbutiken.nu/oldissues.php?mag=620
Här sätter du fingret på en intressant fråga... Är det otydligt och svårt att beställa tidningen?

Vi har ju en redig skylt på hemsidan, men behövs det lite instruktioner om hur man använder Tidskriftsbutiken däremellan? Det kan vi fixa, om det skulle behövas. =)
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Jag undrar också vad det var som var svårt med att beställa tidningen via nätet. Att man inte hittar den i så många butiker är ju knas förstås.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Se, jag sa ju det. Vore det inte smidigare om man kunde prenumerera på den?
Då slapp man allt trassel. :)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Prenumeration vore förmodligen mycket bra för SSS och för läsarna!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av DarkPaladin300 »

förvisso, men om eftersom vi inte vet hur hela systemet funkar och så, lär det dröja innan vi kan lista ut hur vi kan skicka ett ex vidare till en läsare och allt det.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Typ såhär:
1. maila hur många nummer du vill ha och med vilket nummer prenumerationen ska starta, samt din adress
2. du får ett svarsmail som bekräftar beställningen och ger dig en "kod", en summa att betala samt ett plusgironummer
3. sätt in pengarna på plusgirot och skriv koden i meddelanderutan (ocr-rutan) så startar prenumerationen

Enkelt eller krångligt, vad säger ni?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Serieplaneten lyckades lösa det med Marc Saunders, varför inte använda samma system?!
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

Peral skrev:Serieplaneten lyckades lösa det med Marc Saunders, varför inte använda samma system?!
En intressant idé, på min ära. =)

Jag ska ta och språka lite med Micke, och höra exakt hur dom gick till väga, och vad det är för eventuella kostnader involverade.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av rkaj »

Två punkter om kontinuitet:

Prenumerationer kan ju vara svårt när det inte finns någon fast utgivningsplan (och blir ännu besvärligare om det varierar hur mycket innehåll det är i ett nummer, men det kanske är mer konstant?).

Och jag håller med om att serier som inte "bara" är humor bör han kontinuitet. Händer något i en episod så har det fortfarande hänt i nästa. Däremot behöver ju inte alla serier som går i samma tidning (eller ges ut på samma förlag) ha samma kontinuitet. Hela grejen med DCU är bara dumt, hade de låtit olika serier ha olika kontinuitet hade de kanske inte behövt "boota om" den vartannat år. Svenska SuperSerier är ju en tidning där olika serieskapares verk kan visas upp, tvinga inte in det i en gemensam kontinuitet (i alla fall inte bara för att "det är så man gör i superhjälteserier").

... och det där med namnet: Jag har alltid tolkat "Svenska" i Svenska SuperhjälteSerier mer som "närproducerade" än som "ariska". Den alternativa titeln Närpoducerade SuperhjälteSerier kanske inte skulle misstolkas, men den är ju inte lika snyggt allitererad heller ... [8D]
Sebastian_Sandberg
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 21:54

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Sebastian_Sandberg »

Okej, HUR LÄNGE har det här ämnet varit öppet utan att någon på redaktionen berättat det för mig!? XD

I allmänhet, en sak våra kritiker ofta glömmer, är att vi inte tjänar ett öre på utgivningen som privatpersoner, varken redaktörerna, manusskrivarna eller tecknarna. Allt går till att trycka nya nummer och den årliga bokningen av bord på SPX. Plus ett annat aber jag har med kritiker är, så kallade "sanna seriekonässörer" som ofta har fördomar mot superhjälte-konceptet. Vi existerar inte för sådana snobbar, utan för de som faktiskt gillar sånt.

Vi har, som regel, att ALLA ska ha chans att ha med, oavsett deras kvalitetsnivå på skrivande eller tecknande, så våran kvalitetskoll är relativt låg i jämförelse med andra tidningar. Vi HAR dock tackat nej till flera serier för högst kontroversiellt innehåll som vi inte ska gå in på för djupt. Jag var själv bara en liten högskolekille på 18 år när jag först bidrog med en serie. Som redaktör nu, vad vore jag för sorts människa om jag inte gav nästa generation serieskapare samma chans? SSS är en språngbräda för amatörer innan de tar steget till proffs, en förberedelse för de som drömmer om att se sina serier i tryck.

Tidskriftsbutiken, som vi har direktlänk till på våran hemsida, har alltid varit väldigt pålitlig, nu på senare tid har vi dock varit tvungna att ta ställning till att vi inte har fått in pengar på tidningssändningar vi skickat dem på två år, och därför måste vi reda ut det innan vi ger dem fler tidningar att sälja. Därför ligger det lite efter just nu.

Nordens Stjärnor skapades med precis den tanken att folk alltid skulle ha en återkommande serie. Den anakroniska ordningen är vårat sätt att lämna det öppet för nya skapare med nya idéer. Vi har tydliga riktlinjer på vad som får och inte får göras, och änsålänge har ingen gjort något övertramp. Vi har en annan återkommande serie som går i SSS 13-18 som har stark kontinuitet med tidigare serier i tidningen, "Förgöraren", om det kunde vara något ni önskar att se?

Vi har inte råd eller tid att trycka tidningen oftare, då det här i stort sett bara är en älskvärd hobby och inte ett heltidsjobb.

Facebook är vi ganska så aktiva på, nästan så att jag tycker att de av oss i redaktionen som håller på med det är lite tjatiga. XD

Jag HATAR när folk tror att vi är främlingsfientliga (Det finns inte ETT enda rasistiskt ben i någon av våra fyra kroppar) bara för att vi heter "SVENSKA Superserier", min första serie i SSS tecknades delvis av en tysk, skall nämnas, som fick mer än sin beskärda del av credits. Namnet stannar så länge som jag är med i redax, utifrån respekt för det team som skapade tidningen i fråga, och jag ser inte så väldigt många fanzin som lyckas ta sig till dubbelsiffriga nummer. Att starta med ett nytt namn vore förvirrande. Sen, "Svenska Superserier" betyder inte att det uteslutande handlar om svenska superhjältar, utan om en fanzin som råkar ha sin bas i Sverige, med smak på sci-fi och äventyrsserier. Fokuset har alltid varit på superhjältar, ja, det kan vi inte förneka, men det är inte exklusivt såna serier vi har med. Vi har som sagt andra genrer!

Och något "sluskigt samarbete" med SD blir det inte! Skandaldrottningar är vi inte!

Vad gäller samarbete med Expo, så vet jag inte tillräckligt om det i fråga om jag vill ha något att göra med dem eller inte.

Upphovsrättstrulet med Marc Saunders är fixat tack vare en rejäl kraftansträngning på Mikael Bergkvists sida, så vi kommer att ha SSS 13 ute i butik så fort vi har löst det andra strulet med Tidskriftsbutiken.

Och, för att rätta Lars, anti-rasistnumret var mera hans idé som vi andra tyckte "Tja, varför inte?" på, då ingen av oss i redax är särskilt glada åt hur senaste riksdagsvalet gick. Jag tror dock mera på en subtil push till vad som är okej uppförande för människor, som våra icke-svenska Nordens Stjärnor-medlemmar som Nox, Lon, Superstjärnan etc, inte att man bankar folk över huvudet med "Rasism är dåligt!" Jag håller dock med honom i fråga om att tydligt visa vår position i frågan.

Vi ska väl försöka att dra ner på redaktörspresentationerna, men i vårat försvar så är de mest bara där för att få ett sidantal delbart med fyra så att det kan tryckas.

Prenumerationer vet vi inte som sagt riktigt hur man gör med, och jag vet inte om folk vill betala för en tidning som alternerar mellan två-tre nummer per år.

Sen vill jag tacka för att folk tycker om våra omslagsomröstningar, jag nämner inga namn, men vi hade den dumma idén att ta bort dem och bestämma själva en gång. Jag kan väl efter det här säga att de kommer att stanna för en lång tid framöver. Och tackar särskilt för alla glada tankar, det stämmer att vi är ostoppbara!

Och på en sista notis, Sebastian: Stavnings-fascisten, slår till! Lars, Omdöme stavas med bara ett m! XD
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Sebastian_Sandberg skrev:Jag HATAR när folk tror att vi är främlingsfientliga (Det finns inte ETT enda rasistiskt ben i någon av våra fyra kroppar) bara för att vi heter "SVENSKA Superserier", min första serie i SSS tecknades delvis av en tysk, skall nämnas, som fick mer än sin beskärda del av credits. Namnet stannar så länge som jag är med i redax, utifrån respekt för det team som skapade tidningen i fråga, och jag ser inte så väldigt många fanzin som lyckas ta sig till dubbelsiffriga nummer. Att starta med ett nytt namn vore förvirrande. Sen, "Svenska Superserier" betyder inte att det uteslutande handlar om svenska superhjältar, utan om en fanzin som råkar ha sin bas i Sverige, med smak på sci-fi och äventyrsserier. Fokuset har alltid varit på superhjältar, ja, det kan vi inte förneka, men det är inte exklusivt såna serier vi har med. Vi har som sagt andra genrer!


Om det syftar på mitt inlägg så är min invändning kanske inte främst att det uppfattas som rasistiskt, utan snarare lite som BOB Lingonsylt som har svenska flaggor och gult och blått och hej och hå för att det på något sätt skulle borga för en kvalitet. Jag uppfattar det som lite taffligt och en aning präktigt. Jag utgår ifrån att det är okej att jag tar mig friheten att tycka det? [V]

Sebastian_Sandberg skrev:Och på en sista notis, Sebastian: Stavnings-fascisten, slår till! Lars, Omdöme stavas med bara ett m! XD

Vår är bättre än våran i skrift. [8D]

Jag ska ge er publikation en chans, hur som helst.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tror inte ni behöver oroa er det minsta att folk skulle få för sig att tidningen/fanzinet är något annat än en superhjältetidning gjord i Sverige.

Var det förresten inte nummer 13 man fick på releasesammankomsten under SPX?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Sebastian_Sandberg
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 21:54

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Sebastian_Sandberg »

APenny4YourThoughts: Vi har i alla fall inte blågult på ALLA omslag, tro mig. Jag är partisk till svart/vitt/röda kontraster själv. XD

Labrador Road 26: Och ja, det var nummer 13, som vi inte kunde sälja då utan bara kunde dela ut gratis. Men som sagt, så är inte fallet nu längre

Och nu för något helt annat, vi provar det nya systemet och öppnar omröstning för framsidan till nummer 14! viewtopic.php?f=51&t=7503
Skriv svar