Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Zero Year var uttdragen, ofta långtråkig och allmänt onödig. Visade att Snyder har problem med att komma på nånting episkt, och sen var det ju långt ifrån andra klassiker som Year One eller Long Halloween varit när det gäller att visa Batmans tidiga dagar. Teckningarna var fina dock.


De korta fil-insen har som sagt varit bra efter Zero Year och jag tycker också att de två första numren av ENDGAME har också varit bättre än vad Snyder presterat på länge. Endgame kan nog bli en bra story.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Ja, Zero Year fick mig att tappa lite sugen på Snyder/Capullos Batman, faktiskt. Inte för att Zero Year var dåligt på något sätt, men jag håller med om att det var långtråkigt och kändes hyfsat onödigt. En del poänger i den storyn som Snyder förde fram som jag inte alls fattade vad de tillförde. Death of the Family var jag inte helt såld på heller, men å andra sidan var Court of Owls riktigt bra, och många talar bra om Endgame, så ska kanske kolla in den ändå.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

Kermit skrev:Ja, Zero Year fick mig att tappa lite sugen på Snyder/Capullos Batman, faktiskt. Inte för att Zero Year var dåligt på något sätt, men jag håller med om att det var långtråkigt och kändes hyfsat onödigt. En del poänger i den storyn som Snyder förde fram som jag inte alls fattade vad de tillförde. Death of the Family var jag inte helt såld på heller, men å andra sidan var Court of Owls riktigt bra, och många talar bra om Endgame, så ska kanske kolla in den ändå.


Ja, kolla in Endgame. Mycket bättre än Zero Year än så länge.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av MagnusR »

Kom just att tänka på Läderlappen 11/77. Där heter skurken Berles Charlitz och har skrivit samma typ av böcker som Charles Berlitz gjorde på riktigt. Ursprungligen fanns historien i Brave and the Bold 127 där skurken hade ett annat namn. Någon som vet varför den svenska upplagan valde en såpass elak referens? Var den påtänkt i USA från början eller är det en helt svensk idé?

/Magnus
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Göran Semb »

Det är nog inte helt ovanligt att man som översättare vill skoja till det litet med namn som inte har omedelbar betydelse för historien/skämtet. Charles Berlitz och andra charlatan-författare var väldigt inne i Sverige på sjuttio- och kanske även början av åttiotalet, så det låg kanske nära till hands. Frågan är kanske ändå hur lämpligt det var med tanke på att det säkert distanserade läsaren från själva historien om han eller hon förstod referensen.

Själv har jag lagt in en hel del vänner och bekantas namn genom åren (vid ett tillfälle med riktigt roligt resultat när någon tredje person läste strippen i fråga och tyckte det var en _fantastisk_ slump att min väns namn var med i en känd serie, och på en figur vars personlighet var så otroligt lik hennes). I Knasen brukar jag ersätta generalens generalskollegors namn med namn på generaler under amerikanska inbördeskriget. (Och så fick ju den Träsklägret närliggande staden nytt namn när jag inte för mitt liv kunde komma ihåg vad den hette på svenska: Torsjö, som nu är det officiella namnet – efter förslag från Ola Hammarlund, om jag inte missminner mig. Tyvärr är jag ändå tvungen att kolla upp det varje gång jag ska använda det, eftersom jag aldrig kommer ihåg vilken stavning jag valt.)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av MagnusR »

Tack för all denna intressanta info!

/Magnus
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Ala skrev:Köpte Batman: Hush på Sci-Fi Mässan. Började läsa den igår.


Vad tyckte du om Hush?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

Kermit skrev:
Ala skrev:Köpte Batman: Hush på Sci-Fi Mässan. Började läsa den igår.


Vad tyckte du om Hush?


Jag gillade den. Tyckte den var grym.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Vad gillade du? Jag tyckte den var bra på så sätt att man får en väldigt bra inblick i Batmans värld, de flesta skurkar och andra viktiga karaktärer i Batmans värld är med, men som mysterie var den en besvikelse.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

Kermit skrev:Vad gillade du? Jag tyckte den var bra på så sätt att man får en väldigt bra inblick i Batmans värld, de flesta skurkar och andra viktiga karaktärer i Batmans värld är med, men som mysterie var den en besvikelse.


Jag tyckte den var spännande och välgjord. Snyggt tecknad, är lite svag för Jim Lee.
Jo, själva mysteriet kanske inte var det allra vassaste men tyckte ändå det funkade. Och som du säger, kul med den inblicken i Bat-världen och alltid roligt när det är mycket bra skurkar med.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Läste sista delen av endgame igår. Riktigt bra tyckte jag, kul också hur många verkade totalt missa slutet.

Finns ju en tråd om Batman V Superman i film-delen av forumet men var tvungen att posta det här , Afflecks dräkt är grym

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... /?a=119886
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Hush var ett enda stirt vrältrande i vad mr ett ansikte ville teckna med alla inpetade i smeten.

Visst snyggt kanske men ingen höjdare när man kan göra så mycket bra i stället.

Jag har tom eländet i Absolute haha, nej tacka vet jag Long Halloween berättelserna.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

"Hush" var grymt underhållande och Lee var på sitt topgame där. En av de mest underhållande Batman berättelserna de senaste 15 åren.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Bill Finger får äntligen credd för sina bidrag till Batman och andra DC karaktärer.

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... /?a=125200

Trodde aldrig detta skulle hända. Är nöjd. Borde ha hänt betydligt tidigare.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av DarkPaladin300 »

Bild
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Stranger »

Kan vi vandalisera Bob Kanes grav samtidigt? Han förtjänar inte Batman märket på gravstenen
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av DarkPaladin300 »

Jag är med på det! Vi hugger ut batman märket och ger det till Finger
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Ger det till Fingers familj eller? FInger dog på 70-talet. Eskalerade fort till att något bra blev att vandalisera gravar.

Hela fallet med Batman känns sådant att det alltid varit uppenbart för de flesta att både Bob Kane och Bill Finger både borde ha en credd i skapandet precis som med många andra karaktärer. Sen finns det en massa historier om konstiga kontrakt mellan Kanes familj och DC (att Bob Kane skapat karaktären när han varit minderårig osv men jag undrar hur det här nu blir. Jag själv gissar att Bill Finger kommer få någon form av "Additional Batman characters co-created by Bill FInger" eller något eftersom jag köper inte att man fixar det så fint som "Batman created by Bob Kane&Bill FInger" även om det vore ju bäst så.

Om man läser press-releasen så känns det som att man valt sina ord rätt försiktigt där också. Jag vet att DC/Warners hade alltid en bra relation till Jerry Robinson och hans familj, just för att undvika att det blev t ex elaka nyheter i media i samband med diverse filmer. För de som inte vet så skapade Jerry Robinson Jokern.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag skulle kunna skriva i Frank Miller tråden, men gör det här. Så tråden får lite fart kanske och vi slipper snacket om att skända folks gravar som allmänt var ett bottenapp.


Jag har läst #1-3 av "Dark Night III". Det här är en bra serie. Det är ju uppenbart att Brian Azzarello har huvudansvaret för den här "Master Race" storyn och gör det bra. Storyn känns allmänt lite "säkrare" hittils än vad Millers sista bidrag till Batmans värld varit. Tonen är betydligt mer seriös än i DK2 men det är inte så att man ignorerar den storyn , man nämner händelser i DKIII flera gånger.

Teckningarna (som jag nämt tidigare) är av Andy Kubert och Klaus Janson och de håller hög klass. Sen håller det en gammal god DC Miller/Kubert standard att tidningen blev schysst försenad redan efter två nummer. Titeln "Master Race" handlar ju mest om elaka Kryptonier från "the bottled city of argo" och inget för elakt. Var ju vissa nät-alkisar som trodde att DC skulle ha Miller göra något utspårat men som så väntat så är det inte så.

Det här en välgjort Batman serie där kvinnliga karaktärer som Carrie Kelley, Lara (berättar inte vilken Lara om ni inte läst DK2) , och Wonder Woman är med på ett stort sätt. Sen känns det som en "Dark Knight" serie på samma sätt som "The Dark Knight Returns". Azzarellos stora inblanding har ju givetvis gjot storyn mer "normal"

Sen bör nämnas att även Frank Miller troligtvis har en betydlig tmindre roll här så har han redan vid de 3 första numren bidragit rätt mycket. I varje tidning medföljer en extra serietidning i mindre storlek (vilket DC kommer givetvis casha in på senare) på 16 sidor, och i #1 så är det en serie med The Atom som Miller tecknat med Klaus Janson på tusch. Ser väldigt bra ut. Och i #3 så är den där 16 långa serien med breakdowns av Romita JR och Finishes av Miller. Resultatet där är betydligt närmre DK2 än vad kombon Miller/Janson är.

I alla fall, efter 3 nummer så tycker jag att det här en helt klart läsvard Batman serie.
Skriv svar