Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ett kort avbrott i diskussionen för att uppmärksamma att det i torsdags, 27/8, var 50-årsjubileet av första publiceringen av min favorithistoria med Läderlappen/Batman: "Ghost of the Killer Skies" i Detctive Comics #404 av Denny O'Neil, Neal Adams & Dick Giordano. Fast jag läste den förstås inte förrän i juni året därpå när Läderlappen 6/71 kom ut. (Kan ha varit en födelsedagspresent men jag minns inte riktigt om det var så.)

Bild Bild

Gjorde ett outplånligt intryck. Och på bara 15 sidor. Ingen "decompressed storytelling" här inte!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Den har jag aldrig läst, förstavärldsflygplan tom.
Enemy ace tom.

Ändå har jag läst mycket Denna O'Neill, han försökte ju göra nåt ursprungligt med Batman efter den imo tramsiga tiden, tom horror användes, väldigt inne vid tiden.

Imo lyckades han, men i DCs försäljning inte.

Men jag äger ju de svenska Adams utgåvorna, hmm jag har kanske glömt det, men jag vet hur man i rätt ålder med en serietidning kunde påverkas.

Får tillägga att det här är Varma tråden, du stor inte.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

O'Neill har nog bidragit "skapligt" mycket åt DC med alla reprints med han och bland annat Neal Adams serier under de senaste årtionden. Likaså många av de projekt han varit redaktör för.


Gällande Johns och "nästa stora serie". Serieindustrin behöver titlar som säljer, det är fint att sikta högt, men man behöver tidningar som folk vill köpa. Sen om de klassas som klassiker om några år ska komma i andra eller tredje hand. Viktigaste är att få folk intresserade av att läsa nånting överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Absolut men han var för "radikal" helt enkelt på den tiden, läsarna var just väldigt unga.

Efteråt hyllas han och teckna han jobbade med men då gick det inte och saker refererade tillbaka till vad de var före ungefär, en mörkare solo Batman var inte säljbara ännu.
Eller Green Arrow & Green Lantern, tidningar som skulle läggas ner som han gjorde nåt liknande med, osäljbart för tiden men idag unikt för DC då.
Tidningen gick under.

Det var så jag menade.

Ofta fick vi här läsa många DC serier mycket långt efteråt, det varierade med uppåt 10år.

Vad de ska göra idag har vi nog tömt ut nu, vi får se vad som fastnar och vad som inte fungerar.
Men till del blir nog lösnummer i fysisk form drabbade.
Självklart måste ju företagets mål vara att hålla sig kvar och överleva krisen och sen öka igen vilken väg som nu går.

Vad jag saknar och vill ha ingår inte i det, jag orkar inte läsa nåt jag inte intresserad av, simpelt, men det är ju JAG det, de lär inte bygga sin strategi på vad jag kan tänkas tycka
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Läste nyss Batman:Three Jokers #2.

Geoff Johns håller fortfarande mitt intresse. Enda sen Judd Winnick rätt billigt tog tillbaka Jason Todd som Red Hood (efter att Jeph Loeb och Jim Lee lekt med tanken i Batman Hush) så har jag tyckt att karaktären varit märklig. Alltså han funkar som en skurk som påminner Batman om hans misslyckande, men att han med jämna mellanrum har team ups med Batman och är tokvåldsamt och skjuter folk med sina puffror är ...märkligt. Geoff Johns försöker göra något intressant med Jason Todd/Red Hood här. Det funkar. Däremot så tror jag att Johns inte klarar av att göra denna serie som en tredelad oversized miniserie. Jag har en känsla av att avslutande #3 kommer ha tokmängder av pratbubblor och text för att försöka förklara vad som grejen är. Är det en massa kloner av Jokern eller vad är poängen. Eller får Johns in något multiverse/Dr.Manhattan tjafs i avslutade delen? förhoppningsvis inte.

Andra observationer, DCs kontinuitet är verkligen inte lätt för de som är "casual readers". DCs många många reboots och restarts har bidragit till detta. T ex så verkar The Killing Joke , A Death In The Family och en massa tjafs från 70-talet vara i kontinuitet, men sen verkar mycket annat komma från de senare års reboots. VIssa av dem sådana som Geoff Johns själv varit delvis ansvarig för.


Jason Fabooks teckningar är fortfarande djävulskt snygga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Läser Knightfall nu från typ 1993 första delen 600 sidor typ, trist i början Bruce Wayne Batman är trött fjorton trasiga revben etc, blir lite tjatigt.

Sen ryggbrytning av Bane, sen tar den sig med Azrael som den våldsamme Batman som utger om dräkten mm och gör det möjligt att ta ner Band vilket då verkar omöjligt, senare blev det tydligen lättare.

Gillar även Croc som nära på är lika farlig, och mest slumpen avgör om han kan ta Bane.

Svårt att inte höja på Azrael som Batman här i början, det var för en rätt bra figur men Quesada är upphovsman därför sågs han inte till igen.
Han tas ju ner av Bruce Wayne Batman och blir Azrael och fick sin egna tidning tills han föll ner från ett hus och landade som EID hos Marvel ;-)

Det var rätt självklart att det måste gå så i övrigt gick det rätt bra att byta ut mannen i Batmankostymen då han har sina egna problem, lättare än man kan tro.
Hans hårdare tag i ett förstört Gotham känd nödvändigt, och hans chansningar med även i de inte är Batmanmässga kändes de riktiga då.
Det man funderar på är tex varför Dick Grayson inte ens blandar sig i utan nye Tim som Robin får stå för så mycket.

Men det är ju tre likadana böcker till oCh jag vet ju att det ändras för det måste det ju för att få Bruce Wayne på fötter igen.
Har aldrig läst det här helt då det gick lite överallt, typiskt 90tal.
Jag äger väl dock alla Azrael tror jag.
Men dessa ingick inte här i Knightfall, Chuck Dixon är jag oftast skeptisk till men tror han klämt fram Birds of Prey hör nånstans och fick en chans, Alan Grant gillar jag skarpt och Doug Moench var ju bra ned, dessa skrev detta ihop men nån editirstyrning fanns bla Denny O'Neill.

Death of Superman är sämre imo även om den som tjock samling är läsbar.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Tycker Chuck Dixon är toppen. De flesta du nämner där som skrev Batman på den tiden var riktigt bra. Alan Grant en annan favorit.

Både Knightfall och Death Of Superman/Return of Superman var ju givetvis enbart mega crossovers för att sälja en massa tidningar. Men är ändå bra berättelser. Mycket på grund av att de som jobbade på den tiden var riktiga proffs.

Azrael funkade ett tag , däremot så var det ju uppenbart att fansen skulle vilja ha riktiga Batman tillbaka. Ingen gillar enbart läsa om någon som är såpass galen och tokig som Jean Paul. Funkar inte på samma sätt som Punisher precis.

Har Tpbn med "Azrael Vol 1 Fallen Angel" som innehåller just de tidigaste serierna med den karaktärern. Många bra serieskapare, Denny O'Neill, Joe Quesada, Alan Grant etc.

Bra serier.

Sen har Azrael varit med rätt ofta, oavsett Quesadas Marvel koppling. Nu senast så gjorde ju Sean Gordon Murphy sin version i "Curse of The White Knight" och vad jag förstått så har Paul Dini och resten av Batman TAS skaparna planerat på att introducera en version av karaktären i sin nya uppföljare (i serietidningsform) av Batman TAS.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Men fansen gillade honom nog för att han skulle få sin egna tidning, men som jag säger nej han försvann länge, jag så länge gamla ord new52 inte fanns pga att Quesada var en upphovsmännen sägs det.

Nåväl nu get att bråka om ChucknDixon tycker jag varit brödskrivare främst, han var usel hos Marvel och ofta rätt trust men knäckte fram Birds of Prey vilket blev en enorm hit.

Det är ingen fara hör heller de har såklart diskuterat igenom Knightfall, det är ju rätt många tidningar för man säga.
Doug Moench var bra hos Marvel en favorit med Moon Knight och Shang-shi tex, obs att jag bara pratar vad jag tycker inget annat.

I var fall var detta inte så dåligt egentligen, men som du säger alla var proffs även editorer so övervakade chbtecknarba bla Spark, de försöker hålla liknande teckningstil dessutom.

Det är ju vara Shadows of the Bat nummren som är annorlunda, populära på den tiden av Alan Grant, han är lite bortglömd han var mycket kapabel måhemna i UK länge före och under tiden han skrev i USA.
Han gjorde ofta oväntade saker som jag gillade väldigt mycket.

Nåväl jag har aldrig läst alla nummren i detta förr då de fanns i inte bara Batman och Detektiven utanninShiwcase och specialnummer med, och som sagt det är många nummer.
Men trevligt att läsa även om vissa 90talsekenent i design finns, det för man ju acceptera.

Flera av de galna från Arkham görs riktigt bra.

Paul Dini är en favorit för mig han har kläckt många saker med Bruce Till som aldrig jag glömmer tex Mad Love.
Jag har även en del av det han gjort baserat på Batman Tas tex men i serieform.
Ok det är ett eget universum men man kan räkna med att bli underhållen iaf, nåt som inte är säkert sen länge.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag tycker Chuck Dixons "Punisher" är toppen. Och jag brukar läsa om delar av de historierna. Bland annat från "Punisher War Journal" och vad de alla hette. Sen gillar jag hur han kunde skriva alla medlemmar i "Batman familjen" utan problem.

Det är ju vara Shadows of the Bat nummren som är annorlunda, populära på den tiden av Alan Grant, han är lite bortglömd han var mycket kapabel måhemna i UK länge före och under tiden han skrev i USA.


Hans och Norm Breyfogles Batman-serier var riktigt populära på amerikanska marknaden också. Därav så anlitade Denny O'Neill dem så ofta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo allt var nog inte dåligt, det berodde nog på hur inspirerad han var Moon Knight Marc Spector är skräp tex. Trots att den fick fler nummer ön originalet.

Punusher ha mycket var Mike Baron vill jag minnas men visst jag har såklart läst dem jag ned, i Sverige hoppades de våldsammaste numren över men det har ju samlats än hel del av det sen dess så man läst dessa ändå i original.

Batman familjen var ju inte lika stor då och vissa tex Huntress var ju inte välkommen, det var den varianten som var skolfröken om dagarna.
Breyfogles var absolut populär och har ju tom fått HC böcker utgivna även om det är lite svårt med dessa baserade på tecknaren eller på författaren, ibland hoppar det ju en del.
Tales of the Batman och Legends of the Dark Knight du vet.

Är inne på del två nu och Azrael är en förvirrad Batman och visst löser han väl saker men mycket folk dör av att han har en rakt på stil, dock beskrivs ju Gotham mycket våldsamt samtidigt med.
Tanken är hela tiden givetvis att han dels försöker göra allt själv och hans indoktrinering han j hade som en hämnande mördare finns ju kvar, egentligen kan man givet undra varför Wayne valde honom med tanke på det.

Han dödar ingen personligen då han är THE Batman nu och det stoppar hans programmering, kort sagt så är han ju inte klok men motståndarna är de definitivt inte heller.

Iaf är det underhållande än idag, och det ska ju leda till en comeback det var klart, Azrael var aldrig tänkt att ersätta Wayne som Batman såklart.
Det var en inblick i hur en Batman som inte var detectiv eller mån om omgivningen skulle kunna vara, belamrad med vapen och rustningsdelar, lägg till den vansinniga jetbilen för att köra längs tunnelbanespåren hehe.
Resultatet är det enda som räknas inte vägen dit.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

I sista boken gör de faktiskt en miss, Azrael-Batnan låter en seriemördare dö när han inte kan bestämma i sitt tokiga huvud hur han ska göra, då är han mördare säger de.

När kort senare Wayne kommer hem ska han tränas fort för att bli som förr, lite typisk wax in wax off ärligt talat, Shiva som han ju vet tar livet av folk ständigt (dels för att hon upprepar detta för honom några gånger)för han ändå den kines han vunnit över i kedjor, vilket hon så fort han gått hänger direkt i dem.

Mao gör han samma sak kan man säga, han behöver inte direkt gissa över det hela före.

De tycks inte tänka på det och heller inte Wayne värst mycket.

Nu är visserligen Axzrael helgalen av inre problem dock det märks att de ökar takten när de fått fritt att ta hem Wayne igen, tidigare har Azrael gjort sitt jobb även om onödig våldsamt och utan större tankar om omgivningen, men är knappast en mördare.

Jag gissar att de inte visste riktigt exakt när Wayne kom hem utan rullstol igen, deras berättelser går dessutom isär länge före, dvs de skriver var och en sin Azrael till viss del, det är olika löpande berättelser i Tec och Batman vilket det ju inte var tidigare.

Nåväl nån gång måste ju karln komma hem igen och öka sig över det oklippta gräset utanför hans herrgård.
Och eftersom det är en superserier för man acceptera en del, Batman var ju inte jag om mord även om skurkarna dödar hundratals hela tiden, bra villans är ju viktiga.

Och man vill inte här visa nån verklighet såklart, polisen skjuter nog i verkligheten en hel del folk i USA, fler på den tiden troligen, detta visas aldrig, egentligen snubblar de mest runt utan annan nytta än att ta in de som blivit infångade åt dem av tex Batman.
Man kan undra vilken utbildning de har, men kanske aningen lik den svenska av idag [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Fighten med Azrael är ett antiklimax, Azrael faller pga sina psykiska problem och Wayne låter honom gå vara, ett udda val imo om han inser att det är rik i knoppen kunde han ju jag på sikt erbjuda hjälp.

Iaf åker han iväg igen och Fick tar över som Batman och håller väl egentligen på att tappa koncepten han med innan Wayne återkommer, bra skrivet dock när man får följa Dick som Batman.
Jobbigaste är Gordon som gnäller fasen genom tusen sidor, han tycks aldrig ha en idé i skallen själv, och som polischef Jan man undra vad fan han sågar att göra överallt, han borde väl organisera alltihop.

Ruskigt ointressant i denna bibban med tidningar är han jag, fjällande om vem som är Batman mest, gör nåt själv.

I var fall det är DC varianterna jag har och de duger gott och täcker väl det mesta utom just det som hände tidigare och inte var Wayne är hela tiden.
Vill minnas att han först hade nån specialstyrka JL som jag var i lösnummer och senare var han ledare för JL, antar att det var var han var.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Three Jokers #3 , mindre spoilers .

Geoff Johns&Jason Fabook


Ja vad man ska man säga om avslutande delen? delvis så hade man väl rätt att Johns kommer inte hinna lösa alla sina egna trådar och ge ett slut som
inte är hafsigt. Sen ska man kanske vara glad över att vi slapp några referenser till Watchmen karaktärer här om jag läste tillräckligt noggrant. Det hade varit förbannat tröttsamt. Däremot så är det här, även om man inte hade jättehöga förhoppningar av avslöjanden och twister , besvikelse. Geoff Johns har alltså hypad och hintat om den här storyn i flera år. Typ sen 2016 eller nånting. Och detta var det?.

Jag anser att Geoff Johns skrev betydligt bättre serietidningar innan hans huvudsakliga uppgift blev att vara inblandad i TV-serier och filmer från DC Comics. Inte för att hans output alltid är lysande när han jobbar i Hollywood heller.

Jag gillar att Geoff Johns skriver Batman som en väldigt kompetent individ och detektiv. Det avslöjas att trotts multipla Jokrar och all form av galenskap som händer så har han rätt bra koll på det riktiga mysteriet och vem Jokern är. Det är bra. Däremot så får det en att undra att om han har koll, det gör Geoff Johns hintar i tidigare storys bara märkliga. Om Batman vet det mesta om Jokern, varför , under Johns JLA serier, så kom första hinterna om den här storyn då Batman satt i Moebius stolen och frågade "Who is the Joker?" varför frågade han inte nåt annat?.

Jag har även en känsla av att Johns skrivit om det här flera gånger. Att han haft ett "coolt concept" med multipla Jokrar. Däremot så har han ändrat sig flera gånger med vad storyt i sig är.

Sen ger Johns väldigt få svar i den här storyn. Han ger svar på vissa saker. Men andra grejer förklaras knappt allt. Det är väl fint att det finns en riktig OG JOker, men vem är de andra j*vlarna han introducerar? vad är grejen med dem?. OM du har byggt upp till en story i flera år, då kan du inte fortsätta med "Men det är en berättelse för en annan dag!" typ av berättande. Det är billigt.

Det känns t om som Johns försöker rädda det lite i storyn där karaktärer börjar snacka med varandra om att "Jaha, så det här var det här? Nu ska Batman arrestera Jokern igen?" och saker som att "Skapa en ny bättre Joker är en rätt galen och korkad tanke eller hur".


Det här är inte liksom förolämpande dåligt. Och eftersom DCs kontinuitet är en röra (delvis på grund av just Geoff Johns) så vet jag inte ens hur den här storyn kommer påverka något. Lite förvånad dock att detta var färdiga produkten.

Teckningarna är fortfarande av utmärkt klass. Jason Fabook är en fantastisk tecknare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Johns har ju varit som bäst när han fått utrymme i nån serie att hålla bra standard längre antal tidningar än att han skrivit kortare hitlistegrejor, det är inte hans grej.

Nu har de spelat på Watchmen och då denna, det säljer men folk kommer inte rusa in varje gång om det inte blir nåt, livsfarligt att ta klassiker av tex då Alan Moore och försöka göra nåt av avslutade historier och lyckas, ett örngott g fasen inte många som kunnat det så det blivit övervägande positivt.

Jag förstår att det görs men Johns borde hållit sig från det, men urvalet är väl inte stort idag, och lägg till att många absolut INTE vill skriva detta.

Det är kris när man inte i stället skapar nåt nytt fräscht att göra i stället som kan bli bra, men förr eller senare blir det en måste.

Grejen är att det inte längre är så många som är riktigt bra som skriver de här serierna, visst Morrison är kvar men han skriver knappast uppföljare på Moore liksom.
Det känns som DC satsar för stort som med new52 eller så blir det för lite i stället nu när alla ska jobba för en angiven summa och inga populära team för mer, vilket kommer göra mycket illa tror jag idag.

Förr gick det att bedriva en sån verksamhet, serier såldes hur de än var skrivna sen har vi ju fått det här frilansandet i stället, många år gamla uvar nu och yngre förmågor är svåra att få fram, de från tex UK kom ju kom fram i UK först när det satsades där, det är inte så längre.
Visst andra europeiska skapare finns ju som är aktiva och möjligen kan bidra.

Det känns som tecknare finns det ännu duktiga av, det är författarna och givet menar jag i samråd med tecknaren som saknas i USA.
De kanske ger sig på andra skrivjobb för TV och film eller någonting idag, ett tag var det hippt att skriva serier men det avtar ju och superhjältar drabbas mycket när de kan välja.
Batman överlever nog det mesta som figur, han är ännu populär, men de kommer få ge upp mycket annat, men hellre det än försöka hålla det vid liv.

Sen ja Batman som detektiv gillar även jag tex Loeb och Sale, det glöms ofta bort för att det är svårt att skriva antar jag.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Tror som sagt att Geoff Johns skrev om sin berättelse flera gånger sen han fick ideen /konceptet i huvudet. Sen till slut så blir det bara en halvsådär serie som han tvingats avsluta.

Jag gillar dock att sista delen har ett tema som handlar om förlåtelse. Den grejen med just Batman tycker jag att Geoff Johns gör väldigt fint, och är ett fint heroiskt drag han ger Batman i sin tidning.

Och som jag nämnde förut, teckningarna är ju toppen.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Elaka Ungen »

Bild

Den här rackaren går högt på Tradera numera. Flera ex sista halvåret mellan 2-3 papp stycket.
Detta ex är däremot i en klass för sig när det gäller skicket! Oläst arkiv-ex. [8]
Kan inte finnas många sådana kvar.

Ägaren till denna tidning är Seriebubblan i Växjö.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Hmm. Intressant. Rätt säker att jag nog har den där nånstans. Inget minne av vilket skick den är i
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Ah, en svensk utgåva av "Five-Way Revenge".

Trodde annars inte det där key issue-tänket riktigt fanns i Sverige...

https://dc.fandom.com/wiki/Batman_Vol_1_251

https://www.vulture.com/2019/10/how-jok ... venge.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Även jag har den, men varför dyr är det pga omslaget?
Mycket text där men ok de ändrade Joker mer till den figur han blev i modernare tid Mao, saken är väl dock inget särskilt, är det helt säkert att det höll i sig ens?
Som sagt Batman återgick till den gamla trallen igen och det mesta hade väl ingen dåtida påverkan, mökåjlugen senare när folk förstod att de hör äldre berättelserna med tecknarnas stil med var nåt särskilt.

Den är Mao nr3 74 inte ens sista numret på nåt sätt, jag känner inte till storyn, de försökte ju göra nåt bra med Batman den här tiden, han blev mörkare och oneil, Adams och Alvaro mfl var på det, det gick inte bra och snart var det tråkigt igen.

Senare har ju de där åren höjts till skyarna, läsarna var inte redo helt enkelt, lustigt är ju att en hel del kom ut här från just Williams de åren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Marvel »

Wakuran skrev:Trodde annars inte det där key issue-tänket riktigt fanns i Sverige...


Tydligen börjar det ta sig här. Men varför vet jag inte. Utländska köpare? Spekulationer? Kommer det att hålla i sig?
Men det är tydligt på Tradera att vissa nummer sticker ut.

Tex:
Spindelmannen 12/79 (första Punisher). Den dyraste (CGC 8.0) gick för 4313kr.
Spindelmannen 11/86 (första svarta dräkten). Den dyraste gick för 450 kr.
Spindelmannen 4/91 (första Venom). Den dyraste gick för 972 kr.

Läderlappen 13/66 (första Poison Ivy). Den dyraste (CGC 7.0) gick för 4500kr
Läderlappen 13/67 (första Batgirl). Den dyraste gick för 2800kr
Läderlappen 3/74 (Jokern). Den dyraste gick för 1929kr
Power is nothing without control!
Skriv svar