Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Personligen tycker jag det var riktigt kul att läsa om Dick som Batman. Både Scott Snyder i Detective Comics och Grant Morrison i Batman & Robin gjorde riktigt bra grejer där. Lite intressant med Bruces adept som Batman och hans son Damian som Robin. Självklart var det tillfälligt, och visst är det Bruce Wayne som till syvende och sist ska vara Bats. Men Dick skötte saker lite annorlunda, vilket var kul att se. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Ok, jag läste ganska lite av det poch indirekt bara då jag höll mig ifrån de stora titlarna hos DC redan då, jag var inte intresserad av vad som var på gång evenstsmässigt igen efter de fatala grejorna somIdentity crisis och dylikt som hade varit och spom totalt avslutade mit intresse för det som var mest mainsteam.

Tur att inte Morrison skriver som han pratar iaf hahaha:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Jo, jag har också för mig att Long Halloween och Dark Victory är canon. Tror redaktören sa till Loeb att han undrade vad som hade hänt med alla gangsters från Year One, när han kom med förslaget att han och Tim Sale skulle göra en uppföljare.


Huruvida Dick var bra som Batman eller inte låter jag vara osagt, jag vet inte riktigt själv vad jag tycker. Däremot kom det en del bra serier med honom som Batman.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Precis, det står väl i förordet till TLH tror jag. Så vi kan nog räkna med dem. Att Sale tecknar en noir-aktig miljö ska vi inte tolka som att det är en annan tid, mer ett stilgrepp. Precis som i Batman TAS.

Tycker det var en skön kontrast med Dick som Batman, men det var ju under en begränsad period. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Agentum skrev:Nej de var aldrig det, de är ju som en slags Batman som han kunde varit på kanske 50-talet.

De bygger inte på nånting(ja mer än hur figurer och sånt i Batmanuniversat kunde kommit till), det är Loebs och Sales alternatis för hur saker kunnat varit, men vad gör det?
Har du läst dem har du bnaturligtvis sett hur det är en alternativ värld från psuedo Golden age och inet 80-tal och reboot.

Som mycket annat gick de förmodligen i den blaskan som körde mest ssånt alternativt den peioden The Dark Knight eller nåt sånt hete den, innehåller många fler av av sånne här berättelser befriade från en kontinuitet.

Killoing Joke är inte Moores stoltaste ögonblick och så fantastisk är den inte men "cripple the bitch" genomfördes iaf och där var nog tanken tat det skulla var slut om det inte varit för Ostrander i Suicide Squad som gjorde henne mer populär än någonsin förr.

Men allt det där är borta nu.


Jeph Loebs och Tim Sales första Batman historier är de som är samlade i "Haunted Knight" TPBn, och de var Annuals från tidningen "Legends of The Dark Knight". Så att säga att de serierna aldrig var "canon" stämmer nog. TLH och DV publicerades som egna maxi-serier.

Batman The Long Halloween är ju rakt av en uppföljare till Batman Year One. På alla sätt. Det är Loebs och Sales sätt att visa hur Gotham förändrades från vanliga bovar/gangster till att alla "galningar" tog över kriminaliteten. Detta är så den serien känns, och det nämner både Sale och Loeb i förordet också. Det finns mycket i de serierna som inte funkade riktigt med Batmans kontinuitet, men när Loeb gjorde Hush så sa Batman-redaktionen att man numera kan räkna de historierna som offciell kontinuitet.

Sen hade ju DC "Infinite Crisis" etc som ändra ännu en gång i Batmans kontinuitet.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Så har den stora Batman-kännaren gjort entré i den här tråden. Äntligen. :)
Det skulle vara intressant att läsa din tolkning av Grant Morrisons stora Batman-epos. Just i tidningen Batman känns det för mig som sagt att vi får oss lite olika typer av Batman-berättelser på samma gång, hella spektrat, så att säga. Och att DET skulle kunna vara själva poängen. Eller också finns det inget stort övergripande tema, kanske är det som Jokern säger till Batman någonstans, "No, Batman, that's just WIKIPEDIA!".
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag gjorde det redan några dagar sedan, du har bara inte märkt det i dina Whiskey-ångor ;).

Morrisons Batman är speciell, jag gillar hur t ex Final Crisis blir mer "logisk" om man läst Morrisons Batman. Det är ju ett rätt jobbigt sätt att skriva, eftersom man måste ha läst mycket, men sen måste man tänka mycket, vilket jag gillar.

Jag vill inte gå in för mycket på Morrisons stora Batman-saga, som han inte avslutat än, för att jag inte vill spoila för de som vill börja läsa den, men lite kan jag säga i allafall.

När Historia, och karaktärens historia är en stor del av storyt, precis som du är inne på. Morrison gör ju att "alla historier är kontnuitet" på något sätt. Därför kan han blanda med något som känns 60-tal, och något annat som känns som Millers Dark Knight.

Jag tycker att största temant är dock en form av återfödelse, och hur karaktären hela tiden föds om, och kommer tillbaka. "Rebirth" liksom. Man gör det med Bruce som karaktär, man gör det med Batman som figur, man gör det med hela Batman-familjen, man gör det med att starta Batman INC, man introducerar nya karaktärer. Batman dyker upp igen hela tiden. Tycker det är grejen Morrison gör mest med i Batman.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Återfödelse tänker jag mer kring Jokern egentligen, även om Bruce visserligen i början behöver lära sig att vara Bruce igen, typ att han använder sin "growl" hela tiden. Jag har ju fastnat i att det är mycket meta-kommentarer ä, och det stämmer på sätt och vis eftersom vi på något sätt får se alla varianter av Batman, från den psykotiske hämnaren till den Bats som ler lite då och då och råkar ut för underliga äventyr. Men det är ju inte hela sanningen heller. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Återfödelse tänker jag mer kring Jokern egentligen, även om Bruce visserligen i början behöver lära sig att vara Bruce igen, typ att han använder sin "growl" hela tiden. Jag har ju fastnat i att det är mycket meta-kommentarer ä, och det stämmer på sätt och vis eftersom vi på något sätt får se alla varianter av Batman, från den psykotiske hämnaren till den Bats som ler lite då och då och råkar ut för underliga äventyr.


Se på det från ett större perspektiv, Första storyt kallas, eller något nummer kallas "Building a better Batmobile" vilket jag tycker att Morrison antyder på att han bygger ett nytt/bättre/lägger delar i Batmans mytologi. Sen så vid olika tillfällen så "dör" och återuppstår Bruce Wayne/Batman i olika tillfällen. Batman (alltså figuren Batman/konceptet födds på nytt när Richard Grayson tar över manteln, de nummren har väl även en "REBORN" text på omslaget för att verkligen hamra in poängen. Sen har du inte kommit till "The Return of Bruce Wayne" där Batman i olika varianter återupstår i varje nummer i olika tidsperioder. Förutom att Batman födds på nytt, så gör han det med andra delar i mytologin, t ex med just Robin och Jokern. Sen lägger han ju in en "återfödelse" för hela konceptet med Batman/Batman familjen med Batman INC.

För mig känns det som Morrison hammrat in återfödelse väldigt mycket under hans långa run som Batman författare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Det finns ett par elseworlds som de ju hette då ett tag med 40-tals varianter av gamla JSA.
JSA: THE LIBERTY FILES collects the two part JSA: THE LIBERTY FILE and its sequel JSA: THE UNHOLY THREE
Bild

Det är 2 berättelser som släpptes som miniserier och figurerna heter då som Batman The Bat i den, eller The Clock för Hourman.

Jag köpte traden av misstag när jag skulle samla på mig JSA trades(den pågående serien) då den serien var klart bättre än JLA den perioden och då kom denna med av misstag helt.

Det är alltså då en anna syn på hur allt kunnat se ut, mer "realistisk" skulle jag säga, stenhård verklighet där The Bat spelar en enormt stor roll bland de andra involverade, ett krig med en utomjordisk oövervinnerlig motståndare som bara vet va nazisterna berättat för honom om jorden (Martian Manhunter), The Bat då Batman är strategisk och korthuggen och allt det man är van med och spelar i den storyn som även tar död på en del andra figurer från tiden stor roll.

Den andra storyn är om vad som skulel kunna hända med en ung Superman som får själviska idéer, en otrevlig The Bat som inte släpper honom nära sig då han är misstänksam.

Men vad kan en snubbe som har hökvingar och en klubba göra eller en som är snabb bara mot en som Superman som har gudalika krafter nästan? Eller en utan andra krafter än hjärnan?
Hourman är den enda som kan stå en stund(ta stryk) för att vänta ut det hela bara innan han dör, om inte The Bat kan komma upp med något.

Inte en bara berättelse för Supermanfans eller kanske heller för de som egentligen vill se hur obalanserade JSA figurernas krafter kan vara om mna ska se det som det borde varit.

För att var helt alternativa är de mycket bra, jag var först sur när jag fått den då jag gjort ett felköp, och jag gillar JSAserien från den tiden absolut men jag har svårt att glömma de här de är fantastiska helt enkelt stilen, tidsperioden och personligheterna.

Är nog inget alla läst direkt och jag kan föstå varför, man tror ju ta det där är ju inte vad som hände, det är ju inte "riktigt", men vill man ha nåt annat av de här figurerna är den svårslagen, men ok det är en hård "verklighet" som berättas.

Trots sina annorlunda namn än originalen så är de lätt igenkännbara, och man nästan önskade att mer sånt material fanns som sätter spinn på Golden Age.

Det gör det ju iofs iom tex. serien Golden Age eller Sandman Mystery Theatre som båda är väldigt bra, tyvärr görs inget sånt längre nästan.

De är det bevis på att allt inte måste utspela sig i nutid hela tiden, nåt som många superserieläsare är väldigt fast i.

Nåväl den första där är tydligen ur tryck, men stjäl den eller nåt, den är värd det och de som gillar Batman kommer få se en Batman man önskade funnits mer av just i tidsperioden osv.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Heh, det har du absolut en poäng med, Super85. Fast syftet för mig känns iaf so
att visa att Batman kan vara då mycket mer än pastischer på Frank Millers serier. Att konceptet Batman är så bra och stort att det klarar av både olika tidsåldrar och en annan man bakom masken. Men också att Bruce Wayne är en extraordinär man. Om återfödelse, kan det vara en slags kommentar om att såna här serier tenderar att vara cykliska? Folk är aldrig döda särskilt länge osv.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

"Night of The Owls" är en väldigt bra "event" eller "crossover" eller vad man nu ska kalla det. Man måste inte läsa allt , räcker ju stort sätt med Batman. Men man får ut lite mer om man läser andra tidningar också.

Hämtade ut mina tidningar i helgen och jag gillade verkligen TDK, Catwoman och Batman!.

Judd Winnick är ju en jobbig författare eftersom han med jämna mellanrum kör sina "garanterat tid på CNN" storys med "kontroversiella" ämnen, men när han koncentrerar sig på att bara skriva storys så kan han vara bra.

Både senaste nummret av The Dark Knight (Winnick gästförfattare) och Catwoman ger väldigt intressant bakgrund till "Talons" ..alltså Court of Owls soldater. Snyggt tecknat av David Finch (TDK) och Guillem March (Catwoman) också.

Batman av Snyder fortsätter ju bara bli bättre. Batman är verkligen bra just nu.

Sen läste jag även nystarten av Morrisons Batman INC och det var riktigt kul det också. Kändes som ett sånt nummer där man känner sig själv lite smartare eftersom man börjar förstå mer och mer :).

Mycket bra Batman nu alltså.

Då det numera finns en separat Batman-tråd flyttar jag ditt inlägg hit.
/Admin
COMICFAN
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 13:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av COMICFAN »

Ville bara Varmt tipsa om denna videon, bästa Batman dokumentären jag sett på länge:

Batman Unmasked - The Psychology of the Dark Knight [Documentary]

http://www.youtube.com/watch?v=g9Hu1gLo ... re=related
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Den där välgjord ja. Den finns med som extramaterial i The Dark Knight Blu-Rayn.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Jag är inget fan av Finch som du är, Super85. Det är ofta stelt och samma ansiktsuttryck på alla figurer. Men kul om TDK fått sig ett bra nummer. Jag har förutom Batman läst Batman & Robin och Nightwing, deras Night of the Owls-nummer. Nightwing är väl den som har störst vikt för handlingen kan tänkas, eftersom Dick...ja, kanske inte ska spoilra här. ;-)

Läste precis Batman Annual #1, och det var riktigt bra läsning. Mr. Freeze har fått sig en intressant uppdatering...
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Som jag nog sagt någon gång förut, Finch är bra när rätt människor tuschar honom. Ibland kan det bli väldigt stelt ja. Han varierar lite tycker jag. Har inte hunnit kolla in Annualen än, kan nog vara spännande eftersom Snyder skrivit :).
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Skulle uppskatta ifall ingen spoilar annualen.

Gillar också Finch, men håller med om att alla ansikten ser likadana ut. Och ibland blir folk lite för muskulösa.
Hans unge student, Jason Fabok, som har tecknat annualen är dock väldigt duktig(och riktigt trevlig!) på att teckna. Han ska också teckna Justice League International annual som ska hänga ihop med Justice League 12.

Hoppas på att han får en egen titel snart. Det förtjänar han.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Fast tuschandet räddar inte att han bara kan ett ansiktsuttryck och att han har halvdan koll på anatomi. Sen när man läser serier där Greg Capullo, Francis Manapul, JH Williams, Marcos Martin eller Paolo Rivera blir man lite "bortskämd" med tecknare som leker med formen och berättandet. Finch är mer av en "teckna snyggt". Ska bli intressant att se vad ni två tycker om Annual sen, förresten. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Fast tuschandet räddar inte att han bara kan ett ansiktsuttryck och att han har halvdan koll på anatomi.


Jo, jag tycker att det ibland räddar det, eftersom vissa av tuscharna lägger in en hel del eget i Finch teckningar, och då blir ansiktsuttrycken bättre de med :). Finns ju tuschare som tecknar betydligt mer, och sen finns det de som är "Tracers". Tycker att det finns stor skillnad på de serier Finch tecknat, ibland ser det ut som stelt Silvestri inspirerat, medan ibland så finns det en hel del Jim Lee/Ed Benes i teckningarna. Säkert då tack vare tuschare som Scott Williams etc.


Annualen var rätt bra tycker jag. Snyggt tecknat, snyggt berättat. Känns som att DC vill att Snyder ska vara inblandad med allt som har att göra med Batman. Lite som Johns har flera år varit inblandad med Green Lantern.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Jo, en sån som Greg Land är ju värre. Herregud, vilken tracing. Får ge Finch att det sett bättre ut nu med Batman än när han tecknade New Avengers, men han är inte direkt i min smak.

Jo, Snyder får verkligen utrymme att bygga på Batman-mytologin. Jag tycker (som jag nog nämnt) att Snyders styrka ligger i berättandet, hur han fångar mig som läsare direkt. Sen vad gäller (stora) idéer så är ju Grant Morrison flera klasser bättre måste jag säga. Men än så länge har Snyder VERKLIGEN imponerat.
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar