Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Självklart var den framgångsrik. Bara det faktum att en uppföljare är på gång (Green Lantern blev ju skrotad rätt fort, t ex) är väl ett kvitto på det. Förvånande att MoS drog in SÅ mycket pengar och en del av mig undrar ju hur den står sig mot Transformers-filmerna. Eller diverse uppföljare för den delen. Men då är ju Spider-Man gansk överlägsen där? Det ändrar ju dock inte vad jag personligen tycker och hur uttråkad/deprimerad jag blev av att se den. Inte heller mitt opepp inför uppföljaren.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Absolut Spider-Man var enorm när den kom. Utan 3D-biljetters hjälp (precis som Nolans Batman-filmer)

Burtons första Batman bör väl nämnas om man tänker hur få biografer det fanns (i jämförelse med idag), biljetpriser då, och vilken typ av mani den skapade. T ex då fanns inte Internet som hjälp för den filmen, till skillnad för Raimi och Nolan.

Så det går alltid att kolla noggrant på siffrorna också 3D mot Ej-3D, när filmen kom ut, osv, fanns det mycket superhjältefilmer då etc.


Transformers blir väl populärare hela tiden och brukar spöa det mesta Marvel ger ut. Den senaste har inte gått lika bra i USA som de tidigare, men i Europa och Asien har den gått så bra att den tagit in totalt över in miljard dollar, så det är rätt nära Nolans Batman-siffror där. Dock så är det ju 3D filmer, Transformers.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Sen är det ju inte alltid en tävling. Så länge Marvel fortsätter i samma stil är jag nöjd. Captain America: the Winter Soldier och Guardians of the Galaxy har varit väldigt uppmuntrande. Det jag ser fram emot DC just nu är the Flash, men önskar att DC kunde göra lite mer optimistiska grejer som motvikt också.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Tycker det mesta som DC gjort har alltid haft en positiv tanke/ideologi/mening bakom det. Även om vägen dit kan ha varit "mörkare" och tonen/stilen varit det också. Tycker t ex att Nolans Batman trilogi var på det stora hela optimistisk , även om vägen dit var svår.

Tror t ex om det nu är "Shazam"(solo film) The Rock/Dwayne Johnson ska spela, så kan det bli hur kul som helst. För de som inte följt det så har The Rock avslöjat att han ska spela en DC karaktär, men han har inte helt avslöjat vem det är.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Ben Affleck pratar om att spela Batman

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... /?a=106000
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

En grej som sagt med DC är att de hinnar köra om Batman och Superman i spelfilm men inget annat, JLA är ju mer eller mindre helt nödvändigt att göra imo.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Det verkar rent allmänt att Batman V Superman är en halv-setup till Justice League , eftersom filmen har undertiteln "Dawn of Justice" och Wonder Woman introduceras i filmen samt vissa andra hjältar har (små) cameos.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Ok, ja det är dags nu för det, så jag hoppas de kläcker nåt sånt innan de rebootar Batman igen eller så.

Wonder Woman fick ju ingen film.

Undrar hur de övriga ska komma in, kan de tex ta Flah från tv-serien tro?

Jag antar att de kommer köra den tunga ligan som JLA iaf
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag skulle uppskatta att de använde tv-seriens Flash men DC lär casta någon annan. Tv och film brukar vara fristående hos DC. Däremot så tror jag att vi får se en TV variant av Justice League också.

film lineupen lär vara ungefär: Wonderwoman,Batman,Superman,Aquaman,Cyborg(Geoff Johns använder honom i JL nuförtiden) till en början.
Användarvisningsbild
little fox
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 sep 2013, 11:20

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av little fox »

super85 skrev:Ben Affleck pratar om att spela Batman

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... /?a=106000


Intressant läsning. Jag är så väldigt skeptisk till att Affleck ska spela Batman, han har inte alls rätt framtoning enligt mig. Men vem vet, det var inte många som trodde att Ledger skulle kunna spela Joker heller.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Utseendemässigt så ser Affleck mest ut som Batman av alla som spelat karaktären.

Med tanke på hur dräkten ser ut, Afflecks fysik, och rent allmänt sättet Snyder brukar fota sina hjältar ,så tror jag inte att man behöver oroa sig för Batman.

Bruce Wayne däremot är en annan femma. Christian Bales Bruce Wayne var väldigt omtyckt, och han gjorde en väldigt mänsklig tolkning av karaktären. Jag älskar Bales version av Bruce. Så där kan det bli svårare. Tror dock att Affleck kan spela Bruce också.
Användarvisningsbild
little fox
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 sep 2013, 11:20

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av little fox »

Jag pratar dock inte om hans utseende, utan "hela paketet" med kroppsspråk, sättet han talar osv. Men som sagt, det kan ju bli bra oavsett.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Batman finns inte därför är det en svår fråga, Batman är bara sig själv i seriena haha och som sagt även där och än idag finns olika varianter va honom.

Bäst röst imo hade den animerade varianten då han lät lätt intellektuell och ändrade rösten något så fort han drog på sig masken.

Detta för att jag hade föreställt mig att Batman lät ungefär så iom att han är detektiv osv, men andra kanske tycker att väsandet som har används i senare filmer är rätt, om han nu ska var farlig så att säga, annars är det löjligt bara imo.

Det har ju f.ö. varit väldigt lite av världens bästa dektektiv i filmerna som helhet troligen för att en film har en begränsad tid och man vill ha ut action och har inte tid med annat, en tv serie skulle nog funka idag igen imo.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Väsandet eller "Growlandet" är något som nämnts flera gånger i serierna( speciellt bland de mer populära serietidningarna) långt innan de senaste filmerna, vilket "serievetare" brukar oftast glömma bort av någon anledning.

Min poäng var mer här att jag tycker att det är svårare att göra en fungerande Bruce Wayne än det är att spela Batman. Christian Bale sålde sin prestation med att spela Bruce Wayne första gången i live-action filmerna som en karaktär man verkligen bryr sig om. Man bryr sig om Batman, om man bryr sig först om Bruce.

Finns gott om referensmaterial till hur man ska göra en modern Bruce Wayne/Batman, men Hollywood lär göra det de gjort i runt 10 år och snegla mest på Jeph Loeb&Jim Lee och Frank Miller när det gäller hela konceptet/paketet. Vilket jag inte har speciellt mycket emot.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Var och hur nämns det att Batman väser så där?
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Oftast nämns saker i serietdningar i textform. Frank Millers Batman kanske det kändaste exemplet. Att rösten var som krossad glas, att han lät som han har rakblad fast i halsen. Joe Kelly hintade om det i sin run av JLA. Grant Morrison skrev en scen där Alfred säger till Bruce att han growlat så mycket som Batman att han glömmer den rösten "på" när han är Bruce.

Morrison exemplet är från 2006, vilket är efter Batman Begins. Men innan The Dark Knight, och Bale "growlade" enbart i ett par scener i Begins.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Men är det så han pratar i filmerna? Den där beskrivningen låter ju mer som någon black/ death metal-sångare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

tja han menar väl growling som exempel på nåt utan namn, visst är det annars just som du skriver det obegripliga ljudet från sk hårdrockare av senare snitt, helt obegripligt fö.

Jag har aldrig nånsin lagt märke til särskilt många hints att Batman skulle prata på det viset, det är dessutom inte särskilt effektivt då va rtyst är bättre i de flesta lägen.

Så jag bombar den förklaringen helt enkelt, Batman är en gammal figur som sagt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Du "bombar" förklaringar från serierna ? ;-). Tur att jag noterat dem då.
jag har inte bett dig gilla något. Som du säger, det Är en gammal figur, då har det funnits
många tolkningar och versioner.

Jag använde ordet "growl" eftersom det var det mest passande. Och igen Agentum, som jag betonat tidigare i filmerna så använder han den rösten mestadels mot skurkar , för att skrämma .

finns så mycket rikt och lysande i de filmerna att jag fattar inte grejen att koncentrera sig och missförstå en grej.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Det är ingen koncetrering på att misförstå dig utan bar att jag inet är övertygad att det är en absolut tanke och vad som ska gälla bara, så ta det lugnt bara.

Det kan nog de vise diskutera länge för mig pratar den Batman jag föredrar i huvet på när jag läser iaf

Jag vill inte ha han growlandes här :-)
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar