superhjälteseriens kännetecken

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Labrador Road 26 »

Dude skrev:"En superhjälte kallas en hjälte med övermänskliga förmågor, så kallade superkrafter, som han eller hon använder i det godas tjänst"

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... j%C3%A4lte

Lite väl förenklad definition tycker jag nog. Man får komma ihåg att Seriewikin skrivs av relativt få personer, så åsiktsbaserade uppgifter kan skeva en del.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Tfels: Skulle du säga att Howard the Duck funkar i dina kriterier?

Det är väl ganska tveksamt om Howard är en superhjälte, oavsett...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Det är väl ganska tveksamt om Howard är en superhjälte, oavsett...

han är etablerad i 616-universat och övriga superhjältar verkar inte se honom som konstig så jag skulle säga att han är etablerad som det hos Marvel, kanske inte så hjältig och inte så super, men en del av superhjältevärlden hos dem i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Isegrim »

Det finns ju en del fastrar, mostrar, flickvänner och chefer (mm) som är etablerade i universat utan att vara superhjältar eller riskeras att tas för superhjälte...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

Jag kan tyvärr inte så mycket om Howard the Duck. Utför han hjältedåd? Skulle hans uppdykande i Stålmannens serier göra att det känns lite fel? Har han till synes övermänskliga förmågor? Om svaren på frågorna i samma ordning är ja, nej och ja, då är han en superhjälte enligt mitt sätt att se saken. Men bara hans uppsyn gör att han borde få svaret "ja" på fråga två och i så fall är han ingen superhjälte. Det är tveklöst ett bra exempel som sätter min tankemodell på prov!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Predabot »

Nej han har inga överankliga förmågor. Han sägs vara en mästare på Kvack-fu, men det vette fan om det är kontinuitet alltid, han har bara använt dom kunskaperna en gång, då han var en parodi på kung fu-grejor för ETT nummer.

Hans uppdykande i Stålmannen skulle kännas fel, ja. Ungefär som att Arne Anka skulle göra ett uppdykande.

Han utför vanligtvis inga hjältedåd, hans serier är mer parodiska kommentarer på mer eller mindre berättigade amerikanska stereotyper, som skivbolag, gevärsälskare, och slemma politiker.

Ett bra exempel på hur han ses i Marvel-världen är nog hans parodiska specialnummer där han kommenterade på Civil War-eventet, genom att försöka registrera sig som en paranormal varelse. Det gick inget vidare... XD Han var nämligen inget som kunde med enkelhet registreras inom ramen för den vanliga marvel-världen, så för att slippa allt trassel med ankmannen, så lät shield helt enkelt klassifiera honom som en urban myt, m ao, Howard "finns inte". ;)
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Wakuran »

Predabot skrev:Ett bra exempel på hur han ses i Marvel-världen är nog hans parodiska specialnummer där han kommenterade på Civil War-eventet, genom att försöka registrera sig som en paranormal varelse. Det gick inget vidare... XD Han var nämligen inget som kunde med enkelhet registreras inom ramen för den vanliga marvel-världen, så för att slippa allt trassel med ankmannen, så lät shield helt enkelt klassifiera honom som en urban myt, m ao, Howard "finns inte". ;)

That ish deshpicable!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

När jag läser igenom gamla Marvel och DC-serier så märker jag en skillnad gentemot dagens serier som nog ingen tagit upp. Nämligen fajterna. Fram till någon gång under 90-talet var själva fajterna alltid tydliga. Dels såg man vad som hände. Men framför allt var det alltid tydligt hur de olika figurerna kontrade varandra med sina olika krafter. A kontrar B:s attack med sin kraft så här, varpå B kombinerar sin kraft med C:s kraft på det här sättet, så att A måste retirera. Idag är många fajter mer otydliga, i framför allt team-serier. Det smäller här och där och efter ett tag är det över. Exakt vad de gjorde är mindre viktigt. Nån som håller med om detta?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Kermit »

Ja, det har du en poäng i!
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Peral »

tfels skrev:När jag läser igenom gamla Marvel och DC-serier så märker jag en skillnad gentemot dagens serier som nog ingen tagit upp. Nämligen fajterna. Fram till någon gång under 90-talet var själva fajterna alltid tydliga. Dels såg man vad som hände. Men framför allt var det alltid tydligt hur de olika figurerna kontrade varandra med sina olika krafter. A kontrar B:s attack med sin kraft så här, varpå B kombinerar sin kraft med C:s kraft på det här sättet, så att A måste retirera. Idag är många fajter mer otydliga, i framför allt team-serier. Det smäller här och där och efter ett tag är det över. Exakt vad de gjorde är mindre viktigt. Nån som håller med om detta?


Jag håller helt med om detta! Jag tycker fighterna är en mycket viktig del av Superhjälteserierna. Hur bemöter Wolverine Magnetos krafter som direkt påverkar hans adimatiumskelett t.ex. Det är den mycket viktiga strategiska delen av dessa serier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Kermit »

Det är väl inte riktigt det strategiska som jag bryr mig mest om...snarare att det är liv och fart i teckningarna och att man förstår vad som händer. Men visst, ibland kan det vara kul att se hur t ex Daredevil eller Batman lyckas vinna även mot "mäktigare" motstånd.
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar