Söker hjälp på läsfronten.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av Agentum »

Stormwatch av Ellis före The Autority tycker jag är bäst av dem.

Astro City är Busieks mästerverk, finns knappt nåt som är dåligt imo med nåt av det, de korta storysarna eller de långa.

Det här är eg tområde som är omättligt om mna är intresserad då superhjältar varit det största i serieväg i USA så lånag perioder, dock är mycket av det mer påverkande skrivet av britter haha, inte allt givetvis medn de gjorde nåt nytt av marknaden i USA med att överföa soin stil som de redan haft sen 70-talet i UK med Judge DRedd och många andar serier som liksom inte spottade i glaset så att säga.

Acvengers f.ö. är en ganska stabil serie annars genom åren tycker jag, Busiek gör en bar variant på 90-tal, men alltså månag bar har varit på den och dess systerblaska som fanns ett tag West Coast Avengers, problemet är mer kanske att inte mycket reprintas av det, en del finns dock i Essentials och liknade men då det ju är mainstream så att säga så kan man aldrig räkna med att det reprintas på löpande band utan det blir nog främst i form av biligare svart/vitt ett bra tag.

Jag tycker 70-tal i allmänhet är br afrån Marvel, läsmässigt underhållande alltså inte så djupt direkt, det är liksom inet svårt ast plöja några PP S-M eller Amazing från den tiden som exempel, eller Defenders.

Struintar man i färg aså finns det mao massor att läsa billigt, de tkanske inet direkt klistrar sig på närhinnan men de var bar på att skriva underhållande och det rä inte så dekomprimerat som idag, DC kommer senare kanske mer slutet av 70-tal in på 80-tal då är de på samma nivå ungefär.

Oöverskådligt skulel jag säga, man måste ta reda på vad man gillar helt enkelt då Superhjältegenren är så bred då många har varit tvugna att inhysa det de vil berätta i trikåer för att få det publicerat, allt från tragik till crazy humor skulle jag säga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av Kermit »

Ingen har nämnt någon X-Men-serie, va? Tjatigt, jag vet, men jag renommenderar verkligen Grant Morrisons New X-Men (#114-154) och Joss Whedons Astonishing X-Men (#1-24 + Giantsize). :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av Magnus »

Kermit skrev:Ingen har nämnt någon X-Men-serie, va? Tjatigt, jag vet, men jag renommenderar verkligen Grant Morrisons New X-Men (#114-154) och Joss Whedons Astonishing X-Men (#1-24 + Giantsize). :-)


Mutanter eller superhjältar, ja det är en delikat fråga. [:)]
Jag sätter +1 på de föreslagna serierna, skall du läsa X-men så är det här en jättebra start.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av Kermit »

Det är en grupp som verkligen är kul att läsa om när det är bra, så att säga. Få är väl så mycket en familj som X-Men, skulle vara Fantastic Four då. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Kan bara hålla med föregående talare. Jag håller Josh Whedons Astonishing X-Men som den allra bästa av samtliga X-titlar. Fantastiskt mycket bra läsning till (fortfarande) en billig peng. Bra tips, Kermit.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av Basse »

Kermit skrev:Ingen har nämnt någon X-Men-serie, va? Tjatigt, jag vet, men jag renommenderar verkligen Grant Morrisons New X-Men (#114-154) och Joss Whedons Astonishing X-Men (#1-24 + Giantsize). :-)


Jag har sett de flesta Wheadons tvserier och dom är riktigt bra. Syftar på Buffy, Angel, Firefly och dollhouse. Men jag har dock aldrig läst något från honom. Ska kolla upp Astonishing X-men till hösten, tack för tipset :)

Igår landade mitt paket från Adlibris med The ultimates, 49:ers a prequel to top 10, Astro City, metabaronerna och volym 3 av Hammerfall.

Även så fick jag en mass leverans på några kompletta årsgångar av Conan. Och det mest efterlängtade va att jag fick tag på Serielådor på seriebörsen så samlingen blir sorterad ;)
-----------
Men jag har några funderingar på 49:ers. Jag låg och läste igår och vart förvånad över konceptet. Alla är hjältar och ska leva vanliga svensson liv. Min första tanke va; det här måste va ett parallellt universum där alla samlas som inte är "in-duty" längre.

Det va en hel del lösa referenser som jag gilla som "The Black Rider" som jag tror referera till Zorro och Kaptenen på stationen som representera Stålmannen? Hur som helst så är det en udda serie indeed med mycket vacker art och halvknaggligt manus.
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av Kermit »

Hoppas du gillar astonishing X-Men. Whedon har sagt att han är ett stort fan av X-Men, och Buffy innehåller ganska många referenser till just den serien. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av tfels »

Top 10 (och 49:ers) är väl inte superhjälteserier på vanligt sätt, utan snarare en pastisch. Därför känns den kanske annorlunda. Jag har bara läst första Top 10 och tyckte att den var rätt bra, men inte så mycket mer.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av MAD »

Jag har läst Top 10 del ett och två och det handlar väl egentligen om flera parallella universum. Top 10 är helt enkelt en polisstation i ett av dessa universum medan högsta instansen för polisstyrkan är i ett annat.

Nu har jag inte läst 49:ers så jag vet inte riktigt hur den är upplagd, men det känns väl inte helt olikt Moore att lägga in litterära referenser i sina verk :-)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Söker hjälp på läsfronten.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag har tänkt i snart 10 år att jag ska läsa Planetary och när den nu finns i DC Absolute Edition har jag ingen ursäkt längre. Beställd, men ännu inte anländ. Stora förväntningar på den.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Skriv svar