Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Om Marvel och DC fick skapa varsin helt ny superserie-titel, med bara nya figurer och inget som avslöjade i vilken värld det utspelas, tror ni att läsarna skulle kunna se vilken titel som gavs ut av vilket förlag? (förlagets namn får förstås inte stå i tidningen)

Jag hoppas man skulle kunna avgöra det i och med att jag uppskattar att de skiljer sig åt, eller i alla fall tidigare gjorde det. Hur det är numera har jag ingen koll på. Jag gillar framför allt det där som Marvel kom med under 60-talet, hjältar med mängder av personliga problem och svagheter. Det gjorde karaktärerna bättre enligt mig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av Kermit »

Ja, men just den biten är ju något DC också har tagit in. Och Marvels hjältar är tyvärr ganska långt ifrån att ha ett vardagligt liv också numera.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av tfels »

Jag tycker (eller inbillar mig) att Marvels serier verkar utspela sig mer bland vanligt folk i den vanliga världen. Det gör DC:s också, men deras supervarelser interagerar inte lika mycket med omvärlden, är inte lika mycket en del av den. Det kan ju vara inbillning som sagt. Men förr var det definitivt så (kanske inbillning det med?).
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av Kermit »

Jag tror det var mer så förr. Vi får ju se mer av många DC-figurers vardag och mindre av Marvels dito. När var senast Peter Parker hängde med sina vänner, och när såg man senast X-Men hänga på stan, shoppa, fika och liknande? Det brukade vara en relativt stor del av de serierna förr.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av Labrador Road 26 »

I och med att Marvel körde med New York och andra verkliga platser och DC med fiktiva ställen som Gotham och Metropolis blir det ju naturligt att Marvel kändes mer "verklig" även om de petade in många fiktiva ställen också som Wakanda och Latveria bland annat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av tfels »

Vad jag tänker på är att i många av DC:s tidningar så ser man bara superhjältar (och skurkar) som käbblar och fajtas. Man nämner knappt något om den vanliga världen. Det var åtminstone vad jag la märke till, även långt efter 60-talet. Typ till mitten av 80-talet i alla fall. Det var en massa superhjältar som bara "superhjältade" för sakens skull.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av Kermit »

Det där tror jag mer gällde förr som sagt. Sen försöker väl Marvel få in några pikar om vår samtid, Civil War var väl ett försök åt det hållet. Men som sagt, hur ofta ser vi Marvel-hjältar vara en del av vardagen nu? Och i kontrast till det ser vi ju t ex mycket mer av att Bruce Wayne är mer aktiv i sitt företag för att bland annat göra saker för Gotham och dess befolkning.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av tfels »

Tror du har rätt angående Marvels hjältar idag. De syns allt mindre i vardagen.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av Kermit »

Inte ens Peter Parker, som ju ska vara "the everyman" alla kan identifiera sig med, har en vardag. Jag trodde det skulle bli mer så i och med Brand New Day, men de sumpade det.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nja, jag snabbläddrade i Avenging Spider-Man och där såg det ut att vara väldigt mycket fokus på det klassiska privatlivet. Tror han till och med var tillbaka i plugget. Fast den är väl i någon slags alternativ verklighet misstänker jag med tanke på namnet.
http://www.comicvine.com/avenging-spider-man/49-43884/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av Kermit »

Om man läser Amazing Spider-Man regelbundet som jag gör ser man väldigt lite av ett vardagligt liv.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av tfels »

För ett par år sedan var det mycket vardagsliv i Amazing Spider-man. Och emellanåt riktigt bra!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Marvel / DC - förutfattade meningar & Fördommar

Inlägg av Kermit »

Det känns som att de försökte i och med Brand New Day, och det var mycket som var bra där. Men nu har de tappat det lite. Ett annat exempel på att Marvel mer liknar DC nu är att Avengers består av deras mest kända hjältar. Att ha med Wolverine och Spider-Man är ju väldigt Justice League.
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar