Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Stora Spirou-tråden

Inläggav Agentum » tis 16 feb 2021, 06:06

Guldmaskinen är först ja, sista gången Marsupilami är med, men man kan tro att de tappat nån sida, en del textsättning är obegripligt med just i första äventyret av nån anledning.

Den inledande texten är förvirrande håller jag med om och menar att ett slags introduktionsäventyr för den här Svampen historien inte finns med, men jag kan inte de att det saknas nåt?

Däremot har väl flera äventyr ett sammanhang sen om den hör japanska Triangeln.

Nåväl det var bara en fundering, jag har säkert albumet Guldmaskinen i nån låda skulle jag tro, de är inte så ovanliga då de såldes med ett lägre pris för att hör i landet blev det ju en introduktion för Spirou i den formen, sen skulle ju just belg-franska album sälja enormt under 70-80tal här, nästan lika mycket som i hela Tyskland har jag läst såldes i de nordiska länderna och då är vi ju betydligt färre.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 20 feb 2021, 18:55

Tome & Janry, de har ju klart en extra skruv på allt och lite intressantare slut i sina Spirou, inte så konstigt att de fick ta över.

Dock mins jag ju egentligen mest typ Australien äventyret själv från tiden de som kom senare och sen in på 90tal läste jag aldrig då.
De gör ju försök att vara ner djuplodande med jag bifigurerna än någon tidigare, Spirou är ju rätt begränsad som med flera av den här typen av huvudpersoner.

De lämnar som sagt ofta ett slut att fundera på och en del väldigt komiska situationer, det märks att de hållit på med just sånt.

Lite skumma översättningar från danska i de här samlingsböckerba, folk i serien byter namn lite hit och dit då den som satt den svenska texten inte ser dem och inte vet vad de heter på svenska, så det är en del Myg tex.

Planscher höll de på med i texten så jag undrade innan jag kom på att det nog var danska för sidor, sen varierade det fram och tillbaka, de är inte korrekturläsa för svenska marknaden det är helt klart.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 21 feb 2021, 11:09

Men de har ju sin topp i mitten sen blev de nog ointresserade av Spirou jag den vuxna för död Drömfabriken är ju plattfall helt egentligen.
Det blir väl så när de ville ändra lite mer i taget på serien och till slut blev det för mycket och de var klara med den.

Nu med de här extraordinära äventyren som de väl lika gärna kan acceptera som de verkar då ingen arvtagare ändå finns, de som tog över blev ju inte accepterade trots imo väldigt bra tecknat material felet var väl berättelserna men de fick väl ingen chans riktigt.

Iaf avviker de sista av Tome och Janry för mycket och mäns inte nåt vidare iaf idag imo.

De menade ju att man måste förnya en klassisk serie, men jag tror det är fel, det är en fantasivärld inbyggd i det hela som folk vill komma till, så ev verklighet för mycket blir inte bra.

Bättre att starta nåt nytt, och det gjorde de väl med och de som kom efter dem har ju iaf tecknaren gjort Campbells om piratfamiljen som finns på engelska jag i en 6 album, det är klassiskt belg-franska i stil utan tvekan men delarna bygger på efter varandra så man får veta mer och mer långsamt om vad det egentligen är om i grunden.

Återgå till "Fransk-belgiska serier"