Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Inlägg av Göran Semb »

Sjätte juli är vad jag nu hör som släppdatum för Comanche 2; samma som i Danmark.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Inlägg av Wakuran »

Jag har förresten hört ett rykte nu om att Zoom ska börja heta Zoom i Sverige också, ganska snart.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:Jag har förresten hört ett rykte nu om att Zoom ska börja heta Zoom i Sverige också, ganska snart.

Kan väl inte riktigt kallas ett rykte när deras online representant har sagt det rakt ut i deras Facebook grupp. Och så har de ju även kallats Zoom på sidor som bokus ett bra tag nu.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Inlägg av GuestOnQuest »

Nån som vet varför de ska byta namn? Varför hette de inte Zoom från början?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Nån som vet varför de ska byta namn? Varför hette de inte Zoom från början?

Var det inte något annat förlag som redan hette Zoom, eller så?

Och nu kanske det gamla förlaget är nedlagt, eller att det har lösts på något sätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Inlägg av RioGrande »

Såvitt jag kan bedöma har det aldrig funnits något tidigare förlag som hetat Zoom i Sverige. Men det finns kanske en tradition för danska förlag att verka under ett annat namn i Sverige. Gamla Kalle Anka-förlaget hette ju HJ i Sverige och ... Gutenberghus(?) i Danmark. Och tryckeriet Scandinavianbook heter ju nåt annat i Sverige också...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Såvitt jag kan bedöma har det aldrig funnits något tidigare förlag som hetat Zoom i Sverige. Men det finns kanske en tradition för danska förlag att verka under ett annat namn i Sverige. Gamla Kalle Anka-förlaget hette ju HJ i Sverige och ... Gutenberghus(?) i Danmark. Och tryckeriet Scandinavianbook heter ju nåt annat i Sverige också...

Men det var väl någon historia om att de inte kunde få rättigheterna till namnet?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Inlägg av Rufus »

Det som jag förknippar med namnet "Zoom" är 1970-tals tv-serien "Kapten Zoom" med Anders Linder, vilken sen även blev ett seriealbum. Jag har för mig att det fanns en glass som hette "Zoom" också på 1970-talet. Men det känns långsökt att detta skulle ha haft någon inverkan på förlagets namnval i Sverige.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Mooz - förlaget Zoom bildar svensk underavdelning

Inlägg av Agentum »

Egentligen är det väl lika bra att det heter likadant som i Danmark då.

Jag tänkte mest på älgar hehe
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar