Det var en gång i Frankrike

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Det var en gång i Frankrike

Inlägg av larsa66 »

Spirou, Asterix och tintin i all ära men visst kan vi diskutera lite nya fransk-belgiska serier också.

Jag har just läst del tre av detta fantastiska verk. Jag skulle vilja säga serievärldens svar på Gudfadern. Den tanken gav mig anledning att under hela läsningen ha det soundtracket spelande i bakgrunden. Rekommenderas!

Att den är baserad på en verklig människas liv gör den ännu bättre. Berättelsen tycker jag också är uppbyggd som Gudfadern.
I första albumet kastas man fram och tillbaka i olika tider. Både det som hände före och efter 2:a världskriget. Josephs barndom, förälskelsen i den eviga kärleken Eva. Uppstarten som skrothandlare och hans förmåga att hela tiden ligga steget före. Att få dokumenterat det som senare kan komma till nytta i framtiden. Att hela tiden ha en plan B i huvudet.

I andra och tredje albumet berättas allt kronologiskt. Andra boken är ju egentligen vändpunkten för honom. Han hade genom sin förmögenhet ordnat en hytt på en amerikabåten åt honom och de sina, men väljer ändå att åka tillbaka till Paris och fortsätta det grymma spelet. Var han rädd för att börja om från början i ett nytt land, eller var det alla desperata människor han såg i hamnen och hans empati som gjorde att han anställde en förfalskare att göra pass åt alla som han kunde och ville hjälpa?

Det är ingen enkel historia, det är inte vitt eller svart. Eller så är det det. På något sätt får man som läsare själv välja. Båda möjligheterna finns. Är det för kärleken till familjen och Eva han gör allt? Är det för hans egen vinning eller vill han bara komma till en position där han kan hjälpa människorna som lider? På något sätt känns det som att han vill vara den som allt beror på. Ibland är han ett offer som kastats in i en grym och hänsynslös värld.

Teckningarna tyckte jag var bra, men lite för tråkigt perfekta. Jag tror att Hergé har betytt mycket för denna tecknare. Man känner hans ande i vissa sekvenser.

Vad tycker ni andra som följer denna serie?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av Rufus »

"Det var en gång" är annars en tecknad fransk tv-serie från 1970-talet, vilken handlar om världshistorien. En gammal favorit.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av larsa66 »

Anders1 skrev:"Det var en gång" är annars en tecknad fransk tv-serie från 1970-talet, vilken handlar om världshistorien. Är det serieversionen av den tv-serien som nu har gjorts?


Den minns jag också, mycket trevligt barnprogram som med samma huvudpersoner reser genom historien. Även skurkarna är alltid samma skurkar i alla tider.

Men det är inte den, utan denna:http://www.albumforlaget.se/suite/det/

Den har mina varmaste rekommendationer.
Användarvisningsbild
Henka
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 25 okt 2011, 10:30

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av Henka »

Har första delen i hyllan men inte läst den än. Blev lite sugen nu då jag hade så gott som glömt bort den. Kan bli en läsning i helgen :)
“The chances of surviving are… slim.”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av Agentum »

Anders1 skrev:"Det var en gång" är annars en tecknad fransk tv-serie från 1970-talet, vilken handlar om världshistorien. En gammal favorit.

Jo sen kom den om rymden och till sist om människokroppen.

Jag har kassa svenska digitalkopior nån hade väl de svenska på en massa gamla vhs kassetter kan jag tänka.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av Ray »

Läst två första delarna, väntar på del tre på biblioteket. Bland det bästa jag läst. Synd att det inte får mer uppmärksamhet än superhjälteskräp som Fantomen och dylikt. Detta är serier med kvalité
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av KRax »

Anders1 skrev:"Det var en gång" är annars en tecknad fransk tv-serie från 1970-talet, vilken handlar om världshistorien. En gammal favorit.


I stort sett alla delar finns på youtube och inte bara på franska. Mina barn älskar den - går under namnet "bacillenfilm" här hemma - fast de är lite för små för att begripa allt.

Vad gäller serien - jag fick hem alla tre delarna för ett par veckor sedan och jag är lika såld som alla andra. Fantastisk serie! Hemsk serie. Så bra.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av nicklas.johansson »

Ray skrev:Läst två första delarna, väntar på del tre på biblioteket. Bland det bästa jag läst. Synd att det inte får mer uppmärksamhet än superhjälteskräp som Fantomen och dylikt. Detta är serier med kvalité


Ja, vad ska man säga. Jag köpte de två första delarna på biblioteket. Tjugo kronor styck, snudd på oöppnade! Antagligen kulturrådsböcker som de tyckte verkade för smala för att ha någon publik till så de lade aldrig in dem i systemet.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av zlv »

Någon annan än jag som tycker att färgerna är helt fel i del 2, (för mörka och röda)? Har även jämnfört med franska originalet och där är det stor skillnad.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av larsa66 »

nicklas.johansson skrev:
Ray skrev:Läst två första delarna, väntar på del tre på biblioteket. Bland det bästa jag läst. Synd att det inte får mer uppmärksamhet än superhjälteskräp som Fantomen och dylikt. Detta är serier med kvalité


Ja, vad ska man säga. Jag köpte de två första delarna på biblioteket. Tjugo kronor styck, snudd på oöppnade! Antagligen kulturrådsböcker som de tyckte verkade för smala för att ha någon publik till så de lade aldrig in dem i systemet.


Vilken tur du hade. Grattis! Var det i Umeå eller Robertsfors?

När dom äntligen får en serie som kan verkligen kan mäta sig med tunga romaner och filmer, då fattar man inte.

zlv skrev:Någon annan än jag som tycker att färgerna är helt fel i del 2, (för mörka och röda)? Har även jämnfört med franska originalet och där är det stor skillnad.


Jag var tvungen att kolla, det var inget jag märkte. Jag tycker det är ganska rött i den tredje också, men kanske lite ljusare. Det är då inget jag stört mig över men jag har inget att jämföra med och är färgblind.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av lennon »

Del 4 är nu översatt. Runt februari bör den komma.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Det var en gång i Frankrike

Inlägg av nicklas.johansson »

larsa66 skrev:
nicklas.johansson skrev:
Ray skrev:Läst två första delarna, väntar på del tre på biblioteket. Bland det bästa jag läst. Synd att det inte får mer uppmärksamhet än superhjälteskräp som Fantomen och dylikt. Detta är serier med kvalité


Ja, vad ska man säga. Jag köpte de två första delarna på biblioteket. Tjugo kronor styck, snudd på oöppnade! Antagligen kulturrådsböcker som de tyckte verkade för smala för att ha någon publik till så de lade aldrig in dem i systemet.


Vilken tur du hade. Grattis! Var det i Umeå eller Robertsfors?


Robban!
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Skriv svar