Buck Danny

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Bild

Buck Danny, Jerry Tumbler and Sonny Tuckson have a cameo in the awesome aviation graphic novel series Angel Wings: del 2 ("Black Widow") from 2015. On page 37 we see them at a concert of the USO-artist Jinx Falkenburg. The Burma Banshees invited also the squadrons from their region, including the 14th Air-force aka Flying Tigers (it's 1944, so Buck Danny del 3 - 6). In front, close to the man with the 40s camera, we see Jerry, Buck and Sonny. Presumably behind Buck: Col. Ted Morton.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Snyggt, men jag får erkänna att jag gillad Buck Danny mer med modernare jetkärror, gärna 50tal med säg F86 Sabre och mot Mig15/17

Finns ju en som heter just "Mig walley", bar på franska såklart.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Agentum skrev:Snyggt, men jag får erkänna att jag gillad Buck Danny mer med modernare jetkärror, gärna 50tal med säg F86 Sabre och mot Mig15/17Finns ju en som heter just "Mig walley", bar på franska såklart.

These are the 4 albums with Buck Danny in Korea, with F-86 Sabre, F9F-Panther, MiG-15, Ohka MX-7, etc.:

Bild
Spin-off Buck Danny Classic: del 1 och 2 (a 2-part story), Buck Danny del 11 och 12 (a 2-part story too)
Story Buck Danny Classic del 1 + 2 is between Buck Danny del 12 och 13.
Buck Danny del 13: Buck is leaving Korea suddenly (forced by the French government), can't considered as a "Korea" album.

Some impressions from the spin-off:
Bild

Bild :arrow: cover Spirou del 3990 (2014)
Bild :arrow: cover Buck Danny Classic del 2
(the position of both cockpits isn't right, turn the drawing.)

Bild :arrow: Jerry Tumbler meets MiG15

Angel Wings del 7 - 9 (trilogy) wil be a story in Korea too. (series Angel Wings is inspired by the Buck Danny series).
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

ah F86 Sabre,och en MIG15 jises den hade man velat haft att läsa.

Jag är väldigt svag för tidiga år med jetflygplan.

MIG 15 var egentligen bygd för att skjuta ner amerikanska bombare så de var något felutrustade för att var jaktplan, de hade en kraftig kanon kombinerad med svagare bestyckning, dessa gick ju inte rakt in på samam avstånd.

F86 Sabre hade i början bara .50 armering och de tog inte värst tyvärr, men planet i sig var bra mycket bättre än säg F80 Shoooting star som de redan hade i Korea.

Amerikanarna hade dock inte väntat sig jetplan alls från Korakriget, en hel del ryska piloter flög i det kriget mot amerikanarna som då hade det tufft.
Här om inte i Vietnam så mätte sig Väst mot öst på ett sätt som slapp skjutas atomvapen, sovjet var vad vi vet nu alltid längre ifrån att starta ett kärnvapenkrig än USA var.

Här kom också den första jet mot jet dogfighten som då USA vann.

Dock uppgav båda sidor falska uppgifter i hur det enegentligen stod till, ok att USA hade fler nedskjutna, särskilt mot de outbildade koreanska piloterna.
Sanningen var dock inte i närheten vad de uppgav, mycket kom senare att uppdagas när ryssland för en tid öpnade sig och man kunde gå igenom vad de hade i sina register, och jag är inte nån kommunist men deras register käns klart mer korrekt än vad amerikanrna valde visa, för där är det ännnu "sekretess".

Jag gillar perioden för att då var dogfights en möjlighet ännu, i Vietnam var deet slut, de amerikanska kärrorna flög alltid rakt in för att bomba eller vad de nu skulle, stördes de fällde de iofs sina bomber men fiende var ju ute just för det och drog sig undan, de amerikanska jetkärrorna var stora grejor oftast inte smidiga alls för nåt som serien visar här, utan en F4 Phantom saknade tom kulspruta de skulle klarar sig med att skjuta missiler.

Jag får erkänna att jag drog på lite där, tyvärr fanns inte MIG17 medans koreakriget pågick, dock uppdaterades MIG15 såklart men MIG17 kom året efter kriget, och den hade varit klart mer behjälplig mot F86 Sabre som jaktplan.

Föresten för de som inte tröttnat ännu vi hade en i leken vi med J29 Tunnan far samtida med dessa och liknar ju till del dem med, ok den användes inte förens på 60 talet i FN insats i Kongo och då var de gamla redan.

Men en Tunna hade rekordet för en sträcka i snabb flykt kort innan en uppiffad Sabre tog tillbaka det några månader senare.
J29 är absolut av samma tid men okänd för de flesta utanför Sverige såklart.

Saker inträffade även mellan J29 rotar och Mig15 motsvarande över östersjön, på den tiden var även svenska piloter giftiga och risktagande även om de inte kunde skjuta mot sovjet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Här om inte i Vietnam så mätte sig Väst mot öst på ett sätt som slapp skjutas atomvapen, sovjet var vad vi vet nu alltid längre ifrån att starta ett kärnvapenkrig än USA var.

Jag minns ju vagt den där gamla historien om den ryska kaptenen(?) som var nära att ändra på historiens gång. Någon varningslampa för ett amerikanskt kärnvapenanfall hade börjat blinka, varpå han hade som uppgift att påbörja en omedelbar hämnduppskjutning. Den kan ha berott p.g.a. att den inte föregåtts av någon upptrissad politisk konfrontation, eller på att han fick kalla fötter när det var skarpt läge, men han valde bort att handla, och gick hem och sov utan att veta om han ens skulle leva imorgon, eller om han skulle ställas inför krigsrätt för att ha ignorerat en order.

Det visade sig sen att lampan bara hade strulat, och det var falskt alarm, och kaptenen fick sig en lyxlägenhet tilldelad i centrala Moskva, antingen som belöning för att ha behållit huvudet kallt i en krissituation, eller som muta för att hålla käften och inte skapa onödig panik i samhället, hur man nu väljer att tolka det...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Jo på mindre skala tror jag absolut fel begåts.

DVS de har varit som du menar antar jag en Ubåt eller liknade och fått "lampa" att skjuta kärnvapen, i det fallet indrades det väl tom av nån lägre officer på den tror jag.

Jag menade att i det stora hela var USA alltid mer för att just använda kärnvapen som attack än Sovjet.

Det man fått reda på om kalla kriget visar just på det, kanske insåg rysarna att ett sånt läge knappast var fördelaktigt för dem.

Tokjävlar fanns på båda sidor, men USA för sin egen struntat i andra och använt atomvapnen.
Jag vet inte riktigt, men det finns ju höga militärer som säger att USA vann kalla kriget, det visar ju ungefär på hur intelligenta de var.
USA vann inte kalla kriget utan Soviet förlorade det på helt eget förrfall, det kan en barnunge se.

Deras system att bedriva ett så stort område til land fungerade inte alls i längden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

USA spenderade ut dem, har jag hört. De pumpade in så mycket pengar i armén och på andra ställen att Sovjet inte kunde hålla uppe kapprustningen.

Ungefär så som jag förstod historien...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Där har du nog rätt, och troligen var det vetandes det som de inte vågade starta ett storskaligt krig medans USA hade sina Texas vansinnesfolk som gärna dragit igång allt i eget beskydd bara struntandes i alla andra i världen.

Det finns ju en äkta story där en rysk ubåt fick order om att beskjuta USA med kärnvapen, det hela var nåt ytterst udda mistag och slutade i att en lägre officer stoppade det hela efter mycket om och men.

Jag menar inte att teckna kommunister som bra så, bar att ofta har jyust amerikanarana varit de som varit beredda för att avsluta hårt vilket ju hänt med.

Ingen kan ju säga att fällandet av atombomber på d japanska städerna var en total nödvändighet mer än isf att en landstigning hade kostat amerikanska liv, nu kostade den massor av japanska liv men det har de helt dragit sig undan men bevisat att expriment direkt på folk var nåt man ville göra.
Vi har ju även haft amerikanska galningar som inom FBI som själv minsan har en lista över farliga kommunister i 50talets USA, och det slutar med att det var en jävla inköpslista eller nåt sånt, allt för att hålla sig själv vid makten.

Hans önskan när redan jaga 30 talets terrorister som G-man var ju att skriva upp farlighten XXXX i förhållandevis för verkligheten, dvs man tog inag levande utan sköt alla, oftast just sånan som inte var inlemmade i samhället då kunde han spela upp en histori aom hur fantastisk han var Hoover fast han var en skojare mer eller mindre oduglig egentligen.

Lite typiskt USA under en del eror, om vi här i Sverige tyvärr låter all uttala sig vilket inte funkar så fick där den uppkäftigate göra sig hörd bara.

Tillägg är väl Nixon som fick fortsätta inom politiken trots att han ju var en "crook" visar ju ett galet land.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Förhandsvisning Buck Danny del 57 ("Operation Vektor/Drift Vektor") *): Natalya Semyova lever fortfarande (se även del 56):

Bild
"Ryska temperament" (sida 23)

Och sida 21B: Boeing F-35B mot Northrop F-5E:

Bild
© Gil Formosa, 2018

*) Album: hösten 2019.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Buck Danny del 56 "Vostok svarar inte" (nov. 2018): fiktion: militär aktivitet på Antarktis (Boeing F-35B, Buck Danny sparar Natalya Semyova):
Bild
© Gil Formosa, 2017/2018
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Oktober 25, 2019: Buck Danny del 57 "Operation Vektor":

Bild

Bild

Bild
Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Buck Danny in the english language:

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Boeing F35?

Lightning II

Jag som trodde F35 tillvekades av nån av de andra och att Boeings förslag lades ner.
Den går ju bra att sälja med påtryckningar, se bara Norge, Danmark tex, de behöver inte den där maskinen alls men det finns inget val för dem, kosta vad det vill.

Ok ingen av de här ör väl dålig, den franska anser jag simolast mmen billug antar jag så man kan ha många, kanske bra för Frankrike, obegripligast är UK och Tyskland som gick ihop och bygde Eurofighter men ändå ska köpa F35, tårta på tårta för att pussla ihop budgeten åt jänkarnas sämre maskin, för den är ju nån form av second rate, fast så har de kört flrr md.

Iran har ju F16 gapas det om, men det är den med sämre drivkälla radar osv, en markant skillnad, de hann köoa dem innan de vulle bli stenåldersmänniskor igen i slutet av 70 talet, före det var Iran på väg upp ur smeten, Khomeini släpptes ur fängelse, stnd ingen slant på avtryckaren, sen var landet förlorat som den pöken det är.

USA vill nu tjafsa där med, varför inte göra nån allmän nytta nångång? Eller är de luvrädda för arbetslösa soldater och låtsas försvara sin frihet mot nya länder i mellanöstern vart eftersom?

De är inte klara i Somalia, men det fanns kanske inga tilllgångar där, fasansfullt land, indoktrinerat folk.

Danny får flyga till Mogadishu, eller just ja han är kanadick iofs i USAs ledband, jag har funderat lite på vad Kanada försvarar sig mot? ryssarna över nordpolen.

Iaf de där 59tals MIG walley hade jag velat haft läsbart.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

@Agentum. Today the geo-political scene is rather complex. Perhaps for many countries ordering the very expensive F-35 may be overkill.
And as the USA refuses to deliver the by Turkey ordered F-35 (because of their today cooperation with the Russians), some other countries ordered even more F-35. Perhaps for some "F-35 countries", the F-18 Hornet for instance is sufficient too (as successor of the F-16).
And don't forget the not yet mensioned growing use of millitairy dronens. The pilots stay at their hangars while piloting by radio their unmanned airplanes aka drones.

On topic: in the running Buck Danny trilogy (main series volumes 56 - 58), Buck and his 2 pals are on Antarctica to test unmanned F-35 under extreme winter conditions. They get involved with the blond Russian virologist Natalya Semyova and via her with accidents at the Russian air base Vostok. In a very deep lake Russian scientists found a very old and deadly virus. Of course Jane "Lady-X" Hamilton is intested in this virus. Meanwile Buck Danny is in love with Natalya, but on previews from volume 57, we may notice that Natalya is involved with Buck's enemy, lady-X.

Below: Natalya Semyova with Jane "Lady-X" Hamilton at a secret base on Antarctica:
Bild
© Gil Formosa, 2018/2019

Of coure the above scenario is fiction (by the French pilot and scenarist Fréderic Zumbiehl). And F-35 tests under winter conditions could also be done at the air base at Thule, Greenland, or in a special climatic testing tunnel: https://theaviationist.com/2015/01/30/f ... -35-photo/
And by international convention millitary acticity on Antarctica isn't allowed. Allthough, the mercenary Lady-X dislikes laws and conventions…

PS
Meanwhile has artist Jean-Michel Arroyo -after Volume 6- discontinued to draw the Buck Danny Classic spin-off. The reason of his decission is so far privately.
Source: https://www.ligneclaire.info/arroyo-dup ... 86475.html
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

True but F/A18 Super Hornet i guess you mean is what was believed to take over after F14 Tomcat for the Navy, i guess it dud fir a while but now its F35 takung tve place.

F16 was a great plane with one engine.

But ok Finland had F18 Hornet an i have seen it flying, really powerful standing on its tail and put on full EBK on the two engine going strait up, hard to do with the one engine jets.

Still F16 may have been one if the best fighterjets US ever built as Mig 29 is one if the best Soviet ever did.

F35 is supposed to do it all, for everyone, thats the problem.

The F22 Raptors is of limit even for coyntrys that can buy them, and this was the same since a ling time, buy american you get the second or even third best.

Um not givin much for stealth, only atracking countries need it, tiday that would be YS and Russia i guess, and what are they useing it on, countries with very old technology mistly, and alot of billions has been thrown away atrackung made up firts i Afghanistan, atracking without checking the facts, and dont making even one Talliban getting a headake.

The only right thing is to press them back over the border to Pakistan were many of the came frim, but nothing happens.

But i l live in a country were we let those guys out to kill people, and when they trained that they are welcome back. [:o)]
I wish we was forced by other countries to stop this idiotic way.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Buck Danny del 57 "Operation Vostok" (oktober 2019):

Bild

Bild

Bild

Jerry Tumbler in action:

Bild

Natalya Semyova och Buck Danny:

Bild


Natalya Semyova och Jane "Lady-X" Hamilton:

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Gällee bara att få nån att ge ut det på engelska eller dylikt med, snyggt är det ju men tydligen tror man inte på det, Buck Danny är ju iaf mer än snygga flygplan imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Both concept cover-arts of Buck Danny volume 58 "The Pact":

Bild
© Gil Formosa, Sept. 2020

This album is the 3rd and final album of a trilogy. Album release: early 2021.
The scenario is rather interesting: as Jane 'Lady-X" Hamilton still hasn't succeeded in killing Buck Danny, her impatient (asian) principals got very angry and they want to get rid of her. So they send Sato (whom whe know from the previous 2-part story, the volumes 54 and 55) to catch her. Below page 12A, with Sato, Lady-X and her accomplice Roper:

Bild
© Gil Formosa, 2020

Bild... Lady-X in trouble; G. Formosa, 2020

We may presume Lady-X escapes and to survive her principals, she has a pact with her enemy Buck Danny. Below page 17, where both meet in the desert of Arizona:
Bild

Bild © Gil Formosa, 2020

Before there will be a pact between Buck and Lady-X, there will be a fight (in the desert):

Bild

On the preview below we see Lady -X and her co-pilot Sonny Tuckson walking to a F-4 Phantom-II and Buck Danny to an A10- Thundferbolt:

Bild
Senast redigerad av 1 Jerry Tumbler, redigerad totalt 0 gånger.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Again some previews from Buck Danny volume 58 "The Pact": the pages 27, 30 and 30. Ik looks that on pages 27 and 30 Buck, and Lady-X with Sonny are still flying together; however on page 41 Lady-X in her F-4 Panthum-II is tailed by some F-18 Hornets:

Bild
Bild
Bild
© Gil Formosa, 2019/2020
Senast redigerad av 1 Jerry Tumbler, redigerad totalt 0 gånger.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

On November 20, 2020 we may look forward to Buck Danny Classic volume 7 "Sea Dart":

Bild

André le Bras (known from Buck Danny ~ Blackbirds volume 2/2) is the successor of the on July 1, 2019 fired Jean-Michel Arroyo.
My source (with scenario and 5 preview pages; in French language): https://www.dupuis.com/buck-danny-class ... dart/84920
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Skriv svar