Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Blueberry på klippan ser lite datoriserat gjord.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Blueberry på klippan ser lite datoriserat gjord.

Det skulle kunna vara oljemålning kanske, eller vaxkritor?... Tycker jag känner igen stilen från barnboksillustration och liknande...

I övrigt så... Om man låter bli att göra direkta jämförelser med Giraud tycker jag annars att det ser ganska bra ut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Vsst det ger ju en effekt som fylda fält väldigt skarpt, så det kan du ha helt rött i.

Seriesidorna i sig käns ok för sin egen del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Kan ju inte säga att teckningarna känns så lockande. Lite väl förenklat och brist på detaljer mm.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Den bilden längst ner kan jag hålla med om inte käns färdig, men de över är ändå rött bra imo, jag tänker ku helt fritt från Giraud som vi inte får igen och som ver unik på många sätt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Den bilden längst ner kan jag hålla med om inte käns färdig...

Jag tror det är ett utklipp ur en enda ruta, som dessutom är en del av en seriesida. Om man ser hela seriesidan ser det nog mer genomtänkt ut...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

Jerry Tumbler skrev: De franska serie Top-20 förra veckan; se plats 3...

...Blueberry, en ny diptych av far och Blain

Denna ritningsstil är inte min favorit; några intryck?
Den här hade jag missat, man börjar ju bli lite glömsk med åren så jag bläddrade igenom svaren men hittade inget skrivet av mig i alla fall.

Jag tyckte också det var snygga teckningar, annorlunda från de senaste Giraud, men kanske en återgång till de tidiga. Det finns fler bildexempel om man googlar på "blueberry appache upproret", en del läckra svartvita också

Jag fick ett julutskick från cobolt häromdagen och det var väl det album som fångade mitt intresse mest. Sen verkar det som att det var planerat två album, men blev bara ett, eller har det andra också kommit på franska? Vore ju inte så kul om det slutar med en cliffhanger.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

De har tydligen givit ut en svartvit version också... https://www.bedetheque.com/BD-Blueberry-Blain-Sfar-Tome-1-Amertume-Apache-378093.html#reed

Eftersom det första albumet tog så lång tid att få färdigt så tar säkert tvåan... också lång tid.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:
mån 11 dec 2023, 13:19
De har tydligen givit ut en svartvit version också... https://www.bedetheque.com/BD-Blueberry-Blain-Sfar-Tome-1-Amertume-Apache-378093.html#reed

Eftersom det första albumet tog så lång tid att få färdigt så tar säkert tvåan... också lång tid.
Den var ju minst lika snygg i svartvitt. Ska man tolka detta som att suget är så stort efter uppföljaren att man slänger ut den här för att lugna massorna. Eller är det vanligt att man gör så här i Frankrike?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Det är rätt vanligt.
Även ganska konstiga/dåliga/tråkiga serier kan komma i en ordinarie och en lyx-.
När det gäller exempelvis Spirou så har man gjort ENORMA faksimilutgåvor av Franquins originalsidor, där man kan se varje tejpremsa och gulnad tippexändring.
Tror Göran Semb skrev (pratade?) om en sådan utgåva av Prins Valiant också (Och du vet ju hur stora DE originalen är? [|)] ).
Skriv svar