Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Härligt! Adlibris verkar inte ha dem än. Ett exemplar däremot beställt via Bokus. :mrgreen:
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Jag la in beställning med, detta har jag väntat på.
Tydligen är det från början och har aldrig ens funnits på svenska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Appropå Blueberry hur känner ni för young Bluberry som ju inte gjordes av Giraud?

Jag tycker de jag läst höll bra kvalitet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Blueberry

Inlägg av BoJustBo »

Giraud gjorde la dom första 3 tror jag och dom är bra, det är dock allt jag läst av den, trodde faktiskt fram till adeles nydligen att det var allt som fanns på svenska av Young Blueberry till jag såg ett fjärde nummer begagnat.

Young Blueberry är ju föresten ganska missvisande då han ju istort sätt är lika gammal. Namnet får det ju att låta som en "Kidz" variant =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Ja det vet jag, gick själv på det först och ignorerade dem.

Men det är ju Blueberry under civil war inget annat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Jag la in beställning med, detta har jag väntat på.
Tydligen är det från början och har aldrig ens funnits på svenska.


Inte som album men dom gick i Fantomen, början på 80-talet.
Jag ska ändå köpa den. Såg snyggt ut i färg.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Blueberry

Inlägg av burnout »

Blueberry är något som måste få plats i hyllan, beställningen gjord.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Giraud gjorde la dom första 3 tror jag och dom är bra, det är dock allt jag läst av den, trodde faktiskt fram till adeles nydligen att det var allt som fanns på svenska av Young Blueberry till jag såg ett fjärde nummer begagnat.

Young Blueberry är ju föresten ganska missvisande då han ju istort sätt är lika gammal. Namnet får det ju att låta som en "Kidz" variant =P

Det ser ut som seriern utspelar sig mellan 1861-1864, medan huvudserien utspelar sig mellan 1867 och 1881 (1865 om man räknar med "Apaches".)

Men det känns ju mer som en Origin-variant än en Junior-variant...

http://comicwiki.dk/wiki/Blueberrys_tidslinje
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Blueberry

Inlägg av trimble »

Fick idag Cobolts nya Blueberry bok och såg då att sidorna 50 och 51 ej var färglagda utan dom var röd/svarta, ska det vara så eller är det ett tryckfel?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

trimble skrev:Fick idag Cobolts nya Blueberry bok och såg då att sidorna 50 och 51 ej var färglagda utan dom var röd/svarta, ska det vara så eller är det ett tryckfel?

Det låter konstigt. Är det seriesidor? Jag kan jämföra med mina gamla norska album...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Blueberry

Inlägg av trimble »

Sidorna som anges är dom som står i boken, däremot står det 25B och 26B i dom nedersta serierutorna på sidorna.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Blueberry

Inlägg av BoJustBo »

trimble skrev:Sidorna som anges är dom som står i boken, däremot står det 25B och 26B i dom nedersta serierutorna på sidorna.

Det gör det la på alla sidor, för fransmän och belgare tecknar oftast sidor på 2-3 papper som sedan läggs ihop till en sida. så en ruta i mitten av sidan borde det stå 25A etc på.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av AndreasEriksson »

Se förordet: "Den ursprungliga färgläggningen har återanvänts, inklusive sidorna 25-26 av äventyret Fort Navajo som trycktes i bara två färger i tidningen."
Se smakprov: http://issuu.com/coboltforlag/docs/blueberry1
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Ja kolla annat från området det tycks göras i halvsidor alltid en A och en B.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Alltså. Jag har ju inte Cobolt-albumet, men jag har de gamla norska albumutgåvorna (som inte finns på svenska), som jag antar är baserade på de belgiska. I den norska utgåvan är de här sidorna färglagda... Däremot så är det inte enhetligt utfört med resten av albumet, tonerna och skalan skiljer sig åt och Blueberrys hatt är vit istället för grå, etc, så det ser ut som något halvslarvigt arbete utfört för albumpubliceringen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Tror ni inte allt är fixat vid det här laget?

Trots allt tar väl Cobolt originalen från Belgien och inte norska gamla utgivningar?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Blev litet förvirrad här... Många utgivare är belgiska, medan man skriver att de är franska av slentrian... Däremot har just Dargaud alltid varit franskt...

Hmmm, fixat, originalen kanske har försvunnit, och man bara haft tidningspubliceringen att utgå ifrån... Iofs skulle man nog ändå kunnat fixa till den i dagens läge, men det är ju en tids- och kostnadsfråga...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Sorry Frankrike säger vi då.

Jag tänkte mest att de borde reprintats där nere förr och är då tillsnyggade, men det kanske aldrig hänt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Blueberry

Inlägg av germund »

Är det originalfärgläggningen så är det och då ska t ex dessa röda sidorna vara röda, men jag skulle gissa att Cobolt utgår ifrån en befintlig fransk bokserie. Den bokutgåva som kom i Danmark+Norge för något decennium sedan, var nyfärglagd och inte helt i min smak.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Blueberry

Inlägg av trimble »

Någon som vet varför Cobolt ändrade papperskvaliten på den här utgåvan, är van vid att dom levererar "top of the line"-kvalite på sina utgåvor men den här var inte bra, kändes mer som att bläddra bland toapapper än ett högglansigt kvalitetspappertryckt album:(
Skriv svar