Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Bild

Här är ett annat exempel. Och det är egentligen intressantare än de andra (sena) eftersom det är från sextiotalet, medan Giraud fortfarande var ung.

Från denna, intressanta, sida: http://www.familietroch.be/stripspeciaa ... zocht.html
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av KRax »

rkaj skrev:
mikaelbergkvist skrev:Jag förstår inte riktigt varför bara.


Jag misstänker att det är frågan om medvetna hyllningar till bilder han gillade, kanske i kombination med att se om någon upptäcker det, som en liten outtalad klurighet till fansen.


Hmmm... Det där har jag funderat på fast text, för när jag översatte det sena Arzak-albumet var det en drös uttryck - inte direkt ovanliga, men inte "vardagsalbumspråk" heller - som hade en gemensam nämnare: att det finns en ganska modern fransk musikhit baserad på namnet. Klart märkligt, varje gång jag satt där och funderade hur jag skulle formulera om den här lilla klurigheten på svenska och slängde iväg en googling för att se om det fanns några referenser, kom det upp en youtube-träff som passade perfekt; en låt alltså.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

KRax skrev:
rkaj skrev:
mikaelbergkvist skrev:Jag förstår inte riktigt varför bara.


Jag misstänker att det är frågan om medvetna hyllningar till bilder han gillade, kanske i kombination med att se om någon upptäcker det, som en liten outtalad klurighet till fansen.


Hmmm... Det där har jag funderat på fast text, för när jag översatte det sena Arzak-albumet var det en drös uttryck - inte direkt ovanliga, men inte "vardagsalbumspråk" heller - som hade en gemensam nämnare: att det finns en ganska modern fransk musikhit baserad på namnet. Klart märkligt, varje gång jag satt där och funderade hur jag skulle formulera om den här lilla klurigheten på svenska och slängde iväg en googling för att se om det fanns några referenser, kom det upp en youtube-träff som passade perfekt; en låt alltså.

Same old song...

http://en.wikipedia.org/wiki/Same_Old_Song
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av KRax »

Just ja! Men jag har inte sett den, tror inte jag skulle stå ut...
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

När kommer Arzach-albumet på svenska? Alls? (Det var väl något krångel?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Skulle ju sitta fint som en hyllning, tycker man.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av KRax »

Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Blueberry

Inlägg av GuestOnQuest »

Den tecknade bilden nedan känns lite fel då killen som håller i hatten håller hatten med höger hand trots att han är högerhänt och därför borde hålla den i vänster hand. Farligt att göra så på vilda västern-tiden.

I övrigt bryr jag mig inte ett dugg om man tar efter eller inspireras av annat så länge resultatet blir bra och någorlunda eget. Jag tror att de flesta inspireras och härmas på något sätt, medvetet eller omedvetet.
Bild
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Har varit borta från det här forumet under ett par år, fick dock ett ryck i samband med att jag städade i bokhyllorna en aning.

Upptäckte nämligen då att jag hade en hel del album inköpta, men olästa vilket jag nu rådde bot på under semestern… Tänkte då på att det kanske kommit in något kul att läsa om även på forumet och har skummat igenom en del här under ett par dagar.

Hittade då bl.a. denna tråd och det som jag citerar nedan (vet inte om det kanske svarats någon annanstans, men hittar inget vid en snabbsökning) om ev. utgivning.

lennon skrev:Har nyligen gjort ett nytt försök att få rättigheterna, och väntar nu på ett svar.

lennon skrev:Får jag bestämma helt själv (vilket jag inte kommer att få i vilket fall) så skulle jag ge ut dom återstående, i Sverige outgivna, albumen i huvudserien, sedan de tre Marshall Blueberry. Säljer det ok, så skulle jag ge ut samlingsalbumen i hård pärm i kronologisk ordning. Och sist resterande album i Blueberrys ungdom, fast dom inte håller klassen egentligen. Låter det bra ? :-)

Min undran är då hur det har gått med detta projekt, dvs. hur går det för Albumförlaget med att erhålla rättigheterna till att ge ut Blueberry?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Min undran är då hur det har gått med detta projekt, dvs. hur går det för Albumförlaget med att erhålla rättigheterna till att ge ut Blueberry?

Nu kanske jag inte borde svara för Jonas, men jag minns någon annan tråd där han sa att det hade varit helt omöjligt. Samma sak med vissa andra drömprojekt som Linda och Valentin och Johan och Pellevin, om jag minns rätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av lennon »

Coppas skrev:Har varit borta från det här forumet under ett par år, fick dock ett ryck i samband med att jag städade i bokhyllorna en aning.

Upptäckte nämligen då att jag hade en hel del album inköpta, men olästa vilket jag nu rådde bot på under semestern… Tänkte då på att det kanske kommit in något kul att läsa om även på forumet och har skummat igenom en del här under ett par dagar.

Hittade då bl.a. denna tråd och det som jag citerar nedan (vet inte om det kanske svarats någon annanstans, men hittar inget vid en snabbsökning) om ev. utgivning.

lennon skrev:Har nyligen gjort ett nytt försök att få rättigheterna, och väntar nu på ett svar.

lennon skrev:Får jag bestämma helt själv (vilket jag inte kommer att få i vilket fall) så skulle jag ge ut dom återstående, i Sverige outgivna, albumen i huvudserien, sedan de tre Marshall Blueberry. Säljer det ok, så skulle jag ge ut samlingsalbumen i hård pärm i kronologisk ordning. Och sist resterande album i Blueberrys ungdom, fast dom inte håller klassen egentligen. Låter det bra ? :-)

Min undran är då hur det har gått med detta projekt, dvs. hur går det för Albumförlaget med att erhålla rättigheterna till att ge ut Blueberry?

Inget nytt på den fronten, tyvärr.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av Allan Kämpe »

GuestOnQuest skrev:Den tecknade bilden nedan känns lite fel då killen som håller i hatten håller hatten med höger hand trots att han är högerhänt och därför borde hålla den i vänster hand. Farligt att göra så på vilda västern-tiden.

I övrigt bryr jag mig inte ett dugg om man tar efter eller inspireras av annat så länge resultatet blir bra och någorlunda eget. Jag tror att de flesta inspireras och härmas på något sätt, medvetet eller omedvetet.
Bild


Jag inspireras också av gamla fotografier när jag tecknar serien Wilhelm Berghs äventyr, dessutom är jag mycket inspirerad av Blueberry (J-M Charlier/Jean Girauds version) både vad gäller manus och bild!

lennon skrev:
Coppas skrev:Har varit borta från det här forumet under ett par år, fick dock ett ryck i samband med att jag städade i bokhyllorna en aning.

Upptäckte nämligen då att jag hade en hel del album inköpta, men olästa vilket jag nu rådde bot på under semestern… Tänkte då på att det kanske kommit in något kul att läsa om även på forumet och har skummat igenom en del här under ett par dagar.

Hittade då bl.a. denna tråd och det som jag citerar nedan (vet inte om det kanske svarats någon annanstans, men hittar inget vid en snabbsökning) om ev. utgivning.

lennon skrev:Har nyligen gjort ett nytt försök att få rättigheterna, och väntar nu på ett svar.

lennon skrev:Får jag bestämma helt själv (vilket jag inte kommer att få i vilket fall) så skulle jag ge ut dom återstående, i Sverige outgivna, albumen i huvudserien, sedan de tre Marshall Blueberry. Säljer det ok, så skulle jag ge ut samlingsalbumen i hård pärm i kronologisk ordning. Och sist resterande album i Blueberrys ungdom, fast dom inte håller klassen egentligen. Låter det bra ? :-)

Min undran är då hur det har gått med detta projekt, dvs. hur går det för Albumförlaget med att erhålla rättigheterna till att ge ut Blueberry?

Inget nytt på den fronten, tyvärr.


Väldigt synd att inte Albumförlaget fick chansen att ge ut de tidigare opublicerade albumen! Får väl försöka få tag i den danska versionen...
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Det var trista nyheter och jag kan bara instämma i att det är förj-kligt att så mycket inte kan förverkligas trots att det finns krafter som är beredda att ta över och satsa energi för att det skulle fungera. Man får väl hålla tummarna framöver för jag antar att Albumförlaget kommer att ta sig en funderare om möjligheten dyker upp?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av rkaj »

Coppas skrev:Man får väl hålla tummarna framöver för jag antar att Albumförlaget kommer att ta sig en funderare om möjligheten dyker upp?


Om albumförlaget får möjligheten att ge ut Blueberry så misstänker jag att de kommer att ta den, men tills dess har de ju gett ut mycket annat bra. Gillar man Blueberry borde chansen vara stor att man gillar även Bouncer, och gillar man klassiker så är ju Lucky Luke på gång ... Kolla resten av katalogen också! [8D]
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Jo, Bouncer-sviten har jag redan delar av och gillar. Lucky Luke har däremot tyvärr aldrig hört till mina favoriter på så vis, tror inte att jag har mer än 4-5 album totalt av de väl dryga 80 som getts ut här under åren.

Har av och till tittat in på Albumförlagets övriga sortimentet och det finns en del smått och gott där... även om jag redan har en del av det som lockat. Kanske att jag sedan har för simpel smak, men personligen har jag lite svårt för alltför realistiska serier som t.ex. »Sir Arthur Benton« eller »Det var en gång i Frankrike«. Vill liksom ha lite mer verklighetsflykt i sig än tragik som delvis är tagen från verkligheten.

Lite handlar det väl sedan om att man är ute efter fortsättning på sådant som man redan känner till och gillar. Visst kan man köpa en del på franska, men riktigt så stor serievän är jag inte att jag ids offra tid och energi på det. Har även annat som jag vurmar för och då får man ta det som det kommer. Håller dock tummarna för att Albumförlaget lyckas få fatt på mer framöver.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Lite handlar det väl sedan om att man är ute efter fortsättning på sådant som man redan känner till och gillar. Visst kan man köpa en del på franska, men riktigt så stor serievän är jag inte att jag ids offra tid och energi på det. Har även annat som jag vurmar för och då får man ta det som det kommer. Håller dock tummarna för att Albumförlaget lyckas få fatt på mer framöver.

Kan du franska?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Blueberry

Inlägg av Peral »

Coppas skrev:Jo, Bouncer-sviten har jag redan delar av och gillar. Lucky Luke har däremot tyvärr aldrig hört till mina favoriter på så vis, tror inte att jag har mer än 4-5 album totalt av de väl dryga 80 som getts ut här under åren.

Har av och till tittat in på Albumförlagets övriga sortimentet och det finns en del smått och gott där... även om jag redan har en del av det som lockat. Kanske att jag sedan har för simpel smak, men personligen har jag lite svårt för alltför realistiska serier som t.ex. »Sir Arthur Benton« eller »Det var en gång i Frankrike«. Vill liksom ha lite mer verklighetsflykt i sig än tragik som delvis är tagen från verkligheten.

Lite handlar det väl sedan om att man är ute efter fortsättning på sådant som man redan känner till och gillar. Visst kan man köpa en del på franska, men riktigt så stor serievän är jag inte att jag ids offra tid och energi på det. Har även annat som jag vurmar för och då får man ta det som det kommer. Håller dock tummarna för att Albumförlaget lyckas få fatt på mer framöver.

Coppas du verkar väldigt nära min seriesmak!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Tyvärr är ju även de engelska ur tryck.
Dock kan man sno dem digitalt, jag föredrar ju att äga dem, men jag har långt ifrån jagat upp det som finns.

Problemet är att den är fortsättande antar jag, men ge ut en totalsamling då eller nåt iaf.

Young Blueberry som jag först trodde var nt trams visade sig ju vara i samma anda, de kan ju dela dem från de övriga bara.
Tanken i mitt huvud var motsvarande Spirou :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Jag tror det var något strul med rättigheterna för den engelska utgåvan. Dessutom har jag hört något rykte om att Girauds fru (numera änka) dels bara kunde franska, och dels var skitjobbig att ha att göra med. [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Tråkigt, de är värda all uppmärksamhet.
Lite som vanligt kommer en bra västern från Europa, jag tror det är som med filmerna att man hittar på ett vilt västern och inte försöker göra det som det förmodligen var.
Det underhåller klart mer.

Det amerikanska som är nåt idag är gjort på samma sätt.

Ok älskar man tex John Wayne och vad jag brukar kalla pratwesterns så är det givetvis inte särskilt bra.

Det är inte alltid Hollywood komit upp med arketyper även om de tror det.

Nu menar jag inte att Blueberry är det, men vusst är det mer eurowestern än nåt annat ofta även om han inte är the man without name som figur.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar