Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja det gör jag med, västern serier rules.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Nu har jag nog fått det absolut sista beskedet från Dargaud ang både Bluberry och Linda & Valentin; Egmont är inte villiga att släppa ifrån sig rättigheterna (må Egmont brinna i helvetet!). Nu ger jag mig ang Blueberry, jag har tjatat i snart två år så nu får det vara nog.
Vill ni se Blueberry utgiven i Sverige så ligg på Egmont.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Men vad faan!

Varför tjyvhålla på rättigheterna om man ändå inte tänkt göra något med dem? Borde det inte ligga i alla förlags intresse att det kommer ut serier så intresset för serierna hålls uppe.

Då får det väl bli Die Blueberry-Chroniken i stället. Inte alls samma sak.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag hade en konversation med en som jobbade (eller hade jobbat) på Egmont nyligen. Han sa att många av besluten var baserade på gamla relationer inom branschen snarare än på ett förnuftigt sätt att styra ett företag, t.ex. att hålla på rättigheter bara för att ha dem, samt att inte göra Bulls eller andra förlagskontakter upprörda (trots att Bulls allmänna betydelse för Seriesverige bara blir mindre och mindre) och så... =S

Typ den stilen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Jonathan Cartland då? Den borde väl vara "fri" från Egmont? Den har ju aldrig gått som album i Sverige.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

De danska rättigheterna kanske ägs av Carlsen Comics, ser jag på ComicWiki.dk . De köpte iaf tydligen upp Interpresses albumrättigheter.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Och Jerry Spring! Av Jijé. Om vi nu ska fortsätta på country and western-spåret! [:P]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jerry Spring gavs tydligen ut på danska av Interpresse, den med, men det har inte getts ut något nytt album sen -88.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Är Carlsen Comics lika svårflirtade som Egmont?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Rimligen?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Hej Albumförlaget-Lennon.
Du tror inte att du kan kontakta Egmont och typ "arrendera" Blueberry av dem i sex år eller så, utan att de lämnar ifrån sig själva äganderätten. Det måste ju vara i deras intresse att deras vara/varumärke exponeras på marknaden?
Jag vet inte hur sådant funkar. Men Månpocket gör ju överenskommelser med Bonniers och olika bokklubbar gör ju egna utgåvor av böcker från en mängd olika förlag. Tintins äventyrsklubb gjorde ju så i serievärlden också. Vad kostade det dem? Var det en bra affär?
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blueberry

Inlägg av Zara Hero »

Läste just om Spräckta näsan (hade bara läst den i sv/v i SM-special tidigare). Kanske det bästa albumet i hela serien!
Kanske sätter försäljningen av Inkalen i Sverige igång suget efter mer Moebius/Gir i Sverige --- har Egmont & Co egentligen råd att INTE ta upp striden om läsarna? Och vad är mer logiskt då än att börja ge ut de danska/tyska/norska lyxvolymerna med Blueberry här också? Går det med Spirou och Gaston så går det väl med Blueberry?

(Eller också kunde man testa med snorbilliga pocketar i stil med gamla TEX WILLER? Faktiskt bättre än ingen Blueberry alls...)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Blueberry

Inlägg av mikaelbergkvist »

Joe Kubert gjorde ett avsnitt av Tex Willer som var otroligt coolt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

mikaelbergkvist skrev:Joe Kubert gjorde ett avsnitt av Tex Willer som var otroligt coolt.

Som publicerades var?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blueberry

Inlägg av Zara Hero »

mikaelbergkvist skrev:Joe Kubert gjorde ett avsnitt av Tex Willer som var otroligt coolt.


Coolt, absolut!
Fast jag menade att man skulle testa att trycka Blueberry i pocketformat (bara för att få ner priset och få ut dem på marknaden).
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blueberry

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:
mikaelbergkvist skrev:Joe Kubert gjorde ett avsnitt av Tex Willer som var otroligt coolt.

Som publicerades var?


Frankrike.
Fast det måste ju ha publicerats på engelska också...

http://www.bdnet.com/catalogue_detailbd ... 9077001158
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Blueberry

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det finns scener i den serien som pressar serier som "Comanche" och "Blueberry" när det gäller läckra miljöer och stämningar.
Även i svartvitt.

http://www.kubertsworld.com/texBook.html
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blueberry

Inlägg av Zara Hero »

Sexton dollar? Vad blir det i svenska kronor? Lite mer än en hundring? Det låter billigt.
Har du handlat genom den här sidan?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:Sexton dollar? Vad blir det i svenska kronor? Lite mer än en hundring? Det låter billigt.
Har du handlat genom den här sidan?

Ung. 121 kr enligt gällande växlingskurs, men sen tillkommer ju frakt.

Växelkurser kan man f.ö. kolla in här:

http://www.xe.com/

(Man kan välja automatiskt mellan 23 av världens största valutor inklusive SEK. Annars får man scrolla.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blueberry

Inlägg av Zara Hero »

Nå. Ungefär 150 kr då. Fortfarande ganska billigt för en välpackad bok full med Kubertpangpang. Jag kommer nog att hugga på det betet [:)] .
Var det någon som hade testat att beställa direkt från förlaget?
Skriv svar