Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Blueberry

Inlägg av lennon »

Är det någon som vet om Jean Giraud håller på med någon fortsättning av Blueberry ? Eller om det kommer något mer album i Ungdomsserien ?
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

citat:
Ursprungligen postat av lennon

Är det någon som vet om Jean Giraud håller på med någon fortsättning av Blueberry ? Eller om det kommer något mer album i Ungdomsserien ?



Danmark har jag för mig har gett ut flera album efter "våran" utgivning om blueberry. Om vi ska ge ut något, det tvivlar jag på, men man vet aldrig nu när Egmont har tagit upp Spirou, Det kanske kommer vi får hoppas.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Det var inte dom jag menade (dom har jag redan) utan om det blir någon fortsättning från Jean Giraud - håller han på med Blueberry fortfarande ?
Albumutgivning i Sverige har jag gett upp sedan länge, om nu inte Looding tar tag i det[:)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="lennon"]

Det var inte dom jag menade (dom har jag redan) utan om det blir någon fortsättning från Jean Giraud - håller han på med Blueberry fortfarande ?
Albumutgivning i Sverige har jag gett upp sedan länge, om nu inte Looding tar tag i det[:)]
[/quote]

Oh miss från mig. Vårat hopp står och faller looding.[8)]
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Ja, herregud! [:o)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Vad har Looding med albumutgivning att göra? Jag trodde att han bara var en vanlig hobbyseriesäljare/samlare.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Det fanns/finns en annan tråd där det diskuterades albumutgivning, där Looding hade lite undringar om hur det gick till, kostnader mm - om jag minns rätt.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="lennon"]

Det fanns/finns en annan tråd där det diskuterades albumutgivning, där Looding hade lite undringar om hur det gick till, kostnader mm - om jag minns rätt.
[/quote]
Här finns den:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=769
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Sen har vi ju två forumister som faktiskt driver serieförlag också: Dels Mikke med Komika förlag och dels Dennis Persson med Denzin Comics. Denzin fokuserar på skräck, men på Komika skulle Blueberry kanske kunna passa, om det finns något som är värt att ge ut och rättigheterna för Sverige inte redan sitter fast i något storförlag som inte gör något med dem ...

Men på frågan om Giraud själv har planer på mer Blueberry tror jag svaret är nej, i alla fall har jag för mig att han själv sa det i en intervju för Fantomen för ganska länge sen ...
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Det sista Blueberry-äventyret kom ut som album i Frankrike 2005. Det är det 28:e albumet och heter "Dust" (det sista som getts ut på svenska är "Arizona Love" som är album 23). I Norge (och kanske Danmark) har samtliga album getts ut. I Norge har man just nu påbörjat en albumserie som liknar "kompletta Asterix" och "kompletta Lucky Luke" som ges ut i Sverige. Med andra ord ska man ge ut samtliga Blueberry-album, samlade i inbundna utgåvor med ca 3 album i varje.

Ungdomsserien tror jag däremot fortsätter. En komplett lista över alla Blueberry-album finns här:
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Blueberry
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Jaha, det var ju inte svaret man ville se, men tack ändå.

Jag har sett dom norska utgåvorna, dom är riktigt snygga.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »


Men på frågan om Giraud själv har planer på mer Blueberry tror jag svaret är nej, i alla fall har jag för mig att han själv sa det i en intervju för Fantomen för ganska länge sen ...
[/quote]
Vet du vilket nummer av Fantomen det var ?
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Är detta sant? Är alltså huvudserien Blueberry nedlagd? Giraud kommer inte att dra ett streck ytterligare på den???
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Estelle"]

Är detta sant? Är alltså huvudserien Blueberry nedlagd? Giraud kommer inte att dra ett streck ytterligare på den???
[/quote]
Herregud vilken gammal tråd du hittade! Blueberry lever fortfarande kan jag meddela.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Hellre skriva i en gammal tråd än att gå omkring utan en tråd på kroppen...
Hur som helst. Tack för att du svarar. Har du någon info om vad ett ev nytt album kommer att heta osv?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De sålde ganska dåligt de där va(ja i Sverige då alltså)?, man ser dem sällan begagnade, eller så är de så bra så ingen vill skiljas från dem hehe.

Jag har nån enstaka när de flyger i nån ballong för att kolla in fienden och den var faktiskt inget vidare.

Gammal tråd, nä den var ju bara två och ett halvt år gammal drygt haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

[quote="Agentum"]

De sålde ganska dåligt de där va(ja i Sverige då alltså)?, man ser dem sällan begagnade, eller så är de så bra så ingen vill skiljas från dem hehe.

Jag har nån enstaka när de flyger i nån ballong för att kolla in fienden och den var faktiskt inget vidare.

Gammal tråd, nä den var ju bara två och ett halvt år gammal drygt haha.
[/quote]
Du tänker nog fel nu. Det där låter mer som Blårockarna (eller möjligen ett avsnitt av Comanche som aldrig kom som album i Sverige, men som gick i Western-serier...)
Vad jag menar är den riktiga Blueberry-serien som är franskspråkig och tecknas av Giraud. (Vid sidan av den s.k. huvudserien finns det även två (eller nästan tre) biserier. Den unge Blueberry och Blueberry Marshall. Sedan kan man fråga sig om inte de första äventyren om den "unge" som teckandes (snabbt och slarvigt) av Giraud skulle betraktas som en egen underserie.)
Det vill säga. Finns uppgift om någon titel efter DUST? (Apaches var ju någon sorts projekt där han använde gamla serier på¨nytt, så den tycker jag inte räknas... Eller vad tycker ni?)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja för sjutton så är det, Blueberry är ju den där realistiska westernserien, den har jag nog bara läst i Fantomen tror jag, har aldrig fångat mig riktigt, jag är mer för spagettivästern helt enkelt..

Det är väldigt olika Blårockarna som jag ju tänker på är ju mer humor.:-)

Blueberry är inte heller så vanlig begagnat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Annars är det mycket spaghetti-stämning i vissa Blueberry-album. Exempelvis i Angel Face, Uppgörelsen i Tacoma och (väl?) även lite i dubbelalbumet Jakten genom öknen/Spökskytten med guldkulorna?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Helt klart har Charlier/Giraud som så många andra inspirerats av Sergio Leones filmer.
Skriv svar