Stora tråden om Blårockarna

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blårockarna

Inlägg av Zara Hero »

Pupp.
Låter konstigt. Tycker att man kan köpa allting (som är till salu), var det än kommer ifrån, nuförtiden.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Det är säkert möjligt på något sätt, men kommer nog kräva en hel del tid, energi och fraktkostnader. =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blårockarna

Inlägg av Zara Hero »

Tydligen kan man köpa hela rasket genom Amazon. Fast då får man lägga ungefär en hundring per album. Finns tydligen även utgivna på engelska nu! (och på danska och på tyska)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Finns själva samlingsutgåvan på tyska? Den verkar iaf inte finnas på danska, då den utgivningen har nästan lika stora luckor som den svenska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Blårockarna

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag har kontaktat BDclic enligt ovan, och de skulle tydligen gå att skicka även till Sverige. De skulle återkomma med pris efter att ha beräknat fraktkostnaderna, och med tanke på hur lång tid det verkar ta att räkna ut så gissar jag att det inte blir så billigt. [;)] Det är klart, tretton inbundna böcker lär ju väga en del.

Jag har sett att man kan köpa albumen styckvis, men det blir lika mycket pengar som denna utgåva. Själv föredrar jag samlingsalbum med 3-4 album, i eftersom det (känns som det) tar mindre plats, och blir lättare att ställa på ett rimligt sätt i bokhyllan. Är så trött på alla lösa album, även om det är lite bättre med de franska som alltsomoftast åtminstone är inbundna.

OT: Fast nu när jag sett dem ett tag, så kan jag tycka att det ser lite kitschigt ut med (konst)läder av det där slaget. Lite tråkigt också med samma framsida på alla album. De bästa och oöverträffade samlingsutgåvorna rent omslagsmässigt är i mitt tycke Egmonts Spriou och, i viss mån, gamla Asterix från Richters 1984-1985.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Ah, "konstläder", det är så man översätter "reluskin" från franska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Blårockarna

Inlägg av Offissa Pupp »

Förresten lästa jag någonstans hur Blårockarna beskrevs som en speciell serie, eftersom det är komiska komiskt tecknade figurer i en realistisk miljö (i en realistisk konflikt). Men jag vet inte, känns inte det som ett kännetecken på alla fransk-belgiska humoristiska äventyrsserier? Det räcker ju att se på ex Hergés allt mer besatta intresse av realistiska detaljer.

Ännu mer förresten kan jag säga att privatfrakt från Frankrike ungefär motsvarar en årshyra av Moulinsarts västra flygel...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Jo, det skulle man kunnat ana. Porto är svindyrt, och inte blir det billigare när man ska frakta ett mindre bibliotek.

Rent grafiskt är ju stilen med ikoniska figurer och realistiska miljöer ganska vanlig i serier.

Tematiskt kanske det är mer udda, med en realistisk konflikt, men man kan nog hitta en del liknande exempel även på det.

Jag citerar f.ö. mig själv igen, från engelska Wikipedia. (Refererar till McCloud. Han har sina poänger.)

Engelska Wikipedia skrev:McCloud also notes that in several traditions, there is a tendency to have the main characters drawn rather simplistic and cartoony, while the backgrounds and environment are depicted realistically. Thus, he argues, the reader easily identifies with the characters, (as they are similar to one's idea of self), whilst being immersed into a world, that's three-dimensional and textured. Good examples of this phenomenon include Herge's ''The Adventures of Tintin'' (in his "personal trademark" Ligne claire style), Will Eisner's ''Spirit'' and Osamu Tezuka's ''Buddha'', among many others.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Blårockarna

Inlägg av Horus »

Hade ett par av "de gamla" samt de 12 första av de nya. Jag gillade serien skarpt för dess detaljrikedom, mycket för att jag har ett ijntresse för det amerikanska inbördeskriget (eller rentav fick det med böckerna).

Även jag hade mer sympati för när de var en grupp om fyra individer. Men i "I flottans tjänst" (?) kommer de andra på gästspel om jag inte missminner mig, för att rädda (!?) dem till armén.

Blutch har jag inte lika mycket sympati för som för Chesterfield, antar att jag är för mycket ordningsman för att tycka på annat sätt. Kapten stark har ju uppenbara posttraumatiska stressymptom, karln har gått över gränsen helt klart.


Tyvärr glömde en brorson kvar alla album utom ett i en fjällstuga, till förmån för nästa hyresgäst. Mycket tråkigt.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blårockarna

Inlägg av Zara Hero »

Riktiga barn är bättre än brorsöner. :)
(Ja, det är sant! Kalle Anka har sagt det.)
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Blårockarna

Inlägg av Horus »

Ja nu har jag skaffat egna små, därmed har serieintresset vaknat till liv igen. Funderar starkt på att köpa upp mig på blårockarna igen, det är nostalgi av bästa valör!

En fråga om dem, har allt om dem kommit ut på svenska, eller får man söka vidare om man vill ha allt? Vore kul med fler nummer av äldre snitt, med större grupp.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Jag tror den stora majoriteten inte har kommit ut på svenska. Jag har ingen exakt koll på vad som har och inte har kommit ut. Kanske finns en lista på nätet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Seriewikin hade förresten en bra lista över svensk kontra belgisk utgivning:

Blårockarna
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Blårockarna

Inlägg av Horus »

Ja djäklar i den vad det fanns album! Såg att det fanns 3 tidiga album som ej getts ut. Det kan ju vara intressant att kolla upp om man vill ha den större rollbesättningen i albumen. Undrar hur serien utvecklats i de i Sve. outgivna albumen...
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blårockarna

Inlägg av Zara Hero »

Egentligen var ju den förste tecknaren, Salvé/Salverius, mycket bättre.
Men de tyckte kanske att tecknarnas olika sätt att teckna skilde sig för mycket åt, att det var därför Carlsen hoppade över de bästa bitarna när de körde igång på allvar med den svenska utgivningen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blårockarna

Inlägg av Wakuran »

Men manusmässigt, då? Cauvin kanske inte hade hunnit sätta formen i de första albumen? Salvé dog ju ganska snabbt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Blårockarna

Inlägg av Zara Hero »

Tror att en del av det tidiga materialet bestod av kortare episoder. Som samlades till ett album lite senare. Men jag har inte sett det själv. Jag minns hur häftig jag tyckte att Den stora bataljen var (men extremt dåligt limmad). Hade den aldrig själv. En kompis och en kusin hade den.
När sedan Lambil-versionen kom ut några år senare blev jag besviken. Men jag kan inte rekonstruera den exakta orsaken. Jag tyckte att de "nya" äventyren hade en ton som var mindre rå och mer sentimental, tror jag (d.v.s. även på manussidan). Men detta är gamla minnen av subjektiva upplevelser.

[Tänk om man hade gjort en liknande serie om en liten grupp kommandosoldater under andra världskriget, eller flygare, eller en pansarbesättning, eller några flottister. Hm. I alla fall flygare finns ju... ]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blårockarna

Inlägg av Agentum »

Antar tat det bara är jag som tycker den här serien är klart övervärderat, det är ju alltid saam sak deen late fjanten och han överordnade får ge sig på nåt uppdrag.

Deet hela är dessutom inte särskilt kul, dessutom tycker jag de skulle varit lite fräcka och låtit dem vara sydstatare, som det sägs i Jonah Hex, de som fick dra ut i kriget mot norr var fattiga och hade då jävlar inte råd med några slavar.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Blårockarna

Inlägg av mikaelbergkvist »

Den första tecknaren var ju intressant - sedan blev det liksom mindre muntert.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blårockarna

Inlägg av Agentum »

Ok, så jag har fått det sämsta så att säga, ja då kan man ju inte riktigt värdera det.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar