Joe Bar Team

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Joe Bar Team Box på Norska

Inlägg av gulfarn »

Har sett att adlibris säljer en "svindyr" Joe Bar Team box på norska är riktigt sugen på att skaffa den men skulle helst vilja ha den på svenska givetvis! Så jag undra om möjligen någon på forumet har vetskap om denna med tiden kan översättas och ges ut på svenska?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Joe Bar Team Box på Norska

Inlägg av Agentum »

Inte troligt de som gavs ut i Sverige vilket bara är några stycken gavs ut enbart på grund att strippen gick i MC nytt, de gav ut med sitt bolag några samlingar.

Vi får nog aldrig se mer på svenska så jag har hoppats på engelska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Joe bar team Box

Inlägg av gulfarn »

Har sett att det finns en box med tio (tror jag) Joe bar team album på norska och jag undra om det finns någon chans att denna ska komma ut även på svenska? Den verkar var i sin form som Gastonboxen...lite samma layout! Är det någon som vet något om detta?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Joe bar team Box

Inlägg av Wakuran »

Egmont, tydligen... Själv är jag förvånad att den överhuvudtaget finns, redan på norska...

http://www.egmontlitor.no/joe-bar-team-boks-51795
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Joe bar team Box

Inlägg av Agentum »

Suverän serie fö, gick i en mc tidning enbart i Sverige så tveksamt att den ges ut igen, några samlingar med väldigt liten upplaga släpptes dock men aldrig alltihop.

Men fan norska kan man kanske leva med även om jag föredragit engelska isf, men även där var utgivningen ovanlig.
Det tycks vara 7 plus 1 album i boxen och fler finns inte.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Joe bar team Box

Inlägg av smorkin »

Fascinerande att det blivit en box av serien. Jag har några album på svenska och gillar definitivt teckningarna, men manuset var för mig fascinerande okul. Men har iofs inte läst dem igen sedan första gången... ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Joe bar team Box

Inlägg av germund »

Är man intresserad hade inte jag tvekat att köpa den norska boxen. Jag hade blivit överraskad om den kommit på svenska.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Joe bar team Box

Inlägg av Agentum »

Teckningstilen är ju klart Franquin inspirerad, konstigt nog tycks de inblandade inte gjort så mycket annat än denna serien.

Tja handlungen är ju inte bara för mig som känner igen vilka hojar och sånt de kör utan det ör ju mycket i form av hur poliser och annat folk runt dårarna råkar ut för och en hel del Gastonmässiga uppfinningar på maskinerna, så man måste inte gilla motorcyklar.

Frågan är var kan den köpas, när släpptes den, finns ens nån box kvar? Jag menar Gastonboxen visas upp med och den är ju klart utsåld sen länge öven i Norge skulle då jag tro.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Joe bar team Box

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Teckningstilen är ju klart Franquin inspirerad, konstigt nog tycks de inblandade inte gjort så mycket annat än denna serien.

Fane har tydligen gjort litet andra grejer, men Bar2 har bara gjort litet andra hojserier tidigare...

(Av någon anledning ser det ut litet som Tommy Sydsäter.)

https://www.bedetheque.com/auteur-5756-BD-Bar2.html

https://www.bedetheque.com/auteur-548-BD-Fane.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Joe bar team Box

Inlägg av RioGrande »

Jag har ett album. Utgivet på något lite udda förlag? Jag ångrar lite ATT jag köpte det. Det var inte billigt, och inte var det roligt heller.

Kollar nu i tillgängliga bibliografiska resurser. Det kom tydligen tre album på svenska (1994-2000)! Utgivna periodiskt, med ISSN! (Som utgivare står först tidningen MC-Nytt och sedan tidningen BIKE.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Joe bar team Box

Inlägg av Wakuran »

Undrar om man måste vara hojåkare för att uppskatta serien...

Gick någon serietecknarkurs någon gång tillsammans med en medelålders hojåkare, och när han fick se Franquins Spirou utbrast han -"Men han tecknar ju precis som Joe Bar!"...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Joe bar team Box

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Suverän serie fö, gick i en mc tidning enbart i Sverige så tveksamt att den ges ut igen,


Inte helt enbart, den förekom i något av försöken till en "Vuxen" serietidning på 1990-talet, kan ha varit Casablanca?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Joe bar team Box

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:
Agentum skrev:Suverän serie fö, gick i en mc tidning enbart i Sverige så tveksamt att den ges ut igen,


Inte helt enbart, den förekom i något av försöken till en "Vuxen" serietidning på 1990-talet, kan ha varit Casablanca?

Flamingo, snarare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Joe bar team Box

Inlägg av germund »

JBT gick även i svenska Knasen, inklusive norska + danska utgåvorna. Jag minns inte årtalen men kanske runt 2010/11?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Joe bar team Box

Inlägg av rkaj »

Flamingo, var det, ja.
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Joe Bar Team

Inlägg av gulfarn »

Jag skulle så gärna vilja ha Joe Bar Team på svenska ...boxen eller den kompletta utgivningen album för album! Finns det någon chans hos albumförlaget? Tror Egmont gett utt boxen på Norska!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Albumförlaget

Inlägg av germund »

JBT efterfrågas ibland hos oss på Egmont, men det är inget vi kan ge ut. Dock tror jag att serien har fans i vissa kretsar, så kanske kan ett mindre förlag lyckas – om man når ut rätt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

Alla svenska album hittills har getts ut av MC-förlaget Bike, det känns litet som en nischprodukt.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... e_Bar_Team

Minns att jag träffade någon hojåkare på någon seriekurs som kommenterade om Gaston "Men han tecknar ju precis som Joe Bar..."
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Re: Albumförlaget

Inlägg av gulfarn »

Albumen 3st utgivna i Sverige av Bike och Mc Nytt...Detta är en kultserie i Mc-kretsar och går väldigt högt på tradera när något enstaka album dyker upp...var det inte så att Gastonboxen gavs ut i 1000 exemplar och någon borde räknat på en lönsamhet där...tror på detsamma med Joe Bar Team...vet inte hur många som är utgivna på orginalspråket men har i alla fall sett album nr 7 på tyska (tror jag det var)...i sammanhanget vill jag slå ett slag för den tyska kultserien Werner...kanske något för Sverige??
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Re: Albumförlaget

Inlägg av gulfarn »

Skriv svar