Micke och Maggan?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Micke och Maggan?

Inläggav Agentum » sön 22 dec 2019, 14:13

Hur kommer det sig att intresset i Sverige är svalt för den här serien trots bla Franquin?

Hette väl även senare Mickes Äventyr, men det var inte mycket man fick se i album som mest föll sönder fö.

Är den lam eller är det enbart en fråga om att den inte är känd här av många.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Serieguden
Fine

Re: Micke och Maggan?

Inläggav Serieguden » sön 22 dec 2019, 16:00

Håller inte samma klass som Spirou, och som du säger är den nog inte så känd. Det hjälpte inte ens att Goschinny var med på manuset i något av albumen.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 22 dec 2019, 16:26

Ändå kan jag inte tycka det är uselt dåligt det jag sett.

Det är ensidesskämt som tex Gaston, Franquin tecknade ju ett tag iaf och Gocinny ochh Greg tydlugen var aktiva att skriva manus.

Jag menar en del modernt som trycks är inte bättre, ok det ör väl mest äventyr men ändå.

Ok det finns väl fler bortglömda äldre serier från omrpdet vi växt upp utan och därför inget vet, npn satt; ch bestämde vad vi skulle få hit och det innebär ju inte att allt var rätt val.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 22 dec 2019, 17:30

Ursprunget till serien var ju att Franquin råkade skriva på ett kontrakt för Tintin-tidningen medan han trodde att han inte skulle få sitt kontrakt förnyat för Spirou-tidningen. Senare visade det sig att det var ett missförstånd och Franquin kunde fortsätta arbeta för Spirou, men var tvungen att göra något åt Tintin också så länge kontraktet varade. Då gjorde han någon ensidig humorserie då det var allt som han hade tid till, och när kontraktet var slut hoppade han sonika av allting, det var aldrig någon serie han kände särskilt mycket för, personligen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 12 jan 2020, 06:39

Hade det varit i USA och motsvarande tung person om så främmst tecknare hade det varit reprintat, det är ju inte bara Giraud/Moebius som existerat.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 12 jan 2020, 14:05

Det finns ju såklart olika samlingsutgåvor om man kan läsa franska...

(Jack Kirby-utgåvor och liknande kommer ju sällan ut på svenska, de heller...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 12 jan 2020, 20:46

Ok så det finns men inte på svenska eller engelska.

Franquin har ju varit populär

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 12 jan 2020, 21:04

Vad jag vet så är den svenska albumutgivningen i princip komplett vad gäller Franquins äventyr, och så svåra borde inte albumen vara att få tag på.

Annars så ska tydligen Zoom ha sagt att de planerar en nyutgivning på danska, vet inte om den kan komma ut på svenska också.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 12 jan 2020, 22:15

Ok, den som lever får se, vad jag förstpr trycktes en del i en ungdomstudning och inte som album här, vilket jag ju vet att det finns, jag har nog ett par i en gömma.

Återgå till "Fransk-belgiska serier"