Den stora tråden om dom nya Spiroualbumen

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »


På uppdateringsfronten tycks "Spirou" sidan vara helt död men den går utmärkt att besöka i alla fall.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

quote:
Originally posted by Svartslipsen


På uppdateringsfronten tycks "Spirou" sidan vara helt död men den går utmärkt att besöka i alla fall.


Det är kul, för det är en mycket trevlig sida. Massor av information såväl som åsikter.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Stämmer, en mycket trevlig site. Det märks att de som har gjort en hyser en enorm kärlek till Franquins verk.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Durator
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 02 maj 2005, 23:17
Kontakt:

Inlägg av Durator »

Här hittar ni en lista på de Spirou-album som getts ut i Sverige med några ISBN nr som kan vara bra att ha:
[url]http://www.hektor.nu/petter/spirou.html[/url]
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

"Le faiseurs de silence" kommer att heta "Ljudslukaren" på svenska.

Hmm.. Är det bara jag som tänkt på att Vrak mysteriet är en särskrivning? Ser jävligt dumt ut, kan de verkligen ha gjort en så grov miss?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

quote:
Originally posted by Marqus

Hmm.. Är det bara jag som tänkt på att Vrak mysteriet är en särskrivning? Ser jävligt dumt ut, kan de verkligen ha gjort en så grov miss?


Det är bara alltför vanligt. Drottning Sylt, Prins Korv och andra är i gott sällskap.

Vad gäller stilen i de nya Spirou-albumen så är jag kluven. Det ger mig lite av känslan hos nya Stålkalle, bra på sätt och vis men är det Spirou? Och om de gräver i tiden innan han blev diktator så kommer de att skapa trista felaktigheter, att döma av skurkbeteendena i bilderna. Ricke var inte brutal gangster innan "Diktatorn och champignonen", han var ojuste och skum men inte öppet.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

I det nya albumet förekommer även en flashback relaterad till "Spirou och Arvingarna".

[img]http://img254.echo.cx/img254/2214/testament9qq.jpg[/img]

Munuera har nu en titel på det nya albumet:

MON ZOMBIE D'AMERIQUE (Min amerikanska Zombie) (frågan är om Dupuis (som ger ut "Spirou" i Frankrike kommer godkänna den titeln).

[img]http://img42.exs.cx/img42/2759/zantafioreveillelesmortspetit1.jpg[/img]

Kronologin vad gäller detta album förvirrar mig. På bilden ovan syns nämligen Nikita som är Rickes högra hand i "Spirou i Moskva". Kanske har Morvan och Munuera drabbats av "Blake & Mortimer" syndromet och skapat en tidsparadox som inte är förenlig med Spirous universum?

Jag har letat på www.bdgest.com/forum efter Morvans meddelande om att detta album utspelar sig innan "Diktatorn" men jag hittar det inte. Får väl leta vidare, såvida jag inte inbillat mig det.[:o)]

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »


Nu är det bekräftat att albumet utspelar sig någongång på 1950-talet men exakt när är osäkert.

Har jag haft fel angående "Diktatorn" så ber jag om ursäkt, om inte, ja då har vi något nytt att diskutera.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

"Bon, quelques réponses à votres questions legitimes:
- cette album NE sera pas la suite de le precedente, mais pluôt la suite d'un autre bouquin de la série... quelq'un entre les chapeaux noirs et les voleurs du marsupilami (a vous de trouver)."

Det är Munuera som skrivit detta inte jag. Om min franska är vad den borde vara så står det att det nya albumet utspelar sig mellan "De svarta hattarna" och "Marsupilami blir kidnappad".

Living well is the best revenge
Skriv svar